Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Montere bilstol i bakovervendt sete?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-13, 15:59   #1
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Montere bilstol i bakovervendt sete?

Mener jeg har lest at dette ikke er å anbefale?
Har en bekjent som syntes det var så kjekt at de kunne ha barna i forovervendte seter, men allikevel sittende bakovervendt fordi noen av bilens egne seter står bakovervendt.

Noen som har peil?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 16:08   #2
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

Men er ikkje poenget med å sitte bakovervendt at ein ikkje skal bli kasta framover når bilen bråbremser? Det å sette eit bilsete med ungen i køyreretningen vil jo ikkje endre måten kreftene verkar inn, når bilen aksellererer og bråstopper.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 10:23   #3
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

Det høres jo logisk ut, men jeg mener altså å ha lest/hørt at man ikke skal det allikevel.

(Burde kanskje lagt denne tråden under Autofil,noen som kan flytte?)

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:34   #4
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.314
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

Jeg har ikke peiling, men det første som slo meg er at de forovervendte setene kanskje ikke er testet eller godkjent for den type bruk, som da blir bakovervendt i praksis. Jeg hadde ikke gjort det selv uten å sjekke med produsenten.


Sist redigert av skyfri : 06-02-13 kl 11:45.
skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 11:42   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

Kan det ha noe med hvordan de er festet å gjøre? De er festet for å holde igjen fremover, ikke bakover.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 12:50   #6
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Det høres jo logisk ut, men jeg mener altså å ha lest/hørt at man ikke skal det allikevel.

(Burde kanskje lagt denne tråden under Autofil,noen som kan flytte?)

Ja, eg meinte og at eg trur ikkje det er lurt, altså. Kreftene vil jo verke framover, slik at belastninga på rygg/nakke blir den same når ein sitt forovervendt, uansett kva veg setet står.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 11:12   #7
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

Det eneste setet jeg har hørt/lest at er godkjent for den bruk er Britax TWE. Det var noen som hadde sjekket det ut med Britax i forhold til bruk i campingbil, men jeg husker ikke hvilket forum jeg leste det på.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 11:19   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ja, eg meinte og at eg trur ikkje det er lurt, altså. Kreftene vil jo verke framover, slik at belastninga på rygg/nakke blir den same når ein sitt forovervendt, uansett kva veg setet står.

Jeg er litt usikker på hva du mener?
Det er vel også for oss voksne er stor fordel om vi sitter mot kjørerettning ved en kræsj, bare at de færreste biler er bygd med seter den veien.
Om barneseter kan brukes sånn derimot, vet jeg ingen ting om.
Men å motere et bakovervendt barnesete i et bilsete som står bakovervendt vil bli veldig, veldig galt i allefall. Men det er motsatt du lurer på ikkesant?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 11:31   #9
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er litt usikker på hva du mener?
Det er vel også for oss voksne er stor fordel om vi sitter mot kjørerettning ved en kræsj, bare at de færreste biler er bygd med seter den veien.
Om barneseter kan brukes sånn derimot, vet jeg ingen ting om.
Men å motere et bakovervendt barnesete i et bilsete som står bakovervendt vil bli veldig, veldig galt i allefall. Men det er motsatt du lurer på ikkesant?

Poenget med at det er tryggast å sitte bakovervent, er at ved ei brå oppbremsing vil kreftene verke som på illustrasjonen:



Når noko aksellererer fort, vil ein bli pressa bakover (mot fartsretninga) medan viss noko stopper fort (bråbremsing) vil ein bli kasta framover (mot fartsretninga). Dette vil jo vere avhengig av køyreretninga, ikkje av kva veg barnesetet står i forhold til setet det er montert i. Det vil seie at viss barnesetet står montert i køyreretninga i eit sete som er bakovervendt, vil kreftene like fullt verke slik at ein blir slengt framover, i køyreretninga. Det vil altså ikkje utgjere noko forskjell.

Forskjellen på barn og voksne, er at hovudet til eit barn under fire år er veldig mykje tyngre enn ryggrad og at skjelettet ikkje er sterkt nok til å halde igjen hovudet, dersom ein får ein slik sleng i køyreretningen. Det er derfor det er anbefalt at barn under fire år skal sitte mot køyreretninga. Då vil dei, ved bråbremsing, bli trykka inn i seteryggen (med køyrerretninga), istadenfor at hovudet blir kasta fram frå resten av kroppen.

Voksne får og ofte whiplash-skader av kollisjonar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 11:50   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

Nokon, jeg tror du misforstår. Slik jeg leser HI så setter man ikke et bakovervent barnesete i et bakovervent bilsete (slik at barnet sitter og ser fremover), men et fremovervent barnsesete i et bakovervent bilsete (slik at barnet ser bakover).

Også lurer man på om de fremovervente barnesetene er testet denne veien også, siden kreftene på setet da vil virke motsatt vei enn det er bygget for.

Litt forvirrende, I know.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 11:57   #11
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nokon, jeg tror du misforstår. Slik jeg leser HI så setter man ikke et bakovervent barnesete i et bakovervent bilsete (slik at barnet sitter og ser fremover), men et fremovervent barnsesete i et bakovervent bilsete (slik at barnet ser bakover).

Stemmer. Og teorien var da at dette var så fint for setene var enkle å montere og tar mindre plass, men barna sitter allikevel mot kjøreretningen. Og så mener jeg åha lest at dette ikke nødvendigvis er en god ide allikevel. Så hvis noen har noe håndfast på dette så jeg kan slippe å lure så blir jeg superglad.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 12:29   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nokon, jeg tror du misforstår. Slik jeg leser HI så setter man ikke et bakovervent barnesete i et bakovervent bilsete (slik at barnet sitter og ser fremover), men et fremovervent barnsesete i et bakovervent bilsete (slik at barnet ser bakover).

Også lurer man på om de fremovervente barnesetene er testet denne veien også, siden kreftene på setet da vil virke motsatt vei enn det er bygget for.

Litt forvirrende, I know.

Aha! Då forstår eg. Eg tenkte bakovervendt stol i bakovervendt sete, slik at barnet framleis satt med køyreretninga. Då skal eg ikkje svare meir i denne tråden, for det HI spør om, har eg ikkje peiling på.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 13:02   #13
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Montere bilstol i bakovervendt sete?

For å synse litt så tror jeg ikke de framovervente setene er beregnet på at kraften blir motsatt, så det hadde jeg ikke turt.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no