Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Flisespikking om mattelekse (7. klasse)

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-18, 17:40   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Flisespikking om mattelekse (7. klasse)

Multi oppgavebok, 7a, oppgave 1.54. Det er satt opp tabeller med positive og negative tall, og oppgaven er å finne forskjellen mellom tallene i kolonne A og B. Er ofrdet "forskjell" definert i matematikken, egentlig? Nå husker jeg ikke tallene, men si at det står -46 i kolonne A og 30 i kolonne B. I mitt hode er forskjellen 76 uansett hvilket tall som står hvor. Men definerer Multi forskjell som en absoluttverdi, eller som et positivt alternativt negativt tall? Dvs. spiller det noen rolle hva som står i hvilken kolonne?

Hvordan i alle dager er det meningen at ungene skal sette opp dette som et regnestykke?

30+46 = 76?
-46-30 = -76????
30 - (-46) = 76???????? (det har de jo ikke lært en gang)

Jeg blir frustrert av slike ikke-matematisk fremstilte oppgaver i en mattebok - hvordan skal jeg lære ungen matte uten å disse matteboka totalt? Hvem lager sånne bøker, det kan da ikke være matetmatikere? Eller holder jeg på å bli gal?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-18, 17:45   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flisespikking om mattelekse (7. klasse)

Forskjell er vel bare et annet ord for differanse, jeg vil tro det er et ord de har lært?

Og det er en stund siden jeg hadde 7. klassing, men har de ikke lært å trekke fra et negativt tall enda? (For i så fall er jo oppgaven veldig rett frem.) Hvis ikke, så kanskje det er meningen de «bare» skal skjønne/tenke seg til hva differansen blir, som et ledd i forberedelsen til å trekke negative tall fra positive?

Bare gjetter, altså.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-18, 17:46   #3
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flisespikking om mattelekse (7. klasse)

Det enkleste er å tegne en tallinje og vise at foeskjellen er summen av avstandene til null.

Her er det forståelse for avstand til null som er vesentlig, ikke regneregler.

Temperaturer er god illustrasjon.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-18, 17:48   #4
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flisespikking om mattelekse (7. klasse)

Dette er det samme som de holdt på med her i multi for 5. Klasse forrige uke. Jeg lurte også litt på uttrykket forskjellen. Hvordan skriver man opp det stykket.

Ungen her skrev - 46 og 30 = 76. Fikk gode tilbakemeldinger fra læreren på oppsettet så da regner jeg med at det var greit.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-18, 17:51   #5
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flisespikking om mattelekse (7. klasse)

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Dette er det samme som de holdt på med her i multi for 5. Klasse forrige uke. Jeg lurte også litt på uttrykket forskjellen. Hvordan skriver man opp det stykket.

Ungen her skrev - 46 og 30 = 76. Fikk gode tilbakemeldinger fra læreren på oppsettet så da regner jeg med at det var greit.


Helt utmerket føring. Evt Forskjellen mellom -46 og 30 er 76.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-18, 17:51   #6
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flisespikking om mattelekse (7. klasse)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Forskjell er vel bare et annet ord for differanse, jeg vil tro det er et ord de har lært?

Og det er en stund siden jeg hadde 7. klassing, men har de ikke lært å trekke fra et negativt tall enda? (For i så fall er jo oppgaven veldig rett frem.) Hvis ikke, så kanskje det er meningen de «bare» skal skjønne/tenke seg til hva differansen blir, som et ledd i forberedelsen til å trekke negative tall fra positive?

Bare gjetter, altså.

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det enkleste er å tegne en tallinje og vise at foeskjellen er summen av avstandene til null.

Her er det forståelse for avstand til null som er vesentlig, ikke regneregler.

Temperaturer er god illustrasjon.

Sånne skolebøker burde i såfall komme med en veiledning til foreldre som kan matematikk men ikke pedagogikk.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-18, 16:20   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flisespikking om mattelekse (7. klasse)

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Sånne skolebøker burde i såfall komme med en veiledning til foreldre som kan matematikk men ikke pedagogikk.

Yeah ... eller FP

Så bra at du spør!

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no