Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-18, 14:48   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Jeg skal lage middag til ganske mange på søndag (rundt 20) og lurer på om jeg skal servere indisk. Jeg har mest lyst på noe med lam, men mannen hater lam, så jeg lurer på om jeg skal lage to ulike gryter, så kan folk enten ta litt av hver, eller den de har mest lyst på.

Så:

Oppskrifter - hva er din favoritt? Helst ikke så altfor sterkt, jeg har smaksløker som en gjennomsnittlig sjuåring.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 14:55   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Jeg elsker indisk kyllingsuppe fra Trines matblogg. https://trinesmatblogg.no/2010/10/in...faer-og-chili/

Jeg bruker en hel løk, en hel til to chili og sterk curry. Dropper hvitløk og koriander fordi vi ikke er så glad i det. Serverer med basmatiris og nan brød.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 15:01   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Da jeg var barn lagde min mor lagde ofte kylling i karri etter en oppskrift hun fikk av en pakistansk kollega. Det er innmari godt og ikke for sterkt. Kan se om jeg finner oppskriften i kveld.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 15:19   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Hvis du skal ha et lammefritt alternativ, så anbefaler jeg på det sterkeste Skilpaddas kikert og spinat-curry. Den er i tillegg vegetarisk hvis det er et pluss. Men hjemme hos oss serveres den som regel med kylling i tillegg fordi familiens minstemann ikke akkurat er vegetarianer.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 15:21   #5
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Min personlige favoritt innen indisk mat er Madhur Jaffreys rogan josh:
http://www.curry-recipes.co.uk/curry...p?topic=1667.0
Jeg bruker mindre cayenne, og tilsetter en fløteskvett til slutt (et triks jeg stjal fra Mamta, som også har mange gode oppskrifter); da blir den ikke fryktelig sterk, men aldeles vidunderlig smakfull og kremete.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 15:35   #6
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Vi liker veldig godt kylling tikka masala fra Trines matblogg. Jeg synes det blir litt lite saus, så jeg pleier å doble sausen, og evt også tilsette en boks hakkede tomater i tillegg til de ferske.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 18:57   #7
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Kylling tandoori som jeg fant oppskrift på her inne er jeg veldig glad i, den fungerer med lam også.

Rogan Josh er noe av det aller beste jeg får, men har ikke funnet den perfekte oppskriften enda, skal prøve novla sin.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 18:59   #8
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

http://www.foreldreportalen.no/forum...ghlight=masala

Barbarella sin er det jeg bruker.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 19:03   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Takk! Hvor mange er den rogan Josh-oppskriften til, Novla?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 19:09   #10
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Denne er fantastisk god.
https://cookwithsheenie.wordpress.co...utter-chicken/

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 19:49   #11
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvis du skal ha et lammefritt alternativ, så anbefaler jeg på det sterkeste Skilpaddas kikert og spinat-curry. Den er i tillegg vegetarisk hvis det er et pluss. Men hjemme hos oss serveres den som regel med kylling i tillegg fordi familiens minstemann ikke akkurat er vegetarianer.

Ja - prøv denne! Dette er en av mine absolutte gjesteavoritter. Kjempegod. Helt super når vi er mange mennesker. Jeg serverer den med nan, mangochutney, raita og ris(ris mest til barna, jeg lager gryten ganske sterk og med ris blir den litt mildere for de yngste).
Eldstedatteren vår har forresten nettopp bedt om oppskriften, hun har flyttet hjemmefra og planlegger å ha vennemiddag med denne gryten.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 21:24   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Denne oppskriften har jeg brukt mye. Anbefales!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson

Sist redigert av frukt : 18-06-20 kl 23:12.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 21:41   #13
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Nå blir det mye indisk fremover, jeg har jo lyst på alt!

Har noen oppskrift på godt naan-brød? Gjerne noe jeg kan bake i morgen og fryse ned, og varme i ovn rett før servering.

Jeg har ikke sånn tandoor-ovn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 21:44   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Denne linsegryten smaker helt himmelsk! Og i tillegg superenkel å lage

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 21:59   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Keema matar er en hverdagsfavoritt her. Jeg har ikke en særskilt oppskrift, men du finner mange om du søker. Det er en curry med karbonadedeig og erter. Den kikert- og spinatcurryen som er nevnt i tråden er også en gjenganger. Jeg liker også tikka'en fra Trines matblogg, men jeg synes den er alt for lite krydret. Man kan fint mangedoble kryddermengden.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-18, 22:53   #16
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Nå blir det mye indisk fremover, jeg har jo lyst på alt!

Har noen oppskrift på godt naan-brød? Gjerne noe jeg kan bake i morgen og fryse ned, og varme i ovn rett før servering.

Jeg har ikke sånn tandoor-ovn.

http://oppskrift.klikk.no/nanbrød/4188/

Jeg baker disse. Bruker vanlig naturell-yoghurt (fra tine, den tynne). Jeg bruker steinplata mi (pizzastein) når jeg steiker dem. Da er den oppvarmet til 300 grader og det er nok med ca 3-4 minutter i alle fall på første runden brød.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-18, 10:18   #17
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dine beste oppskrifter på indisk mat?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Takk! Hvor mange er den rogan Josh-oppskriften til, Novla?

Tja, 2 pund kjøtt er vel et snaut kilo, så jeg tenker det rikelig er til fire personer.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no