Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når var det slutt på fluorskylling i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-17, 23:45   #81
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når var det slutt på fluorskylling i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Interessant at mange syntes dette var så ille. Jeg husker smaken som litt ekkel og joda, ikke sånn super kult liksom.... Men mareritt?

Skoletannlegen, det var mer et mareritt!

Flouren smakte ikke mint, den hadde en sånn ubestemmelig plast smak. Vi hadde en svær litersflaske hjemme som vi klemte på så fylte et beger seg i toppen, hver kveld ble jeg "tvunget" til å skylle, traumene sitter ikke dypt.

Men skoletannlegen . Når tannpleieren banket på døren, hele klassen holdt pusten,, "hvem har bursdag denne mnd??" "Hvem skal nå til Dr. Pine??" Tannpleieren klarte å holde lange kunstpauser før navnet til stakkaren ble annonsert. Resten kunne endelig puste ut.

Hadde man antydning til hull ble hele tannen uthult og proppet med amalgam. Tipper det er relativt mange som er født på 70-tallet som har samtlige jeksler fylt med amalgam. Og når de skulle fylle tennene tredde de en bred stålremse rundt tannen og klemte den godt ned i tannkjøttet - fylte munnen med tamponger så man knapt fikk puste - rart man i det hele tatt går til tannlege etter disse behandlingene. Bedøvelse fikk du til nød om noe skulle trekkes. Men det fantes heldigvis et normalt tannhelsevesen fant jeg ut relativt raskt etter videregående.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-17, 23:46   #82
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når var det slutt på fluorskylling i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

71-modell, vi hadde fluorskylling hele barneskolen. Jeg var vel ferdig med barneskolen i '84. Dette var i Nordland.

75-modell fra Nordland, og husker fluorskylling på småskolen. Var vel ferdig med den samtidig som du var ferdig med barneskolen.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 09:31   #83
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når var det slutt på fluorskylling i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Kan det ha noe med tannpraksis på skolene?

Vi hadde skoletannlege i samme bygg hele min skoletid, men jeg kan altså ikke huske flourskylling. Kan jeg ha fortrengt det, da?
Jeg husker dog veldig godt morgengudstjenesten på barneskolen, da ble vi tvunget til å stå i mørket ute på gangen og kjenne etter hvordan våre sjeler var forent med Gud. Jeg opplevde det som skummelt og rart.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 11:11   #84
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når var det slutt på fluorskylling i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Flouren smakte ikke mint, den hadde en sånn ubestemmelig plast smak. Vi hadde en svær litersflaske hjemme som vi klemte på så fylte et beger seg i toppen, hver kveld ble jeg "tvunget" til å skylle, traumene sitter ikke dypt.

Men skoletannlegen . Når tannpleieren banket på døren, hele klassen holdt pusten,, "hvem har bursdag denne mnd??" "Hvem skal nå til Dr. Pine??" Tannpleieren klarte å holde lange kunstpauser før navnet til stakkaren ble annonsert. Resten kunne endelig puste ut.

Hadde man antydning til hull ble hele tannen uthult og proppet med amalgam. Tipper det er relativt mange som er født på 70-tallet som har samtlige jeksler fylt med amalgam. Og når de skulle fylle tennene tredde de en bred stålremse rundt tannen og klemte den godt ned i tannkjøttet - fylte munnen med tamponger så man knapt fikk puste - rart man i det hele tatt går til tannlege etter disse behandlingene. Bedøvelse fikk du til nød om noe skulle trekkes. Men det fantes heldigvis et normalt tannhelsevesen fant jeg ut relativt raskt etter videregående.

Hadde akkurat samme opplevelse, både med henting i klasserom og borring og fylling. Fikk stor skrekk.

Jeg fikk helt skrekken for alt av leger og helsepersonell jeg da.
Har vært minimalt hos tannlegen og egentlig alle leger etter at jeg ble 18 år. Men det rare er at jeg kun har hatt et bittelite hull på alle de årene som har gått men har fyllinger i alle jekslene i løpet av skoleårene.
Men jeg har spurt tannlegen om fyllingene og han har sagt at de ser bra ut og jeg har aldri rotfylt så det er nok gjort en god jobb.
Hører flere på min alder hvor plomben detter ut eller at tannen sprekker men det har ikke skjedd hos meg, sålangt.

Gikk jevnlig i noen år nå men fikk helt sperre i 2013 igjen. Huff,det er slitsomt. Jeg får helt vondt i magen når det er snakk om tannlege på jobben.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 12:15   #85
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når var det slutt på fluorskylling i skolen?

Det var skoletannlege på skolen. Jeg husker den skrekkblandede fryden å bli hentet. Jeg synes det var stas å bli hentet midt i timen og ta følge ned til tannlegen. Tenk å skulle forlate klassen midt i timen. Vi gikk jo knapt på do i løpet av skoledagen. Ekstra spennende å ha et ærend. Eller de ringte og så skulle jeg gå gjennom alle korridorene ned til tannlegen helt selv. Gjennom en helt stille skole der alle var inne i klasserommene.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 16:17   #86
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når var det slutt på fluorskylling i skolen?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg er jo ikke oppvokst i Norge, men i Sverige sluttet den en gang i 1981-82 en gang skulle jeg tro. Jeg bodde i Italia i 1980-83 og når jeg kom tilbake var det ikke noe fluorskylling.

Det var slutt senere enn det. Jeg begynte i 1 klasse året etter og vi skulle med fluor. Både på den skolen jeg gikk på Stockholm og i Ekeby.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 17:53   #87
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.450
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når var det slutt på fluorskylling i skolen?

Jeg er født i '69 og vi hadde vel fluorskylling hele barneskolen, mener jeg å huske. Oppvokst i Vestfold.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no