Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-22, 09:19   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Eldstemann, 06'er, har i grunn aldri vært så veldig fysisk aktiv av seg. Han har drevet lite med organisert idrett. Et par år med fotball på barneskolen, et par år med svømming, og en del vintersesonger på alpint. Det er vel stort sett det.
Han har i alle år slitt med at han er litt skjev i både hofte og bein, og har gjennom årene hatt god oppfølging og støtte fra en fysioterapeut. Det siste året har han ikke gått der, fordi det har stjålet for mye tid fra skolen. (Han gikk fast en dag i uken, og da gikk det ut over samme fag)
Han har jobbet mye med gymfaget og utviklet seg utrolig bra må jeg si. Han gir virkelig alt.

Nå er han på vgs, og ser selv at han er dårlig på å løpe. Vilje og utholdenhet er nok større enn hva musklene hans klarer å prestere.
I går tok han seg en løpetur. Da hadde jeg anbefalt han en rute på ca 3-4 km. Det gadd han ikke høre på, så han løp 8-9 km, ga alt, og nærmest kollapset i gangen hjemme. Ingen nedtrapping, ingen tøying, så det ble kramper i leggene istedenfor...

Meg og mannen har pratet litt om hvordan vi best skal hjelpe han.
Enten så kan vi bli med han ut og jogge, mulig mannen klarer å holde følge, men det kan jo jeg si med en gang at jeg ikke har sjans til å klare.
Vi vurderer å ta han med på treningsstudio når vi er der og få litt hjelp av en instruktør der til å kanskje legge en plan for han.
Problemet her er at han er avhengig av en av oss foreldre for å komme seg dit, så jeg tenker at et fullt medlemskap her ikke er helt hensiktsmessig.

Hva hadde dere gjort? Tenker at det er mest for å få han i gang på riktig måte slik at han ikke ødelegger musklene sine helt her.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-22, 09:38   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Det høres ut som et par timer med en godt PT for å lage et program hadde vært lurt. Jeg vil tro at det finnes noen som ikke er tilknyttet et senter, eller at det er mulig å kjøpe noen enkelttimer uten medlemsskap?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-22, 10:07   #3
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.329
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Kanskje du kunne sjekket om det er muligheter for å få en time eller to til litt oppfølging fra den samme fysioterapeuten som kjenner til problematikken hans med hoften og bein.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-22, 10:14   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

https://sportsortho.co.uk/wp-content...r-injury-2.pdf
Det finnes mange fine programmer for å begynne å jogge. Det viktigste er å ikke gå for hardt ut. (Jeg har gått på noen smeller selv, det er derfor jeg humrer.)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-22, 11:37   #5
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Å få ny time hos fysio er nok vanskelig. Det innebærer ny legetime med ny henvisning, og så venting på et halvt år. Og jeg tror ikke det er nødvendig heller.
Men kanskje man kan kjøpe PT time uten medlemskap? Det hadde kanskje vært noe. Av en instruktør som er dyktig på løping.

Veldig fint program, annemede. Jeg har sendt han et lignende ett, men jeg ser jo at det nytter ikke bare å si noe, eller sende informasjon.
Jeg tror at hvis han skal lykkes, så trenger han litt mer støtte fra oss foreldre i starten. Hvor vi kan holde han igjen der det trengs, og pushe han der det trengs. (Ikke løpe så langt, ikke så fort. Få til litt mer vanlig tur, og tøying. Og kanskje også litt styrke i beina)

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-22, 11:50   #6
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.809
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Du kan bestille time hos fysio uten avtale, uten å ha henvisning fra lege. De har ofte kort ventetid.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-22, 11:59   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Du kan bestille time til fysio med avtale også - uten henvisning.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-22, 12:04   #8
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.809
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Du kan bestille time til fysio med avtale også - uten henvisning.

Det er sant, men de har som regel lang ventetid.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-22, 12:20   #9
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Har treningssenteret løpetreninger ute? Her har de det, mest voksne som er med, men kanskje noe sånt kunne vært noe for han? Her trenger man ikke være medlem på senteret for å være med.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-22, 12:57   #10
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Hvor bor dere? Kanskje kunne han prøvd seg på parkrun. Det er et lavterskelstilbud hver lørdag morgen hvor folk løper 5 km med tidtaking. Det er for folk på alle nivåer, så han kunne prøve seg og begynne med å gå og trappe opp gradvis. En del tenåringer deltar. Så kan dere se om også dere har lyst til å være med.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-22, 17:12   #11
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Har du løpegrupper som Learn 2 Run? Ellers er det bra, og mange 3K apper. For det er 3000 M han vil forbedre?
https://www.learn2.no/learn2run?gcli...xoCstIQAvD_BwE

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-22, 08:04   #12
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan lære en snart 16-åring å jogge?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Du kan bestille time til fysio med avtale også - uten henvisning.

Joda, det går an det, men da er det jo ikke hos den fysioterapeuten som har fulgt han hele livet. Så ser ikke helt verdien i å betale for en time eller to hos en ukjent fysioterapeut. Han har fått gode verktøy av fysioterapeuten og har fine øvelser han kan godt - bare han gidder å gjøre dem.

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Hvor bor dere? Kanskje kunne han prøvd seg på parkrun. Det er et lavterskelstilbud hver lørdag morgen hvor folk løper 5 km med tidtaking. Det er for folk på alle nivåer, så han kunne prøve seg og begynne med å gå og trappe opp gradvis. En del tenåringer deltar. Så kan dere se om også dere har lyst til å være med.

Vi bor på bygda, så det er lite løpegrupper å spore i området. Her driver ungdommen enten med langrenn, fotball eller teater, ekstremt lite tilbud for de som ikke har disse interessene.

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Har du løpegrupper som Learn 2 Run? Ellers er det bra, og mange 3K apper. For det er 3000 M han vil forbedre?
https://www.learn2.no/learn2run?gcli...xoCstIQAvD_BwE

I utgangspunktet så ønsker han bare å lære seg å løpe slik han klarer seg bedre i gymtimene, men det er absolutt ingen dum ting å forberede seg til en 3000 meter.

Ungdommen selv vil heller ikke trene med en instruktør, så da tror jeg vi landet på at jeg og mannen blir med noen ganger nå i starten bare for å få han i gang på riktig vis.
Han egen plan er løping en gang i uka, men vi prøver å pushe det til 2 ganger. Det er litt lettere å merke noe progresjon da.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no