Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-21, 15:02   #1
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

https://www.nrk.no/mr/foreldre-nekta...opp-1.15403275

Jeg kom over denne i dag og tenkte at det hadde vært interessant å få fp's nyanserte reaksjon på denne.

Selv hadde jeg ikke tatt ut gutta fra en slik teaterforestilling. De har ei jente som er født som gutt i klassen, og vi alle ble informert om det da de begynte i 2 klasse.
Men hva syns dere? Er 6 år for tidlig å snakke om slikt? Må de være eldre for å kunne forstå?
Kjør debatt!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 15:06   #2
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

Jeg er født jente men er gutt og det har jeg vist siden jeg Egebtlig følt siden jeg var barn men ikke hatt ord til å fortelle før jeg ble 14.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 15:15   #3
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

De trenger absolutt ikke være eldre for å forstå. Egentlig er det jo en fordel at barn presenteres for dette mens de fortsatt er så små at de er ganske så fordomsfrie. Jeg tenker vel at dette handler vel så mye om at foreldrene til disse barna syns det er et vanskelig tema og ikke er klare for å svare på spørsmålene som eventuelt kommer i etterkant. Ikke minst fordi det kan være vanskelig å ha en god prat med barn både om seksualitet og kjønnsidentitet hvis det er temaer du ikke har et helt avklart forhold til i ditt eget hode.

Hjemme hos oss har dette alltid vært et tema fordi vi har et familiemedlem som er trans. Eldste måtte bruke litt tid på å skjønner hvorfor han måtte bruke andre pronomen og et annet navn på familiemedlemmet, mens yngste var så liten at hun ikke har kjent til noe annet. Fordelen med det er at de begge er blitt veldig åpne og aksepterende for at både seksualitet og kjønnsidentitet ikke er noe som man verken kan bestemme seg for, eller som noen andre kan bestemme for deg.

Jeg tror også det er lettere å like seg selv, selv om man ikke nødvendigvis ikke er helt A4, hvis man vokser opp i et miljø hvor det oppleves som helt greit å være seg selv, og ikke nødvendigvis måtte tvinge seg selv til å være noen man ikke er, av frykt for å ikke bli akseptert.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 15:16   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

Jeg tror vår yngste var rundt den alderen når tante ble onkel, så det å ikke snakke om det var ikke et alternativ. Min erfaring er at unger ikke har noe problemer med å motta alderstilpasset informasjon om dette temaet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 15:20   #5
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

Jeg mener det er å undervurdere barn hvis man mener at de ikke kan forholde seg til dette temaet. Barn er åpne og mer forståelsesfulle og kloke enn vi tror.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 15:29   #6
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.714
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg mener det er å undervurdere barn hvis man mener at de ikke kan forholde seg til dette temaet. Barn er åpne og mer forståelsesfulle og kloke enn vi tror.

Nemlig! De fleste som opplever dette kjenner vel på disse følelsen i svært tidlig alder, da må det jo være en fordel at de selv får se at de ikke er alene og at nettverket rundt får en forståelse og et begrepsapparat.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 15:29   #7
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

Dere skriver det jeg selv tenker. At barn forstår mye bare de får det med en aldersadekvat forklaring. Jeg syns faktisk det er verre at disse foreldrene bevisst utelater barna fra noe så viktig, og begrunnelsen deres holder ikke vann. Men hva FÅR foreldre til å reagere slik? Er det redsel? Er de redd for at ungene deres skal få ideer? Jeg forstår dem bare ikke!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 15:31   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

Jeg synes heller ikke det er for tidlig. Mine barn har hatt besøkshjem hos et lesbisk par siden de var 4. Heller ikke for tidlig å lære om det.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 15:33   #9
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

Det barnet i guttas klasse som er født i feil kropp, har blitt mottatt på en flott måte av alle. Både barn og foreldre (noe som både er overraskende og veldig gledelig, da vi har en del foreldre på trinnet som ikke er ...... helt oppdaterte, for å si det pent).

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 15:35   #10
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

Ren spekulasjon, men jeg har en mistanke om at det er samme type foreldre som reagerer sterkt på NRKsuper sine nye programmer om kroppen.

Hva som er den faktiske grunnen som får dem til å holde barna unna er ikke godt å si. Ikke åpenhet og raushet iallfall.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 17:29   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

Jeg syns ikke seks år er for tidlig. Jeg har forresten sett stykket, og det er nydelig, og tar opp temaet på en fin måte som verken er påtrengende eller misjonerende. Det er rett og slett et godt stykke teater. Stykket vant også Heddaprisen (som er som en norsk Tony) for beste barneteater.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-21, 17:52   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre nektet elever å se teater om å være født i feil kropp

Jeg så saken og himlet høyt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no