Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Rengjøring, hva til hva?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-22, 06:33   #1
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Rengjøring, hva til hva?

Hvordan gjør du det?


Bruker du egen jif spray merket kjøkken il kjøkken og bad til bad?
Grønnsåpe til alt?
Hva vaskes gulvet med?

Hvor ofte skiftes kjøkkenkluter?

Har du noe system?

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 07:08   #2
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Kjøkkenklut skiftes daglig.
Jeg har en kjøkkenspray som står på kjøkkenet og en badespay som står på vaskerommet. Trenger ikke være jif, ofre et billigmerke.
Jeg vasker gulv med en dæsj salmiakk og zalo, det tar alt fett og alle flekker.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 07:46   #3
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Mikrofiberkluter uten rengjøringsmiddel til nesten alt. Litt zalo på møkk. Nylonvask til vinduer og c-vidunderskrubb til rengjøring av møkk på harde flater.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 08:48   #4
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Tørr klut til støv og fuktig til smuss og flekker. Bruker lite vaskemidler.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 10:43   #5
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Microfiberklut tar det meste. Jeg bruker Ajax allrent til gulvene. Både parkett, fliser og belegg. Den tar det meste og er så vidt jeg vet snilt mot overflatene. Til vasker og toalett bruker jeg Jif skurekrem. Jeg har litt annet til toalettene også, klorspraay og domestos, men synes ikke det er noe som må til.

På kjøkkenet har jeg zalo. Den brukes til all rengjøring der. Både oppvask og benker. Kjøkkenvifta trenger noe sterkere når filteret skal vaskes. Jeg tror jeg har en Jif kjøkken itl formålet.

Kjøkkenkluten skiftes nesten daglig. Kommer litt an på hvor mye den er brukt. Har ett glasshåndkle på kjøkkenet til oppvask og ett til å tørke hendene med. De byttes minst et par ganger i uka.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 11:02   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.159
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Jeg blander allrengjøringsmiddel med vann i spruteflaske, og bruker det på kjøkken og bad. Ellers bruker jeg mikrofibermopp og vann, eller mopp og grønnsåpevann om nødvendig.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 12:12   #7
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.458
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Allrengjøringsmiddel ja, mikrofibermopp og vann er også en favoritt. På laminat anbefales lite vask, kun støvsuging og vann/rengjøringsmiddel der det er flekker. PH-nøytrale vaskemidler er anbefalt, ikke grønnsåpe.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 13:57   #8
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.864
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Bruker minst mulig vaskemidler. Varmt vann, eddik, natron og zalo tar det meste.

Skifter ofte kluter, og har egne til kjøkken, bad og møbler.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 14:04   #9
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.386
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Som jeg sier til sønnen: såpe er såpe. Vi har litt ulike produkter til bruk på badet, men når vi skal vaske ut av lånt hytte og finner litt andre saker enn hjemme, så går det under mantraet: såpe er såpe.

Til vanlig forsøker jeg å bruke så lite som mulig. Bytter klut på kjøkkenet nærmest daglig, sjeldnere om det er lite bruk, oftere om den blir akutt skitten.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 17:42   #10
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.916
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Jeg bruker mikrofiberkluter uten såpe til nesten alt/det meste, jiff til badekaret ved behov og til toalettet og zalo på fettbasert møkk når mikrofiberklut ikke er nok.Vinduer bruker jeg også mikrofiberklut på, ev. avslutter med tørt oppvaskhandkle. Gulv bruker jeg vanligvis bare en lunka, våt klut til.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 17:53   #11
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Vann og microfiberklut til støvtørk og vask, zalo til evt vriene flekker. Magisk svamp der det trengs, og zalovann og nal til vindusvask.
Aldri, aldri rengjøringsmidler på sprayflaske, jeg tror innånding av de små partiklene er skikkelig usunt.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-22, 20:51   #12
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Jeg bruker Zalo til absolutt alt, og takler ikke andre rengjøringsprodukter pga. sterk lukt.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-22, 11:52   #13
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Jeg har en flaske med blanding av Zalo, eddik og vann, som jeg bruker til det aller meste.

Bytter kjøkkenklutene hver dag, vasker over badet hver morgen. Ellers gjør jeg minst mulig. Ofte nøyer jeg meg med å feie over rommet med blikket.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-22, 12:04   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Vasker over badet hver morgen? Hvor mye vasker du da?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-22, 12:28   #15
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vasker over badet hver morgen? Hvor mye vasker du da?

Dusjen, vasken, speilet og doen. Spray på, tørk av. Fort gjort.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-22, 12:49   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Fos oss som har tusen ting på en hylle over vasken, under speilet, og enda en del ting p selve vasken er det ikke "spray på/tørk av", det er et helt tiltak, som burde skje oftere enn det gjør. Jeg ender stort sett med å sette tilbake bre 800 av de 1000 Men det bygger seg opp igjen.

(mangler SKAP og SKUFFER på badet. TOTALT.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 08:10   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.374
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Jeg har en spruteflaske med utblandet zalo og en spruteflaske med vann, eddik, natron og zalo. De dekker det meste. I tillegg bruker jeg natron til å skrubbe vasken, både på badet og kjøkkenet. Kjøkkenklut byttes nok ikke hver dag, men relativt ofte. Skyller den med kaldt vann etter bruk for å stagge bakterievekst.

Jeg har i tillegg dorens og klorspray til badet som brukes rundt og på toalettet.

Jeg liker for øvrig godt produktene til C-soaps så bruker noen av produktene deres. Egentlig ikke nødvendig, men lukter bedre enn eddikblandingen.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 09-03-22 kl 09:43.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 08:44   #18
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Hvordan skrubber du med natron, Tallulah? Kan du gi en liten innføring?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 09:42   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.374
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvordan skrubber du med natron, Tallulah? Kan du gi en liten innføring?

Skvetter vann i vasken.
Strør på natron.
Lar virke litt.
Skrubber med oppvaskbørste.
Skyll.
Tadaaa!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 10:00   #20
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring, hva til hva?

Hvor mye natron bruker du?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no