Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-16, 16:26   #1
El Sueco
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 17
El Sueco har et hav av muligheter foran seg
Standard

Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Jeg synes at alle som er interessert i økologisk mat og landbruk bør se denne episoden av Folkeopplysningen på NRK.

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysn...ng-3/episode-5

Livet er ikke så enkelt at det å si at noe som er stemplet "økologisk" også er bra. Sanningen langt mer komplisert.

mvh

El Sueco er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 17:04   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Hva mener du da?
Er du enig med folkeopplysningens konklusjoner? Hva tenker du om kritikken som har blitt reist mot dette programmet?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 18:52   #3
El Sueco
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 17
El Sueco har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Hva mener du om jeg er uenig? Uenig i hva? Mye av det som er i dette programmet er fakta. Hva er det du er uenig i?

El Sueco er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 19:09   #4
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Denne artikkelen forklarer hva som er problemet med det programmet du linker til. Jeg har stor sansen for Folkeopplysningen vanligvis, og økologisk mat selges ofte inn som noe det ikke er. Men det er enkelte svært store fordeler med økologisk jordbruk som ikke ble nevnt, og tilsvarende store ulemper med GMO. Det industrielle jordbruket standardiserer for å oppnå lønnsomhet, GMO er standardisering i det ekstreme. Vi behøver variasjon for å sikre oss i en verden som er i stadig endring.

https://www.nrk.no/ytring/folkeforvirringen-1.13166655

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 19:28   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Nemlig gajamor!

Og hva er rene fakta egentlig?
Jeg synes folkeopplysningen til tider blir parodisk ensporet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 20:27   #6
El Sueco
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 17
El Sueco har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Nå er du ute på hal is. GMO er jo ikke standardisering i det ekstreme. GMO er kun en annen måte og å avle frem nye vekster, grønnsaker osv. Forskjellen er at i stedet for å korse planter på den gamle måten bruker man laboratoriet. Problemet til bøndene er det samme uansett om du bruker den gamle måten eller GMO, de må bytte grøder i det at organismer klarer å ødelegge de nye. Forskerne er nok så enige i at GMO er totalt ufarlig. Så skal man ikke lytte på forskerne som sier det?

Å bruke GMO gir landbruket ekstra virkemiddel å ta frem nye produkter i landbruket på i tillegg til den tradisjonelle måten. Med GMO får du jo større variasjon fordi du kan ta frem flere grøder enn tidligere. Kun positivt for både landbruket og mennesker.

El Sueco er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 20:29   #7
El Sueco
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 17
El Sueco har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Førresten Gajamor. Klarer du å se en del problemer med så kalt økologisk jordbruk eller har du satt deg helt på bakbeina? Er det bra synes du at syke kyllinger må behandles med homeopatisk behandling som ikke fungerer? Synes du at det er bra at det økologiske jordbruket trenger mye mer plass enn det tradisjonelle? Ser du noen problemstillinger her? Den viktigste delen av naturen er den ville naturen.

El Sueco er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 20:40   #8
El Sueco
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 17
El Sueco har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Om GMO har du et meget klart konsensus. 119 nobelpris vinnere har skrevet et skriv til FN, Greenpeace og andre Globale ledere.

http://supportprecisionagriculture.o...etter_rjr.html

Spørsmålet er vel hvor lenge kunnskaps fornektere skal få fortsette og herje fritt med sin galskap som for eksempel de som ødelegger avlinger runt om i verden.

El Sueco er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 20:42   #9
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Du legger opp til en debattform her som jeg ikke gidder å være med på. Kan godt diskutere både fordeler og ulemper med økologisk landbruk og GMO (for det er både positive og negative sider ved begge deler). Men ikke når du går etter person istedenfor tema, som i "har du satt deg helt på bakbeina", "nå er du ute på hal is", etc.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 20:53   #10
El Sueco
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 17
El Sueco har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Altså back to basic. Jeg anbefaler alle å se programmet i innlegg 1. Er dere ikke enige om at dette er et bra og interessant program?

Guava var skeptisk og du kom med innlegg til en artikkel som skriver en masse ulike ting og tang. Jeg kan ikke svare på et innlegg som slenger opp en hel gjeng mulige problemstillinger. Hvis vi skal diskutere her må du være litt mer spesifikk. Derfor svarte jeg deg på GMO som har meget sterk konsensus bland ledende forsker runt om i hele verden.

Kanskje da dere litt mer spesifikt kan fortelle da hva dere mener som er dårlig i det programmet som jeg snakker om i det første innlegget (Folkeopplysningen om økologisk landbruk). Så kan vi ta det derfra da?

El Sueco er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 21:05   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen



Det du seier er med andre ord: Du vil at vi skal sjå eit timelangt program, utan vidare begrunning, men du er ikkje interessert i å diskutere det, langt mindre lese eit svar om "ting og tang"?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 22:53   #12
El Sueco
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 17
El Sueco har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Hehe. Det er nok veldig mange som har sett dette programmet. Det er et godt tips hvis du vil lære deg mer om økologisk landbruk og en hel del problemstillinger rundt dette.

Synes du det er rart å anbefale et lærerikt tv program?

Jeg kan jo alltid ta og sammenfatte hva det går i hvis det er noen som trenger det.

El Sueco er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 23:08   #13
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Eg veit kva det går i. Eg synest ikkje det er rart å anbefale eit program. Eg synest det er rart å anbefale eit program om eit såpass omdiskutert tema, presentere det som fakta og så å ikkje svare på innvendingar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 23:11   #14
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Og for the record: Det er fordeler og ulemper, både med økologisk landbruk og GMO. Det er forskning som peiker på begge deler og ei einsidig framstilling av det eine eller det andr er ei forenkling. Det er ein viktig diskusjon. Men eg blir ikkje nyfrelst anti-økologisk av å sjå ein slik dokumentar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 23:43   #15
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Jeg har sett programmet, og syns som sagt at artikkelen jeg linket til ga veldig gode motsvar. Selv om "folk flest" liker økologisk og misliker GMO pga følelser, betyr ikke det at det ikke finnes gode vitenskaplige argumenter for at de tar gode valg.

Her er mine, mer eller mindre vitenskaplige, grunner til å handle økologisk. Ingen av dem ble diskutert i programmet så vidt jeg fikk med meg.
-det er dyrere, og jeg mener vi betaler for lite for norsk mat. Så vidt jeg vet får bøndene en høyere pris for økologisk dyrket mat. Mye av det man får kjøpt direkte fra bønder på bondens marked o.l. er økologisk.
-grønnsakene ser ofte litt "snåle" ut. Vi har et forferdelig matsvinn i norsk jordbruk fordi butikkene ikke vil ta inn poteter som er litt for små og klumpete. Ved å kjøpe de økologiske grønnsakene viser jeg at dette ikke bør være en issue.
-jeg mener det er et unødvendig høyt kraftfôr-bruk i mye av kjøttproduksjonen, særlig utenfor Norge, men også her i landet. En ting er miljøkonsekvensene av å fore beitedyr med menneskemat, en annen ting er smaken. Og ja, jeg er dønn sikker på at jeg ville smakt forskjell på sauekjøtt som har fått mye kraftfôr, og en sau som kun har beitet i høyfjellet.
-jeg mener store industribruk er feil vei å gå, av dyreverngrunner, fordi det statistisk sett er større antibiotikabruk og kraftfôr-bruk disse stedene, og fordi jeg mener vi må beholde kulturlandskapet og bosettinga i utkants-Norge. Det er få store økologiske industribruk her i landet.

Når det gjelder GMO så har jeg rimelig grei forstand på hva det er, og har ingen ubegrunnet frykt. Men å bruke genmodifiserte organismer betyr at man planter ut en genotype i et stort område. Dette konkurrerer ut mange av de tradisjonelle variasjonene man har brukt før. Vi bruker allerede en god del penger på å bevare tradisjonelle matplanter, men likevel er mange gått tapt. http://www.fao.org/news/story/en/item/166368/icode/

Jeg har null tro på at vi noen gang kommer til å finne den ultimate løsningen, hverken for hus, barneoppdragelse, transport, energi, eller mat. Økologisk mat er heller ikke det eneste sanne, men det gir oss større variasjon, og dermed større sjanse for å overleve.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 23:49   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Gajamor!

Der formulerte du noe av det jeg tenkte og mye mye mer!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-16, 23:55   #17
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Særlig det med å støtte opp om lokalprodusert og kortreist mat synest eg er eit veldig viktig argument for å velje bort mat frå industrielt landbruk. Eg har og blitt meir opptatt av dette med antibiotikabruk etter at Floksa skreiv ein del om det i eit innlegg her. Sp eg kryssjekker produksjonslandene på alle meieriprodukter opp mot lista hennar over antibiotikabruk.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-16, 00:05   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Jeg har ikke sett programmet, men har lest en god del av debatten rundt. Generelt er jeg temmelig skeptisk til at dokumentasjonen rundt økologisk landbruk er svært ujevn, og grenser mer mot alternativisme og religion enn vitenskap. Og det er ingen tvil om at det ikke er bærekraftig landbruk i de fleste deler enn vårt lille privilegerte hjørne av verden.

På den annen side er det heller ikke noe tvil om at det er mange etiske og miljømessige problemer med tradisjonelt landbruk, og vi trenger motkrefter og varskurop. Dyrevelferd og antibiotikabruk er definitivt også viktige parametre. Dette er altså ikke nødvendigvis et område man trenger binær diskusjon og harselering.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-16, 00:41   #19
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og det er ingen tvil om at det ikke er bærekraftig landbruk i de fleste deler enn vårt lille privilegerte hjørne av verden.

Er ikke helt sikker på at jeg er enig med deg i dette. Vi må produsere mye mat i verden, noe som taler for industrielt jordbruk. Men jo større bruk du har, jo større områder blir regnet som uproduktive eller ikke drivbare. Tradisjonelt (før-industrielt) jordbruk er ~økologisk, basert på arter som er avlet fram og tilpasset dette området over mange, mange år. Det er mer arbeidsintensivt, men Norge er ikke det eneste landet med deltidsbønder, der gården brukes mer som matauk enn næring. Kunstgjødsel og plantevernmidler vil ofte være uhensiktsmessig dyre i slike tilfeller, så det å utvikle gode agronomimetoder for denne type jordbruk kan være til svært god hjelp, også på global skala.

Igjen; ikke som eneste løsning, men som en del av den totale pakka.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-17, 15:37   #20
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om økologisk landbruk - folkehjelpen

Så denne artikkelen, og følte det var passende å dra opp igjen denne tråden. Interessante eksempler på hvordan småskala jordbruk kan være minst like produktive som storskala: http://www.nationen.no/helgemat/avli...-en-sensasjon/

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no