Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-08, 13:19   #1
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Er det stor forskjell på innholdet av næringsstoffer? Er det mindre sunt med frosne?

Er det forøvrig frossne eller frosne det skrives? Ble usikker da jeg så svaret til Iset her

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.

Sist redigert av *HH* : 01-10-08 kl 13:36.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 13:23   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frossne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Jeg har alltid trodd det er MER næringsstoffer i frosne kontra de "ferske" som faktisk ligger i butikken ganske lenge? Frosne grønnsaker er jo faktisk frosset ned ganske kjapt etter plukking, er de ikke? Da inneholder de jo naturlig nok mer næring enn en brokkoli som har ligget på Rema i en uke eller to.
Jeg bruker både frosne og friske grønnsaker. Rosenkål er det greiest å bruke frossen, synes jeg. Brokkoli også. Synes det er så greit å ha grønnsaker liggende i fryseren der det ikke blir dårlig. Bruker selvsagt fersk paprika, løk, hvitløk, sopp osv.

Kjøper man heeelt friske grønnsaker fra torget eller henter i egen hage blir jo saken en helt annen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 13:35   #3
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Frossne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Frosne

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 13:35   #4
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frossne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Takk for svar, Iset

Fant forresten dette på NRK.no:

Sitat:

Fra frysedisken
Frosne grønnsaker derimot, mister lite av sin næringsverdi, forutsatt at de ble frosset ned mens de var helt ferske, noe som er tilfellet med frosne grønnsaker som selges i butikken. Det er da viktig å passe på å spise dem innen «best før» datoen som står på pakningen.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 13:36   #5
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frossne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Frosne

Takk for oppklaringen Da er jo overskriften feil

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 14:41   #6
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Vi bruker mest frosne men har alltid trodd at de ferske var bedre! Men da kan jeg jo fortsette å bruke frosne med god samvittighet da!

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 14:58   #7
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker



dette var en deilig tråd

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 15:03   #8
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.



dette var en deilig tråd

:dulter:

Edit: Hæ? Er ikke det riktig smile-kode? :dulta:

Edit2: Ah, der var den.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 15:16   #9
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Frosne smaker ikke like godt

Enig. Spesielt gulrøtter og broccoli er best ferske.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 15:20   #10
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

:dulter:

Edit: Hæ? Er ikke det riktig smile-kode? :dulta:

Edit2: Ah, der var den.


__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 18:38   #11
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Enig. Spesielt gulrøtter og broccoli er best ferske.

Ja, det er jeg enig i, men det er veldig stor forskjell på merkene også.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 18:43   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Frossen sopp er gruuusomt. Jeg prøvde de der posene med soppmix på Rema, tok en bit og brakk meg. Boksesopp er enda verre. Må være fersk!
Ellers er jeg altetende, enten det er frossent eller ferskt. Jeg kjøper ofte fersk blomkål, forveller den i buketter og fryser ned. For blir det (og brokkoli) liggende i kjøleskapet, blir det alltid liggende for lenge. I fryseren er det tilgjengelig når jeg trenger det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:31   #13
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Hva er det å forvelle?

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 20:57   #14
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.



dette var en deilig tråd

Jepp!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 00:53   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Hva er det å forvelle?

Koke i lettsaltet vann i 2-3 minutter maks. Alltid lurt å gjøre det før innfrysing. Står mer her.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 01:52   #16
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Jeg tror det blir litt for enkelt å si at frosne gir mer næringsstoffer enn friske. Så lenge man tilbereder friske på riktig måte, så vil jeg tro at det er omtrent det samme? Litt mer i friske kanskje? Slik jeg har lært det så er det når man begynner å skjære i grønnsakene og skrelle dem vitaminene begynner å forsvinne. Man behøver derfor ikke å fortære poteten rett etter at den har kommet opp av jorda. Det jeg lærte i ernæringslære var så vidt jeg husker at man helst skal kutte opp grønnsakene så nært middagslaging/tilbereding som mulig. Dersom man ønsker å gjøre klart tidligere med opphakking osv. bør grønnsakene legges lufttett, f.eks i en lukket plastpose eller boks. Jo lenger man koker og steker, jo færre næringsstoffer.

Dette kommer fra hukommelsen altså, så det er mulig jeg tar fullstendig feil.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 01:59   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Ah, jeg har alltid trodd vitaminene og mineralene begynte å tappes idet frukt og grønnsaker ble kappet av "livsnæringen" sin, altså roten, der de vokser. Da blir det jo litt annerledes.
Men mange tror frosne grønnsaker er mye mindre sunne enn ferske, og det tror jeg absolutt ikke, selv om endel ferske grønnsaker selvsagt smaker mye bedre enn frosne (ser for meg frossen paprika, løk og mais jah).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 02:33   #18
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Det kan godt være at vitaminer forsvinner hvis grønnsaker blir liggende over tid altså. Men totalt sett så tror jeg ikke forskjellen mellom de frosne (hvis man tar utgangspunkt i at råvarene er behandlet på en riktig måte) og ferske grønnsakene er veldig forskjellig. Det man vet er som sagt at jo lenger man koker gulrota, jo mer vitaminer forsvinner ut i vannet - derfor er det sunnere å spise en rå og "ubehandlet" en. Rå opptinte grønnsaker er ikke spesielt digg.

Hadde vært interessant å lese litt mer fakta om dette, men jeg orker ikke google akkurat nå.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 09:48   #19
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

"Ferske grønnsaker er sunnere enn frosne"
TJA
- Nyinnhøstede grønnsaker tilberedt på en skånsom måte inneholder flere næringsstoffer enn frosne grønnsaker. Men så snart innhøstingssesongen er forbi, og grønnsakene er både lagret og transportert, så kan de frosne produktene konkurrere med de såkalt ferske om næringsinnhold. Faktisk vil de frosne grønnsakene til tider utkonkurrere de såkalt ferske.

(Klinisk ernæringsfysiolog Line Kristin Johnson har gjennomgått våre matmyter. Hun har i en årrekke jobbet med kostveiledning i alle aldersgrupper ved Sykehuset i Vestfold. Nå veileder hun enkeltpersoner og grupper som privat konsulent.)

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 09:50   #20
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frosne grønnsaker vs. ferske grønnsaker

Fedon svarer

Hei. Både konservering og bearbeidelse av mat, inkludert varmebehandling, fører til reduksjon eller tap av viktige sporstoffer og kan føre til dannelse av giftige biprodukter.
Næringsinnholdet i fersk ananas og brokkoli vil være langt bedre enn i hermetisert ananas, eller tre uker gammel brokkoli.
Fra frysedisken

Frosne grønnsaker derimot, mister lite av sin næringsverdi, forutsatt at de ble frosset ned mens de var helt ferske, noe som er tilfellet med frosne grønnsaker som selges i butikken. Det er da viktig å passe på å spise dem innen «best før» datoen som står på pakningen.
Røkt laks har fortsatt like mye protein og andre sporstoffer. Imidlertid kan noen av de sunne omega 3 fettsyrene være skadet (oksydert, det vil si harsknet).
Hilsen
Fedon Lindberg

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
grønnsaker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no