Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-10, 10:15   #1
Corona
Superaktiv
 
Corona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Jeg har visst tatt på meg å lage en cowboyhatt-kake... Jeg ser jo for meg at den må kles med sjokoladepasta, da får jeg jo den riktige brune fargen. Ett alternativ er selvsagt sukkerpasta som farges, evnt rosa.

MEN: blir disse pastaene helt stive etter tørk? Jeg må jo lage bremmen først, og den MÅ stivne med den bøyen og HOLDE seg der! Kommer den til å gjøre det med sjokoladepasta laget med sirup??

For å få til bremmen skal jeg altså skjære ut omrisset av en ekte cowboyhatt, for så å legge noe under sidene så bremmen får den rette bøyen. Den skal tørke sånn i 3 dager, har jeg lest. Men vil jo ikke at den skal sige ned igjen når den kommer i romtemperatur....

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 10:23   #2
Trollet
Aktiv
 
Trollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 266
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Gurimalla!
Går det an å lage en sånn kake??!?

Imponert om du får det til!

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 10:25   #3
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Du kan ikke lage bremmen av f.eks mmf, og bare legge kaken oppå den? MMF tørker i romtemperatur, og blir ganske så stivt.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 10:33   #4
Corona
Superaktiv
 
Corona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Du kan ikke lage bremmen av f.eks mmf, og bare legge kaken oppå den? MMF tørker i romtemperatur, og blir ganske så stivt.

Ja tror du det? Jeg har omtrent null erfaring med noen av delene, har laget sjokoladepasta EN gang bare.. Men om jeg skal lage bremmen av mmf og resten av sjokoladepasta, så får jeg fargeforskjell da...

Kanskje jeg må lage en minidose sjokoladepasta i dag og prøve å lage en minibremm.. Se om den stivner.

Trollet: OM jeg klarer å lage en sånn kake gjenstår å se.. Men er så dum at jeg har tatt det på meg til et stort selskap, så MÅ bare få det til....

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 10:38   #5
Trollet
Aktiv
 
Trollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 266
Trollet er litt kulTrollet er litt kul
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Du må legge inn bilde her av det ferdige resultatet da!
Jeg er sikker på at det får det til!

Trollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 10:57   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Den sukkerpastaen som man får tak i på Panduro blir hard, den man kjøper på Cacas blir ikke det. Det var det jeg fant ut når jeg hadde en runde før en robotkake i våres.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:27   #7
Corona
Superaktiv
 
Corona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Den sukkerpastaen som man får tak i på Panduro blir hard, den man kjøper på Cacas blir ikke det. Det var det jeg fant ut når jeg hadde en runde før en robotkake i våres.

Takk for tips!

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:30   #8
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Den sukkerpastaen som man får tak i på Panduro blir hard, den man kjøper på Cacas blir ikke det. Det var det jeg fant ut når jeg hadde en runde før en robotkake i våres.

Den harde pastaen - blir den sånn "knallhard" som i "må skjæres med kniv, kan ikke spises", eller er den fremdeles spiselig men bare hardere slik at den holder formen bedre?

(Unnskyld "innbrudd" i tråden, men jeg vurdere å prøve slik pasta, men den må kunne spises av barn, så den må ikke være sånn "bare til pynt" hard... )

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:30   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Må innrømme at når jeg leste overskriften trodde jeg du mente pasta, type spaghetti. Sjokoladespaghetti faktisk. Sikkert kjempegodt.

Kul kake forresten!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:30   #10
Corona
Superaktiv
 
Corona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Må innrømme at når jeg leste overskriften trodde jeg du mente pasta, type spaghetti. Sjokoladespaghetti faktisk. Sikkert kjempegodt.

Kul kake forresten!

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:36   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Den harde pastaen - blir den sånn "knallhard" som i "må skjæres med kniv, kan ikke spises", eller er den fremdeles spiselig men bare hardere slik at den holder formen bedre?

Jeg er usikker. Jeg valgte den bort av nettopp grunnen du nevner; skulle spises av barn. jeg fikk beskjed om at den i hovedsak var for å lage små figurer av,som skulle bli harde. Så det kan jo hende den blir sukkertøyhard?

Jeg syns for øvrig at den fondanten fra cacas holdt formen bra, men jeg laget jo hovedsaklig flate ting.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:57   #12
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er usikker. Jeg valgte den bort av nettopp grunnen du nevner; skulle spises av barn. jeg fikk beskjed om at den i hovedsak var for å lage små figurer av,som skulle bli harde. Så det kan jo hende den blir sukkertøyhard?

Jeg syns for øvrig at den fondanten fra cacas holdt formen bra, men jeg laget jo hovedsaklig flate ting.

Da tror jeg nok heller jeg prøver den fra Cacas - takk for svar.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 23:57   #13
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Denne tråden har jeg ikke sett før! Jeg har lest at sjokoladepasta/modelleringssjokolade er fint for figurer og slikt, så det burde kunne gå bra.

Men du: Oppdater tråden da, det er kjempespennende å høre om dine erfaringer!

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 11:25   #14
Corona
Superaktiv
 
Corona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Ja, jeg skal oppdatere. HAr tenkt å lage en liten porsjon sjokoladepasta i dag, og prøve å forme den som en mini-bremm, for å se om den stivner sånn som jeg vil.

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 09:38   #15
Corona
Superaktiv
 
Corona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Jeg har jo laga en minibremm av sjokoladepasta, som nå har stått til tørk ute i romtemperatur i ett døgn med støtte under bremmen, for å så stå uten støtte ett døgn. Og bremmen er fremdeles bøyd! Har seget en liten smule ja, men ikke noe som gjør noe med utseendet! Så da gambler jeg med å kjøre alt med sjokoladefondant altså, så slipper jeg styret med å farge og. Lager den i morgen, så får den tørke til lørdag.

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 09:41   #16
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Kult! Laget du med corn syrup eller glukose?

Er pastaen klissen sånn at det setter fingermerker etter man har formet den? Hvordan smaker den? Tror du det smaker bedre enn MMF som lokk på en kake?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 10:00   #17
Corona
Superaktiv
 
Corona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Corona er litt kulCorona er litt kulCorona er litt kul
Standard

Sv: Erfaring med sjokoladepasta/sukkerpasta?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kult! Laget du med corn syrup eller glukose?

Er pastaen klissen sånn at det setter fingermerker etter man har formet den? Hvordan smaker den? Tror du det smaker bedre enn MMF som lokk på en kake?

Jeg laget den med vanlig lys sirup. Har ikke smakt på den, men den lukter veldig dronningsjokolade, så da smaker den vel det, bare enda søtere.

Jeg har ikke prøvd MMF, så kan ikke uttale meg der. Har laget en kaka med sjokoladepasta som lokk før, og ble mye sjokoladesmak ja.

Corona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no