Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolestart for 5-åringer?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-14, 12:12   #61
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Nei, nei og atter nei, sier jeg. Jeg tror på ingen måte at skolen vil klare å legge til rette for så små barn. De minste vil da bare være 4,5 år, og jeg tror det er kun et bittelite fåtall av disse som vil være klar for skolestart. Dette bygger jeg på erfaringene som er gjort etter at 6-åringene begynte i 1997. Den gang skulle det være to pedagoger per klasse, og ei god økt med frilek hver skoledag. Dette utviklet seg etterhvert til å være en pedagog og en assistent, og nå er det ikke uvanlig at én lærer har 25 førsteklassinger alene. Assistent settes kun inn dersom en eller flere elever har spesielle behov. Og frilek er vel så godt som borte fra skolehverdagen (bortsett fra friminuttene)

Barnehagen er en del av utdanningsløpet i Norge, og da er det et godt forslag at siste år er obligatorisk, men det bør ikke være på fulltid. 3-4 dager per uke. Og barnehagen må selvfølgelig bestå av mest frilek slik den gjøri dag, men med førskolegrupper som legger vekt på både språkleker, bokstaver, tall og sosial læring. Mitt inntrykk er at det gjøres mye bra rundt omkring i barnehagene på dette området.

Og som noen påpeker her: Det vil selvfølgelig alltid være unntak, men det kan være lurt å se litt annet enn bare sitt eget barn hele tida. Selv om noe passer for noen få, betyr ikke det at det passer for alle.

Vil forøvrig presisere at det ikke er noen lovfestet rett å få individuell opplæring, som noen skrev. Derimot så skal eleven få opplæring som er tilpasset sitt behov.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 12:12   #62
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg skrev faktisk at det kan ikke være slik det er nå, men at overgangen skal være myk og at det blir et mer forberedende år men med mer systematisk og tilpasset læring med pedagoger enn det er muligheter til å få til i barnehagen. Klart de lærer i barnehagen, men det blir veldig annerledes, og det er ikke forberedende nok. Jeg tror det er mulig for norske barn å nå høyere og da er det ikke bare kvaliteten på undervisningen som spiller en rolle, men også tiden man er på skolen. Slik det er nå, er det opp til meg å lære mitt barn matte, engelsk og norsk. Jeg står for opplæringen og synes det er skremmende. Kan enda tidligere skolestart forberede dem bedre? Kan vi lære dem mer? Jeg synes spørsmålet er interessant.

Hvorfor mener du at det ikke er mulig å få til i barnehagen?

Og hva mener du med å at det er mulig for norske barn å nå høyere? På det stedet de er, eller når de er "ferdig utlært"?

Og hva mener du med at det er opp til deg å lære barnet ditt matte, engelsk og norsk? Hvilket av dem? Skolebarn eller barnehagebarn?

Det viser seg jo at norske studenter slett ikke er på et lavere nivå enn andre, men de har en ulik prograsjon frem dit.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 12:29   #63
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Med mindre man er ekstremt heldig med skolen så er sjansen stor for at man selv må trå til med utfordrende oppgaver om barnet ligger foran snittet.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 12:32   #64
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Med mindre man er ekstremt heldig med skolen så er sjansen stor for at man selv må trå til med utfordrende oppgaver om barnet ligger foran snittet.

Ja, men hva har det med tidligere skolestart å gjøre?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 12:35   #65
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.817
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, men hva har det med tidligere skolestart å gjøre?

Det var ment som en kommentar til Skremmerns innlegg. Jeg kan gjerne si det samme om de siste årene i barnehagen.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 12:38   #66
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg tror skolen har slitt nok ift det å ta i mot 6 åringene, at det systemet vi har i dag neppe vil klare å ta i mot 5 åringene på en god nok måte. Da synes jeg heller fokuset må snus, sånn at man øker pedagogtettheten i barnehagene, og får mer fokus på hva som kan gjøres der. For de kan lære mer enn nok der, siste år, som første år i skole. Problemet er ressursene, der også.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 12:50   #67
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor mener du at det ikke er mulig å få til i barnehagen?

Og hva mener du med å at det er mulig for norske barn å nå høyere? På det stedet de er, eller når de er "ferdig utlært"?

Og hva mener du med at det er opp til deg å lære barnet ditt matte, engelsk og norsk? Hvilket av dem? Skolebarn eller barnehagebarn?

Det viser seg jo at norske studenter slett ikke er på et lavere nivå enn andre, men de har en ulik prograsjon frem dit.

Jeg har ikke svar på alt, hvordan alt skal organiseres, men jeg er ikke negativ til forslaget som stilles, og jeg tenker at barnehage og skole kunne glidd fint over i hverandre for de aller minste, med fokus på tilpasset opplæring. Så kunne min fireåring få de utfordringene han trenger om det nå er i form av andreklassematte eller en bokstav hver tredje uke. Men klart, systemet slik det er nå er ikke lagt opp slik, men med nye ideer kan man vel kaste inn nye forslag og tanker om utformingen, også.

Om (skole)barnet henger etter eller ligger foran, det er vi foreldre som enten gir barnet mer utfordring, som tar det steget videre, eller som sitter lange timer hjemme og snakker om brøk og grammatikk og hvordan universet henger sammen.

Mer tid på skolen kan gi mer læring hvis systemet tillater det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 14:38   #68
Joy Stark
Superduperaktiv
 
Joy Stark sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Innlegg: 574
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Hvorfor ikke?
Det bør vel organiseres litt annerledes hvis de skal begynne tidligere i Norge, men jeg ser bare fordeler med det.

Vi har veldig god erfaring med tidlig skolestart, eller tidlig start på læring av grunnleggende ferdigheter. Førskole regnes vel ikke som skole. Vi bor i Spania og her er det litt annerledes. De har ikke barnehage lenger enn til barna er 3. Da begynner de aller fleste på gratis førskole. Det forventes at de er tørre og selvstendige i do besøk og kan kle av og på seg.

Det er en lærer og kanskje en assistent på 20-30 barn. Som regel må to 3 års klasser dele assisten. Første året lærer de vokalene, tallene 1-5 og å skrive navnet sitt. Andre året flere bokstaver og skrive enkelte ord, flere tall opp til 10. Tredje året lærer de å lese og skrive samt pluss og minus med tallene 0-20. Det forventes at de skal kunne lese og skrive når de begynner i første klasse.

Vi er veldig fornøyd med dette tilbudet, men vi er litt bekymret for at ungene kommer til å kjede seg på skolen når vi etterhvert returnerer til Norge. Der må de sitte å kjede seg til de andre har tatt dem igjen - har jeg hørt fra andre.

Som utlending er det også utrolig greit å ha et såpass godt opplegg rundt ungene før skolestart. For min eldste har det gått relativt smertefritt og det gjør det nok med de to som begynner til høsten også. De snakker veldig bra spansk etter de årene på førskole og klarer overgangen til vanlig skole godt. Her finnes det ikke noe morsmål opplæring, det må foreldrene fikse selv og det er helt greit.

__________________
Poden (06), Tuppen og Lillemor (08) og Knerten (10)

Sist redigert av Joy Stark : 28-01-14 kl 15:28.
Joy Stark er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 14:55   #69
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Det er mye synsing og føling her, i grunn.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 21:33   #70
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Slik det er nå, er det opp til meg å lære mitt barn matte, engelsk og norsk.

Hva ved systemet baserer du dette på? Altså, ikke enkeltepisoder eller ting som er særegne for skolen der barnet ditt går. Siden du mener det kan fikses ved tidligere skolestart, er jeg veldig nysgjerrig på hva du baserer det på.

Opprinnelig lagt inn av Joy Stark, her.

Da begynner de aller fleste på gratis førskole. Det forventes at de er tørre og selvstendige i do besøk og kan kle av og på seg. .

Hva med de som ikke er det? Jeg har en treåring selv, og han er veldig for seg og flink til mye, men at han skulle klart seg helt alene ved dobesøk, hadde bare medført mye gris og antagelig en syk unge etterhvert.

Jeg må innrømme at jeg grøsser ved tanken på at min tre-åring skal måtte dele tre voksne med seksti andre treåringer. Han er en liten gutt ennå, som noen dager trenger å sitte på fanget og gråte litt når jeg går fra ham i barnehagen, som trenger at en voksen hører etter når han bruker lang tid på å prøve å få henne til å forstå ordene han ikke helt klarer å uttale riktig og som trenger å få oppleve mestring i det han selv finner interessant. Noe som betyr at han kan alle tallene fra 0 - 20 og skrive navnet sitt, men han aner ikke hva en vokal er. Og jeg tror virkelig ikke, på noen måte, at han har dårlige forutsetninger for resten av livet om han lærer hva vokaler er som seksåring enn som treåring.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 21:41   #71
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.406
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg er i mot det. Eldste hadde nok vært klar da hun var 5, men hun er februar barn. Yngste fyller ikke 6 før slutten av september. Han hadde absolutt ikke vært skolemoden i høst.

Jeg kunne riktignok ønsket litt mer læring i bhg for førskolebarna.

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 28-01-14 kl 22:21.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 21:47   #72
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hva ved systemet baserer du dette på? Altså, ikke enkeltepisoder eller ting som er særegne for skolen der barnet ditt går. Siden du mener det kan fikses ved tidligere skolestart, er jeg veldig nysgjerrig på hva du baserer det på.

Hva med de som ikke er det? Jeg har en treåring selv, og han er veldig for seg og flink til mye, men at han skulle klart seg helt alene ved dobesøk, hadde bare medført mye gris og antagelig en syk unge etterhvert.

Jeg må innrømme at jeg grøsser ved tanken på at min tre-åring skal måtte dele tre voksne med seksti andre treåringer. Han er en liten gutt ennå, som noen dager trenger å sitte på fanget og gråte litt når jeg går fra ham i barnehagen, som trenger at en voksen hører etter når han bruker lang tid på å prøve å få henne til å forstå ordene han ikke helt klarer å uttale riktig og som trenger å få oppleve mestring i det han selv finner interessant. Noe som betyr at han kan alle tallene fra 0 - 20 og skrive navnet sitt, men han aner ikke hva en vokal er. Og jeg tror virkelig ikke, på noen måte, at han har dårlige forutsetninger for resten av livet om han lærer hva vokaler er som seksåring enn som treåring.

Jeg er helt enig med Input. Jeg ser ikke nødvendigvis at man ender opp så mye lenger framme ved å starte tidligere, og ser ikke egentlig poenget med å ende opp så mye lenger fremme heller.

Jeg har også en treåring, og jeg skjønner heller ikke vitsen med at man som treåring skal klare å tørke seg selv og føle et press på å få til det - og alt annet som evt må på plass. Det blir nok av ting man skal og må her i livet. Det er ikke nødvendig at det starter så tidlig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 21:51   #73
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.406
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er helt enig med Input. Jeg ser ikke nødvendigvis at man ender opp så mye lenger framme ved å starte tidligere, og ser ikke egentlig poenget med å ende opp så mye lenger fremme heller.

Jeg har også en treåring, og jeg skjønner heller ikke vitsen med at man som treåring skal klare å tørke seg selv og føle et press på å få til det - og alt annet som evt må på plass. Det blir nok av ting man skal og må her i livet. Det er ikke nødvendig at det starter så tidlig.

Enig med deg og Input!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 21:59   #74
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

ser ikke egentlig poenget med å ende opp så mye lenger fremme heller.

Akkurat dette er jeg helt enig i, og jeg lurer veldig på hva man egentlig mener med "lenger fremme". Ønsker man å putte mer inn i allmennutdanningen ved å begynne tidligere? I så fall hva?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:03   #75
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg vil heller ha obligatorisk førskole i siste år i barnehagen. Selv om vårt første barn absolutt var skoleklar da han begynte på skolen. Likevel er det jo mye å lære, som å sitte stille, rekke opp hånden. Ser andre elever i klassen plutselig har løpt rundt nakne og slikt, så sosialt sett er jo ikke alle helt der de skal være enda, hehe.

Og i den bydelen jeg jobber hadde jeg helst sett at barna måtte i barnehage fra treårsalder og at de ansatte, alle ansatte, hadde spesialkompetanse i språkutvikling hos tospråklige barn. Det hadde virkelig gjort en stor forskjell for våre elever.

Jeg tror at gode barnehager jobber bedre med barn i førskolealder enn skolen kan gjøre.

Bare et lite hjertesukk fra tospråk-land.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:11   #76
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Nei, nei, nei! Nå må Høyre se å gi seg. De har vært 100 dager i regjering og allerede i gang med "Her må vi sette inn masse endringer for å vise at vi har handlekraft slik at vi kan bli valgt på nytt!"?

Dagens barnehager er helt annerledes enn da dagens foreldregenerasjon gikk i barnehagen. Men på meg virker det ikke som Vinje forstår det.

Kan de ikke heller konsentrere seg om å få slutt på måle- og rapporteringshysteriet i skolen?


Sist redigert av Éowyn : 28-01-14 kl 22:19.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:12   #77
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hva ved systemet baserer du dette på? Altså, ikke enkeltepisoder eller ting som er særegne for skolen der barnet ditt går. Siden du mener det kan fikses ved tidligere skolestart, er jeg veldig nysgjerrig på hva du baserer det på.

Hva er dette for en måte å argumentere på? Hvor sier jeg at tidlig skolestart fikser noe som helst? Hi lurer på hva vi mener, og jeg _baserer_ altså mine svar på hva jeg tenker om saken. Jeg lufter bekymringer og forsøker å finne frem evt. positive sider ved en sånn ordning, dere andre tar dere jo fint av de negative sidene, så trenger ikke min hjelp der.

Jeg har lest litt rundt nå, men finner egentlig ikke sammenlignbare studier og litteratur på nett, det jeg finner av interessant data er vel skriverier fra pedagogene selv, og de synes jeg selvfølgelig at det er verdt å høre på. Så jeg veier for og mot her, det er alt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:13   #78
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.140
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Oppsummert:
- ja til mer lystbetont og lekende læring i barnehagen! (Sånn som våre barn fikk - de lærte masse og hadde enorm glede av det. De er jo ekstremt mottakelige for læring, særlig språk, i 3-6-årsalderen)
- nei til tidligere skolestart
- ja til STORE endringer på skolestart for 6-åringer. Stikkord: mer ressurser, mer ro, mer av alt
- ja til tilrettelagt undervisning for alle i skolen, slik noen skoler gjør kjempebra nå, og and skoler overhodet ikke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:20   #79
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.406
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oppsummert:
- ja til mer lystbetont og lekende læring i barnehagen! (Sånn som våre barn fikk - de lærte masse og hadde enorm glede av det. De er jo ekstremt mottakelige for læring, særlig språk, i 3-6-årsalderen)
- nei til tidligere skolestart
- ja til STORE endringer på skolestart for 6-åringer. Stikkord: mer ressurser, mer ro, mer av alt
- ja til tilrettelagt undervisning for alle i skolen, slik noen skoler gjør kjempebra nå, og and skoler overhodet ikke.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:23   #80
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Joy stark: hva med de som ikke klarer seg alene på do eller kan kle på seg selv?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no