Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å undre seg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-14, 10:18   #41
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å undre seg

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Men da er det jo ikke undring, men dømming.

Eh, ja nettopp? Men folk kaller seg undrende likevel.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 10:21   #42
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å undre seg

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette forklarer jo hvorfor folk svarer så forskjellig i alkoholtråden.

Jeg tenker "lurer på hvorfor det er sånn" når jeg sier at jeg undrer meg. Ikke i negativ forstand, men sånn at jeg bare forsøker å forstå hvorfor. Jeg liker å lure på hvorfor folk gjør som de gjør.

Eg tenker også slik med begrepet å undre seg. Det er jo "min" tråd det refererast til her og med unntak av den eine gongen eg også følte et ubehag, så er mi undring til at folk ikkje drikke alkohol på nivået "skal tru korfor det er slik?"

Niobe, når du har opplevd slike situasjonar har vedkommande som har himla brukt ordet å undre?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 10:23   #43
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å undre seg

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Eh, ja nettopp? Men folk kaller seg undrende likevel.

Men jeg tenker vel at undring er undring. Uansett om noen prøver å pynte på dårlig dekket dømming.

Det blir litt som "jeg er ikke rasist men..." for meg. Rasistike meninger blir ikke mindre rasistiske av at man starter en setning slik. Dømmende handlinger blir ikke mindre dømmende bare for at man starter med "Jeg undrer meg over".

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 10:25   #44
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å undre seg

Om man gidder å konfrontere folk med reaksjonen deres, så er gjerne svaret "Nei, jeg bare undrer meg, altså!"

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 10:26   #45
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å undre seg

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Dømmende handlinger blir ikke mindre dømmende bare for at man starter med "Jeg undrer meg over".

Nei, nettopp, men det er nok akkurat sånn "undring" blir brukt, og dermed er uttrykket litt ødelagt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 10:40   #46
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å undre seg

Kanskje vi må ta språket tilbake?

Men dette illustrerer jo ekstra godt hvorfor det mange ganger blir knute på menneskers kommunikasjon. Vi legger ulike ting inn i begreper som gjør at en samtale kan forståes helt ulikt av partene som deltar.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 10:50   #47
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om å undre seg

Interessant.

Det er veldig stor forskjell på et leserbrev med følgende utsagn: "Jeg stiller meg undrende til... (inneforstått noen som gjør noe galt)." Og en invitasjon til barneaktivitet: "Vi legger til rette for undreopplevelser!"

Selv er jeg nysgjerrig, prøver å finne sammenhenger, og når jeg ikke ser sammenhengen, kan jeg undre meg. Noen ganger spør jeg, i alle tilfeller tror jeg selv at jeg spør på en skånsom måte, men innser at mottaker ikke alltid vil oppfatte det sånn. Jeg unngår selvsagt å spørre dersom jeg antar at et spørsmål vil virke støtende, men min erfaring har vist at hva som er støtende og fornærmende varierer ekstremt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 11:26   #48
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Om å undre seg

Kan bare signere Niobe og Maverick. Å undre seg er ikke positivt ladet for min del av samme grunn som Noe skisserer.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 13:24   #49
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å undre seg

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Til det første: Jeg oppfattet det som om mange uten videre gikk ut fra at folk som skrev at de undret seg i den andre tråden var fordømmende, noe jeg synes er rart å gå ut fra når man i samme setning/innlegg framstiller seg selv som en oppriktig undrende og en som sjelden dømmer. Hvis man virkelig er en så åpen person, er det rart at man ikke kan ta tvilen komme vedkommende ( altså de som undret seg over at noen valgte vin og ikke vann) til gode. Det riktige, hvis man skal følge logikken til de nysgjerrigundrende og ikke-dømmende, ville jo være å undre seg, på en åpen og nysgjerrig måte, på hvorfor noen lager en stor deal ut av andres drikkevalg?
Håper dette ikke ble for komplisert, jeg falt nesten av selv en stund.

Ang. forskjellen på vin og melk. Jeg har ikke forsket på dette, (men det finnes helt sikkert noen som har) men mye peker i retning av at vin og andre alkoholholdige drikker har en helt annen kulturell betydning enn det melk og jus har. Det forteller noe om deg at du ikke drikker, at du bare drikker dyr/billig vin, at du bare liker rusbrus osv. For meg framstår det som om man gjør seg litt dum hvis man ikke kan forstå at melk ikke har samme betydning i i samfunnet som vin. Hvorfor har man ikke melkesmakingskurs, f.eks, det burde man jo, hvis man skal følge din logikk, bli ganske så opprørt over.

Det er vel dette jeg synes er litt snodig (eller undrer meg over. ) For jeg er vel strengt tatt ikke enig i at det er sånn, men det er ingen tvil om at det ligger noe i kulturen vår som sier at det er sånn og at folk derfor kan finne på å filosofere rundt dette valget. Og det finner jeg litt underlig. Jeg synes vel egentlig at vi burde ha kommet lenger enn det.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-14, 13:24   #50
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å undre seg

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er vel dette jeg synes er litt snodig (eller undrer meg over. ) For jeg er vel strengt tatt ikke enig i at det er sånn, men det er ingen tvil om at det ligger noe i kulturen vår som sier at det er sånn og at folk derfor kan finne på å filosofere rundt dette valget. Og det finner jeg litt underlig. Jeg synes vel egentlig at vi burde ha kommet lenger enn det.

Enig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no