Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Feilmelding på Sharan

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-13, 18:11   #1
Marama
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 12
Marama har et hav av muligheter foran seg
Standard

Feilmelding på Sharan

Hei!

Har en 2001 vw sharan

Det kommer opp en feilmelding med ,Stop check coolant service manual..

Denne feilmeldingen kommer opp ved igansetting av bilen og er der og blinker til jeg stopper igjen. Bilen blir ikke overopphetet og varme i viften som normalt.. Har selvfølgelig sjekket at nivået i tanken er over min ?.

Noen som vet hva det kan være?

Har også en feil der turbo kutter etter en liten akselerasjon rett etter at bilen er startet, men stopper bilen og kjører da videre uten at det skjer igjen.. Helt til neste tur igjen.. Kan det være magnetventilen som skaper feilen?

Marama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-13, 22:12   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan..

Jeg ville sjekket manualen.

Jeg fikk opp beskjed om å sjekke lufttrykk i dekkene, hver gang jeg startet bilen, selv om jeg hadde sjekket det. (Har en helt annen bil, altså.) Sjekket manualen, og det viste seg at når jeg hadde sjekket og justert lufttrykket måtte jeg inn på menyen i dashbordet og nullstille den, så etter det har jeg ikke fått meldingen mer.


Men hvorfor JEG svarer på bilspørsmål, det er nå usikkert...

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-13, 23:07   #3
perl09
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 55
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan..

Opprinnelig lagt inn av Marama, her.

Hei!

Har en 2001 vw sharan

Det kommer opp en feilmelding med ,Stop check coolant service manual..

Denne feilmeldingen kommer opp ved igansetting av bilen og er der og blinker til jeg stopper igjen. Bilen blir ikke overopphetet og varme i viften som normalt.. Har selvfølgelig sjekket at nivået i tanken er over min ?.

Noen som vet hva det kan være?

Hei,

Har du sjekket om det er nok kjølevæske i ekspansjonstanken? Denne sensoren ligger nederst i ekspansjontanken. Prøv å fylle på nok kjølevæske (Rød) under max grense.

Har du tilleggsvarmer på bilen?


Sist redigert av perl09 : 16-02-13 kl 23:18.
perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-13, 23:14   #4
perl09
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 55
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan..

Opprinnelig lagt inn av Marama, her.

Hei!

Har en 2001 vw sharan

Har også en feil der turbo kutter etter en liten akselerasjon rett etter at bilen er startet, men stopper bilen og kjører da videre uten at det skjer igjen.. Helt til neste tur igjen.. Kan det være magnetventilen som skaper feilen?

Hei, søk på forumet her, mauser har svart på ang.turbo kutt.

Hva er km stand på bilen?

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 00:38   #5
Marama
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 12
Marama har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan..

Opprinnelig lagt inn av perl09, her.

Hei,

Har du sjekket om det er nok kjølevæske i ekspansjonstanken? Denne sensoren ligger nederst i ekspansjontanken. Prøv å fylle på nok kjølevæske (Rød) under max grense.

Har du tilleggsvarmer på bilen?

Hei! Det er nok veske i tanken. Eller det ligger midt imellom min og maks.. Regner med jeg kan etterfylle med litt vann opp til maks? bare for å evt utelukke at det er det som er feilen..

Det er tilleggsvarmer på bilen, men den sluttet å virke forrige vinter.. Ikke gjort noe forsøk på å reparere den..


Sist redigert av Marama : 17-02-13 kl 01:00.
Marama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 00:39   #6
Marama
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 12
Marama har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan..

Opprinnelig lagt inn av perl09, her.

Hei, søk på forumet her, mauser har svart på ang.turbo kutt.

Hva er km stand på bilen?

Km.stand ca 240.000

Skal søke å se om jeg finner..

Marama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 10:53   #7
perl09
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 55
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan..

Opprinnelig lagt inn av Marama, her.

Hei! Det er nok veske i tanken. Eller det ligger midt imellom min og maks.. Regner med jeg kan etterfylle med litt vann opp til maks? bare for å evt utelukke at det er det som er feilen..

Det er tilleggsvarmer på bilen, men den sluttet å virke forrige vinter.. Ikke gjort noe forsøk på å reparere den..

kommer denne feilmelding umildelbart etter klad start?

Sensor sitter nederst i tanken som registrerer vannnivået.

Prøv å fylle på vann. se om feilmedlingener borte.

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 11:03   #8
perl09
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 55
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan..

Opprinnelig lagt inn av Marama, her.

Km.stand ca 240.000

Skal søke å se om jeg finner..

Det er helt normalt at Turbo blir byttet ved 100000-150000km. Avhengig av kjøre mønster. Vet du turbo på din bil byttet før?

Stopp/start fungerer som reset. men man kvitter ikke feilen.

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 23:22   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan..

Opprinnelig lagt inn av perl09, her.

Det er helt normalt at Turbo blir byttet ved 100000-150000km. Avhengig av kjøre mønster. Vet du turbo på din bil byttet før?

Stopp/start fungerer som reset. men man kvitter ikke feilen.

100-150k hørtes tidlig ut på 1.9TDI, som jeg regner med det er snakk om her - om de ikke har brukt en dårligere turbo her enn ellers på disse motorene. Gjerne er det vel i overkant av 200k som har vært det mer "normale" før turboen har kranglet.

Har vel vært en del tilfeller der det å få koks ut av turboen, og det har fungert greit lenge...

Ellers har vel luftmengdemåler kunne gitt noen symptomer i henhold til turbo også mener jeg å huske.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 08:33   #10
perl09
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 55
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan..

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

100-150k hørtes tidlig ut på 1.9TDI, som jeg regner med det er snakk om her - om de ikke har brukt en dårligere turbo her enn ellers på disse motorene. Gjerne er det vel i overkant av 200k som har vært det mer "normale" før turboen har kranglet.

Har vel vært en del tilfeller der det å få koks ut av turboen, og det har fungert greit lenge...

Ellers har vel luftmengdemåler kunne gitt noen symptomer i henhold til turbo også mener jeg å huske.

Ja. veldig tidlig for sharan og passat med Garrett turbo. Min erfaring er turbo bytte for min bil ved 125000 km. kostet ca. 10k kr mot møller pris ca 20k for samme jobben.

Mange anbefaler å gå over til 15k km service fra longlife service. Hyppigere olje skift forlenger levetiden.

koks og stagen som henger er vanlige feiler.

LMM kan gi merkelige feilmeldinger.

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 18:24   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan..

Opprinnelig lagt inn av perl09, her.

Ja. veldig tidlig for sharan og passat med Garrett turbo. Min erfaring er turbo bytte for min bil ved 125000 km. kostet ca. 10k kr mot møller pris ca 20k for samme jobben.

Mange anbefaler å gå over til 15k km service fra longlife service. Hyppigere olje skift forlenger levetiden.

koks og stagen som henger er vanlige feiler.

LMM kan gi merkelige feilmeldinger.

Ja, kjører oljeskift hvert år her - hvilket blir per 15-16k. Har tildels ganske mye småkjøring også og et klima der det gjennom vinteren ofte er -15 eller lavere.

Et tips ellers for å være snill med turboen er at man ikke kjører hardt, for så å slå av bilen med en gang, men lar den gå litt på tomgang for at turbo skal kjøles ned.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 20:26   #12
Marama
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 12
Marama har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan ...

Feilen på feilmeldingen fant jeg sansynligvis.. Rikket litt på kontakten som sitter under ekspansjonstanken og meldingen forsvant.. Var ganske så løs kontakten og forsøkt tapet fra før..

Angående turbo feil..

Snakket med en venn som har samme bil, og faktisk så har han samme feil på bilen, turbo kutter ganske så raskt etter igangkjøring, som regel på første akselrasjon og ca i 2-3..Stopper bilen, så er det bare å kjøre uten at den kutter igjen.. Han har byttet turbo men fortsatt så er feilen der.. Han har også byttet magnetventil (brukt) ..


Tar ett spørsmål til i samme slengen.. Hvor ofte skal registerreim skiftes? Er det på 60 tusen? Er 1,9 tdi..

Marama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 23:07   #13
perl09
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 55
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan ...

Opprinnelig lagt inn av Marama, her.

Feilen på feilmeldingen fant jeg sansynligvis.. Rikket litt på kontakten som sitter under ekspansjonstanken og meldingen forsvant.. Var ganske så løs kontakten og forsøkt tapet fra før..



Wd40 kan hjelpe få bort irr på kontakten.


Angående turbo feil..

Snakket med en venn som har samme bil, og faktisk så har han samme feil på bilen, turbo kutter ganske så raskt etter igangkjøring, som regel på første akselrasjon og ca i 2-3..Stopper bilen, så er det bare å kjøre uten at den kutter igjen.. Han har byttet turbo men fortsatt så er feilen der.. Han har også byttet magnetventil (brukt) ..

Det er ikke sikkert turbo som kutter men LMM. Turbo aktiveres ikke fart under 30km. (tror jeg 30 km/t)
Luftmengedemåler også kan være synder i fleste tilfeller. Dere kan vel bytte mellom hverandre deres Lmm for å teste feilen. Det er max 5 min for å bytte. Det kan være ett forsøk.


Tar ett spørsmål til i samme slengen.. Hvor ofte skal registerreim skiftes? Er det på 60 tusen? Er 1,9 tdi..

1,9 TDI AUY motor har en skifte interval på 60000km. Dette synes jeg alt for kort men noen bytter ved 90k km. Noen sjekker re. reim tilstand ved åpne dekselet og se om den er blitt moden til å bytte.

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 13:29   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan ...

Opprinnelig lagt inn av perl09, her.

1,9 TDI AUY motor har en skifte interval på 60000km. Dette synes jeg alt for kort men noen bytter ved 90k km. Noen sjekker re. reim tilstand ved åpne dekselet og se om den er blitt moden til å bytte.

Var det ikke 90 i starten, og så ble dette nedjustert til 60? 1.9TDI ellers har jo normalt hatt 120 i temmelig mange år nå, men som du antyder - det er en del forskjellige varianter av motoren.

Regner med det også er en årsanbefaling der hvis man har lav kilometer. Mulig kvaliteten på selve reima også har blitt bedre med årene. På 1.9TDI fra senere år fortsatt de med 120-intervall, men tok bort 5 år-greia og i stedet utførte inspeksjon.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 13:40   #15
perl09
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 55
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan ...

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Var det ikke 90 i starten, og så ble dette nedjustert til 60? 1.9TDI ellers har jo normalt hatt 120 i temmelig mange år nå, men som du antyder - det er en del forskjellige varianter av motoren.

Regner med det også er en årsanbefaling der hvis man har lav kilometer. Mulig kvaliteten på selve reima også har blitt bedre med årene. På 1.9TDI fra senere år fortsatt de med 120-intervall, men tok bort 5 år-greia og i stedet utførte inspeksjon.

Rask googling fant følgende.

"Actually, for the 2002 PD engines, the belt and rollers should be changed at 40,000 mile intervals. On 2004 and later engines, this was increased to 60,000 miles for the belt and 120,000 miles for the rollers."

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 16:59   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan

riktignok miles-verdier der.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 22:01   #17
fanta
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 61
fanta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan

http://www.bildeler.no/?Bilmerke=4&B...Varegruppe=579

Her har du en veldig vanlig feil på turbokutt på 1,9d

fanta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 23:26   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan

Opprinnelig lagt inn av fanta, her.

http://www.bildeler.no/?Bilmerke=4&B...Varegruppe=579

Her har du en veldig vanlig feil på turbokutt på 1,9d

Dette som gjerne også refereres til som N75-ventil? Har sett det nevnt som potensiell årsak, men ikke hatt inntrykk av at det er blant de aller vanligste problemene.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 23:51   #19
fanta
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 61
fanta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Feilmelding på Sharan

Ikke sikker på om den går underdet navnet og.dette er som regel feilen om bilen begynner og dra dårlig når man akselererer eller belaster den.Har ikke tall på hvor mange av disse jeg har byttet på vw/Audi 1,9 d.

fanta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no