Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-21, 11:35   #1
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Jeg er egentlig veldig glad i take-away. Jeg er glad i god mat, men synes ofte at det er behageligere å spise den hjemme enn å gå på restaurant. Så jeg har begynt å bruke, i hvert fall litt, Foodora og Wolt. Med litt varierende samvittighet fordi jeg ikke helt forstår at de kan lønne greit og ha gode nok arbeidsforhold med de prisene de tar. Og så har jeg hørt litt ymse uten egentlig å vite veldig mye.

I helgen skulle vi ha en middag der vi fikk levert under en tredel av det vi skulle ha. Det hele var ubehagelig og dumt, jeg oppdaget det allerede da budet leverte, for det var helt klart at det vi hadde bestilt ikke fikk plass i den posen jeg fikk, men han sa at han ikke hadde fått mer og jeg kunne ikke forsinke ham mere. Etter epostutvekslinger med Wolt (som oppførte seg utmerket og har gitt oss alle pengene tilbake) og restauranten (som kanskje ikke var like høflige), så er saken forsåvidt ferdig. Men jeg har litt vondt i samvittigheten min.

Jeg mener jo at jeg har rett til å klage. Jeg har bestilt mat til 1000 kr og får noe av deg jeg trengte minst, og bare for 300 kr. Samtidig så ser jeg for meg underbetalt og overarbeidet bud, som har misset på en henting og som så får en klage på seg.

Men, vet noen mer konkret om arbeidsforhold? Og skal jeg bare slutte å bruke disse tjenestene?

I dette tilfellet prøvde jeg faktisk å ta kontakt med restauranten på forhånd fordi jeg helst ville hente selv. Men det var ikke mulig å komme gjennom på telefon og det var ingen annen mulighet enn å bruke Wolt, så vidt jeg kunne se.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 11:41   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Foodora ansetter (etter en lang kamp), Wolt gjør ikke det. Jeg bruker ikke Wolt, men Foodora en gang i blant.

Et par linker:

Foodora og tariffavtale:

https://www.dn.no/arbeidsliv/foodora...ale/2-1-679207


Wolt uttaler seg med gamle og dårlige argumenter om hvorfor man ikke ansetter, for å gi folk fleksibiliet! (Det er bullshit.)

https://www.dn.no/innlegg/wolt/arbei...ten/2-1-845648

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 11:46   #3
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

OK. Så bruke Foodora med litt bedre samvittighet enn Wolt i hvert fall.

Problemet er selvsagt at det strengt tatt er restaurantene som velger.

Og konklusjon kanskje mer og mer å hente selv. Eller gå på restaurant.

Takk

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 11:49   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Når jeg bruker Foodora bruker jeg foodora-appen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 11:52   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Ja, det er kjipt det der. I tillegg mener jeg at Foodora tar høyere avgift fra restaurantene, slik at det har vært vanskelig for små spisesteder som har vært presset under pandemien å bruke dem fordi fortjenesten blir alt for liten. Da velger de Wolt, som da har dårligere arbeidsforhold for budet. Så det er liksom lose-lose uansett hvilken man velger.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 11:53   #6
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Jeg bruker også appen. På begge to.

Og har samme inntrykk som Tallullah at flere og flere restauranter går over til Wolt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 11:56   #7
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Jeg tenker at det åpenbart er et marked for matlevering, og at det for mange restauranter (selv om jeg ser Tally-argumentet med at fortjenesten noen ganger blir for lav for de små) vil være en fordel å både kunne øke belegget med å tilby utkjøring av mat, og i tillegg kunne benytte seg av en regulert tjeneste for levering av maten, i stedet for å selv måtte ansette bud. Når man da etterhvert får til en regulering av arbeidsforholdene for de som jobber som matbud direkte for firmaet som administrerer disse, er man på vei til noe (hehe) matnyttig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 11:57   #8
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Enig. Jeg synes, som sagt, at det er utrolig behagelig å kunne få god mat hjem, særlig på fredagskvelder når jeg er trett. Og om det bare var en ordning for at de ble ordentlig betalt, så hadde det vært mye greiere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 11:57   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

... og hvis flere og flere forbrukere kun velger restauranter som benytter Foodora som har kommet lengst i å ha ordnede arbeidsforhold, kan det hende markedskreftene jobber for something good. Det er ikke rart at Foodora tar høyere avgift fra restaurantene, det koster mye mer å ha ansatte enn frilansere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 12:00   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

... og hvis flere og flere forbrukere kun velger restauranter som benytter Foodora som har kommet lengst i å ha ordnede arbeidsforhold, kan det hende markedskreftene jobber for something good. Det er ikke rart at Foodora tar høyere avgift fra restaurantene, det koster mye mer å ha ansatte enn frilansere.

Det gjør det, og det er jeg enig i at man må betale for, men denne saken skriver litt om flere problematiske forhold rundt Foodora: https://www.nettavisen.no/okonomi/fr...-95-3424084568

Jeg har jo trodd at når telleren plutselig hopper opp til lengre leveringstid så har det vært restauranten sin skyld, men her så ser det ut til at det er Foodoras system som gjør det. Så det virker som det er en god del ting Foodora burde være bedre på, uten at det går ut over å gi budene skikkelige arbeidsforhold.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 12:02   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det gjør det, og det er jeg enig i at man må betale for, men denne saken skriver litt om flere problematiske forhold rundt Foodora: https://www.nettavisen.no/okonomi/fr...-95-3424084568

Jeg har jo trodd at når telleren plutselig hopper opp til lengre leveringstid så har det vært restauranten sin skyld, men her så ser det ut til at det er Foodoras system som gjør det. Så det virker som det er en god del ting Foodora burde være bedre på, uten at det går ut over å gi budene skikkelige arbeidsforhold.

Ja, definitivt, det er utvilsomt plenty å gå på for Foodora også, men om man først benytter tjenesten, og tjenesten kommer ikke til å forsvinne, så kan man i det minste være bevisst på å bruke alternativet som enn så lenge har de beste betingelsene for sine bud.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 12:08   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, definitivt, det er utvilsomt plenty å gå på for Foodora også, men om man først benytter tjenesten, og tjenesten kommer ikke til å forsvinne, så kan man i det minste være bevisst på å bruke alternativet som enn så lenge har de beste betingelsene for sine bud.

Ja, jeg bruker ikke Wolt jeg altså, men jeg syns Foodora er såpass problematisk at jeg kvier meg for å bruke dem også. Innser at jeg er veldig heldig som har mye take away i gangavstand, og det er det jo slett ikke alle som har. For meg så virker det som Foodora i stor grad er villige til å kaste både restaurant og bud under bussen, og ikke bruke fortjenesten (og dermed tilliten fra kundene som velger dem pga arbeidskontrakten de har med budene) til å forbedre tjenesten de leverer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 12:18   #13
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Jeg har to takeawaysteder i gangavstand. Ellers må jeg i buss, og det kan jeg jo. Men problemet er også at det noen steder er vanskelig å få lov til å bestille for å hente selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 12:45   #14
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Det var nettopp en artikkel om temaet i avisa her. Intervju med innehaver av tre burgerrestauranter i byen om hva det koster for henne å bruke Foodora.

Sitat:

– Til å begynne med tok de 33 prosent av salgsprisen i gebyr, men fordi jeg er storkunde, har jeg tynt dem ned til 25 prosent. 1. januar i år slo jeg av Foodora, og da ble de plutselig enig med meg, og gikk med på lavere gebyr, forteller Lorentzen.

Hun synes fortsatt at det er for mye, og ber kundene tenke seg om.

– Jeg skjønner at det er greit å få maten kjørt hjem de dagene det er gode grunner til å la bilen stå, men det er jo også mange som henter maten selv, som likevel bestiller gjennom Foodora.

For såkalt pickup, der kunden henter maten selv, tar Foodora 15 prosent av kjøpesummen i gebyr hos Burgerman.

– Det er penger som ville gått rett til bedriften om de ringte inn ordre, eller bestilte maten via nettbutikken vår. Men det tror jeg ikke at kundene vet eller forstår, sier Lorentzen.

Hun sier også at Foodora forlanger at prisen for takeaway skal være den samme som i restauranten, så hun kan ikke legge på 10 kr for å kompensere for gebyret.

Innehaver av en annen restaurant sier at de har blitt tilbudt kontrakt, men syns det var for dyrt. De dyreste rettene deres koster 199 og da går 66 kr til Foodora. Han sier kundene forstår at de ikke bruker tjenesten.


https://www.nord24.no/byens-burgerdr.../s/5-32-162722

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 16:59   #15
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Jeg lukker øynene og tipser budet rikelig i håp om å kompensere litt.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 18:45   #16
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Jeg gjør som Fakse. Tipser godt. Jeg bruker bare Foodora når jeg bestiller hjem, selv om jeg har lastet ned Woltappen også.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 20:04   #17
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Vil vi virkelig ha den samme tipskulturen som i USA, hvor de som jobber som servitører er avhengige av kundenes velvilje for å få en lønn å leve av?

Jeg er jevnt over skeptisk til tjenester som fremstår som for billige, siden det betyr at kostnaden veltes over på et av tjenesteleddene, og gjerne det svakeste leddet.

Skal man bruke en slik tjeneste, så må man være villig til å betale det tjenesten koster, altså.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 20:16   #18
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Et av poengene med tariffavtale er vel gjerne at tips skal være bonus, ikke en lønnsregulator. Vi er fortsatt ganske langt unna amerikanske tilstander selv om man tipser i restaurant og til bud.

Er dog nysgjerrig på hvordan lønnsvilkårene faktisk er, men man må vel kunne håpe at Fagforbundet ikke godtok for mye fjas.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 20:24   #19
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Jeg syns det var oppklarende/har ikke tenkt på det før at om jeg bestiller via appen og henter selv (som har skjedd de fleste gangene jeg har vært med på foodora-mat) så mister restauranten 15%. Helt unødvendig når jeg likevel skal forbi og hente selv.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-21, 20:28   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wolt og Foodora. Arbeidsforhold og klage

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.


Skal man bruke en slik tjeneste, så må man være villig til å betale det tjenesten koster, altså.

Ja, men her virker det som foodora etter å ha fått på plass en tariffavtale for bud har veltet hele kostnaden over på restaurantene. Om det er store kjeder har de jo muskler til det, men typ bittelille Kinabolle på Grønland (som under hele pandemien har holdt sine kinesiske studentansatte i arbeid, siden de ikke dekkes av andre løsninger som norske permitterte har) kommer i en skvis. Bruke Foodora og tjene så lite at det ikke går rundt, la være å ha bud og gå konk. Og det er mange sånne små. Om det blir sånn at kunden betaler mer for Foodora samtidig som restaurantene også betaler mer for Foodora så er det bare tippen i foodora som tjener.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no