Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolestart for 5-åringer?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-14, 22:26   #81
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Hvis det legges opp til å passe så små barn, så er jeg veldig for.
Norske barn holdes tilbake, syns jeg. Det er for lite læring fra de er små.

Det er jeg enig i, men det må være mange bedre tiltak enn fremskutt skolestart. F. Eks st de tilpasset undervisningen etter nivå og ikke etter alder, slik at ungene faktisk lærer noe på skolen. I alle ender av skalaen.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:27   #82
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg tror vi generelt undervurderer barnas interesse for å lære, og tror slett ikke det er å "ikke la barn være barn" å tilby dem en arena for å fordype seg i for eksempel språk, bokstaver, kart og tall. Fra ung alder. Av og til virker det som om man nesten er slem om de ikke får frilek hele tiden. Men de ønsker jo å finne ut, å lære, å fordype seg. Om man tilbyr dem et miljø for det. Jeg tror barn kunne lært mye, mye mer i barnehagen enn det som er gjengs, og jeg tror de hadde hatt stor glede av det. Og jeg tror at de kunne lært mye, mye mer på skolen om de hadde fått mer tilpasset undervisning, mer tid (jeg syns godt de kunne hatt lengre, men roligere skoledager) og mer ressurser.

Og jeg tror at det å tilby barn å kunne lære masse, masse, alt i verden som de har lyst til å lære er snilt og ikke slemt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:35   #83
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Sønnen min får fordype seg i språk, bokstaver, kart og tall i barnehagen. Samt naturfag, tegning etc også, med nok bemanning, og uten sfo. Han får dessuten øve på omsorg for mindre barn.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 02:21   #84
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Tjorven: De begynner det året de fyller 3 og det vil jo si at det er endel 2 åringer der. Som regel så går det bra, selv om de ikke er helt tørre. Uhell aksepteres men man får skikkelig pes av læreren for at ting ikke er på stell. Jeg har ikke vært ute for at noen har måttet slutte fordi de ikke er tørre, men enkelte foreldre har daglig vært på skolen og skiftet på barnet sitt en periode.

Innkjøringsperioden er også annerledes enn i Norge. Foreldrene følger barna til køen de skal stå i og så går ungene hylende inn første tiden. De som ikke går frivillig blir bært inn. Etterhvert så får ikke foreldrene komme inn på skolegården, vi står utenfor porten. Barna løper alene bort til rekka de skal stå på. Det er 2 m høyt gjerde rundt alle skolegårder og porten er kun åpen for henting og levering av ungene.

Input: Jeg grøsset med tanken tidligere jeg også, men nå har jeg blitt vant til det. Våre har vært heldige og går i små klasser altså bare rundt 20 barn og lærerene har så langt vært helt fantastiske. Bare så det er sagt, jeg kunne godt tenkt meg at det var flere assistenter det hadde nok gjort hverdagen bedre.

De får også karakterer på førskolen også, riktig nok bare bestått eller under arbeid. På barneskolen er det karakterer fra 1-10 og de kan holdes igjen etter 2,4,6 og 8 klasse dersom de mangler modenhet og/eller stryker i fag. Det er helt vanlig at barn med dysleksi og dyskalkuli må gå om igjen ett år eller to i løpet av grunnskolen. Det virker ikke som at foreldrene synes det er så ille heller, men for meg er det ikke greit. En liten digresjon, det var ikke det dere spurte etter.

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 07:45   #85
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg leste et sted at over 30 % av spanske barn går på privat skole, og skoleplikten er fra 6 år. De gjør det også omtrent som norske barn, om man skal se på Pisaresultat. Jeg vil vel heller stemme for gratis barnehage for alle fra året man fyller 3, og enda mer læring i barnehagen. Barn som må ha forelder fra jobb for truse/bleie-skift, høye gjerder og bæring med hyl tror jeg egentlig ikke er så prestasjonsfremmende i seg selv. Om man kan velge ville jeg ikke gått for det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 08:23   #86
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg tenker at hvis det ikke er slik at tidligere skolestart=forsprang og flinkere og mer kunnskapsrike barn gjennom hele skoleforløpet, så er jeg helt imot. Dersom noen kan slå i bordet med uomtvistelige bevis for at de må starte før for å bli gode nok, så er jeg der at jeg kanskje tenker at det kan vurderes. Men det er jo ikke akkurat slik at nordmenn generelt sett kommer sørgelig til kort i verden nå.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 08:53   #87
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror vi generelt undervurderer barnas interesse for å lære, og tror slett ikke det er å "ikke la barn være barn" å tilby dem en arena for å fordype seg i for eksempel språk, bokstaver, kart og tall. Fra ung alder. Av og til virker det som om man nesten er slem om de ikke får frilek hele tiden. Men de ønsker jo å finne ut, å lære, å fordype seg. Om man tilbyr dem et miljø for det. Jeg tror barn kunne lært mye, mye mer i barnehagen enn det som er gjengs, og jeg tror de hadde hatt stor glede av det. Og jeg tror at de kunne lært mye, mye mer på skolen om de hadde fått mer tilpasset undervisning, mer tid (jeg syns godt de kunne hatt lengre, men roligere skoledager) og mer ressurser.

Og jeg tror at det å tilby barn å kunne lære masse, masse, alt i verden som de har lyst til å lære er snilt og ikke slemt.

Ja! Min fireåring ville ikke i barnehagen i dag heller, "mamma, kan jeg begynne på skolen snart?" En del av dette stammer nok fra søstrene, de er helter, de er store og de går på skole. Men også siste året Mellomsøs gikk i barnehage, viste han de samme tendensene. Jeg spør ham hva han skal gjøre på skolen, og han sier at han skal lese bøker, regne matte og høre på læreren. Jeg spør ham om han ikke gjør noe av dette i barnehagen, dere lærer jo masse der, men "vi skal hele tiden leke noe". De har sin fagplan, de berører en masse viktige tema, men jeg savner fordypningen og oppfølgingen der barnet viser interesse. I dag har han med seg en masse ord han øver seg på å lese, i morgen ville han ha med et matteark. Jeg tror barnehagene som driver med fordypning er i mindretall.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 08:55   #88
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Polyanna: Jeg vet ikke helt om du mente det innlegget for eller mot noe, for jeg føler ikke at noen her mener at barn skal hindres i å lære noe. Jeg syns bare at barnehagen er det beste stedet for å lære for 4-5-åringer. Med gode pedagoger, stor voksentetthet og store muligheter til å tilrettelegge etter nivå og interesse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:00   #89
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Men tenker du at dette nødvendigvis betyr at han er skoleklar, Skremmern? Min 09'er kan også si noe i den gata, men det betyr absolutt ikke at han hadde hatt godt av å begynne på skolen nå. Og dette har selvsagt begynt etter at storesøster begynte på skolen i høst.

Enig i at det kan gjøres mye i barnehagene, men som alltid er det jo et ressursspørsmål. Og fordypning i det hvert enkelt barn er interessert i krever jo veldig, veldig mye ressurser. Jeg er selvsagt enig i at det er idealet, dog.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:01   #90
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Veldig enig i ditt siste innlegg, Tallulah.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:13   #91
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Men tenker du at dette nødvendigvis betyr at han er skoleklar, Skremmern? Min 09'er kan også si noe i den gata, men det betyr absolutt ikke at han hadde hatt godt av å begynne på skolen nå. Og dette har selvsagt begynt etter at storesøster begynte på skolen i høst.

Enig i at det kan gjøres mye i barnehagene, men som alltid er det jo et ressursspørsmål. Og fordypning i det hvert enkelt barn er interessert i krever jo veldig, veldig mye ressurser. Jeg er selvsagt enig i at det er idealet, dog.

Jeg sammenligner han litt med søsteren på seks, og ja, han kunne absolutt startet på skolen nå. Klart han sier en masse greier som ikke alltid gir mening, jeg jatter jo med ham når han sier han ER Spiderman. Men han er veldig opptatt av læring og han liker mye bedre stillesittende aktivitet fremfor frilek. Vi gir han mye av den læringen han "krever" hjemme, men jeg vet at hvis det var opp til han, ville han disponert alle timene med frilek i barnehagen annerledes. Men HAN er ikke den eneste grunnen til at jeg veier for og mot, altså, jeg benytter bare en hver anledning til å snakke litt om han.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:22   #92
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tror barnehagene som driver med fordypning er i mindretall.

Det kan godt hende. Vår barnehage er veldig flinke til å følge opp barnas nysgjerrighet og behov for læring, i kombinasjon med lek, samlingsstund, turer etc. Derfor tror jeg at hvis man skal satse på mer strukturert læring hos 4-5-åringer, bør det gjøres gjennom målrettede tiltak for læring i barnehagen. Retningslinjer, bemanning, etc. På systemnivå, altså. Sønnen min knekket lesekoden i en alder av 3 år, og lærer om desimaltall på vei hjem fra barnehagen. Han gleder seg til å begynne på skolen til høsten, men han er overhode ikke klar sosialt eller selvhjelpsmessig. En skole for ham nå ville vært en skole med like høy voksentetthet som en barnehage, hvor det å måtte følge et barn på do ikke forstyrrer undervisning, hvor barn ikke må sitte stille lengre enn det som kreves i samlingsstund/tegnestund/måltid som i dag, og hvor man ikke må sluses over til en annen organisatorisk enhet (=SFO) halvveis i skoledagen. Barnehagene er jo perfekt utstyrt for dette, så hvorfor måtte opprette en helt ny enhet, førskole, er for meg meningsløst.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:26   #93
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Min treåring spør også stadig vekk når han kan begynne på skolen, og svarer omtrent det samme som fireåringen til Skremmeren når jeg spør hva han skal gjøre der. Men han forstår jo ikke hva det faktisk innebærer. Det er veldig lett å tenke at det er kjempekult helt til man faktisk må forholde seg til det. Dersom skole for femåringer ble en videreføring av barnehagen med mye lek, høy voksentetthet og individuelle tilpasninger, hadde jeg vært for. Men historien viser at det i beste fall er sånn i noen år.

Og den der beskrivelsen av førskolen som Joy Stark kom med høres ut som kollektiv omsorgssvikt i mine ører. Noe så grusomt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:35   #94
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Guttene våre er nok forskellige, Input. Eller "krever" din norskopplæring, så han kan lese bøkene selv? Og ang. hva skolen innebærer, kommer jo det an på hvordan det er på skolen. Er det strengt regime med null mulighet for at urolige smårumper skal få muligheten til å roe seg litt ned, blir det veldig feil, men med et saktere tempo, tilpasset opplegg hvor ungene kan få fordype seg i fag; i matte, i norsk, i engelsk, i naturfag, har vi et glimrende utgangspunkt. Barnehagene gjør ikke det, fordyper seg i fag. Jeg hadde mine to i en Montessoribarnehage, og hadde alle barnehager vært sånn, skulle jeg ikke sagt et ord.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:39   #95
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Høres ut som en flott barnehage, Kanina!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:44   #96
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Guttene våre er nok forskellige, Input. Eller "krever" din norskopplæring, så han kan lese bøkene selv?

Jeg vet ikke hva du mener med krever, men han var/er helt fortvilet fordi han ikke kan lese. Han oppdager at det finnes noe han ikke kan, bestemmer seg for å lære det og da er det det eneste jeg hører om helt til han kan det. Første gangen jeg opplevde det så "sterkt" var da han var ca 2,5 år og skulle lære forskjellen på høyre og venstre. Jeg er veldig overrasket (og litt misunnelig ) over evnen han har til å sette seg ned og pugge ting til det sitter. (Dessverre er han ikke like interessert i å lære fysiske ferdigheter, det skulle jeg ønske han var.)

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:47   #97
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.


Og den der beskrivelsen av førskolen som Joy Stark kom med høres ut som kollektiv omsorgssvikt i mine ører. Noe så grusomt.

Jeg syns også det hørtes helt forferdelig ut, men det er jo sånn det er mange steder. Man skal ikke så mange år tilbake her heller før barn ble behandlet på lignende måte. Ses, men ikke høres er låta blant mange i den eldre garde fortsatt.

Jeg har to veldig forskjellige barn og er imot tidligere skolestart selv om min eldste var klar i evigheter før hun begynte. Hun var interessert i bokstaver og tall og egentlig det meste fra hun var 3,5 og likte best stille aktiviteter. Minstejenta er også ekstremt lærevillig og interessert i alt mellom himmel og jord, men hun har lopper i blodet og elsker å leke også. Uansett så tenker jeg at når vi lever i et samfunn så må vi tilpasse oss samfunnet og ikke omvendt, så derfor tar jeg ikke mine egne barn med i betraktningen når jeg vurderer hva jeg mener om at alle norske barn eventuelt skal begynne på skolen allerede det året de fyller fem.

Jeg mener den ordningen vi har nå med barnehage frem til 6 år er den som er best for barna. Så kunne man ønsket seg mer skolelæring i barnehagen, mer fysisk aktivitet i 1. klasse, flere lærere i småtrinnet og en masse andre ting, men sånn dagens situasjon er så syns jeg 4,5 -5-åringer er for små til å avkreves den selvstendighet skolen en gang krever. Jeg syns det er fint hvis lærerne har som sitt hovedfelt å undervise i fagene samt jobber med barnas sosiale utvikling og ikke primært jobber med å hjelpe småbarn med påkledning, tissing, matboksåpning, klesleting og alle sånne ting som barna blir bedre til jo eldre de blir. Jeg syns også at det er en fin overgang i dag og at det siste året i barnehagen gjør en masse med modningsnivået, at de jobber bevisst med selvstendighet og legger til rette for at overgangen til skolehverdagen skal bli mykere, og ikke minst at det fokuseres på sosiale koder og jevnaldrendesosialisering. Å være skoleelev handler om enormt mye mer enn å lære å lese og regne.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:48   #98
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Han høres jo ut som en fin kandidat til tidlig skolestart, han også, Input.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 09:59   #99
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg syns konklusjonen er så merkelig: "Min barnehage fungerer dårlig for mitt barn, ergo gjør alle barnehager det, barn i Norge lærer for lite så vi må gi dem skole."

Det er omtrent som å si: "Min skole fungerer dårlig for mitt barn, ergo gjør alle skoler det, barn i Norge lærer for lite så vi må gi dem /noe annet/ enn skole".

Det er jo ingen som trekker den konklusjonen at barn ikke trenger skole i det hele tatt bare fordi den (ene) funker dårlig. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke heller vil jobbe for å utvikle barnehagene med større pedagogtetthet, mer kunnskap om barn og barne læring/lærevillighet, mye god voksenkontakt og folk som kan aldersgruppen, enn å utvikle noe helt nytt i et system som ikke kan aldersgruppen. Og som heller ikke gir særlig god status for å jobbe med de helt yngste.

Min sønn ville også begynne på skolen, og ga omtrent samme svar som sønnen din, Skremmern. Men når han begynte ble han allikevel ganske skuffet. "Å lære" var noe helt annet enn å lære nye ting hver dag, tilegne seg kunnskap om nye temaer og lese om dinosaurer, jordens opprinnelse, andre kulturer og nye matteformer. Det var repetisjon. Det var gramatikk. Ting en preschooler ikke hadde mulighet til å sette seg inn i på forhånd. Den læringen han likte var veldig mye liker det de faktisk drev med i barnehagen, læring gjennom utforskning og lek. Hvor de løste matteoppgaver i skogen når de så fire grantrær og to bjørketrær, regnet ut hvor mange trær det var til sammen, og hvor stor andel som var det ene og det andre. Hvordan de alltid slo opp i en bok eller på internett når de snakket om et tema de syns var interessant og endte opp med å lage et prosjekt rundt det. Hvordan de dro på kunstutstillinger og etterpå gjorde research om Andy Warhol, holdt foredrag og utstilling.

Nå som han går i fjerde klasse begynner det å likne på dette igjen. Det kan ha sammenheng med læreren hans, det kan ha sammenheng med at nå kan alle lese og det er lettere å sette dem i gang på egenhånd, det kan ha sammenheng med at de nå er likere rent sosialt og trenger ikke like mye individuell oppfølging. På ingen måte hadde en skolesituasjon med få voksne og stor individuelt ansvar vært noe for min fireåring, selv om han var både lærevillig og kunnskapstørst.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 10:08   #100
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Det er din konklusjon, Tallulah, ikke min. Jeg er superfornøyd med barnehagen vår, jeg. Flinke ansatte, fantastisk beliggenhet og med masse lek og aktiviteter. Men barnehage og skole er jo to forskjellige ting, det er et helt annet læringssett på skolen kontra i barnehagen, og spørsmålet er jo om tidlig skolestart har noe for seg. De fleste sier nei, og argumenterer for at behovet for læring blir dekket av fagplanen i barnehagen, det eneste jeg da påpeker, er at jo, barnehagen er kanskje utfyllende nok, men jeg savner fordypning i forskjellige fag og at opplegget med skolestarterene (siste året) intensiveres.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no