Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-22, 21:38   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg er egentlig en som elsker å lese, men de siste årene har jeg ikke hatt ro i kroppen til å lese noe som helst.

Når leser du? Gjør du noe spesielt for å få tid? Eller blir det litt som å sette av tid til trening?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 21:48   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg leser når jeg drikker kaffe om morgenen, når jeg venter på bussen, på venterommet på legekontoret, når andre okkuperer TV etc. I tillegg hører jeg på lydbøker når jeg går tur.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 21:52   #3
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.680
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg leste mer før, nå er det mer tiltak å sette seg ned å lese. Jeg er veldig avhengig av ha det forholdsvis stille rundt meg når jeg gjør det. Begynte å lese mer etter første runde corona for å øve opp hjernen igjen både med konsentrasjon og å huske ting. Leser også litt på senga om kvelden/natta pga søvnproblemer. Leser og når jeg soler meg i hagen.
Hører mye lydbøker. Pakket 3 bøker for 14 uker ferie så får vi se da.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 22:04   #4
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg setter egentlig ikke av tid til å lese. Det gjør jeg bare om jeg føler at det er en stund siden jeg har fått lest. Jeg leser på ettermiddager/kveldstid på hverdager, leser mens jeg venter på at potetene eller sausen skal koke, leser på bussen, banen, på stranda, i sola på verandaen, på pub, på kveldsjobben når det er litt pause. I år har det vært mer jobbing og mer sosiale ting som har skjedd, så jeg har ikke lest like mye i år som i fjor, men det var også målet. Ville jo virkelig unngå et år til med pandemi og nedstengning. I fjor leste jeg 365 bøker, men det er jo bare fordi det skjedde ekstremt lite og jeg hadde sinnsykt mye tid. I år har jeg kun lest 68 bøker, og er veldig fornøyd med det antallet.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 22:07   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

I fjor leste jeg 365 bøker, men det er jo bare fordi det skjedde ekstremt lite og jeg hadde sinnsykt mye tid.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 22:29   #6
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg er en ferieleser, men kunne fint lest en del i hverdagen og, hvis jeg bare byttet ut litt tv/nett-tid. I motsetning til mange andre synes jeg ikke at døgnet har for få timer, jeg har ofte dager med 6 timer på ettermiddagen uten planer, jeg skjønner ikke helt hva andre bruker alle disse timene på, når det ikke er tid til trening, lesing eller tv-titting.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 22:33   #7
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg må innrømme at lesing av fysiske bøker har blitt et overskuddsprosjekt for meg. Fritid i hverdagene brukes til film/serier, trening og praktiske gjøremål.
Jeg går mer og mer over til lydbok. I bilen, på gåturer og når jeg er alene hjemme.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 22:34   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Eg ser nok relativt lite på tv. Merker at dei periodane eg blir hekta på ein eller annan serie, blir det merkbart mindre lesing.

Mitt beste tips er å begynne med å sette av eit kvarter kvar dag til lesing. Då kjem ein inni det og det er lettare å plukke opp boka.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 23:01   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg lytter til lydbok. Gjør unna 2-300 i løpet av et år. Men det er fordi jeg lytter når jeg er på jobb. Jeg liker å lese bøker også, på papir, fikser ikke langlesning på skjerm. Men svært sjelden jeg har tid. Sist jeg leste en papirbok var vel i 2019 da zoo Europa kom. Jeg må ha rovog tid for å lese på papir. Noe jeg sjelden har.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 23:03   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Leser om kvelden mens de andre ser TV, og om morgenen når jeg drikker kaffe, før jobb. Og i helgene, når jeg får lurt meg til litt alenetid. Også bruker jeg ikke tid på trening. Leser både på papir og Kindle.

Hører på lydbok litt i perioder, men jeg er ekstremt kresen når det gjelder opplesere, og liker egentlig best å lese selv. Men når jeg først finner ei som fenger hører jeg på mens jeg går til og fra jobb, når jeg går tur, gjør husarbeid m.m.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 17-07-22 kl 10:56.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 23:37   #11
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Lydbøker. I bilen, når jeg går tur, før jeg skal sove, mens jeg rydder.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 23:39   #12
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg hører på lydbøker når jeg sykler til og fra jobb, går tur alene med hunden, når jeg strikker eller når jeg løper. Bøker leser jeg innimellom, gjerne før jeg skal legge meg eller hvis jeg har en lengre transportetappe.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-22, 23:45   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg synes også det er vanskelig å komme igang med lesing. Men nå har jeg begynt å reise kollektivt, og da leser jeg. Og det fører til at jeg leser mer ellers også, i senga når jeg har lagt meg for kvelden for eksempel.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-22, 05:57   #14
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg har ikke øyne som er gode nok til lesing av fysiske bøker eller Kindle, men jeg lytter til lydbøker hver dag. På hverdager blir det mest om ettermiddagen og kveld, i helgene formiddag i tillegg. Det kan gå flere uker mellom hver gang jeg slår på tv, liker mye bedre å lytte til bøker. Eller, akkurat nå er det jo TdF, så da ser jeg tv i timevis hver dag, men vanligvis gjør jeg det ikke.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-22, 08:34   #15
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Tv/nettsurfing er en enorm tidstyv og med mindre av det, frigjøres det mange timer som kan brukes på lesing. Jeg ser veldig lite på tv, i praksis hadde vi klart oss helt fint uten skjermen på veggen. Jeg bruker derimot en del tid på nettet. Heller ikke der ser jeg serier og filmer i særlig grad, men det er nok annet å kaste bort tid på. Jeg kunne glatt frigjort et par tre timer daglig til lesing hvis jeg hadde lest i steden for å surfe på nett. Men for tiden blir det lite fysisk lesing i bok. Jeg hører mye lydbok da, både når jeg er alene på verkstedet mitt og når jeg kjører bil.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-22, 08:38   #16
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.920
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg setter ikke av tid til å lese, jeg setter av tid til å gjøre noe annet enn å lese.
Jeg leser på vei til og fra jobben, jeg leser i badekaret de tre dagene i uka jeg jeg starter med et karbad. Jeg leser aviser på kjøkkenbordet når jeg spiser frokost og lønsj, dersom jeg ikke har selvskap av noen som Helten eller kollegaer. Lydbøker passer ikke meg, så det ga jeg opp ganske raskt. Jeg leser i sofaen om kvelden og jeg leser ofte litt på senga før jeg skrur av lyset. I et vanlig år leser jeg nellom 40 og 60 bøker, avhengig av bøkenes lengde og annet.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-22, 08:40   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Enig med Lhi-My, skjermbruk er en enorm tidstyv. Hver dag. Der kunne man omdisponert.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-22, 08:48   #18
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.865
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Etter at jeg kuttet ut Facebook og instagram har jeg fått mye mer tid til å lese/lytte.

Men dere som leser 100-400 bøker i året; har dere jobb/familie?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-22, 08:55   #19
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Etter at jeg kuttet ut Facebook og instagram har jeg fått mye mer tid til å lese/lytte.

Men dere som leser 100-400 bøker i året; har dere jobb/familie?

Jeg har en fulltidsjobb og en ekstrajobb, familie, trener på treningsstudio og på et lag, og har et sosialt liv utenom det. Har også et par andre hobbyer enn lesing.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-22, 09:14   #20
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.425
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som leser mye, hvordan setter dere av tid?

Jeg leser også bare i ferier. Da kan jeg lese i timesvis etter hverandre på stranden e.l. Føler at jeg mister tråden av en bok hvis jeg bare leser litt nå og litt da i hverdagene. Da sitter jeg jo ikke i ro sånn lenge etter hverandre, er alltid avbrudd av ett eller annet som skal gjøres, noen som snakker til meg etc. Litt kan jeg nok også skylde på lesebrillebruk. Jeg trenger lesebriller, jeg har lesebriller, men bruker ikke lesebriller. Er jeg ute på ferie eller ute på balkongen, er det sol og da trenger jeg dem ikke, så jeg kan lese.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no