Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-14, 22:50   #41
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Eldste begynte vel i løpet av første klasse. Nå i fjerde kan han nok være hjemme flere timer uten problemer. Minstemann var vel alene fra da han var 5, han er en annen type enn storebroren. Nå er de ofte hjemme når jeg skal handle i helgene, de har vel vært hjemme et par timer. De har telefon og jeg kan være hjemme i løpet av 5 minutter.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-14, 23:44   #42
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Hm, det er jo en stund siden. Fra seksårsalderen, kanskje, i korte perioder når vi f.eks. gikk på butikken. Han begynte vel å dra hjem alene fra skolen da han var åtte (han kunne fint vært hjemme alene etter skolen før det, men han har lang skolevei med to kollektivbytter, så vi fulgte ham en god stund).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 12:38   #43
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Nå er ungene 11 og 6 og er gjerne alene i 30 min sammen. Hvis jeg løper på butikken eller noe. For en mnd siden passet hun han i 2 timer mens jeg var på et viktig møte. Da hadde han lagt seg og jeg sms'et henne innimellom. Det var ikke så ideelt, men det gikk flott likevel.

Yngste lar jeg ikke være alene så lenge om gangen enda. 10-15 min hvis jeg bare skal noe kjapt. Vi holder liksom på å øve på det.
Eldste var vel på samme alder da vi øvde litt på det. Hun begynte å gå hjem alene fra skolen og være Mac 1 time alene da hun var 7-8.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 12:55   #44
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Eldste kunne være alene i ca 20 minutter, våken og klar over at vi var borte, men paralysert foran tv, fra han var ca. 4 år. Mellomste er 6, førsteklassing og kan til nød det samme nå. Det er ok med opp til en time dersom storebroren også er hjemme.

Det er stor forskjell på et kjapt ærend ut til butikken 100 m unna, og det at storebror kommer alene hjem fra skolen og er alene noen timer med lekser og lek til vi andre kommer hjem.

En eller to ganger har alle tre vært alene på kveldstid, minste (1,5) sovende, de to andre (6+10) med bok i 10-30 minutter på grunn av en nødvendig henting. Det blir nok litt mer etter hvert som de vokser til.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 12:57   #45
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Skal vi se, fra slutten av andreklasse fikk yngstemann være alene, også uten storebror, noen timer etter skolen. (Vi droppet SFO. Med stor glede.) Nå er de 11 og 8, og kan fint være alene både sammen og hver for seg på ettermiddagen, eller evt. hvis de er litt pjuske og hjemme fra skolen, men ikke utover kvelden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 13:00   #46
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Grunnen til at jeg spurte er at her vi bor er det flere som går fra barna når de er 3-4 år, og jeg synes det er totalt uansvarlig. Jeg lurte bare på om det er jeg som er rar, men ut fra denne tråden tydeligvis ikke.

Jeg synes det går en magisk grense mellom 3 og 4. Hvor 3 er helt uaktuelt, mens 4 kan gå under gitte omstendigheter.

Sånn alene hjemme noen timer: 7-9 år avhengig av modenhet og omgivelser.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 13:07   #47
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Min eldste går i andre klasse og får være alene i opp mot en time, halvannen, men det skjer veldig sjelden.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 13:11   #48
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Hos meg har dette vore stor forskjell på eldste og yngste. Då han var seks år var ho tre og dermed ganske uaktuelt å overlate aleine. Då ho var seks var derimot han ni og hadde slutta på SFO. Så etter våren i 1.klasse var ho heime etter skule sammen med storebror. Dei er no 9 og 12 og kan vere heime nokre timar på kveldstid også men ikkje etter leggetid. Dei ultrafå gongane det er nødvendig får dei enten rangle til eg kjem heim eller ha barnevakt.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 13:14   #49
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Eldste begynte vel i løpet av første klasse. Nå i fjerde kan han nok være hjemme flere timer uten problemer. Minstemann var vel alene fra da han var 5, han er en annen type enn storebroren. Nå er de ofte hjemme når jeg skal handle i helgene, de har vel vært hjemme et par timer. De har telefon og jeg kan være hjemme i løpet av 5 minutter.

Mine kan vere heime aleine nokre timar på dagtid om eg for eksempel er på dagsreise til Oslo. Har aldri tenkt at eg må vere heime innen fem minutt nødvendigvis? Det skal seiast at dei har besteforeldre som kan stille på fem minutt da.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 21:12   #50
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra hvilken alder lar dere barna være alene hjemme?

Den eldste på åtte har vært hjemme alene innimellom siden han var seks. Nå går han hjem når han vil etter skolen, og er hjemme alene til jeg kommer hjem. I krisetilfeller henter han lillesøstra på fire i barnehagen, da har de vært alene i halvannen time max, tror jeg.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no