Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Erstatte rømme med noe annet i kake?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-13, 09:43   #1
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Erstatte rømme med noe annet i kake?

Finner mange gode sjokoladekakeoppskrifter men veldig mange er med rømme som jeg bare ikke klarer. Det er mulig det ikke smaker noe av rømmen når den er ferdig men rømme brukt i f.eks vafler smaker jeg dessverre. Er nok ekstremt kresen på den ene tingen, klarer ikke spise for høflighetens skyld engang, flaut men sant.

Så da lurer jeg på, kan jeg erstatte rømmen i oppskriftene med noe? Kulturmelk(surmelk) f.eks?

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 09:47   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Creme fraiche er vel litt mildere? Kesam tror jeg ikke tåler varmebehandling noe særlig. Mange kaker har jo surmelk i oppskriften, men det er jo litt tynnere en rømme - er usikker på hvordan det vil slå ut på røra.

Hilsen en med-rømmehater

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 10:23   #3
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Joghurt naturell eller den med vanilje funker også.

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 11:02   #4
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Jeg bruker kefir i min sjokoladekake, og den er veldig god. Kefir er nok litt tynnere enn rømme, så det må vel tas hensyn til. Hevemiddelet i kaka er forøvrig natron, det henger sammen med at man bruker kefir har jeg skjønt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 11:18   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Du smaker ikke rømme, altså. Det er bare saftig og godt.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 11:20   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Jo, den sure smaken fra rømme kan trenge igjennom alt.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 11:37   #7
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Men kefir eller jogurt er jo ikke mindre surt?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 11:58   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Men kefir eller jogurt er jo ikke mindre surt?

Kanskje ikke, men ikke på helt samme måte, synes jeg. Kake med kefir er godt, men jeg ville jo aldri i mine levedager finne på å drikke det.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 14:43   #9
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Takk for svar! Enig med Bluen; bare tanken på rømme er mer enn nok. Kunne ikke finne på å drikke kefir/surmelk/kulturmelk, men jeg VET iallfall at jeg ikke kjenner vond smak på bakverk med det i. Rømme derimot, uff - iallfall i vaffelrøre og den slags.

Mannen har bursdag idag(og vi feirer 1 års bryllupsdag) så da blir det sjokoladekake og biffmiddag. Det var han som ønska sjokoladekake og fikk velge nærmest fritt. Jeg fikk mail om at det kunne funke bra med noe fra Nigella... Så da blir det Nigellas choclate fugde cake - med surmelk istedenfor rømme, så får vi se hvordan det går.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 15:29   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Jeg liker ikke så godt konsistensen på surmelkssjokoladekaker, men har et par oppskrifter med rømme som fungerer utmerket og er helt uten rømmesmak. Hvis jeg var veldig redd for smak av syrnete melkeprodukter ville jeg nok heller valgt en oppskrift uten dette, det fins jo i massevis.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 16:06   #11
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Bare sykler inn for å si at jeg er enig med rømmehaterne i tråden her. Og det merkes godt for oss som ikke liker.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 16:10   #12
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Det funka utmerket med surmelk i kaka. Den skulle forresten egentlig stekes i to omganger, hver bunn for seg. Sånt dill hadde ikke jeg tid til så jeg satsa heller på at jeg skulle klare å dele den - og det klarte jeg!
Jeg hadde i sjokoladekrem mens den fremdeles var lunken og så satte jeg toppen på og inn i kjøleskapet en stund. Danderte resten av kremen rundt og oppå og så inn i kjøleskapet igjen. Resultatet ble nydelig. Pga jeg hadde i fyllet mens der enda var varme hadde det smeltet godt nedi kaka, deilig bløtt i midten. Kaka kan virkelig anbefales!

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 16:17   #13
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Det funka utmerket med surmelk i kaka. Den skulle forresten egentlig stekes i to omganger, hver bunn for seg. Sånt dill hadde ikke jeg tid til så jeg satsa heller på at jeg skulle klare å dele den - og det klarte jeg!
Jeg hadde i sjokoladekrem mens den fremdeles var lunken og så satte jeg toppen på og inn i kjøleskapet en stund. Danderte resten av kremen rundt og oppå og så inn i kjøleskapet igjen. Resultatet ble nydelig. Pga jeg hadde i fyllet mens der enda var varme hadde det smeltet godt nedi kaka, deilig bløtt i midten. Kaka kan virkelig anbefales!


Jaha??? Og dette sier du uten å poste link?
Gi oss link da.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 17:13   #14
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?


Nigellas choclate fugde cake

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 19:57   #15
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erstatte rømme med noe annet i kake?

Tusen takk.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no