Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-21, 22:55   #41
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.917
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Jeg tror ikke jeg skjønt3 spørsmålent ditt relatert til Gaia sitt innlegg, Maverick.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 23:03   #42
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Håper ikke du legger «bruke budtjenester med tariffavtale» og «kjøpe svarte tjenester» i samme kurv her, Gaia?

Nei, jeg gjør jo ikke det, siden jeg jo har skrevet at jeg hadde valgt Foodora om det ikke var et alternativ å hente selv. Men jeg legger budtjeneste uten tariffavtale i samme kurv som kjøpe svarte tjenester og sosial dumping, det gjør jeg. Så Wolt er ikke et alternativ for meg, uansett. Jeg er generelt en ganske stor fan av ordnede arbeidsforhold, og blir bare mer og mer bevisst på hvordan sosial dumping og folks villighet til å kjøpe svart, fordi det er billig, er med på å øke fattigdom og ulikheter i samfunnet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 23:03   #43
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg tror ikke jeg skjønt3 spørsmålent ditt relatert til Gaia sitt innlegg, Maverick.

Det var ref de opplistede prinsippene. Om det var meningen at de skal være i samme nabolag, vil jeg påstå at det er et godt stykke mellom å betale håndverkere svart, og å benytte en tjeneste med tariffbetalte ansatte. Litt usikker på om jeg mener de egentlig befinner seg på samme skala.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 23:07   #44
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nei, jeg gjør jo ikke det, siden jeg jo har skrevet at jeg hadde valgt Foodora om det ikke var et alternativ å hente selv. Men jeg legger budtjeneste uten tariffavtale i samme kurv som kjøpe svarte tjenester og sosial dumping, det gjør jeg. Så Wolt er ikke et alternativ for meg, uansett.

Grunnen til at jeg spør er at du listet opp alle disse prinsippene (hvor et par av dem vel sorterer under «jeg følger loven», i stedet for prinsipp?), og fulgte opp med «og jeg bestiller direkte fra restaurant og henter selv i stedet for å bruke budtjeneste».

Det er ikke særlig kverulerende å lese det som at prinsippet om å generelt ikke bruke budtjenester generelt er ment i sammenheng med prinsippet ( ) om å ikke benytte svart arbeid.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 23:09   #45
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det var ref de opplistede prinsippene. Om det var meningen at de skal være i samme nabolag, vil jeg påstå at det er et godt stykke mellom å betale håndverkere svart, og å benytte en tjeneste med tariffbetalte ansatte. Litt usikker på om jeg mener de egentlig befinner seg på samme skala.

Litt for å leke djevelens advokat, og litt fordi jeg har vært på et langt foredrag i dag som handler om hvordan vi leter etter argumenter for å bekrefte det vi allerede mener; er du sikker på at du ikke mener dette, fordi det er en tjeneste du har bruk for og glede av, og derfor ikke ønsker at det stilles spørsmål ved om det er etisk forsvarlig å bruke den (fordi de nå har tariffavtale, men uten tanke på at de velter en del av kostnadene ved leveranse over på restaurantene, fremfor å la kundene betale for dem.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 23:10   #46
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Utmerket med økende bevissthet rundt problematikken rundt svart arbeid og sosial dumping, da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 23:14   #47
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Litt for å leke djevelens advokat, og litt fordi jeg har vært på et langt foredrag i dag som handler om hvordan vi leter etter argumenter for å bekrefte det vi allerede mener; er du sikker på at du ikke mener dette, fordi det er en tjeneste du har bruk for og glede av, og derfor ikke ønsker at det stilles spørsmål ved om det er etisk forsvarlig å bruke den (fordi de nå har tariffavtale, men uten tanke på at de velter en del av kostnadene ved leveranse over på restaurantene, fremfor å la kundene betale for dem.)

Ja, Gaia, jeg er helt sikker på at jeg mener at det er en påtagelig alvorlighetsgradsforskjell i å benytte svart arbeid og/eller sosial dumping, enn en fullstendig lovlig tjeneste med lovlige ansettelsesforhold, tariff og ettersyn.

Confirmation bias er veldig interessant, men jeg tror ikke mine tre (3) Foodorakjøp i historien er nok til å gi meg behov for å hvitvaske menneskeutnyttelse fordi det er komfortabelt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 23:16   #48
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Prinsippet om å ikke bruke svart arbeid handler fra min side om at jeg mener det er viktig at man både betaler de skatter og avgifter samfunnet har pålagt tjenester (fordi det er med på å finansiere fellesskapet), og at jeg syns det er viktig at det betales skatt for de ansatte, slik at de skal ha et offentlig sikkerhetsnett, hvis ting går åt skogen.

Jeg prøver generelt å være mer bevisst på å stille meg selv spørsmål om en tjeneste er priset "riktig" ift hva kostnaden ved tjenesten er, for så å spørre meg selv om hvem det er som tar kostnaden, hvis tjenesten ikke er priset riktig. Er det leverandøren jeg bestiller tjenesten fra (ok, greit nok, forutsatt at de betaler sine ansatte skikkelig) eller veltes kostnaden over på noen andre (i dette tilfellet restaurantene) og er det rimelig at de tar hele kosten, eller burde den belastes kunden i større grad.

Det betyr jo ikke at jeg alltid treffer blink. Men jeg prøver å bli flinkere å til å tenke at de valgene jeg har kan ha en betydning for de tjenesteyterne jeg velger, og jeg prøver å se det i et mer overordnet perspektiv. Og, for all del, jeg velger sikkert uetisk og hakkandes galt innimellom.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 23:18   #49
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, Gaia, jeg er helt sikker på at jeg mener at det er en påtagelig alvorlighetsgradsforskjell i å benytte svart arbeid og/eller sosial dumping, enn en fullstendig lovlig tjeneste med lovlige ansettelsesforhold, tariff og ettersyn.

Confirmation bias er veldig interessant, men jeg tror ikke mine tre (3) Foodorakjøp i historien er nok til å gi meg behov for å hvitvaske menneskeutnyttelse fordi det er komfortabelt.

Men det at jeg har tatt et standpunkt om å forsøke å unngå å bruke tjenesten, av hensyn til restaurantene jeg ellers kan bestille og hente fra direkte (ikke kjeder, men små, familiedrevne steder) pirker borti ett eller annet i deg som skaper noe mer enn mild irritasjon. Og da lurer jeg på hva det er?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 23:28   #50
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men det at jeg har tatt et standpunkt om å forsøke å unngå å bruke tjenesten, av hensyn til restaurantene jeg ellers kan bestille og hente fra direkte (ikke kjeder, men små, familiedrevne steder) pirker borti ett eller annet i deg som skaper noe mer enn mild irritasjon. Og da lurer jeg på hva det er?

Heheh, det var sammenstillingen med svart arbeid og sosial dumping som «pirket», ditt ønske om å hente din egen mat har jeg lite meninger om, men så er jeg også litt uvant med at det omtales som et prinsipp at man følger lovgivning ved ansettelse, skatter og avgifter, (som om det ikke er grunnlinjen uansett? Av alle de åpenbare grunnene?), så det er mulig vi snakket forbi hverandre.

Ellers har jeg tidligere i tråden stilt oppriktige spørsmål om kalkylene til restaurantene og i hvilken grad avgiftene på budtjenesten er en kostnad som følger en inntekt man ellers ikke ville hatt, eller om det er andre variabler, og er fortsatt interessert i å høre noen fasiter der.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 23:31   #51
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Innlegget mitt var ikke ment for å skyte de som velger å bruke Foodora sine tjenester.

Nei, jeg bruker ikke tjenesten selv (har kjøpt en gang, og det var fordi vi var i en annen by). Jeg prøver bare å si at hvis vi - som samfunn - vil ha regler må vi være eksplisitte (som det er på svart arbeid - det er ulovlig) og vi må kunne følge opp reglene.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-21, 23:42   #52
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.917
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Heheh, det var sammenstillingen med svart arbeid og sosial dumping som «pirket», ditt ønske om å hente din egen mat har jeg lite meninger om, men så er jeg også litt uvant med at det omtales som et prinsipp at man følger lovgivning ved ansettelse, skatter og avgifter, (som om det ikke er grunnlinjen uansett? Av alle de åpenbare grunnene?), så det er mulig vi snakket forbi hverandre. (...)

Jeg skjønner hva du mener Maverick, men du har trolig ikke vokst opp med min far. Han drev firma og hadde null og nix peiling på at det krevde at man tok vare på kvitteringer osv. Han skjønte ikke poenget, han skulle bare gjøre jobben osv. Det var ikke ond vilje eller et ønske om å snyte staten. Men sosialist og for regler, det var han. Jadda.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-21, 10:14   #53
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Heheh, det var sammenstillingen med svart arbeid og sosial dumping som «pirket», ditt ønske om å hente din egen mat har jeg lite meninger om, men så er jeg også litt uvant med at det omtales som et prinsipp at man følger lovgivning ved ansettelse, skatter og avgifter, (som om det ikke er grunnlinjen uansett? Av alle de åpenbare grunnene?), så det er mulig vi snakket forbi hverandre.

Ellers har jeg tidligere i tråden stilt oppriktige spørsmål om kalkylene til restaurantene og i hvilken grad avgiftene på budtjenesten er en kostnad som følger en inntekt man ellers ikke ville hatt, eller om det er andre variabler, og er fortsatt interessert i å høre noen fasiter der.

Grunnen til at jeg tenker på det som et prinsipp er jo fordi jeg holder fast ved det også i situasjoner hvor det ikke er det mest praktiske for meg. Fordi jeg ikke kan hyre inn naboens vaskehjelp, selv om hun er kjempeflink, siden hun ikke fakturerer men tar betalt i kontanter. Eventuelt må bruke masse tid på å få henne til å etablere et firma, lære henne opp i fakturering og innbetaling av mva. (Dette er et eksempel jeg har fra en venninne, som tok seg tid til å få vaskehjelpen til å registrere firma, og begynne å betale skatt og mva, selv om det da ble dyrere for henne å leie henne inn.) Så, ja, det er et prinsipp for meg at jeg ikke prøver å sno meg unna reglene, bare fordi det er mer praktisk for meg.

For øvrig kan jeg ikke nok om restaurantbransjen og hvilke marginer de små, uavhengige restaurantene driver med, til å ha noen formening om hva som er riktig pris for å ha tilgang til en slik fellestjeneste. Jeg aner ikke om det er rimelig, eller en faktisk utnyttelse av svake aktører, så da velger jeg andre løsninger.

Så grunnen til at jeg putter svart arbeid og bruk av budtjenester i samme bås, handler om utnyttelse av svakere stilte mennesker. Joda, det er sikkert enkelte som arbeider svart som gjør det med åpne øyne, og vet hva de gjør. Men det finnes også en del som ender opp med å jobbe svart, fordi det er det markedet krever av dem. Og da har vi som forbrukere et ansvar både for å være villige til å betale det tjenesten koster, for at de som leverer den skal ha en anstendig lønn å leve av, og for å sette oss inn i grunnvilkårene for de som leverer tjenesten og avklare om de underliggende kostnadene er rimelig fordelt på alle aktørene, som i dette tilfellet er restauranter, bud og bestiller av tjenesten. Det er helt topp at Foodora har fått på plass tariffavtaler. Og så mangler jeg fortsatt svar på om restkostnadene er riktig fordelt.


Sist redigert av Gaia : 02-10-21 kl 10:39.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-21, 14:32   #54
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Nå er det veldig sjeldan eg kjøper take away mat, men dei få gongene eg ønsker å spandere på meg dette, bestiller eg "hent selv" frå resturanten. Eg ser argumentet ditt Maverick, med at Foodora gir salg ein kanskje ikkje ville fått elles, dersom ein ikkje betalte dei store deler av avansen. Men då tenker eg at ei bestilling der eg henter sjølv og heile avansen går til restauranten blir ein bonus for dei som faktisk har mest utgifter på maten.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no