Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvordan få solgt bilen uten å måtte "gi den bort"?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-06, 23:25   #1
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan få solgt bilen uten å måtte "gi den bort"?

Vi skal selge en stasjonsvogn vi har siden vi har kjøpt ny bil, men vi får jo ikke solgt den. Greit at det er mange av den typen bil ute på markedet, men det er få som har gått så lite, er i så fin stand og i tillegg har så mye utstyr. Hvorfor kan ikke noe seriøse folk få øynene opp for bilen vår. Vi må selge den nå for å få pengene. Den har stått på finn.no 3 uker nå (og flere andre steder også), og vi har hatt noen henvendelser, men ingen seriøse. Bare noen som skal ha bilen billig, billig og priser som det ikke er aktuelt å selge den for engang. Nå har vi priset den ned i annonsen til det laveste vi kan gå i dag, og venter spent på om det kan gå nå. Vet det er billig for den bilen i forhold til andre biler av samme typen som selges privat. Hos bilforhandlere må du ut med minst 30 000 mere for samme bilen. Problemet er bare at vi må selge bilen selv pga. at vi ansatte ikke får levert inn innbyttebil når vi kjøper brukte biler. Hva i alle dager er lurest å gjøre? Vi har for mange biler akkurat nå og må ha penger.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 02:02   #2
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få solgt bilen uten å måtte "gi den bort"?

Å ha tålmodighet er vel den beste oppskriften, samt å ikke overprise da.

Bruktbilmarkedet er tregt i dag, for folk har ofte råd til nye biler, men før eller siden dukker en kjøper opp!!

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 02:32   #3
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan få solgt bilen uten å måtte "gi den bort"?

Eller så må dere bare innse at bilen ikke er verdt mer.

Hvis ingen vil betale den prisen dere ønsker, kan dere jo ikke tvinge noen til det?

Jeg tror ikke at andre får solgt bilen for en høyere pris heller.

Tips (hva jeg ville ha likt om jeg skulle kjøpe brukt bil fra private):
- ta NAF-test
- fiks alt som NAF-testen viser må fikses på bilen

Lykke til!

  Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 12:22   #4
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få solgt bilen uten å måtte "gi den bort"?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Eller så må dere bare innse at bilen ikke er verdt mer.

Hvis ingen vil betale den prisen dere ønsker, kan dere jo ikke tvinge noen til det?

Jeg tror ikke at andre får solgt bilen for en høyere pris heller.

Tips (hva jeg ville ha likt om jeg skulle kjøpe brukt bil fra private):
- ta NAF-test
- fiks alt som NAF-testen viser må fikses på bilen

Lykke til!

Jeg vet vi ikke har overpriset bilen. Jeg jobber hos bilforhandler. Når vi har priset bilen er det veldig rimelig selv om den selges privat. Bilen har masse utstyr og automatgir. Problemet er vel at folk sammenlikner bare med annen type av samme merke, men ikke tenker på at det er forskjellige utgaver av samme bilen. Det er bestandig en "scratch" modell, en mellom modell, og en med masse utstyr. Bilen har også tilstandsrapport fra merkeverksted, og med en bil som bare har gått 45 000 så er det ingen feil å rette.

Også var det den tålmodigheten da.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 12:23   #5
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få solgt bilen uten å måtte "gi den bort"?

Vi har akkurat kjøpt nyere bruktbil (Volvo XC70, årgang 2005, diesel) i Sverige. Da vi skulle bestemme os, vurderte jeg faktisk ikke private selgere fordi:

* hva hvis bilen har skjulte feil ? fint at man har rettigheter, men hvordan "få sin rett" især hvis bilen er kjøpt fra et sted langveis borte ?
* usikkerhet vedr. heftelser og hvordan man gjør med overdragelse (prøv bare å fortelle en selger at man betaler ham differance mellom heftelse og salgspris - nogle biler hadde større heftelser enn hva salgsprisen var). Mannen og jeg er temmelig konfliktsky og liker ikke å prute og sånt.

Jeg så også på følgende:

* gjennomsnittsprisen for en bil tilsvarende vores i Norge er en 70.000 kr høyere enn hva vi kommer til å betale for Svenskebilen, inkl. innfortolling. Og da har vi kjøpt fra en autorisert Volvo-forhandler som vi har veldig god erfaring med, samt at vi får et halvt års garanti (vi fikk også super service denne gang - måtte bytte bil da det viste seg at vi ikke ville rekke å innfortolle før nyttår)
* vores bilmerke kan få service rett over grensen i Sverige. Halve prisen, og mye bedre service enn det vi får i Norge. Jeg har også en Subaru som jeg elsker høyt (forøvrigt min mors gamle, fikk den i gave fra mine foreldre i Nederland og betalte 55.000 i innfortolling), men fyttirakkern hver gang den skal ha service: 3 mnd ventetid, og da skal de ha den fra 7 om morgenen til 7 om kvelden, det koster flesk, og de gjør ikke det de blir bedt om.
* har ikke engang vurdert biler eldre enn 2003-modell. Fikk også opplyst (takk, Angelique !) at serviceheftet var veldig viktig, og at jeg skulle ligge unna biler fra Bergensområdet p.g.a. rust (det var en bilopphugger som sa det).
* da det ble klart at vi først ville få innregistrert etter 01.01.2007 måtte det bli dieselbil p.g.a. nye avgifter på bensinbiler (vet ikke hvor relevant dette er hvis bilen allerede er i Norge, da...)

Så, deres chancer ville kanskje forbedre seg

* ved å selge igjennom et formidlingsbyrå (vi kjøpte vores første Volvo igjennom et sådant, ingen klager)
* hvis dere kan vise til, at bilen er fri for heftelser
* som noen andre nevnte, si at kjøper bare kan ta NAF-test
* hvis bilen er diesel, trekk dette frem
* om noen nevner, at de vurderer å kjøpe bil i utlandet: enten må de ha kontanter på kontoen, ellers må de kunne legge billånet inni huslånet uten å komme oppå alt for høy rentetrinn. Man kan kun få billån for biler kjøpt i Norge.

Held og lykke til ! Dette er en dum situasjon å stå i...

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 12:24   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få solgt bilen uten å måtte "gi den bort"?

*er ute etter større bil* Har du link til bilen deres på finn.no?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 12:27   #7
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få solgt bilen uten å måtte "gi den bort"?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

*er ute etter større bil* Har du link til bilen deres på finn.no?

Sender deg PM.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 12:37   #8
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få solgt bilen uten å måtte "gi den bort"?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg vet vi ikke har overpriset bilen. Jeg jobber hos bilforhandler. Når vi har priset bilen er det veldig rimelig selv om den selges privat. Bilen har masse utstyr og automatgir. Problemet er vel at folk sammenlikner bare med annen type av samme merke, men ikke tenker på at det er forskjellige utgaver av samme bilen. Det er bestandig en "scratch" modell, en mellom modell, og en med masse utstyr. Bilen har også tilstandsrapport fra merkeverksted, og med en bil som bare har gått 45 000 så er det ingen feil å rette.

Også var det den tålmodigheten da.

Dette med ekstrautstyr er rigtigt - her er det store forskjelle og mens stort sett alle norske Volvo XC70'er har automatgear og masse ekstrautstyr som telefon og navigasjon, har kun få svenske det. Må bare innrømme at jeg rett og slett ville ha mest mulig motor og sikkerhet for pengene, og egentlig foretrekker manuell gear over automat. Men bilen din er svært ny, da, så det burde være et plus. Kanskje når folk er ferdige med deres juleshopping ? Kan det være at de som kjøpte seg bil rett før nyttår har kjøpt ny p.g.a. de forestående avgiftsøkninger ? Det var jo svært mange reklamer fra forhandlerne...

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 13:10   #9
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få solgt bilen uten å måtte "gi den bort"?

Nå ringte det en som er seriøst interessert i bilen. Han skal komme og se på den til tirsdag. En helt fra Mandal som skal komme å se på den, som skulle til Porsgrunn, og da er han jo allerede halvveis til oss.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 13:11   #10
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få solgt bilen uten å måtte "gi den bort"?

Hvis du jobber hos bilforhandler, kan du ikke sette den der og så de kan selge den for dere?
Det er mange forhandlere som gjør det

Mulig dere vil tape litt på det, for de skal vel ha 15-20% av salgsummen for jobben.

Jeg personlig ville aldri kjøpt brukt bil privat,selvom det foreligger panteattest, tilstandsrapport o.a.

Det er dette med garanti tid og seriøsitet (tviler absolutt ikke på at dere er seriøse, men for en kjøper er dere mest sannsynlig helt fremmede)

Jeg har heller aldri solgt en bil privat
Dersom det skulle være en eller annen skjult feil eller mangel, kan det fort bli konflikter
Mye greiere at alt slikt går gjennom en forhandler

Dessverre er det vel slik at ekstrautstyr taes det lite hensyn til når man skal beregne bruktbilpris
Jeg har hatt mange biler med mye fancy og dyrt utstyr, men det teller lite i forhold til prisen når den skal selges

Får håpe dere får solgt den raskt

Vi hadde to scootere til slags i fjor på forskjellige tidspunkt, og syntes salget gikk vanvittig tregt
Hadde annonser på AutoDB og BruktbilBørsen
Etter ørten uker, tok lang tid, ble de heldigvis solgt, men vi hadde nesten gitt opp håpet

Krysser fingrene for dere

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no