Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-17, 11:59   #21
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Min 11åring er ikke blant de tøffeste så jeg har ikke planer om å la henne se hverken filmen eller teateret.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-17, 12:41   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Vi må nok i alle fall så sett en filmversjon først, ja.

Helt ærlig tror jeg filmversjonen (i alle fall den siste) er MYE sterkere kost enn sceneversjonen på Folketeatret.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-17, 12:42   #23
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Det tror jeg du har rett i, Tallulah.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-17, 12:49   #24
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Helt ærlig tror jeg filmversjonen (i alle fall den siste) er MYE sterkere kost enn sceneversjonen på Folketeatret.

Ja, det kan du si.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-17, 13:02   #25
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Jeg har sett den i London et par ganger, og på teater her hjemme og er helt enig i at filmen er sterkere kost (og mer kjedelig).
Ang alder kommer det an på ungen. Mine gutter hadde tålt det, men hadde syntes det var kjedelig, tror jeg. De er dog 12 og 15.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-17, 13:07   #26
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ja, det kan du si.

... som i "du sier noe", og ikke det snurte "det kan DU si!", altså.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-17, 13:13   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

... som i "du sier noe", og ikke det snurte "det kan DU si!", altså.

Jeg leste deg som det første. Filmens utrykk er jo mye mer virkelighetsnær enn en sceneproduksjon, og i og med at Folketeatret selv sier fra 6 år, og filmen hadde 11 årsgrense hadde jeg nok gått for sceneproduksjonen først, med en pretalk om hva det handler om. Jeg tror man bør være reddere for at de kjeder seg, enn blir skremt.

Filmene fra nittitallet ser jeg har fått 15 år jevnt over, men mulig filmuttrykket der er mer utdatert og ikke er like voldsomt som i den siste filmen altså. Om 2012-versjonen siner Filmtilsynet:

Sitat:

Denne filmmusikalen inneholder skildringer av et overgrep og voldsomme opptøyer. Filmen får derfor 11-årsgrense.

Personlig syns jeg scenen der barnet blir skutt er veldig trist, og gråt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-17, 23:50   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Nå har jeg sett den, og det er ikke lystig altså. Det er aldri direkte skummelt, mye fordi musical-begrepet er dratt helt ut, all dialog synges. Det gjør også at den ikke grep meg sånn som filmen gjorde. Jeg hadde med en 13-åring som kjedet seg, men syns den var bedre enn Nøtteknekkeren. Litt avhengig av hvor man siter i salen så må man være forberedt på å forklare en massevoldtekt, og det er jo mye prostitusjon.

Om man håper på romantikk er det egentlig ganske lite av det, og ikke før mot slutten. Mest hevn, sosialrealisme og opprør. I klassisk musical-estetikk. Men ingen stepping, er jeg redd.

Men for voksne og store barn som liker musicals er den virkelig fantastisk. Det er enormt dyktige sangere, og jeg er glad jeg fikk se den med Haddy Njie som Fantine. Scenografien og kostymene er også veldig bra.

Ser at Folketeatret nå ikke anbefaler den til barn under 7 år. Jeg ville nok tenkt enda litt eldre, altså. Og spesielt interessert.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 19-10-17 kl 00:12.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-17, 14:24   #29
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Enig med Tallulah. Jeg hadde med 15-åringen og vi begge likte den godt. Jeg syns den var sterk og intens.

Men man må ha en viss modenhet for å få noen glede av denne, tror jeg. Selv om man ikke er lettskremt tror jeg den kan bli kjedelig og langdryg for et barn.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-17, 14:24   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Ja, det er jo tre timer med pause. Og de humoristiske burlesksekvensene med de fryktelige Thenardier, er ganske voksne i utrykket. HIawata sier forresten at han likte det, men at det ble langt. Han så ganske desperat ut et par steder underveis.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-17, 16:29   #31
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.462
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Jeg er enig med Tallulah, jeg ville ikke tatt med min 11-åring på den. Den er ganske realistisk i fremtoningen, og det romantiske og humoristiske har et voksent uttrykk og er en ganske liten andel av forestillingen.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-17, 20:06   #32
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.786
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Min 11-åring elsket den. Men hun er fan av filmen og har lest boka fra før.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-17, 00:05   #33
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Les Misérables på Folketeateret - fra hvilken alder?

Min meget følsomme niåring (jente) gråt og ville hjem første kvarteret, for det var ganske voldsomt, men så ble hun sugd inn i forestillingen og elsket det og ble veldig opptatt av musikken i ettertid. Tolvåringen (også jente) er ikke en som viser følelser ved å gråte eller bli redd, men hun likte den utrolig godt. Femtenåringen (gutt) syntes det var dritkjedelig, var sur for at det varte i 3 timer og ville dra hjem i pausen (men ville ikke dra med toget hjem alene). For å unngå mer sure miner fikk han se på youtube (med knapt synlig lysstyrke og ørepropper så det plaget ingen), men det var kun for at det skulle bli ok for oss andre.

Min konklusjon er at det er veldig avhengig av barnet og interesse, mer enn kun alder.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no