Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Gammel hage, ny eier

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-16, 10:16   #1
Rhodo
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2015
Hvor: Vestfold
Innlegg: 32
Rhodo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Gammel hage, ny eier

Hei,

Vi har kjøpt et hus fra 1973 med tilhørende hage. Overtok i vinter, så nå er det spennende å se hva som dukker opp Men har fått med en del uønsket.
Foran huset er det bed langs husveggen og det er fullt av skvallerkål og kjerringrokk. Her har jeg konkludert med at den beste løsningen blir å grave opp alt og dekke til. Så kan det få ligge et år eller to.

Bak huset har vi thujahekk mot to av naboene. Den ene naboen har en haug med ugress, kvister osv liggende inntil hekken og derfra kommer det mange snegler. Disse naboene er ikke spesielt snakkesalige og selv om jeg har luket ved hekken har de ikke kommet bort og hilst. Så det er uaktuelt å spørre om de vil fjerne denne haugen. De har så vidt jeg kan se ingen blomster eller noe i hagen, så jeg tror ikke sneglene plager dem noe. Så da er spørsmålet om jeg kan hindre disse sneglene (i hvert fall en del av dem) å komme under hekken til oss? Leser at de ikke liker å dra seg over bark eller kaffegrut. Vil det hindre dem å legge bark under hekken? Bedre forslag?

Mot den tredje naboen har vi kaoset som vises på bildet...

Her er mest det mest ugress og en del jordbærplanter og det er nok hit de aller fleste sneglene i hagen vår er på vei. Ugressduken som stikker opp flere steder er fryktelig vanskelig å dra opp, så vi burde sikkert hatt en minigraver og gravd opp, men det kommer ikke til å skje i år. Så da er spørsmålet hva jeg bør gjøre her for å gjøre det koseligst mulig? Jeg vil gjerne gjøre noe ut av den stubben som er igjen. Plante noe som klatrer? Hva/hvordan? Hvis det er penest kan vi godt sage ned stubben.
Området her har sol hele døgnet. Rhododendronene har jeg i utgangspunktet tenkt å flytte til et annet sted i hagen.
Vil det fungere å luke og la det som er igjen av ugressduken ligge, legge på ny jord og plante noe nytt oppå? I så tilfelle hva?

__________________
__________________________________________________ _____________
Samboere
Jente på 3 år
Rhodo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 11:30   #2
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.901
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gammel hage, ny eier

Vi har gravd opp og lagt ny jord samtidig som vi drenerte. Jeg ville tatt opp den rotstubben, og kanskje anlagt gressplen der det er rotete gamle bed, fordi det er lettere å klippe plen enn å luke.

Jordbær har vi i pallekarm med sneglekant, fordi vi hadde mye snegler i jordbærplantene i fjor. Det skal finnes en renne til å fange snegler med, vi har tenkt å skaffe oss en slik mot en nabo som ikke rydder.

Vår erfaring er at dekkduker blir gamle, kommer opp til overflaten og blir rede for brunsnegler.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 12:36   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.226
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gammel hage, ny eier

Stoppet brunsnegl med saltstein

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-16, 10:56   #4
Rhodo
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2015
Hvor: Vestfold
Innlegg: 32
Rhodo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gammel hage, ny eier

Som sagt kommer dette ikke til å graves opp i år. Og da får jeg ikke opp hele stubben. Det er altså snakk om en "nødløsning" frem til neste år

Saltstein ser spennende ut. Men alle artiklene er fra mange år tilbake. Finner ingenting som sier hvordan det går med saltsteinen etter uker med regn...?

__________________
__________________________________________________ _____________
Samboere
Jente på 3 år
Rhodo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-16, 11:07   #5
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gammel hage, ny eier

Naboen vår, som heller ikke er av den snakkesalige sorten, var snar med å fjerne sin haug med gress/kvister da vi kunne fortelle at det var rotter i den!
Kanskje hinte om at du mener du har sett en?

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-16, 11:22   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.226
Blogginnlegg: 262
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gammel hage, ny eier

Opprinnelig lagt inn av Rhodo, her.

Som sagt kommer dette ikke til å graves opp i år. Og da får jeg ikke opp hele stubben. Det er altså snakk om en "nødløsning" frem til neste år

Saltstein ser spennende ut. Men alle artiklene er fra mange år tilbake. Finner ingenting som sier hvordan det går med saltsteinen etter uker med regn...?

Regnet vasker nok bort litt, men bønder bruker jo saltstein til dyra sine, og de er vel ute? Ikke at jeg vet hvor lenge de varer.
Bare å prøve og se!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-16, 12:00   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gammel hage, ny eier

Jeg tror ikke jeg hadde giddet mase på naboen, men jeg hadde nok gjort tiltak på min egen side av hekken.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-16, 12:50   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.949
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gammel hage, ny eier

Opprinnelig lagt inn av Rhodo, her.

Som sagt kommer dette ikke til å graves opp i år. Og da får jeg ikke opp hele stubben. Det er altså snakk om en "nødløsning" frem til neste år

Saltstein ser spennende ut. Men alle artiklene er fra mange år tilbake. Finner ingenting som sier hvordan det går med saltsteinen etter uker med regn...?

Saltsteinen må jo langsomt bli løst opp, og havne i jorda?

Stubben kan freses bort ("stubbefresing"), alt over jorda, altså, men personlig hadde jeg beholdt den. Fint for fugler til å gjemme insekter i, kanskje ser du en hakkespett der, og jeg synes det er dekorativt.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-16, 12:23   #9
Rhodo
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2015
Hvor: Vestfold
Innlegg: 32
Rhodo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gammel hage, ny eier

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Naboen vår, som heller ikke er av den snakkesalige sorten, var snar med å fjerne sin haug med gress/kvister da vi kunne fortelle at det var rotter i den!
Kanskje hinte om at du mener du har sett en?

He he, vet ikke om det er det første jeg skal nevne når jeg møter dem, men skjønner jo at det fungerer

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Regnet vasker nok bort litt, men bønder bruker jo saltstein til dyra sine, og de er vel ute? Ikke at jeg vet hvor lenge de varer.
Bare å prøve og se!

Jepp, skal se om jeg får kjøpt dette i dag og teste!

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Stubben kan freses bort ("stubbefresing"), alt over jorda, altså, men personlig hadde jeg beholdt den. Fint for fugler til å gjemme insekter i, kanskje ser du en hakkespett der, og jeg synes det er dekorativt.

Ja, pappa sa han kunne frese den bort, men skal se om jeg får til noe koselig rundt den først

Takk for mange gode svar!

__________________
__________________________________________________ _____________
Samboere
Jente på 3 år
Rhodo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no