Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lettvinte middager som kan fryses?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-19, 20:35   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Lettvinte middager som kan fryses?

Jeg har to uker igjen før neste skoleår starter, og tenkte å være lur og lage til en del middager som jeg kan fryse og hente fram utover høsten. Men jeg trenger forslag til hva det kan være, for jeg hater å finne på middager ...

Kriterier:
- Sunt (mye proteiner)
- Noe som jeg bare kan hente fram og varme i ovnen, og som ikke krever massevis av tilbehør som må tilberedes i tillegg. Det er greit å koke ris/pasta/poteter, men ikke noe som må kuttes/vaskes osv i tillegg annet enn unntaksvis.
- Rimelig
- Godt

Noen forslag? Det eneste jeg klarer å se for meg er fiskegrateng, og det blir kanskje litt ensformig i lengden.

Tar gjerne imot oppskrifter også.

__________________
2001 og 2001

Sist redigert av Stompa : 30-07-19 kl 20:40.
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 20:36   #2
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Lasagne- på samme måte som fiskegrateng

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 20:42   #3
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Lapskaus med salt svineknoke

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 21:00   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Lasagne- på samme måte som fiskegrateng


Hvordan gjør man det hvis man skal fryse lasagne? Halvsteke, steke ferdig, ikke steke i det hele tatt? Hvordan oppfører osten seg?

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 21:02   #5
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Gryteretter, pastakjøttsaus (kan også evt brukes som fyll på pizza), fiskesuppe.

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 21:24   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Hvordan gjør man det hvis man skal fryse lasagne? Halvsteke, steke ferdig, ikke steke i det hele tatt? Hvordan oppfører osten seg?

Ville halvstekt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 21:36   #7
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.319
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Hvordan gjør man det hvis man skal fryse lasagne? Halvsteke, steke ferdig, ikke steke i det hele tatt? Hvordan oppfører osten seg?

Jeg pleier ikke steke den i det hele tatt før frysing. Osten oppfører seg helt fint. Husk at den bruker lang tid på å tine.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 21:53   #8
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Henger i tråden for tips, for har vært innom akkurat samme tanke som deg.

Mitt forslag: Ertesuppe med salt svineknoke. Pleier koke den litt tjukk, og tilsetter heller litt vann, og evt litt salt, når jeg varmer den opp.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 22:32   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Vi steker ferdig lasagne og fryser med. Tiner i kjøleskap og varmer på relativt svak varme. Jeg varmer den i kjele om det er bare meg som skal ha.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 22:33   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Vi pleier også å lage vårruller som vi fryser med og varmer i stekepanne og har salat til.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 23:08   #11
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Vi har også alltid frossen fisk av ulike typer, kjøttdeig, kyllingfilet og div. pølser mm i fryser så vi bestemmer middag kvelden før og tar ut av fryser. Vet ikke om du ubehandlet og har basisvarer i hus så bruker ikke vi særlig mer enn 30 minutter på middag i hverdagen.
Frosne grønnsaker bruker vi mye høst og vinter.
Fryser og ned rester og har jevnlig rester som går fort å lage..

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 23:09   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.079
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Vi steker ikke lasagnen, bare monterer! Steker den så som vanlig.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-19, 23:24   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Chili con carne eller chili sin carne (vi bruker bønner).
Pannekaker.
Grønnsakspuré til suppe. Det gjør jeg av nød, egentlig, med gresskar -koker det ned til puré og ferdig med krydder, chili osv. Når den dampes av på den måten blir den komprimert og fin til frysen Tar en boks opp, varmer med vann til passe suppe, brød eller hvitløksbrød - middag!

Pastakjøttsaus, ja. Lager med løk, snittet gulrot osv. til bolognese, men kan også brukes som fyll på pizza, til ris/ i gryte eller til en ladning ostesmørbrød.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 17:01   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Lasagne er genialt å steke ferdig i stor form, vente til den er kald og fryse ned i porsjonsstykker. Osten oppfører seg fint.
Hvis man skal fryse ned i stykker er det lurt å kutte bittelitt på væskemengden, og vente til den er helt kald før du deler opp i stykker.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 17:47   #15
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Lasagne, supper, lapskaus, gryteretter og pastasaus. Funker finfint å fryse.

Jeg pleier å halvsteke lasagnaen før jeg fryser den. Poteter i lapskaus kan bli litt melne. Det er vel noen slag som er bedre enn andre, men jeg vet ikke hvilke.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-19, 18:06   #16
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Kyllingfrikassé, oksehalesuppe, lapskaus, bolognesesaus.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 13:24   #17
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 355
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Jeg har en kyllingform som er enkel å lage og enkel å fryse; tar 4 kyllingfilleter, løk, champignon, purre og paprika i en form. Blander en kartong fløte og et glass hot tacosaus. Inn i ovnen i 25 min på 250 grader.
Kan fint fryses og varmes opp. Tilsett grønnsaker om du ønsker mer fyll, bare fantasien som stopper.

Ellers er biff stroganoff en ogodgryte å fryse, søk opp oppskriften til Matprat.no - den er god.

Hjemmelaget blomkålsuppe - lager basen og fryser. Koker blomkål ferskt og steker spekeskinke i pannen før servering. Søk opp oppskriften fra Mat fra bunnen.

Spinatstuing - steker bare litt lettsaltet flesk ved siden av når jeg serverer det.

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 16:01   #18
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Vi har også alltid frossen fisk av ulike typer, kjøttdeig, kyllingfilet og div. pølser mm i fryser så vi bestemmer middag kvelden før og tar ut av fryser. Vet ikke om du ubehandlet og har basisvarer i hus så bruker ikke vi særlig mer enn 30 minutter på middag i hverdagen.


Det er akkurat dette jeg synes er altfor mye pes i hverdagen. Jeg vil bare sette noe i ovnen og sitte i sofaen og vente til det er klart til å spise.

Ellers takker jeg for alle tipsene. Jeg ser nå at jeg ikke får somlet meg til å lage noe før jeg begynner på jobb, men kanskje i høstferien?

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 00:17   #19
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Hvis man likevel skal lage noe sånt, kan man også lage dobbel porsjon og fryse ned halvparten. Hvis man er forberedt og har råvarene. Skal man først lage bolognesesaus, feks. synes jeg ikke det går veldig mye ekstra tid på å lage stor porsjon.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-19, 10:15   #20
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lettvinte middager som kan fryses?

Jeg pleier å lage noen digre porsjoner med verdens beste fiskegrateng innimellom og fryser ned porsjoner i passende aluminiumsformer. Rett ut av fryseren, på med litt revet ost og strøkavring, inn i ovnen, og nam! Dette er sunt og veldig godt. Vi pleier å ha revet gulrot med sitron og sukker ved siden av.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no