Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-10, 12:52   #421
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.152
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg vil tro at i en surrogatideal så ligger privatsykehus og ok oppfølgning inne, så tallene er uansett ikke helt brukelige.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 12:53   #422
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Om damen er fra India eller USA, om hun er fattig eller rik går det jo ikke ann å skille på. Enten er man for surogatmødre eller så er man imot.

Det går derimot an å skille på graden av frivillighet.

Det er blant annet det vi gjør når vi sier at det er forbudt å kjøpe sex, men du er hjertelig velkommen til å ha deg med noen helt gratis.

Og jeg er veldig for frivillig sex, men helt i mot prostitusjon. Det går helt fint an å være for det ene og mot det andre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 12:55   #423
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vil tro at i en surrogatideal så ligger privatsykehus og ok oppfølgning inne, så tallene er uansett ikke helt brukelige.

Det er nok sant. Rike folk verner om investeringene sine, så klart.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:00   #424
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det går derimot an å skille på graden av frivillighet.

Det er blant annet det vi gjør når vi sier at det er forbudt å kjøpe sex, men du er hjertelig velkommen til å ha deg med noen helt gratis.

Og jeg er veldig for frivillig sex, men helt i mot prostitusjon. Det går helt fint an å være for det ene og mot det andre.

Jeg er ikke helt overbevist om at sex-lignelsen din passer så veldig godt.

Hvorvidt man surrogatmoren gjør dette av full frivillighet og uten noen form for økonomisk motivasjon er -for meg- ikke avgjørende. Surrogati er handel med kvinnekropper, i likhet med prostitusjon, og jeg synes ikke det er en bra ting.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:01   #425
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det blir en vrien grense å sette, tror jeg. Med et større apparat ala adopsjonsapparatet og lovgivningen eller noe sånt for å forhåndsgodkjenne surrogatmødre. Og det blir det vel neppe laget ressurser til all den tid surrogatmødreskap ikke er noe prioritert offentlig prosjekt noe sted som helst?

  Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:07   #426
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Jeg er ikke helt overbevist om at sex-lignelsen din passer så veldig godt.

Hvorvidt man surrogatmoren gjør dette av full frivillighet og uten noen form for økonomisk motivasjon er -for meg- ikke avgjørende. Surrogati er handel med kvinnekropper, i likhet med prostitusjon, og jeg synes ikke det er en bra ting.

Jeg sammenligner ikke kjøp av sex og surrogati, jeg illustrerer at omstendigheter har relevans for lovgiving og hvor moralsk forkastelig ting er.

Også er jeg ikke helt sikker på om jeg skjønner hvor du vil hen eller om vi er enige eller uenige. Jeg mener også at det å betale noen for å være surrogatmor er handel med kvinnekropp og at det på ingen måte er en god ting. Jeg heller mot å tenke at frivillig surrogati, mellom likeverdige, kan få være en privatsak, men hvis jeg må bestemme meg for enten ja eller nei til surrogati, sier jeg heller nei til all surrogati enn å si ja til kjøp av det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:13   #427
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg sammenligner ikke kjøp av sex og surrogati, jeg illustrerer at omstendigheter har relevans for lovgiving og hvor moralsk forkastelig ting er.

Også er jeg ikke helt sikker på om jeg skjønner hvor du vil hen eller om vi er enige eller uenige. Jeg mener også at det å betale noen for å være surrogatmor er handel med kvinnekropp og at det på ingen måte er en god ting. Jeg heller mot å tenke at frivillig surrogati, mellom likeverdige, kan få være en privatsak, men hvis jeg må bestemme meg for enten ja eller nei til surrogati, sier jeg heller nei til all surrogati enn å si ja til kjøp av det.

Da er vi nok enige. Jeg har forsåvidt ikke problemer med å akseptere at en kvinne velger å bære fram sin barnløse søsters barn, for å ta et eksempel på noe som kan være frivillig surrogati mellom likeverdige parter, men jeg synes grenseoppgangen er såpass vanskelig og skyggesidene såpass svarte at jeg også heller vil si et klart nei til surrogati enn å si ja.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:15   #428
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Å gi fra seg en nyre er også en big deal etter hva jeg har skjønt. Det er en grunn til at man ikke rett og slett kjøper nyrer. Eller: Ikke nyrer heller.

I Iran gjør man det. :Har lest Freakonomics:
http://freakonomics.blogs.nytimes.co...idney-machine/
/Avsporing slutt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:18   #429
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det blir to forskjellige verdener det der.

USA, kanskje det stedet i verden med høyest kult rundt den romantiske barndommen. Relativt grei skuring m.t.p fordomsfritt forhold til seksuell omgang, selvsagt med visse unntak. Med lange tradisjoner for å avhjelpe barnløse ved surrogati på egne spesialklinikker. Og tett oppfølging, ikke uoverstigelige avstander. Få religiøst baserte tabuer som trosser dette.

Opp mot dette, India, et samfunn delt inn i kaster, med utberedt nød og fattigdom. Barn fødes inn i elendighet. Fødselskontroll er tabu, man setter til verden det som kommer, uten visshet om verken det ene eller andre, bortsett fra at jo flere de blir, jo større er muligheten til å motta forsorg i alderdommen. Klijsjé, men like aktuelt. Der denne handelen med det ufødte liv i lånt livmor er forbundet med den ytterste skam. Og utstøtelse fra famile og lokalsamfunn om det kommer informasjon på avveie.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:05   #430
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Hvorvidt man surrogatmoren gjør dette av full frivillighet og uten noen form for økonomisk motivasjon er -for meg- ikke avgjørende.

Det er vel her mine meninger skiller seg fra røkla, for jeg ser ikke noe stort skille mellom å gjøre noe utifra sin egen godhet og for å være snill, og å gjøre noe utifra en økonomisk gevinst. Også om dette er "eneste mulighet til å tjene penger".

Vi har teknologien som gjør dette mulig, markede er veldig tilstede, tilbyderen er det og betalingsvilligheten er der. Skyggesidene vil være der uavhengig av om det er lov, eller ikke lov.
Problemet er ikke betalt leie av livmor, eller kjøpte seksuelle tjenester.
Problemet er de som utnytter/misbruker/tvinger/.

Ingen bombe at jeg heller ikke er stor fan av forbudet mot å kjøpe seksuelle tjenester.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 15:37   #431
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

(Hvis noen vil forklare meg forskjellen på de to tallene som er oppgitt, setter jeg pris på det.)

Sitat:

Maternal mortality ratio - Annual number of deaths of women from pregnancy-related causes per 100,000 live births. This 'reported' column shows country reported figures that are not adjusted for underreporting and misclassification



Så vi skal nok bruke 450, om jeg forstår det rett.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 17:06   #432
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er vel her mine meninger skiller seg fra røkla, for jeg ser ikke noe stort skille mellom å gjøre noe utifra sin egen godhet og for å være snill, og å gjøre noe utifra en økonomisk gevinst. Også om dette er "eneste mulighet til å tjene penger".

Vi har teknologien som gjør dette mulig, markede er veldig tilstede, tilbyderen er det og betalingsvilligheten er der. Skyggesidene vil være der uavhengig av om det er lov, eller ikke lov.
Problemet er ikke betalt leie av livmor, eller kjøpte seksuelle tjenester.
Problemet er de som utnytter/misbruker/tvinger/.

Ingen bombe at jeg heller ikke er stor fan av forbudet mot å kjøpe seksuelle tjenester.

Jeg prøver, men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Poengterer du at surrogati er det samme enten man kjøper en livmor hos en kvinne med andre muligheter til økonomisk vinning i USA eller om man kjøper en livmor hos en fattig kvinne i India som ser det som en sist utvei, så kan jeg skjønne poenget ditt. Anaolgien vil vel da være at prostitusjon er prostitusjon samme om man kjøper en kvinne som gjør det for spenningen (gitt at det finnes) eller en femtenårig jente som er solgt som kjøtt fra Makedonia til København.

Men dersom du tar det dithen at du synes det er greit å kjøpe kroppen til fattige kvinner i den tredje verden som "ser det som eneste mulighet til å tjene penger" for å skaffe seg egne barn, så lurer jeg på hva du synes om å skaffe seg egne barn ved å kjøpe en toåring fra en lutfattig kvinne på gata i en tidligere sovjetrepublikk?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 17:21   #433
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Jeg prøver, men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Poengterer du at surrogati er det samme enten man kjøper en livmor hos en kvinne med andre muligheter til økonomisk vinning i USA eller om man kjøper en livmor hos en fattig kvinne i India som ser det som en sist utvei, så kan jeg skjønne poenget ditt. Anaolgien vil vel da være at prostitusjon er prostitusjon samme om man kjøper en kvinne som gjør det for spenningen (gitt at det finnes) eller en femtenårig jente som er solgt som kjøtt fra Makedonia til København.

Men dersom du tar det dithen at du synes det er greit å kjøpe kroppen til fattige kvinner i den tredje verden som "ser det som eneste mulighet til å tjene penger" for å skaffe seg egne barn, så lurer jeg på hva du synes om å skaffe seg egne barn ved å kjøpe en toåring fra en lutfattig kvinne på gata i en tidligere sovjetrepublikk?

Det jeg skriver er at jeg ikke skiller mellom å motiveres av penger, eller å motiveres av "et ønske om å være snill".

Medaljens bakside er der, uansett lovforbud, eller mener du at prostitusjonen i Norge forsvant med lovendringene?

Det er også en ganske markant forskjell på å selge et født barn og leie ut sin egen livmor

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 17:23   #434
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.


Så vi skal nok bruke 450, om jeg forstår det rett.

Mulig jeg missforstår tallene, men jeg antar at det tallet er noe lavere for kvinner som bærer et barn for ett hvitt, vestlig og velstående par?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 17:24   #435
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det jeg skriver er at jeg ikke skiller mellom å motiveres av penger, eller å motiveres av "et ønske om å være snill".

Medaljens bakside er der, uansett lovforbud, eller mener du at prostitusjonen i Norge forsvant med lovendringene?

Det er også en ganske markant forskjell på å selge et født barn og leie ut sin egen livmor

Det tolker jeg som du mener det første jeg skrev.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 17:33   #436
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.528
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Det tolker jeg som du mener det første jeg skrev.



Bortsett fra at du hoppet over vesentlige deler
Som handel med andre mennesker, hallik virksomhet osv.
Det finnes en del nyanser mellom å frivillig selge kroppen sin og selv sitte igjen med pengene, og å blir solgt av sin stefar til Makedonsk mafia som selger deg på gata i Oslo, og tar pengene.
Og det var vel helst de første som forsvant da forbudet kom, mens de andre gjemte seg og fortsatte sin bisniss.

At jeg mener det skal være lov å bestemme over sin egen kropp, betyr ikke at jeg mener prostitusjon er en bra ting, eller at det å være hallik er et samfunsnyttig yrke.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 15:15   #437
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.612
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Hun får ikke lov til å adoptere tvillingene. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10025112 I typisk VG-tvil et kjempenydlig bilde av guttene. Noe som gjør at denne kjennelsen føles hjerterå ut. Man føler uten tvil med guttene. Vg er flinke til å spile på emosjonelle.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 15:48   #438
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det er sånn det måtte bli. Utrolig triste greier for disse barna, men jeg får håpe de løser opp i om det er India eller Norge som skal fikse en fremtid for dem etterhvert. Og jeg kan rett og slett ikke se hvordan man skulle kunnet gjøre unntak eller noe som helst her - uten å sette i gang et helvetes sirkus.

  Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 15:54   #439
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Trist sak på så mange måter, men aller mest er jo dette grusomt for to uskyldige, statsløse gutter ... Jeg ser ikke helt hvordan saken skal kunne løse seg uten bulder og brak jeg heller, men samtidig så MÅ det jo skje noe, slik at barna blir ivaretatt.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 15:55   #440
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

De kan jo overtas av Norge og frigis for adopsjon til en norsk familie? Eller overtas av India og frigis for adopsjon der? Det ordner seg nok uten at de må sitte i limbo resten av livet.

  Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no