Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Hvilket speilrefleks har du?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Se resultatene: Hvilket speilreflekskamera har du?
Canon 64 52,89%
Nikon 48 39,67%
Olympus 3 2,48%
Pentax 2 1,65%
Sony 4 3,31%
Sigma 0 0%
Annet, spesifiser i tråden 0 0%
Deltakere: 121. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-09, 11:17   #1
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Hvilket speilrefleks har du?

Ja, det lurer jeg på i dag.
Har du Nikon, Canon, Sony, Pentax, Olympus, Sigma, Panasonic?

Jeg startet med et Canon EOS 300D for 3 år siden.
Gikk i stykker etter 1 år, kjøpte det brukt av ei venninne.
Husker jo at det var litt uvant å ikke søke med skjermen, slik jeg var vant med å de andre digitalkameraene.
Var rart å kikke gjennom det lille vinduet hver gang.
Og speilrefleks er jo tyngre, og tar mere plass. Er jo ikke bare å legge det i lomma, eller i vesken.

Måtte jo ha nytt speilrefleks da det andre gikk i stykker. Det lønnet seg ikke å reparere det. Kjøpte meg da Canon EOS 400D. Og etterhvert som jeg ble mere erfaren, og mere kresen kan man si, så jeg valgte å gå over til Canon EOS 40D.
Da dette hadde noen funksjoner som ikke hadde på 400D, og COMOS bildebrikken var bedre.
Jeg fikk også livewiev på manuell fokus.

Men så kom jo Canon EOS 50D for ikke å så lenge siden og da ble jeg fristet til å kjøpe dette.
Er sånn at jeg nesten alltid vil ha det nyeste og det beste.
50D har livewiev på både AF og MF. Og det har 15,1 megapixler.
Uten at det egentlig har sånn stor betdning da.

40D og 50D serien har kamerahus i magnesium, det tåler litt mere "tøft" bruk. Mye mere robust, enn 400D, 450D og 500D.
Men det er jo flotte kamera det også, egner seg godt for nybegynnere og de kan jo ta flotte og gode bilder.
Jeg merker allikevel fort at 40D og nå 50D tar utrolig bra bilder.
Canon har jo kommet godt ut i tester, og Canon gjengir farger utrolig bra.
Men Nikon og Canon kjemper jo i teten hele tiden, det er jo to konkurrenter som lager bra speilrefleks.
Jeg vurderte jo Nikon da jeg begynte å interessere meg for foto, men havnet på Canon siden jeg fikk kjøpt det første kameraet brukt.
Og siden har jeg altså holdt meg til det som er kjent.

Fortell meg om din speilrefleks historie.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:21   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Jeg har Canon 400D og er vel foreløpig mer opptatt av objektivet enn kamerahuset. Påvirker kamerahuset bildekvaliteten i det hele tatt?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:21   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Jeg har Pentax. Det har jeg hatt siden jeg var barn, faktisk! Så da Langøre skulle kjøpe digitalt speilreflekskamera til meg til jul i fjor, kjøpte han Pentax slik at jeg kan bruke linsene fra det gamle kameraet. Foreløpig synes jeg ikke det er så mye likt mellom de to kameraene. Jeg har f.eks. ennå ikke satt meg inn i hvordan jeg måler lys og stiller inn blenderåpning og lukkertid manuelt! Men det fulgte med en tjukk bok som sikkert forteller meg hvordan... I mens bruker jeg innstillingene som følger med (automatiske).

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:22   #4
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Eksen hadde kjøpt seg et canon kamera, fikk prøve det og prøvde samtidig nikon, det ble et nikon kamera på meg rett og slett fordi det lå bedre i handen min.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:23   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Jeg har hatt canon digitalkamera, og nikon digitalkamera. Elsket canonen (lei meg for at det ble ødelagt), og hater fortsatt nikonen (håper det snart går i stykker). Så da jeg skulle kjøpe meg speilrefleks var ikke valget så vanskelig, det ble canon.

Jeg kjenner at jeg har lyst til å bytte kamerahus snart, jeg har hatt 350D i 3,5 år nå, og er "klar" til å gå videre.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:23   #6
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har Canon 400D og er vel foreløpig mer opptatt av objektivet enn kamerahuset. Påvirker kamerahuset bildekvaliteten i det hele tatt?

Ja, det gjør det.
Er dårlig på å forklare, men bildebrikken har jo noe å si, og det har jo noe å si hvor mange megapixler kameraet har også.
Jeg merket stor forskjell på bildene da jeg gikk over fra 400D og til 40D. Og jeg fikk også bedre tilbakemeldinger på bildene jeg tok med 40D på foranene jeg la ut bilder på.

Men klart, linsen man bruker har mye å si.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:24   #7
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Jeg glemte å si at hovedgrunnen til jeg har holdt meg til Canon er jo at jeg kunne bruke objektivene mine når jeg byttet kamera. Ville blitt dyrt å bytte ut alle objektivene.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:25   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Antall megapixler skjønner jeg, men hvis antall megapixler er det samme så skjønner jeg ikke. Noen som kan forklare?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:28   #9
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Denne tråden kan kanskje gi svar på noe.

Og denne tråden.

Sitat:

Faktisk er kameraet blitt så bra at det på enkelte punkter konkurrerer med sin egen storebror, Canon EOS 40D.
Dette gjelder først og fremst selve bildekvalitet. 450D greier derimot ikke å matche 40D på profesjonelle egenskaper. For eksempel har 40D mange flere knapper for å endre mange av kamerainnstillingene, i stedet for at man må gå inn i menysystemet, noe som er mer tungrodd og tar mer tid.
Dessuten er 40D bygd i en mer solid utførelse som tåler røffere behandling.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:32   #10
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?



Ingenting om bildebrikken - bare de vanlige tingene som "flere knapper" og "mer solig utførelse".


Sitat:

Bildene avslørte at EOS 450D kan oppvise en bildekvalitet som er minst like god som storebror EOS 40D – på grunn av høyere oppløsning faktisk en aning bedre.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:34   #11
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Jeg la til litt mere.
Det ikke sikkert det er stor forskjell på bildebrikken fra 450D til 40D.
På 300D og 350D var det ikke sensorrens bl.a. Tror det kompå 400D.

Her står det også noe.
Men brikken har nok ikke mere å bety enn at det er MP som er større og at man kan søke via skjermen.
Men som sagt, jeg tok bedre bilder med mitt 40D kamera, enn 400D kamera. Men det blir jo bare en påstand da.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:44   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Jeg er litt som Vero, og har fremdeles mitt Canon EOS 300D som ble kjøpt i 2004. I stedet for å kjøpe nytt kamera kjøpte vi nytt objektiv, og det ga i hvert fall veldig mye mer effekt for pengene.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 12:05   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Jeg har et Canon 400D. Kjøpt etter teorien om at en million lemen kan ikke ta helt feil. Og det er jeg fornøyd med, så teorien holdt mål den.

  Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 12:06   #14
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Canon EOS 400D.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 12:16   #15
Evita
Superduperaktiv
 
Evita sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 741
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Canon EOS 1000D.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 12:39   #16
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.487
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Nikon d70 har vi.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 12:40   #17
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Nikon D50. Elsker det.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 13:24   #18
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Tenk å hatt et Hasselbladkamera da.

Hasselblad.

Neppe i en prisklasse for mange av amatør/hobbyfotografer.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 13:42   #19
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Jeg har et fire år gammelt Canon EOS 350D.

I tillegg så har jeg et Olympus E-P1. Det er ikke et SRL, men et systemkamera uten speil og prismer. Det er så fint! Både utenpå og inni.

__________________
*
Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 15:02   #20
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket speilrefleks har du?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har Canon 400D og er vel foreløpig mer opptatt av objektivet enn kamerahuset. Påvirker kamerahuset bildekvaliteten i det hele tatt?

jeg er også litt der. Blir nok å bytte ut min 350d etterhvert, men før det skal jeg i hvertfall kjøpe meg et godt stativ. Jeg har en 70-200 F4 fra Canon som jeg synes er litt tung å ta gode bilder med uten stativ. Har også et makroobjektiv jeg gjerne vil putte på stativ for større kontroll.

Tar ikke så mye bilder at jeg kommer til å gå for den proffe serien, men kan hende jeg neste gang kjøper et 40d e.l. brukt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
canon, nikon, speilreflekskamera

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no