Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Vaske bil minusgrader

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-12, 09:50   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Vaske bil minusgrader

Gjør man det? Jeg har ikke vasket bilen siden kulda kom og den er nå flaut møkkete. Rundt meg ser jeg rene og lett møkkete biler, ikke slike eksempler som min. Er det ikke for kaldt å vaske den i automat? Eller går der greit om man tørker av eventuell fukt som skulle komme på listene til dørene? :uvitende om vask av bil på vinteren:

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 09:56   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Jeg vasker bilen til tross for -13 grader. Ha i låsolje der det trengs, tørk av alle gummilister med en tørr fille, ha gjerne på silikonspray og parker gjerne bilen i ett oppvarmet kjøpesenter-garasjeanlegg ett par timer. Jeg bruker også vaskefirmaene som ligger i garasjeanlegg, leverer nøkkel, drar på shopping og henter en ren bil etter ett par timer der.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 09:58   #3
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Vi gjør det innimellom, men ikke i for mange minus. Det eneste vi er påpasselig med da, er at vi får satt den i garasjen etterpå, slik at gummilister og slikt ikke fryser fast.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 12:19   #4
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Ikke ved altfor mange minus, men innimellom må jeg faktisk gjøre det med noen få minusgrader, for å få vekk salt og gammel skitt. Hvis jeg ikke hadde kunnet gjøre det, hadde jeg nok ikke fått vasket bilen mellom november og mars.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 12:20   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.400
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Jeg hadde ikke gjort det, nei. Min trenger vask, men det får vente rett og slett.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 12:24   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Jeg vasker ikke bilen i minusgrader. Vi har ikke garasje, og jeg liker å kunne åpne alle dørene.

Det e ingen mangel på møkkete biler i nabolaget vårt, så jeg er visst ikke den eneste som tenker slik heller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 12:39   #7
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Jeg gjør det ikke og bilen bærer virkelig preg av det Jeg er mer redd for mekaniske ting som fryser etter underspyling enn for frosne dører.

Og så det viktigste, pappa sier at jeg ikke skal gjøre det så da gjør jeg det ikke

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 12:39   #8
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Da fortsetter jeg som planlagt og kjører rundt i en bil som snart er nedgrodd av skitt. Den ser jo ikke ut, men begynte å lure litt siden jeg ser så fint lite biler som ser ut som min. Ofte er det jo gjerne nyere biler enn min gamle hulk, så jeg antar at man da faktisk er flinkere til å ta vare på bilen sin og vasker den plasser den kan stå innendørs en periode etter vasken.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 17:25   #9
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Hvis man kan stå i varm garasje til den er tørr, kan man jo det. I mange parkeringshus er det varmegrader. Har kollegaer som vasker bilen før jobb, og så står i garasjeanlegget til ettermiddagen. Ett år hadde vi fastfryst bagasjelokk. Det tina etter en handltur på Nordby.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 17:26   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.868
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Jeg tar ikke sjansen, selv om den hvite bilen min ikke akkurat er lekker nå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 19:04   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Nei, det ville jeg ikke gjort uten om den kunne stått i oppvarmet garasje.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 19:12   #12
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Neste uke er det meldt mildvær og regn. Da kan man jo vaske bilen men da blir den jo like fort møkkete med sånt grisevær.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 19:28   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Jeg ville vel ikke gjort det i -15. Men har vasket i minus 10 - selvvask i oppvarmet vaskehall. Har da etterpå gått over og tørket godt - først med skinn over flatene, så over dørpakninger o.l. Kan være lurt at man kjører litt etterpå - og så tørke over dørlistene på nytt (og også det møtende partiet på selve døren bør tørkes - ikke bare i døråpningen).

Så langt har jeg verken brukt låsespraøy eller silikonstift på min 7 år gamle bil og på et sted hvor man temmelig ofte ser -15 - og lavere - på vinteren. Men hvis man ellers merker at det er lite som skal til for at dørene begynner å henge igjen, kan det nok være lurt.

Et "problem" ellers når det gjelder låsespray er vel at det smører selve sylinderen - de fleste i dag har biler med sentrallås og åpner via fjernkontroll. For denne delen av mekanismen hjelper ikke olje i selve låsen vel?

Litt på siden; Mens jeg vasket bilen for noen år siden ringte en kompis. Fortalte at jeg vasket bilen. Han fant ut så at det skulle han gjøre. Jeg var inne i en oppvarmet vaskehall for selvvask. Han dro til utendørs selvvask. Var vel -10. Han fant raskt ut at avfettingen frøs frast på bilen. Han forstod raskt at det ga problemer - og tok så vann for å få av avfettingen. Det hele endte med Audi A4 som aldri har vært blankere.... bilen ble glassert av vannet...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 19:29   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Neste uke er det meldt mildvær og regn. Da kan man jo vaske bilen men da blir den jo like fort møkkete med sånt grisevær.

Og med mengden snø det er ventet på østlandet i helgen står de nok klar med flere saltbiler enn ploger....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-12, 23:07   #15
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Jeg gjør det ikke og bilen bærer virkelig preg av det Jeg er mer redd for mekaniske ting som fryser etter underspyling enn for frosne dører.

Og så det viktigste, pappa sier at jeg ikke skal gjøre det så da gjør jeg det ikke

Om du er i en vaskehall og bilen blir underspylt, så medfører det neppe noen fare for at noe fryser. Man kjører jo bilen hjem igjen, og varmen fra motoren vil effektivt sørge for at det vannet som evt er der, fordamper.

Vi vasker som sagt bilen i kuldegrader, stort sett her hjemme. Er det så kaldt at vi ikke vil ut med høytrykkspyleren, så kjører vi til en hall i nærheten med høytrykk. Vi vasker aldri i vanlig vaskehall med børster.

Har hittil ikke vært plaget med hverken frosne lister eller dørlåser pga dette. (parkerer i garasje, men nå på det kaldeste så er det minusgrader der også)

En gang nå i vinter så måtte jeg inn i bilen på passasjersiden og dytte opp førerdøren pga frosne lister, men det kom pga overgangen fra vått vær til isende kulde.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 22:31   #16
Marbella
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 7
Marbella har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Jeg har garasje (ikke oppvarmet) og vasker bilen vinterstid inntil minus 6, og tørker ikke over noe som helst. Går så fint, så!

Marbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 22:40   #17
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Vaske bil? Det er visst også ein vaksen greie som eg ikkje heilt har fått taket på.

Innser dog at eg snart må gjer det, for det er snart ikkje mogeleg på setja seg inn uten å skitne seg til. No er det plussgrader her, så i morgon kanskje?

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 22:42   #18
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.868
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Før hadde jeg svart bil og vasket den vel egentlig ikke så ofte. Nå har jeg hvit bil, og den MÅ bare vaskes ganske ofte.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 23:02   #19
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Før hadde jeg svart bil og vasket den vel egentlig ikke så ofte. Nå har jeg hvit bil, og den MÅ bare vaskes ganske ofte.

Skitt på svart bil viser vel omtrent nesten like mye som på hvit
Vasker når det er +grader, og ok kjøreforhold. Ellers er det nok bortkastet tid.

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 23:07   #20
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske bil minusgrader

Ja, i vaskehall. Men går over den etterpå. Pleier ellers om året å vaske den for hånd, så det er bare om vinteren (ved minusgrader) den blir vasket i vaskehall.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no