Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er innenlands matproduksjon viktig?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-22, 09:48   #21
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Har nå lest gjennom innlegget flere ganger, og bondelivet høres ekstremt slitsomt og ulønnsomt ut. Utrolig at det kan være på den måten! Jeg har svært lite peiling på norsk landbruk når det ikke knyttes til dyrevelferd, men ut fra det lille jeg vet så virker det fornuftig å beholde norsk matproduksjon. Men hva skal til for at bøndene skal orke å holde på med dette? Hva er det som er mest lønnsomt per i dag, kjøtt-, melk-, korn-, eller fjørfeproduksjon? I hvor stor grad, om noen, påvirkes produksjonen av at flere ser ut til å gå over til plantebasert kost? Meg selv inkludert, men jeg spiser fisk, da. Og kylling en gang i blant. Hvis du hadde vært landbruksminister, Floksa, hva ville dine forslag vært for å få landbruket på rett kjøl igjen?

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-22, 18:46   #22
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Jeg mener det er bra og viktig at folk som står midt oppi det med gummistøvlene på forteller hva det koster - i kroner og i tid.

Selvforsyning for oss som nasjon er uhyre viktig. For samfunnsberedskap og i tilfelle konflikter og vareknapphet. Vi har allerede sett (med ansiktsmasker bl.a. som ble stoppet i transitt fordi transittlandet ville ha dem) at i en situasjon hvor det er for lite av noe, er det hver mann for seg selv. Norge er uansett ikke selvforsynt, og er avhengig av andre. Men en grad av selvforsyning bør vi ha, og betydelige jordbruksarealer i drift. Det er ikke bare å sette poteter i en golfbane, da vet man for lite om jord og kjemikalier og produksjon.

Samfunnssikkerhet bør vi være villige til å betale for. Heia bonden!

Nå så jeg her om dagen at det er utviklet ny norsk teknologi med oppbevaring i lavt oksygennivå (?) som forlenget sesongen for norske, friske epler. Det er bra og viktig for Norge at vi som samfunn investerer i den norske bonden.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-22, 18:55   #23
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Norsk landbruk er utruleg viktig av mange årsaker. Beredskap sjølvsagt, gode produkt og produksjon med mykje mindre bruk av antibiotika og gift.

Det mange gløymer i regnestykket om norsk landbruk, er dei enorme ringverknadane norsk landbruk har på anna næringsliv, både direkte og indirekte. Det gjeld alt frå meieri, slakteri og produksjonslag for frukt og grønt, til den lokale coop-butikken, rekneskapsføraren, handverkarar, leverandørar av alt frå traktorer til kraftfôr og diesel. Og endå mykje meir.

Eg er skremt over prisutviklinga som gjer at de og mange fleire vurderer å gje opp, men forstår dykk alle saman. Ein har rett og slett ikkje økonomi til å stå i sånt over lenger tid. Innlegget ditt var veldig godt, Floksa. Ver så snill og distribuer det til media. Debatten i NRK bør absolutt få det tilsendt t.d. Dette er viktig!

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 17:21   #24
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Ser denne ligger på NRK.no nå, Floksa. Godt jobba!!

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 17:46   #25
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Ser denne ligger på NRK.no nå, Floksa. Godt jobba!!

Takk for det. Har tatt litt av i eget fagmiljø etter at det ble publisert i ettermiddag. Skummelt, men bra også.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 18:07   #26
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.442
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Utrolig bra, Floksa!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 18:14   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Veldig bra innlegg!

Kan jeg spørre et teknisk spørsmål, fordi jeg ikke helt forstod noe?

Sitat:

Ved å heve kvotetaket, altså at hver bonde kunne øke produksjonen, åpnet man for at melkebonden kunne jobbe mer, uten å egentlig å tjene mer. I Norge er det vanskelig å hente ut særlige stordriftsfordeler, og dermed blir mer kvote egentlig bare mer arbeid - for samme lønn.

Får man ikke betalt per liter? Det må da komme mer penger inn med mer melk ut? Eller tenker du at det er bunnlinjen som ikke øker, siden du må leie inn noen for å gjøre jobben for å få produsert den ekstra melka?

Må bare skjønne før jeg deler.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 18:16   #28
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Veldig bra innlegg!

Kan jeg spørre et teknisk spørsmål, fordi jeg ikke helt forstod noe?



Får man ikke betalt per liter? Det må da komme mer penger inn med mer melk ut? Eller tenker du at det er bunnlinjen som ikke øker, siden du må leie inn noen for å gjøre jobben for å få produsert den ekstra melka?

Må bare skjønne før jeg deler.

Det stemmer. Man får betalt pr liter melk. Men med økning øker også behovet for mekanisering, innleid hjelp og kjøp av tjenester. Så totalsummen blir ikke større. Det er bare arbeidsbyrden som øker.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 18:21   #29
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Så flott, Floksa! Godt skrevet og gir et verdifullt og nødvendig innblikk for hvermannsen i krisen i norsk landbruk.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 18:22   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Skjønner. Takk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 21:19   #31
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

For et kjipt kommentarfelt. Dumme folk.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 21:39   #32
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

For et kjipt kommentarfelt. Dumme folk.

Jeg synes ikke det er så galt (gitt at det er nrk nyheter sitt). Noen kjipinger er det alltid.
Har fått utrolig mange reaksjoner. Telefoner, sms og meldinger. Og det er triste reaksjoner. For alle deler mine tanker. Om at nå er det nok. Nå er det så ille at det må ta slutt. Og det skremmer meg. At jeg slutter betyr lite i det store. Men at alle har de samme tankene er skremmende.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 21:46   #33
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Er reaksjonene fra andre bønder? Eller fra oss "vanlige folk"?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 21:48   #34
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Er reaksjonene fra andre bønder? Eller fra oss "vanlige folk"?

Begge deler.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 21:55   #35
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Veldig bra skrevet.

Jeg bor i en tradisjonell landbruksbygd. Hvis man ser på mitt nærområde og tenker en radius på 1,5 km fra der jeg bor, var det når jeg vokste opp 16-17 gårdsbruk med melkeproduksjon. I dag er det 1 melkebonde igjen pluss 1 som driver med kjøttproduksjon. De andre gårdene er nedlagte og har ikke andre dyr enn katter og hunder. Kun en av disse to har gården som eneste inntekt og han sa senest for noen dager siden at han vurderte å finne seg arbeid utenfor gården i tillegg fordi det ikke gikk rundt. Det er en dramatisk og skremmende utvikling som går raskt. Jeg hører det også når jeg snakker med folk. Det er tung stemning blant de som er i drift også. Mange av de har stor gjeld og den blir jo ikke borte om de selger dyra og legger ned driften. «Jeg føler meg fanget og har reellt sett ingen vei ut», sa en relativt ung bonde som egentlig burde vært full av motivasjon og pågangsmot siden det ikke er så mange år siden han overtok. Dette går på helsen løs for mange, både fysisk og psykisk.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 22:05   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Veldig bra skrevet.

Jeg bor i en tradisjonell landbruksbygd. Hvis man ser på mitt nærområde og tenker en radius på 1,5 km fra der jeg bor, var det når jeg vokste opp 16-17 gårdsbruk med melkeproduksjon. I dag er det 1 melkebonde igjen pluss 1 som driver med kjøttproduksjon. De andre gårdene er nedlagte og har ikke andre dyr enn katter og hunder. Kun en av disse to har gården som eneste inntekt og han sa senest for noen dager siden at han vurderte å finne seg arbeid utenfor gården i tillegg fordi det ikke gikk rundt. Det er en dramatisk og skremmende utvikling som går raskt. Jeg hører det også når jeg snakker med folk. Det er tung stemning blant de som er i drift også. Mange av de har stor gjeld og den blir jo ikke borte om de selger dyra og legger ned driften. «Jeg føler meg fanget og har reellt sett ingen vei ut», sa en relativt ung bonde som egentlig burde vært full av motivasjon og pågangsmot siden det ikke er så mange år siden han overtok. Dette går på helsen løs for mange, både fysisk og psykisk.

Ja. Jeg tror vi kommer til å oppleve tragedier i landbruket i vår, sommer og ikke minst til høsten. For båten bærer ikke lenger. Og de som virkelig sliter orker ikke ta kampen. Der er det helsvart. Og det er ikke dårlige bønder. Det er ikke de som sliter nå. Det er dyktige folk med god drift. Som ikke kan betale regningene sine. Det er så mye utestående at en av de store leverandørene i landbruket vakler.

Folk burde være bekymra. Med det som skjer i Ukraina er innenlands matproduksjon så UTROLIG viktig.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 22:11   #37
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Kan du fortelle meg hvilket parti jeg bør stemme på?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 22:22   #38
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Kan du fortelle meg hvilket parti jeg bør stemme på?

Nei.
Det ultimate landbrukspartiet finnes ikke.
Selv er jeg aktiv i MDG. Fordi jeg mener det er det beste alternativet. Men de har svært lite makt og bruker sjelden den makta de har til å fronte landbruk.
Rødt mener svært mye bra. Og er kanskje snart i en posisjon der de får prøvd seg.
SV har overrasket positivt.
Sp er ikke en god løsning, de vil ha færre og større. H og FrP er svært lite opptatt av landbruk.
Men når jeg blir spurt pleier jeg å si stem grønt. Det blir ikke feil. Men rødt har som skrevt mye bra på landbruk.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-22, 10:57   #39
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.790
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Innlegget ditt deles og applauderes på min FB-feed i dag. Veldig, veldig bra!

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-22, 17:50   #40
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er innenlands matproduksjon viktig?

Knallbra Floksa!

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no