Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Oppfordring] Bruk refleks!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-14, 09:44   #1
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Oppfordring] Bruk refleks!

Med regnværet ble det plutselig mye mørkere om morgenen, så nå har jeg plukket fram refleksvester og sykkellykter.

Trygg Trafikk om refleks:

Sitat:

Selv om du ser bilen, ser ikke bilisten deg hvis du går uten refleks i mørket.

  • Refleks reduserer risikoen for å bli påkjørt med 85 prosent.
  • Bare 29 % av voksne bruker refleks. (Bare 12 % i Oslo.)
  • Du trenger refleks selv om det er gatebelysning. Flest fotgjengerulykker skjer i byene.
  • Refleksen bør henge i knehøyde for å motta mest mulig lys fra billyktene.
  • Uten refleks er du først synlig på 25 - 30 meters hold, mens du med refleks synes på 140 meters hold når bilen bruker nærlys.
    Omregnet til sekunder har bilføreren 10 i stedet for 2 sekunder til å reagere, det kan være forskjellen på liv og død.
  • Refleks er forbruksvare, riper svekker refleksjonen.
  • Oversikt over hvor du får kjøpt reflekser.
  • Årets refleksdag er 16. oktober.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 16:13   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Viktig! :enig:

Jeg skal ta en runde i gangen i kveld. Fester reflekser i alle lommer på jakker og vesker. Bruker å legge sånne straps i sekker og vesker, så man alltid har en refleks tilgjengelig.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 16:52   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Det burde vært påbudt.

http://www.dagbladet.no/2014/09/05/n...leks/35131899/

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 17:35   #4
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Veldig viktig. Her er folk flinke til å bruke refleks når de går langs traffikerte veier, når de går på gangfelt/skogsveier derimot....
Holdt på å meie ned svigermor (ikke med vilje, lover!) her om dagen. Syklet på en traktorvei i området. Hadde selv refleksjakke, blinkende lys bakr og kraftig lys foran. Svigermor derimor kom i svart pannebånd, svart jakke, svart bukse og svarte sko... Var like før ho hadde tenna tredd over styret på sykkelen min...

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 17:40   #5
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det burde vært påbudt.

http://www.dagbladet.no/2014/09/05/n...leks/35131899/

Ganske rart det ikke er det. Det er jo påbudt for folk på motorsykler, mopeder og syklister..

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 18:41   #6
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Her er det lenge siden jeg festet reflekser i jakkene og la straps i veskene mine. Guttungen har også en refleks hengende på sekken.
Han har også lys på sykkelen -både foran og bak. Det bak blinker. Enda han ikke er ute når det er mørkt.

Refleks burde være påbudt, ja.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 23:07   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Takk for påminnelsen!

Jeg tenkte faktisk i går på å forsøke å få tak i refleksvester til klassen til yngste. Noen som vet hvor jeg kan få det? I fjor fikk jeg til både eldste sin klasse og til bhg via arbeidsgiver, men nå har jeg ny arbeidsgiver.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 23:28   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Kontaktet Sparebanken Sør, SR Bank og Lyse, så får vi se om jeg får noe svar.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 00:41   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Fin påminnelse, jeg har ikke funnet frem enda og kommer på det hver kveld når jeg går til jobben og føler meg helt usynlig.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 08:03   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Jeg møtte flere syklister i går kveld; i veibanen uten hverken lys eller refleks.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 08:53   #11
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg møtte flere syklister i går kveld; i veibanen uten hverken lys eller refleks.

Jeg har kjørt på en syklist en gang med bil. Det var en mørk novemberkveld, og hun kom i stor fart, null refleks, null hjelm. Heldigvis overlevde hun (hadde hun ramlet på hodet kunne det gått mye verre), og tok på seg all skyld. Saken ble henlagt av politiet. Jeg tror ikke folk er klar over hvor farlig og uansvarlig dette faktisk er.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 09:25   #12
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Takk for påminnelsen.
Jeg jogget ute seint i går og anget bitter på at jeg var uten refleksvest da mørket kom.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 09:28   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Det er også vanskelig å se refleksløse syklende/gående i skumringstiden seint på ettermiddagen. Hvis man er ute og går ser det gjerne lyst ut og man ser alt. Ser helt annerledes ut når man sitter i en bil.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 09:30   #14
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det er også vanskelig å se refleksløse syklende/gående i skumringstiden seint på ettermiddagen. Hvis man er ute og går ser det gjerne lyst ut og man ser alt. Ser helt annerledes ut når man sitter i en bil.

Jepp.

Ingen grunn til ikke å ta fram refleksene altså!

Jeg må sjekke om vi må bytte ut enkelte refleksvester. Noen av dem er flere år gamle, tror jeg.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 10:17   #15
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Viktig påminnelse! Refleks til alle jakker!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 10:42   #16
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

En viktig påminnelse. Selv de som går på fortau i byen bør ha refleks.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-14, 08:22   #17
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Refleks har allerede vært i bruk i et par uker. Det er jo svarte natta når jeg går på jobb, så både hunden og jeg er godt synlige med vest, slap-ons og et ekstra lite ledlys på hundehalsbåndet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 23:13   #18
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Arrrr. På 1.5 timers sykkeltur.
1løs hund uten refleks, og to kamikazeturgåere..... Faenmæ like før æ måtte plukke tanngarden demmes av rattet mitt.

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 23:17   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Jeg har lagt slike slap-ons i vesken.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 11:19   #20
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Oppfordring] Bruk refleks!

Jeg drar opp denne igjen jeg. På vei hjem fra jobb i mørket i går holdt jeg på å krasje med en annen syklist (gutt på 8-10 år). Han kom fra venstre i god fart uten lys og var nær ved å sykle på meg. Heldigvis klarte jeg å bremse. Jeg har blinking på sykkelen både foran og bak og kom fra høyre, så det var gutten som forsåvidt hadde ansvaret. Men det hadde ikke vært noen trøst for meg om jeg hadde gått over ende og knekt kragebeinet.

Senere i går kveld var jeg ute med bilen, og de fleste fotgjengere jeg så var uten refleks og syklistene var uten refleks og lys.

Så min oppfordring er: Sjekk om du selv og de du bor med har reflekser og lys på plass der de trengs. Nå går vi inn i en tid da det også er mørkt på dagtid hvis været er ruskete og snøen uteblir, så refleksen kan gjerne sitte på hele tiden.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no