Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Hvem syns du skal betale boten?
Sjåføren har alltid ansvaret, og betaler selvfølgelig hele boten 78 83,87%
Sjåføren betaler hele boten, men saken er ikke helt opplagt 6 6,45%
De to i forsetet betaler 2000 kroner hver 8 8,60%
Alle fire betaler 1000 kroner hver 1 1,08%
De tre passasjerene betaler boten 0 0%
Annet - Spesifiser under 0 0%
Deltakere: 93. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-20, 19:32   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

I siste utgave av Lørdagsrådet presenterte de en problemstilling som deltagerne var veldig uenige i hva som var den mest riktige og rettferdige løsningen på. Det hadde vært interessant å se hva alle dere kloke FP'ere tenker om situasjonen!

Historien gikk omtrent som følger:

Fire studenter/venner er ute på biltur. To stykker sover i baksetet. De blir liggende bak en bil, og sjåføren kjører forbi, over fartsgrensen. Medpassasjeren, som er den som har skrevet inn spørsmålet, har vært delaktig i form av å oppfordre sjåføren til å kjøre forbi og ved å skifte musikk til noe med raskere takt. Jeg forsto det som at begge disse er jenter.

Dessverre/heldigvis er det fartskontroll, og de blir tatt for å kjøre for fort. Boten er på 4000 kroner. Hvem betaler boten?

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:35   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.235
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Sjåføren

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:38   #3
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.730
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Jeg hørte episoden og ble helt sjokkert over svarene. Sjåføren er selvsagt alltid ansvarlig for kjøringen og må betale boten. Jeg er skikkelig glad for at jeg ikke er i vennegjengen til Mikkel Niva.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:38   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Sjåføren. Og så kan passasjeren gå hjem og skamme seg.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:38   #5
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Sjåføren. Om du ikke er mer moden og ansvarlig enn at du lar deg påvirke på denne måten OG sutrer i etterkant bør du levere inn førerkortet ditt. Jeg synes det er opplagt.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:39   #6
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.712
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

De to i forsetet siden passasjerer oppmuntret til det.
Den som sover, synder ikke.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:39   #7
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Og det Blånn sa.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:41   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.974
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Jeg har sittet på i en bil hvor venninna mi kjørte altfor fort, og både fikk bot og mistet lappen. Det falt meg aldri inn at jeg skulle bidra med å betale noen bot. Jeg oppfattet det fullstendig som hennes valg å kjøre så fort.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:41   #9
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Sjåføren! Selv om passasjerer oppildner og oppfordrer, står man fritt til å være fornuftig og følge regler!
At passasjeren her kunne tatt sin del av skylden og betalt en viss sum til sjåfør i etterkant, er en annen sak. Men sjåføren er ALLTID ansvarlig for hvordan det blir kjørt!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:41   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Sjåføren betaler og sidemannen tilbyr seg å spleise. Men sjåføren har selvsagt ansvaret.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:44   #11
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.861
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Selvsagt sjåføren.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:52   #12
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Hehe. Sjåføren. Men kanskje skulle dette med fart vært som promille? At alle i bilen ble straffet. Det kunne vært en tanke!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:56   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hehe. Sjåføren. Men kanskje skulle dette med fart vært som promille? At alle i bilen ble straffet. Det kunne vært en tanke!

Det synes jeg ikke. Passasjerene kan jo ikke gjøre så mye for å få sjåføren til å senke farten. Og å hoppe ut av bilen i fart er jo ikke akkurat anbefalt.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 19:57   #14
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Har det noe å si for svaret deres om sjåføren er den eneste med lappen og bil i vennegjengen og derfor alltid er den som kjører?

Og hadde dere svart det samme hvis resultatet av kjøringen hadde vært en bulk pga uhell/dårlig vurderingsevne hos sjåføren, uten at loven er brutt?

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 20:05   #15
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Sjåføren. Alltid. Det er den som sitter bak rattet som har ansvar for å overholde fartsgrensen, selv med baksetesjåfører som egger dem på til å kjøre raskere. Djises. (Hilsen hun som har vært den sjåføren, som fikk den boten, og som aldri ville funnet på å legge noe som helst av skylden, på noen av de andre i bilen. Vi snakker at jeg overså et 60-skilt i det som ellers var en 80-sone, men det var mitt ansvar, ene og alene, at jeg ikke fulgte godt nok med på skiltingen.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 20:41   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Sjåføren. Jeg hadde antakelig tilbudt meg å spleise hvis jeg var medpassasjeren, men jeg ville aldri pushet på forbikjøring og sånt da.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 20:50   #17
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Sjåføren. Jeg hadde antakelig tilbudt meg å spleise hvis jeg var medpassasjeren, men jeg ville aldri pushet på forbikjøring og sånt da.

Dette.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 20:50   #18
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Alltid sjåføren.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 20:52   #19
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Det synes jeg ikke. Passasjerene kan jo ikke gjøre så mye for å få sjåføren til å senke farten. Og å hoppe ut av bilen i fart er jo ikke akkurat anbefalt.


På sett og vis kan man det. Og dersom flere blir medansvarlig vil ansvaret også hvile på de som sitter på. Slik er det i dag med promillekjøring.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-20, 21:18   #20
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dilemma fra Lørdagsrådet: Hvem betaler boten?

Hørte også episoden og ble veldig overrasket. Sjåføren betaler selvsagt, men hadde jeg vært venninna ved siden av hadde jeg non spleiset. De to bak skal i hvert fall ikke betale noe.

Jeg kunne nok synes ting var annerledes om feks ingen hadde lyst til å kjøre på glatt føre, men en ofret seg. Om det deretter skjedde er uhell som skyldes uflaks, glatt kjørebane, kommer Mikkel Nivas argumenter inn om å stå sammen.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no