Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kokvasker du håndklærne?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Kokvasker du håndklærne?
Que? Kunne ikke falle meg inn, 60 grader holder i massevis. 133 51,75%
Ja, selvfølgelig! 35 13,62%
Ikke hver gang, men ganske ofte. 50 19,46%
Once in a blue moon. 39 15,18%
Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-10, 14:49   #101
Eni
tøff som havregrøt
 
Eni sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Innlegg: 337
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Poenget mitt er vel at jeg synes folk vasker tøy for mye og for ofte. Skjønner dog at det blir litt ekstra med tøybleier. Vi vasker som sagt 3 (av og til 2) maskiner i uka - med 5 personer i hus. Det sparer strøm, vaskemaskinen holder lenger, vi trenger ikke bruke så mye tid på å brette og stable vekk og vi trenger ikke tørketrommel.

Poenget er å ikke vaske "rent" tøy. Har flere venner som vasker alt barna har hatt på seg en dag hver eneste dag. Det samme med håndklær som er brukt en gang. Da blir det mye vask altså.

Enig med deg her! Er nok mange som vasker "rent" tøy.. Men her går vaskemaskina hver dag... Vi er også 5 i familien, men produserer uante mengder skittentøy i løpet av en dag... (vi har en 2,5 åring som sjelden kan bruke samme klær to dager på rad... En 9-åring som tisser seg ut ca 4 ganger pr dag *sukk*, og en 11-åring med pubertetssvettelukt...)

Ønsket om 2 maskiner er også her begrunna i logistikken... Er et skippertaks-menneske når det kommer til klesvask, og da hadde det vært så greit å kunne jafse innpå litt kjappere når jeg først tok meg selv i nakken To maskiner vasker dobbelt så raskt som en... Men da måtte jeg ha hatt 2 tørketromler også... Og da må jeg ha større vaskerom... For å få det til, må vi ha større hus...

Tror jeg holder meg til en vaskemaskin, og heller jobber med å vaske jevnt og trutt


...et annet viktig moment er jo hvor STOR maskin du har? En stor Miele-maskin tar 9 kg tøy, mens mange små bare tar 4-5 kg tøy...

__________________
1998 2001 2007
Eni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 14:58   #102
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Enilennah, her.

Enig med deg her! Er nok mange som vasker "rent" tøy.. Men her går vaskemaskina hver dag... Vi er også 5 i familien, men produserer uante mengder skittentøy i løpet av en dag... (vi har en 2,5 åring som sjelden kan bruke samme klær to dager på rad... En 9-åring som tisser seg ut ca 4 ganger pr dag *sukk*, og en 11-åring med pubertetssvettelukt...)

Ønsket om 2 maskiner er også her begrunna i logistikken... Er et skippertaks-menneske når det kommer til klesvask, og da hadde det vært så greit å kunne jafse innpå litt kjappere når jeg først tok meg selv i nakken To maskiner vasker dobbelt så raskt som en... Men da måtte jeg ha hatt 2 tørketromler også... Og da må jeg ha større vaskerom... For å få det til, må vi ha større hus...

Tror jeg holder meg til en vaskemaskin, og heller jobber med å vaske jevnt og trutt


...et annet viktig moment er jo hvor STOR maskin du har? En stor Miele-maskin tar 9 kg tøy, mens mange små bare tar 4-5 kg tøy...

Vi har en helt vanlig Boschmaskin, tipper 6 kg? Vi har en 5-åring og en 3-åring som sjelden griser fælt, en baby som ikke produserer det store volumet av klær (dog mange plagg), en mor som bruker lite, men en far som forbruker MAAAANGE T-skjorter i uka - svetter og trener mye.

Regner med det blir flere maskiner i uka når ungene begynner å svette, men det er noen år til enda. Innen den tid har jeg tenkt å få dem til å hjelpe til med klesvasken :-)

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 15:04   #103
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg vasker tøy lenge før det er flekkete eller utsvettet. Bukser får ofte litt utflodlukt i skrittet og jeg synes det er ekkelt å gå med klær som er full av døde hudceller (som kroppen avgir hver dag), matlukt (som det ofte blir av klær man lager mat i) og "vanlig" svette.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 15:14   #104
Eni
tøff som havregrøt
 
Eni sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Innlegg: 337
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg vasker tøy lenge før det er flekkete eller utsvettet. Bukser får ofte litt utflodlukt i skrittet og jeg synes det er ekkelt å gå med klær som er full av døde hudceller (som kroppen avgir hver dag), matlukt (som det ofte blir av klær man lager mat i) og "vanlig" svette.

Det gjør jeg også. Men bytter ikke klær hver dag bare for å bytte klær. (bytter alltid sokker, truser og t-skjorter HVER dag). Kan godt bruke gensere og bukser flere dager...

__________________
1998 2001 2007
Eni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 16:36   #105
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Kokvaske håndklær? Det gjør jeg så godt som aldri, nei. Vi er lite plaget av sykdom (det er bare angsten for omgangssyken som går hos oss).

Dere som kokvasker sengetøy og/eller håndklær, har dere bare lyse tekstiler, eller kokvasker dere alt mørkt eller farget også?

Jeg kokvasker alt av sengetøy, håndklær, kluter og truser, uansett farger.
Men vasker alltid nye ting med mye farger alene første gangen, så de ikke skal farge av på lysere tekstiler.
Og det vaskes selvfølgelig før jeg tar det i bruk.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 01:01   #106
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.851
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg kokvasker håndklærne, men ikke hver eneste gang. Kanskje ca hver 3. gang de vaskes? Samme med sengetøy, vasker det et par ganger på 60 grader mellom hver gang jeg tar det på 90.
To vaskemaskiner - det er drømmen her også. Det ville betydd at jeg kunne sluppet unna med halvparten av turene ned i det forbannede vaskerommet, det hadde rett og slett vært litt vidunderlig. Står ganske høyt opp på listen vår over ønskede nyanskaffelser, så snart barnerommene er ferdig oppusset skal vi nok spare til lysere og mer praktisk vaskerom med to maskiner!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 01:07   #107
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg må forresten sanne mine synder, toe mine hender, krype til korset og innrømme at jeg har sorte IKEA-handklær som kun vaskes på 40 grader. De blir, til mitt forsvar, kun brukt som turban på nyvasket hår. :skammer seg:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 02:19   #108
lijander
ssscccuphersfantassschisk
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 752
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Her kokvaskes det innimellom, når jeg føler det er skittent nok
Ellers går det mye på 60.

Her må vi bytte tøy hver dag, pga jobb. Og ungene er jo svarte når kvelden kommer. Så ja, vi vasker nok mer enn "nødvendig".

__________________
Misunn aldri andres gleder, du kjenner ikke deres sorger
lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 07:06   #109
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg må forresten sanne mine synder, toe mine hender, krype til korset og innrømme at jeg har sorte IKEA-handklær som kun vaskes på 40 grader. De blir, til mitt forsvar, kun brukt som turban på nyvasket hår. :skammer seg:

Jeg har også sorte Ikea-håndklær, men de er blitt vasket på 60 (og av og til 90) i et års tid nå og er like sorte og fine. Men det er jo ikke de jeg har flest av, akkurat, så det kan jo hende de falmer med tiden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 21:47   #110
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Men, agenten, kokvasker du dine egne truser også? Mine tåler neppe det, tror jeg. Ikke alle, i hvert fall.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 21:50   #111
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.973
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Truser som ikke tåler kokvask har et kort liv her i huset.


Sist redigert av Strå : 15-05-10 kl 22:37. Årsak: skrivefeil
Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 22:09   #112
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men, agenten, kokvasker du dine egne truser også? Mine tåler neppe det, tror jeg. Ikke alle, i hvert fall.

Jepp, det gjør jeg. De tåler det dårlig (jaffal de dyre, fargede med blonder ), og da må jeg desverre kjøpe nytt undertøy ganske ofte.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 22:24   #113
eka
Grubler.
 
eka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.924
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Ja, jeg kokvasker håndklærne.

__________________
Jente -02, gutt -06, gutt -13.
eka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 23:44   #114
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg ble rett så inspirert av denne tråden og kokvasket alt av hvitt sengetøy og lyse håndkler i går, men jeg tror nok det bare blir innimellom altså. Sikkert greit for maskina å få litt varme i seg denne ene gangen da.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 01:49   #115
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.423
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg tror fortsatt at vaskemidlene tar forskjellen mellom 60 og 75 grader. Hvis ikke så syns jeg at vi burde bli mer syke. I hvert fall så vil jeg tro det. Jeg vet i hvert fall at vaskemdilene nå til dags er så mye bedre enn tidligere.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 13:25   #116
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.089
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Vasker alltid kluter og håndklær på 80 grader.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 13:33   #117
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Once in a blue moon.
Jeg har eget oppsamlingsheat til alt av vaskekluter, og det går stort sett på 90 grader. Med mindre det er veldig kø på vaskerommet, da går de gjerne på 60 ettersom det tar kortere tid. :effektiv:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 13:55   #118
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.463
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg kokvasker håndklær, kluter og kjøkkenhåndklær.

Men dere trusekokvaskere; er det ikke ekkelt å vaske truser sammen med kjøkkenhåndklær?! uke: Jeg skjønner jo at det er irrasjonelt, men likevel ...

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 14:16   #119
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg kokvasker håndklær, kluter og kjøkkenhåndklær.

Men dere trusekokvaskere; er det ikke ekkelt å vaske truser sammen med kjøkkenhåndklær?! uke: Jeg skjønner jo at det er irrasjonelt, men likevel ...

Jeg synes ikke det er eklere enn å vaske vaskekluter som har vært brukt der du vet sammen med kjøkkenkluter, så lenge det blir kokevasket. På 60 grader, derimot...

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 14:25   #120
Marlen
Superaktiv
 
Marlen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Innlegg: 332
Marlen er litt kul
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Som oftest gjør jeg det, av og til 65 eller 75 grader.

__________________
Storesøster 05
Lillebror 08
Marlen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no