Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldre/barndomshjem og teknologi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-09, 20:32   #41
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre/barndomshjem og teknologi

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det jeg husker de var utrolig trege med var å kjpe telefon med trykk-taster. Vi hadde den med snurresak i lang tid husker jeg. På grensen til flaut faktisk.

Jeg tror ikke dette var noe foreldrene dine bestemte, men Televerket. De gamle skivetelefonene ble byttet ut med knapper etterhvert som telefonsentralene ble digitalisert. Tror jeg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 00:16   #42
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foreldre/barndomshjem og teknologi

Vi hadde farge-tv når jeg ble født i 1975, såvidt jeg kan huske. Ellers var de ganske trege på resten. Vi fikk tørketrommel forholdsvis tidlig da, den ble kjøpt i 1982 pga at jeg fikk tvillingbrødre som brukte tøybleier. Papirbleier var så dyrt enda da, at det var billigere å kjøpe tørketrommel og bruke tøybleier. Jeg ønsket meg inderlig mikrobølgeovn så jeg også kunne servere mine venninner mikro-pop og seige ostesmørbrød, men neida! De fikk sin første mikro i ca år 2000 da jeg byttet ut min gamle (fra 1996 når jeg flyttet hjemmefra).

Jeg husker at vi måtte leie movie-box når vi en sjelden gang leide video, vhs-spiller kjøpte de ikke før etter at jeg flyttet ut og DVD-spiller kom i hus for et par år siden når de hadde falt kraftig i pris. Mine brødre fikk den første Nintendo-maskinen på begynnelsen av 90-tallet. Jeg slo dem ned i støvlene på Super Mario Bros og Winter games.

Oppvaskmaskin skulle mor aldri ha, det var det mestt unødvendige hun visste om. Når jeg flyttet hjemmefra (fortsatt i 1996), var det det første jeg kjøpte meg! En liten benkoppvaskmaskin perfekt for meg og min kjære! Den arvet de i 2003 når vi fikk oss et større sted å bo. Det var fortsatt bare noe tull mente hun! Etter et år så røk den maskinen og da gikk det bare en dag før en ny og større var i hus ja!

Telefon har vi hatt så lenge jeg kan huske, men når jeg tenker hardt etter så fikk vi den kanskje ikke før jeg var rundt 8 år (1983). Jeg skaffet meg personsøker for kr 50, etter OL på Lillehammer, for da solgte de ut alle som ble brukt under lekene. Det var kjekt å ha når jeg samtidig kjøpte meg mobil. For det var så dyrt å ringe til mobil at om det var noe så kunne de sende meg et pip (ja, det var før SMS'en kom!) så kunne jeg ringe opp fra fastelefon om jeg var hjemme og mobil om jeg var ute. Også kunne jeg ha den i lomma på jobb der jeg ikke kunne ha med mobilen og aldri visste hvilket nummer jeg var å treffe på. Jeg var forøvrig den første i klassen til å skaffe meg mobil, og det var kun fordi jeg hadde en bil som var i så elendig forfatning at jeg aldri visste når jeg måtte ringe etter hjelp. Mine foreldre skaffet seg nok ikke mobil før på 2000-tallet.

Husets første PC var det også jeg som kjøpte i 1994. Da selvfølgelig uten internett-tilgang, men jeg hadde skriver da, så den ble brukt som en avansert skrivemaskin. De skaffet seg ikke internett før min bror flyttet ut for to år siden! Nå har de laptop og bredbånd og er aktive på FB begge to. De har dessuten LCD-TV, digital dekoder og DVD-spiller, men der stopper det. Og greit er det all den tid de ringer meg for "support" ganske ofte.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 01:31   #43
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Foreldre/barndomshjem og teknologi

Farge-tv-en tror jeg ble anskaffet i 77. I 83 kom Betamax-videospilleren i hus :-) Den gjorde nytten sin lenge - de fikk VHS-spiller etter hvert, og overtok da Beta-en og hadde den vel fram til i 99. Kjekt å kunne skifte kanal med fjernkontroll når TV-en ikke hadde det, og i tillegg hadde videospilleren kraftig signalforsterker.

Rent it-messig ble det jeg som var pådriveren. Kjøpte vel selv Commodore 64 i 86 og Amiga i 89. Gamlingen fikk sin første (slepbare) pc via jobben i 89, men den ble ikke brukt av andre enn meg. Ble vel så ny pc i 92 som ble litt mer brukt av gamlingen. Bredbånd hadde de vel fra 2001 når det ble tilgjengelig der. Selv var jeg på nettet hjemmefra i tidlig i 95 (BBS-er før den tid), uten at de vel egentlig forstod hva jeg holdte på med, annet enn at telefonregningene ble høyere og det var merkelige lyder i telefonen noen gang når de skulle ringe...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 08:03   #44
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldre/barndomshjem og teknologi

Bestefaren min (født i 1902) var førstemann i Trondheim med TV. Flere år før sendinger i Norge. Noen ganger fikk de inn skygger og omriss. TVen står forresten på Radiomuseet i Selbu, og dette minner meg på at jeg skulle ta meg en tur dit.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 09:18   #45
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre/barndomshjem og teknologi

Teknologi? I Bauchebarndommen? Creo que no!
Altså: VI fikk fargeTV i 1980. Denne TV'en hadde vi fram til år 2000 omtrent. (Da arvet hun en gammel en - først i år kjøpte hun seg flatskjerm) Video fikk vi ikke før jeg hadde flyttet hjemmefra. Ganske lenge etter at jeg flyttet hjemmefra.

PC fikk hun for 3 år siden. Den fikk hun i gave av oss ungene.
Mobil fikk hun for kanskje 9 år siden. Hun har nok fortsatt ikke kjøpt seg en selv - bare arvet gamle.

Kjøleskapet vårt er fra 1984
Vaskemaskina vår er slik halvautomatisk fra hine hårde dager. Motoren er skiftet 2 ganger

Mikroen vi har er fra slutten av 80-tallet. Ja - den funker fortsatt..
Oppvaskmaskin ansees som noe stort tull

Min mor er av typen som ikke kaster noe før det går i stykker, og om det går istykker, bytter hun heller ut delen som er gåen enn å kjøpe ny...Prinsippsak om at ting som fungerer skal brukes og at man skal ta vare på tingene sine. God egenskap, men hun er på grensa...

Mamma er ikke teknisk interessert når det kommer til å ha det nyeste og det beste, men uansett så tar hun det raskt.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 09:53   #46
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre/barndomshjem og teknologi

Farge-TV, telefon, tørketrommel og oppvaskmaskin var i hus før meg, hvertfall (jeg er 80-modell).

Vi var også tidlig ute med PC og mobil, siden dette var jobbrelatert. Vi hadde en Sega Master System-spillkonsoll, og så vidt jeg husker var jeg ganske tidlig ute i vennegjengen da jeg hadde min egen mobil i 1995/96.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 10:08   #47
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre/barndomshjem og teknologi

Jeg husker ikke all verdens, men jeg husker at vi ikke hadde telefon med snurreskive men sånn med taster. Du verden, det var in!
Videospiller fikk vi på et eller annet tidspunkt, før det pleide vi å leie både videospiller og videoer på videosjappen, så vi var nok ikke først ute med det. Jeg kan ikke huske noe svart-hvitt tv.
Pc fikk vi veldig tidlig, pappa tok med seg noen avdankete Commodore PC20 når de oppgraderte på jobb, og slik fortsatte det hver gang banken oppgraderte.
Jeg var helten i gaten, for jeg hadde ordentlig pc med disketter, ikke kassettspiller.
Jeg husker pappa hadde med seg bærbar pc ( Flyttbar, tenker jeg vi sier, den så ut som en koffert, med hank øverst og veide et tonn) og mobil på hytten en påske han hadde vakt, så det hadde han på jobben.
Internett fikk vi ikke helt med en gang, men vi fikk vår første ordentlige pc når hjemmepc-ordningene dukket opp på begynnelsen av 90-tallet. Min far hadde internett på jobben, så han skjønte ikke hva vi skulle med det hjemme.
Jeg fikk min første mobiltelefon i 97, da jeg flyttet hjemmefra. Da hadde min mor hatt sin en stund.

Mikrobølgeovnen virker fortsatt, så den kan ikke være veeeldig gammel, men den er nok fra slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet.

Nå:
Flatskjerm både hjemme og på hytten, parabol begge steder. Internett hjemme (men det er nok pga. min bror), begge har mobiltelefoner og hver sin laptop, de har dvd-spiller og det hele.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no