Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-13, 17:56   #21
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Nei, vanlig straumuttak. Men ledningen du brukar bort til bilen er spesiell, og den følger med bilen. Du kan kjøpe fleire slike ledningar, så slepp du å dra med deg over alt. Men heilt vanlig stikkontakt er det som krevst. Dog bør du ikkje bruke skøyteledning.

Det er sterkt frarådet å bruke skjøteledning. Nissan fraråder egentlig generell lading med den vanlige kabelen mot vanlig elnett og mener det skal installeres hjemmeladesentralen der man primært skal lade bilen: http://www.tu.no/motor/2011/10/26/ni...al-ikke-brukes

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 20:29   #22
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det er sterkt frarådet å bruke skjøteledning. Nissan fraråder egentlig generell lading med den vanlige kabelen mot vanlig elnett og mener det skal installeres hjemmeladesentralen der man primært skal lade bilen: http://www.tu.no/motor/2011/10/26/ni...al-ikke-brukes

Det var nytt for meg - takk!

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 20:32   #23
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det er vel mer enn 15-20 minutter, men mener å huske en halvtime.

Vi bruker det ikke ofte, men den ene gangen jeg huska å ta tida, var det litt mer enn 15 minutter, mindre enn 20.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 20:33   #24
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Forøvrig har Nissan komme med ein garanti på batteri nå, meiner eg å ha lest. Mulig det var at det skal komme

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 20:50   #25
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Vi har garanti, ja Den ble presisert i desember 2011 eller januar 2012.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 20:50   #26
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Forøvrig har Nissan komme med ein garanti på batteri nå, meiner eg å ha lest. Mulig det var at det skal komme

Spiller egentlig ikke så stor rolle i privat sammenheng pga. norsk lovgivning. Men de ter mange slike som er kjøpt eller leaset som firmabiler, og det kan da her større betydning. Men det kan vel endre med at man unngår en krangel - det er alltids dem som prøver seg når det gjelder disse reglene*.

Men har de komme tmed noen pris-scenario hvis noe skulle gå galt med batteriene? Her har mange produsenter ikke ønsket å si noe som helst - eller ment at de ikke viste hva det ville koste...

(* - er litt spent selv nå, la i forrige uke inn krav til leverandør om omlevering av varmepumpe som var 4 år og litt over 350 dager, der de nå har brukt flere forsøk på å rette samme feil uten at det hjelper...)

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 20:51   #27
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Jo, de bytter batteriet eller celler hvis det er 80% eller mindre kapasitet på batteriet etter 3 år.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 22:01   #28
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jo, de bytter batteriet eller celler hvis det er 80% eller mindre kapasitet på batteriet etter 3 år.

Står det noe info om dette noe sted?

Her er en nylig artikkel på elbilen.no om reglene Nissan har gitt i USA. Det virker på meg som Elbilforeningen håper at Nissan i norge skal gi samme rettigheter, og de rettighetene de gir i USA. Så slik sett virker det ikke som Elbilforeningen sitter med oppfatningen nå om at nissan gir dette på 80 prosent etter tre år. 5 år er kanskje også en mer relevant alder å se på også.

Ellers står det litt om kostnader for full batteripakke i diskusjonen under. 100-150k er det man snakker om, uten at det ser ut til å være noe direkte godt svar å få fra systemet om hva batteripakkene å så skiftet her til lands.

Paralleller skulle man jo egentlig kunne dra til en del andre områder, og da sagt at fem års reklamasjonsrett da de oppgir i utgangspunktet at man skal kunne forvente at batteriene har god kapasitet i lant lengre enn to år.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 15:42   #29
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Alt jeg har lest om denne bilen tilsier at den er bra.

Men så kom jeg til at det var vel så miljøvennlig og billig at jeg beholder den gamle bilen til ymse ærender og så kjøre tog til jobb.

Tester det denne uka. I dag tok det halvannen time til jobb (ca 1time med bil) og hjemover tar det lenger tid, da jeg må legge inn litt slack sånn at jeg rekker toget helt sikkert. I dag er da toget hjem 20 min forsinket. Dvs at jeg bruker nære på to timer hjem. Det nytter jo ikke.

Nei, tror jeg må prøvekjøre en Leaf snart.

Eneste fordelen med toget er at jeg kan sove og er litt uthvilt når jeg kommer hjem.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 15:54   #30
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv
 
Mirmell sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 1.921
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Mannen har Leaf som firmanbil og jeg synes den er helt knall.

__________________
-08 & -11
Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 21:36   #31
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Har også hørt begeistrede utrop fra Leaf-eiere, men vi trenger større bil, selv om den går for å være overraskende romslig.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 10:22   #32
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Vi har tenkt på det men bilen er veldig dyr, jeg kjører ikke gjennom bomring og står heller ikke i kø, sånn at jeg kunne ha fått gleden av å kjøre i bussfilen. Har heller ikke mulighet til lading på jobben så det utgår litt foreløpig.

Men bilen er kjempefin å se på. Ser jo ut som en skikkelig bil.
Hvordan er det med servicekostnader på denne?
Og i disse årsavgiftstider, er det årsavgift på Elbil?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 11:48   #33
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Årsavgifte er vel rundt 500.-

Vi har hatt vår i ett år og er veldig fornøyd. Funker til vårt bruk.
Vi kommer oss dit vi vil,sånn egentlig.
Blefjell, Oslo, Sverige (harryhandel) bilen er gratis på fergesamband også, betaler bare for passasjerene.
På vår,sommer høst,kommer man seg til Oslo uten å lade,men da kjører vi gamleveien.

Den kommer vist i 3 prisklasser når den nye kommer ,mener jeg å huske at sambo snakket om.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 12:05   #34
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Skulle gjerne kjøpt en slik, men det blir helt uaktuelt all den tid halve veien til jobb er så skranglete og ødelagt at jeg ikke vil ta kosten å kjøre i stykker en ny bil og betale prisen for det. Da sliter jeg heller videre på den gamle hvor tapet ikke blir så stort.

Synes Leafen er skikkelig fin!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 12:19   #35
LOPE
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1
LOPE har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Kjøring i kollektivfelt og fritak i bomringen

Jeg kunne tenke meg en slik el-bil, men har hørt at mulighetene for å kjøre i kollektivfelt og fritak i bomringen vil bli fjernet når el-bilsalget har nådd et visst nivå? Kan noen bekrefte, evt avkrefte dette?

LOPE er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 13:00   #36
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Opprinnelig lagt inn av LOPE, her.

Kjøring i kollektivfelt og fritak i bomringen

Jeg kunne tenke meg en slik el-bil, men har hørt at mulighetene for å kjøre i kollektivfelt og fritak i bomringen vil bli fjernet når el-bilsalget har nådd et visst nivå? Kan noen bekrefte, evt avkrefte dette?

Det er vel ingen av oss her inne som bestemmer dette. Men en kan jo tenke seg til at det i alle fall snart er fullt i kollektivfeltene. Det er jo uansett mange gode argument både økonomisk og miljømessig for å kjøpe elbil, annet enn at man baserer et sånt kjøp på disse to momentene.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 13:33   #37
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det er vel ingen av oss her inne som bestemmer dette. Men en kan jo tenke seg til at det i alle fall snart er fullt i kollektivfeltene. Det er jo uansett mange gode argument både økonomisk og miljømessig for å kjøpe elbil, annet enn at man baserer et sånt kjøp på disse to momentene.

Hvis man ser på hvor elbilsalget er størst i Norge, så viser vel det at det er mange som baserer kjøpet nettopp på disse to argumentene. Selv om det hadde vært å håpe at det var andre hensyn som veide tyngst.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 13:39   #38
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Hvis man ser på hvor elbilsalget er størst i Norge, så viser vel det at det er mange som baserer kjøpet nettopp på disse to argumentene. Selv om det hadde vært å håpe at det var andre hensyn som veide tyngst.

Jo, det har du helt sikkert rett i. Men når bussen ikke kommer fram lenger tror jeg det er sannsynlig at det blir innskrenkninger i disse godene. Håper bompengefritaket kan vare litt lenger, ellers er jeg redd at elbilsalget synker igjen.

Helst hadde jeg håpet at sånne elbiler med bensinreservetank ble omfattet av samme avgiftsregime. Da kan elbilen bli familiebilen, og man kan kjøre til hytta uten å tenke seg om, eller til svigermor på søndagsmiddag. De fleste har et sånt kjøremønster at man i det daglige og store og hele ville greie seg 95% med elbil. (Tenker f.eks på Opel Ampera - den er ganske mye dyrere enn f.eks. Nissan Leaf)

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 13:51   #39
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Helt enig, jeg heller faktisk mer mot at kollektivfeltfordelen kunne vike om noe måtte det. Igjen, en Leaf er foreløpig den bilen jeg helst ville valgt om jeg skulle kjøpe ny bil nå.

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jo, det har du helt sikkert rett i. Men når bussen ikke kommer fram lenger tror jeg det er sannsynlig at det blir innskrenkninger i disse godene. Håper bompengefritaket kan vare litt lenger, ellers er jeg redd at elbilsalget synker igjen.

Helst hadde jeg håpet at sånne elbiler med bensinreservetank ble omfattet av samme avgiftsregime. Da kan elbilen bli familiebilen, og man kan kjøre til hytta uten å tenke seg om, eller til svigermor på søndagsmiddag. De fleste har et sånt kjøremønster at man i det daglige og store og hele ville greie seg 95% med elbil. (Tenker f.eks på Opel Ampera - den er ganske mye dyrere enn f.eks. Nissan Leaf)

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-13, 21:29   #40
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.235
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Produktanbefaling: Elbil Nissan Leaf

Jeg tror hovedgrunnen til kjøp er kjøring i kollektiv feltet, dvs muligheten til å spare tid. Alle jeg kjenner med elbil sier det iallfall, svært mange kollegaer og naboer har fått seg en slik bil.

Om det nå er særlig miljøvennlig med bil nr tre på to voksne kan nok diskuteres.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no