Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjøpe brukt elbil?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-22, 18:29   #21
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil?

Nå har jeg vært og prøvesittet og prøvekjørt bil. Synes e-Up er overraskende god å sitte i faktisk. E-golf var også god, mens BMW i3 likte jeg ikke så godt, selv om det sikkert er en vanesak.

Jeg begynner å innse at man må opp i 200K for å få rekkevidden jeg egentlig trenger for å slippe rekkeviddeangst og hurtiglading på vinteren.

Men så er det regnestykket da. Finnes det en tommelfingerregel på hvor stor besparelsen er på å kjøpe elbil fremfor å fortsatt kjøre diesel? Kan man forsvare det økonomisk? Vi bruker sikkert minst to tanker à 60 liter i mnd på dieselbilen. Er det andre økonomiske fordeler med elbil?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-22, 18:41   #22
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.336
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil?

Rimelige service på elbiler.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-22, 18:54   #23
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.863
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg ga opp elbil på mitt budsjett på 150 000. Rekkevidden er ikke bra nok på de modellene jeg klarte å skuffe opp. Veldig irriterende, egentlig.

Jeg hadde samme konklusjon. Kjøpte isteden en hybridbil som er billig i drift. Bortsett fra akkurat nå når bensinprisene er høye.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-22, 20:03   #24
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.807
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil?

Bompenger er enda rimeligere i Bergen, selv om det er diskutert endringer her.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-22, 20:34   #25
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.440
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil?

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

.....

Jeg begynner å innse at man må opp i 200K for å få rekkevidden jeg egentlig trenger for å slippe rekkeviddeangst og hurtiglading på vinteren.

Men så er det regnestykket da. Finnes det en tommelfingerregel på hvor stor besparelsen er på å kjøpe elbil fremfor å fortsatt kjøre diesel? Kan man forsvare det økonomisk? Vi bruker sikkert minst to tanker à 60 liter i mnd på dieselbilen. Er det andre økonomiske fordeler med elbil?

Jeg konkluderte med det samme. Sprengte budsjettet, men fikk en bil jeg kan bruke uten at den volder meg mange bekymringer.

Det som er fordel elbil for meg: (Etter EN uke som elbil-eier )

  • Slipper å bekymre meg for dieselprisen
  • Nesten gratis i bomringen, mye billigere enn kollektivt
  • Kan kjøre i kollektivfeltet
  • Enklere å finne parkeringsplass (?)
  • Rimelig service
  • Mye lavere sannsynlighet for høye verkstedregninger
  • Miljøvennlig
  • Stillegående

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-22, 00:19   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.103
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil?

Du må nesten putte det inn i et regneark:
- Antall kilometer ganger forskjell i drivstoffutgift
- Antall bompengepasseringer
- Pris på service, hyppighet av service

Og så sammenligne. En bil til 200 000, som du kan ha i, tja, 8 år og så selge for 40 000, vill gjetning, koster deg altså 20 000 per år i snitt, pluss kapitalkostnadene (det du hadde fått om du hadde satt pengene i banken), alternativt regner du på hva et billån koster deg per måned. Pluss forsikring og årsavgift og litt vedlikehold man må regne med med en eldre bil. 15 000 per år på det, kanskje? Og så sammenligner du totalen. Men roughly så tenker jeg at om du sparer 40 000 på diesel vs el + rimeligere bom, så har du spart det inn, vil jeg tro?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-22, 16:04   #27
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil?

Jeg tror det lønner seg. Strømmen er enten veldig billig eller subsidiert gjennom strømstøtta, i hvert fall hjemme. Jeg begynte med e-up. Kjempegod bybil, men hadde for kort rekkevidde til mitt bruk. Satt mye og frøs. Og mye I ladekø. Helt fint å hurtiglade, men det blir stress om man må gjøre det hver dag.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 17:13   #28
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil?

Det ble elbil. Endte opp med å kjøpe en e-golf med 280km rekkevidde. Budsjettet sprakk, men tror vi blir godt fornøyd med denne.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 23:49   #29
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

[*]Enklere å finne parkeringsplass (?)[/list]

Heh. Jeg var inne i Oslo en tur, og der ble det jo tilfelle. Men jeg måtte da for første gang finne fram elbilens "nødlader" - altså den for å lade bilen på vanlig stikkontakt, ettersom parkeringsplassen (kommunal, med parkeringsbetaling i tillegg) krevde at man ladet... ;-)

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no