Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Fempunktseler vs belte, sikkerhet

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-13, 22:11   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Fempunktseler vs belte, sikkerhet

En noe klønete overskrift, men skal med litt flere ord forsøke å forklare hva jeg lurer på.

Når barnet sitter forovervendt og tipper 18 kg (i alle fall veslas stol), skal de gå over til å sitte i beltestol. Hva er årsaken til at de da ikke lengre skal sitte med fempunktseler?

Grunnen til at jeg lurer er fordi vesla nå straks blir 18 kg og jeg sier til X at vi nå bør kjøpe beltestoler til henne da hun blir for stor til å sitte i stolene hun har nå. ( vi har samme type) Den kan brukes som beltestol, men som jeg har forstått det har den scoret dårlig som det. (den scoret supert bakovervendt, det er en Britax Multi-tech). Han kan ikke fatte hvorfor hun må ha beltestol nå da hun kan fortsette å sitte med fempunktseler da dette er langt sikere. Argumentet er at det er det eneste som er lov i bilsport, i alle fall den typen han driver med som er offroad. Jeg vet fint lite om både det ene og det andre, men jeg regner med dere kan forklare meg hvorfor det er slik.


Sist redigert av Luvi : 05-02-13 kl 22:16.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 22:22   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fempunktseler vs belte, sikkerhet

Hun bør ikke sitte med fempunktsele framovervendt i det hele tatt, så lenge hun er over 15 kg (nedre vektgrense for de fleste beltestoler). Fempunktselen gir ikke etter i et sammenstøt og gjør at belastningen på nakken blir mye større enn hvis hun sitter med trepunktsele som gir litt etter. At voksne bilsport-sjåfører bruker fempunktsele kan ikke sammenlignes, da de har sterkere nakkemuskler og et annet størrelses-/vektforhold mellom hode og kropp enn småbarn.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 22:24   #3
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Fempunktseler vs belte, sikkerhet

Men Multitech er godkjent bakovervendt til 25 kg

Edit: jeg ser nå du skriver hun sitter fremovervendt i den, sorry.
Men ja det er anbefalt med beltestol når de skal sitte fremovervendt ja.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 22:25   #4
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fempunktseler vs belte, sikkerhet

Bør hun ikke? Oi, trodde det var ok jeg siden det står oppgitt en øvre grense også? Nei, da skal vi gå over til belte ja og få kjøpt ny stol så snart som mulig. Og takk for info om hvorfor beltestol er sikrere enn fempunktsele. Jeg antok det var med god grunn det var slik, men jeg hadde liksom ikke så mye å komme med. Nå har jeg det. Takk.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 22:26   #5
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fempunktseler vs belte, sikkerhet

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Men Multitech er godkjent bakovervendt til 25 kg

Edit: jeg ser nå du skriver hun sitter fremovervendt i den, sorry.
Men ja det er anbefalt med beltestol når de skal sitte fremovervendt ja.

Det vet jeg.

Og der kom det med to setninger til i sitatet.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-13, 22:31   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fempunktseler vs belte, sikkerhet

Kjøp en beltestol til henne om hun sitter forovervendt i multi-tech. Babyshop har hatt tilbud nå, 20% på alle stoler.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 22:26   #7
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fempunktseler vs belte, sikkerhet

Voksne rallysjåfører har dessuten HANS-device som er festet i hjelmen slik at ikke hodet deres fyker forover i kollisjon. Det har ikke barn, dermed fyker hodet forover med de skadene det medfører. Dessuten er vel ikke 5-punktselene i MT godkjent forover etter 18 kg pga tyngden på barnet og at selene ikke holder vekta fast nok.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no