Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Sikkerhet i 7-seter

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-13, 19:58   #1
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sikkerhet i 7-seter

Vi skal kjøpe oss bil nr. 2. Jeg ønsker meg en 7-seter helst Ford s-max eller Renaut hvor sete nr. 6 og 7 står "riktig" vei, altså med fartsretning. Mannen nekter å kjøpe noen av disse bilene, han synes de er stygge. Han kan gå med på å kjøpe f.eks Volvo eller Mercedes hvor ekstrasetene slåes opp med rygge mot fartsretningen. Så til spørsmålet: hvor god er sikkerheten for de som sitter på bakre rad? Hvilke vekt/høydegruppe er disse setene godkjent for? Hvor finner jeg slik informasjon på nett. Trenger harde fakta å vise til, det holder ikke at jeg synser og mener.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 21:43   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.936
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Hvem er det som skal bruke de bakerste setene? Er de mot fartsretningen så tror jeg ikke det er så mange som orker å sitte der, som har blitt vant til å sitte fremovervendt.

Jeg synes også S-Max'en er mindre pen, men det finnes biler i den klassen som er ok utseendemessig også. Vi har Peugeot 5008, og det er den fineste av dem synes jeg. Men selvsagt - det er jo en smakssak Jeg kan fint sitte i bakre seterad, og jeg er 1.67 cm. Jeg kunne aldri sittet bak om setene var bakovervendt.

Det er helt sikkert noen her som kan hjelpe deg med linker ift sikkerhet etc.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 22:06   #3
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Det er ingen som skal ha "fast plass" på ekstrasetene, det er mer tenkt til bruk f.eks ekstra barn hjem fra skolen/barnehage, få med flere til fotballtrening osv. I flg. mannen er det ikke aktuelt å ha noe annet enn Volvo, Mercedes eller BMW. Bilen må jo være kul må vite selv om den skal stå parkert på tunet mesteparten av tiden. :argh:
Mener jeg har lest ett eller annet sted at disse bakovervendte setene kun er godkjent innenfor en viss vekt- og høydegruppe.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 22:07   #4
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Ja, Renault sine biler er sjeldent fine, men akk så gode å kjøre!

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 22:19   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Slike seter som Volvo har, som vippen opp fra gulvet baklengs, er vel godkjent opp til 12 år, tror jeg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 22:43   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.936
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Det er ingen som skal ha "fast plass" på ekstrasetene, det er mer tenkt til bruk f.eks ekstra barn hjem fra skolen/barnehage, få med flere til fotballtrening osv. I flg. mannen er det ikke aktuelt å ha noe annet enn Volvo, Mercedes eller BMW. Bilen må jo være kul må vite selv om den skal stå parkert på tunet mesteparten av tiden. :argh:

Da hadde jeg rett og slett konsekvent bedt ham om å kjøre to ganger i de tilfellene de er snakk om over fem i bilen - i sitt glis av en bil som egentlig ikke møter andre enn hans forfengelige behov :løsningsorientert:

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 22:52   #7
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

[quote=IzziCreo;3621890]Da hadde jeg rett og slett konsekvent bedt ham om å kjøre to ganger i de tilfellene de er snakk om over fem i bilen - i sitt glis av en bil som egentlig ikke møter andre enn hans forfengelige behov :løsningsorientert:

[/quote
Godt forslag. . Desverre er det jeg som må kjøre to ganger i såfall, han er ukependler med firmabil. Har sagt at han ikke trenger å kjøre den bilen overhode, han kan ta hovedbilen. Men nei da.......

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 23:04   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Jeg er veldig glad i vår Touran. Den bakre seteraden er litt trang å komme inn/ut av,men når en er på plass sitter man godt, i skikkelig sete og riktig vei. Ungene krangler om å sitte bakerst.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 23:37   #9
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Hva med en Mercedes GL? Den ser bra ut og alle seter er i riktig kjøreretning. Vi har R- klasse, også syvseter. Tidligere hadde vi en E- klasse med bakovervendte seter i bagasjerommet. Jeg følte at de store ungene satt tryggere bakovervendt i den en de gjør forovervendt nå(de blir 8 og 9 år). Vet ikke helt hvilken makshøyde det var på de setene. Kanskje 150 cm? Kanskje noen andre vet.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 23:43   #10
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Er det ingen som vet hvor jeg kan finne informasjon om sikkerhet og høyde/vekt i forhold til slike ekstraseter? Har googlet + kikket på sidene til trygg trafikk men finner ikke noe. Er ganske sikker på at slik informasjon finnes der ute men aner ikke hvor jeg skal søke.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 00:46   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.936
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Fant denne diskusjonen på et Volvoforum. Flere nevner vektgrense på 35 kg og 140 cm, så da er det snakk om barn under 10 år ca. Usikker på hvor støtt beltestoler vi stå i slike seter også, ihvertfall de helt flate som jeg så på... Men det kan jo testes ut.

Seriøst?! Det er du som skal kjøre bilen, men din mann bestemmer hvilken?!?!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 01:03   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter



nuff said...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 01:12   #13
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Da kan han jo kjøpe den peoplemoveren til Mercedes da. BMW X5 fåes med syv seter også.

Jeg forstår egentlig mannen din jeg altså. Det hadde sittet langt inne for meg også å bruke masse penger på en døll syvseter uansett hvor praktisk den måtte være.
Men du er jo voksen og kan vel selv bestemme hva du vil bruke pengene dine på, så da synes jeg du skal ta hensyn til hva du ønsker.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 01:31   #14
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Om vi skulle hatt 7 seter, så hadde de med disse bakovervendte klappsetene utgått i sin helhet. De er nødseter, og har sine begrensninger.

Vi ville hatt setene riktig vei, og da med god avstand fra bakre del av bilen. Endel biler har jo disse setene klint opp i bakruten på bilen, og det sier seg selv hvor trygt det er ved en påkjørsel bakfra.

X5 er for oss et godt alternativ, sammen med VW sharan. Gode, solide og trygge biler, som da fyller de krav vi stiller til de ekstra setene.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 07:58   #15
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Fant denne diskusjonen på et Volvoforum. Flere nevner vektgrense på 35 kg og 140 cm, så da er det snakk om barn under 10 år ca. Usikker på hvor støtt beltestoler vi stå i slike seter også, ihvertfall de helt flate som jeg så på... Men det kan jo testes ut.

Seriøst?! Det er du som skal kjøre bilen, men din mann bestemmer hvilken?!?!

Takk. Da er det nok som jeg har hevdet hele tiden, at det er begrensninger på bruken. Har gitt beskjed om at bil med slike seter ikke er aktuelt, da blir det en 5-seter. Siden det er bil nr. 2 som skal kjøpes inn og den kommer til å bli lite brukt er budsjettet deretter, ca 100 000,-. Jeg kjører Outlander og mannen firmabil (varebil) i ukene. Denne bilen skal altså brukes i helgene. Hadde den hatt 7 seter kunne jeg brukt den i ukene også til f.eks fotballtrening. Men kan vel ikke vinne hver gang...

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 12:06   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.936
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Jeg heier på deg, Anita You go fight your battles! Hvis en 7 seter letter hverdagen for deg, så tilsier jo all fornuft at det er det dere skal kjøpe Lett for han å si når han ikke er hjemme i ukene og du skal kjøre til treninger. Og et budsjett på 100.000,- vil jo begrense dere en god del i markedet også - spesielt hvis han skal ha Merce, BMW og Volvo?!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 12:15   #17
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sikkerhet i 7-seter

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Takk. Da er det nok som jeg har hevdet hele tiden, at det er begrensninger på bruken. Har gitt beskjed om at bil med slike seter ikke er aktuelt, da blir det en 5-seter. Siden det er bil nr. 2 som skal kjøpes inn og den kommer til å bli lite brukt er budsjettet deretter, ca 100 000,-. Jeg kjører Outlander og mannen firmabil (varebil) i ukene. Denne bilen skal altså brukes i helgene. Hadde den hatt 7 seter kunne jeg brukt den i ukene også til f.eks fotballtrening. Men kan vel ikke vinne hver gang...

Med et budsjett på 100 000,- blir jo utvalget veldig begrenset innenfor de merkene han vil kjøpe. Du får iallefall ingen syvseter til den summen og dere må nok et godt stykke bak i årsmodell også. Nei. Her må du bare bestemme.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no