Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-22, 09:19   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Syns denne boka må ha egen tråd.

Det er en veldig trist og skrekkelig historie, men utover det syns jeg ikke boka var supergod som alle terningkastene den har fått. Litt hoppende og springende, syns jeg.

Ser at den diskuteres på Kamzy Gunaratnam sin offentlige face-profil der en mann med etternavn Raja legger inn beskjed fra lillesøstra til Abida om at det var ikke sånn hjemme hos foreldrene, at faren aldri slo henne (lillesøstra) og at det er lavmål å henge ut en gammel mann på over åtti år.

Hva syns du?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 09:31   #2
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.007
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Jeg synes både Abid og Abidas bok er veldig viktige bøker, og at de utfyller hverandre. At lillesøsteren reagerer og har sin egen opplevelse er vel ikke så rart. Det har vi jo sett med andre slike bøker hvor familieforhold fra virkeligheten beskrives. Samtidig så benektet jo også Abida forholdene underveis i fortellingen de første gangene barna meldte volden til barnevernet.

Hørte også Morgenbladets podcast hvor de snakker om begge bøkene, og de snakker nettopp om det at fortellingene jo er "redigert". I og med at Abid beskytter søsteren i boka si, ved ikke å nevne mye som Abida forteller om i sin bok. Begge bøkene har jo en hensikt, Abid sin er jo ganske så politisk. Mens politiet har anbefalt Abida om å gi ut boken nettopp før rettsaken mot eksmannen.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 11:33   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.977
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Den er så i høyeste grad dagsaktuell - vi mangler en familie jeg kjenner til. Eldste barn er ikke tilbake og nevnes ikke i den lille kontakten de har med Norge, h*n er 16, yngre søsken er 14 og 11. BV gjorde ikke jobben sin forrige semester (gav pass tilbake til familien når eldste gav etter for press og ikke klarte å stå imot foresattes press). Jeg leser boka i små doser for jeg klarer ikke ta inn over meg at sånn er det unger jeg kjenner som opplever akkurat nå.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)

Sist redigert av Pamina : 12-09-22 kl 11:40. Årsak: anonymisering
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 12:24   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Veldig kjent problematikk for meg også, dessverre. Vi har hvert år elever som ikke dukker opp etter ferier. Noen ganger kommer de tilbake etter et år, noen ganger tar det lenger tid. Noen ganger kommer de ikke tilbake.

Jeg har lest begge bøkene og tenker at det er to viktige stemmer

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 12:33   #5
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Jeg skal lese boka, og tenker at de er veldig viktige og at det overhode ikke er rart at det finnes dem som sier «dette stemmer ikke», uten at det betyr at det ikke er sant. Og blir skeptisk når en mann med etternavn Raja legger inn melding på vegne av lillesøsteren for å si at det ikke var sånn. For meg blir vel det mer enn tegn på at det er sånn, om en mann taler på vegne av henne.

Alle historier har vel to sider, men jeg tror på Abid Raja når han forteller om oppveksten sin, og jeg ser ikke noen grunn til å ikke tro på søsterens historie. Dessverre. Og jeg tror det er utrolig viktig at mennesker som er vokst opp slik, gir dette en stemme. Abida rosemaler jo ikke seg selv som mor heller, slik jeg har forstått det, og barnevernet har vært inne i familien.

Spent på å lese boka.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 12:44   #6
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.007
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Nei, hun er veldig ærlig og kritisk til seg selv i boken. Og det kan hvertfall jeg som norsk mor også kjenne meg igjen i. Å oppdra barn og å stå i skilsmisse skaper dårlig samvittighet og ikke sjelden selvbedrag i en fase.
Jeg tenker at en styrke i de to bøkene er jo nettopp hvordan de begge beskriver hvordan de opplevde situasjonen og var fanget av kulturen. Abid hvordan han selv havnet i en rolle hvor han bestemte over kona, men innså at det kunne han ikke. Og Abida hvordan hun selv ikke klarte beskytte barna fra farens vold og også bidro med vold selv.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 13:01   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Veldig viktige bøker. Har bare lest den første, men skal lese den andre også. Den litterære kvaliteten var ikke god i den første boken (det er veldig sjeldent at biografier har en litterær kvalitet synes jeg)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 14:01   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Jeg har hørt Abid sin bok og skal helt klart lytte til Abida sin når den kommer som lydbok. Han leser sin egen bok og det kan slå begge veier, i hans tilfelle synes jeg det tilfører en dimensjon. Det er så viktig at disse historiene kommer fram og at «vi andre» får et innblikk i og kunnskap om hvordan slikt familiepress fungerer og hvor hjelpeløs du er.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 14:27   #9
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.007
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har hørt Abid sin bok og skal helt klart lytte til Abida sin når den kommer som lydbok. Han leser sin egen bok og det kan slå begge veier, i hans tilfelle synes jeg det tilfører en dimensjon. Det er så viktig at disse historiene kommer fram og at «vi andre» får et innblikk i og kunnskap om hvordan slikt familiepress fungerer og hvor hjelpeløs du er.

Enig, hørte begge som lydbok. Og Abidas blir lest av den yngste datteren!

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 14:55   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Enig, hørte begge som lydbok. Og Abidas blir lest av den yngste datteren!

Er den kommet som lydbok altså. Så bra! Da vet jeg hva neste bok blir.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-22, 15:27   #11
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.007
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Den er tydeligvis utsolgt mange steder i papir, men finnes i både lydbok og ebok: https://ebok.no/lydbok/abida-raja_hakon-f-hoydal/

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-22, 22:01   #12
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abida Raja. Frihetens øyeblikk

Jeg har ikke fått lest den, mengden står definitivt på lista.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no