Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor lenge før jul kan man lage karameller?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-22, 10:28   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor lenge før jul kan man lage karameller?

Jeg synes sånn generelt at julekaker er best nylaget. Konfekt har også relativt kort holdbarhet. Men hvor lenge før jul kan man lage karameller? Jeg skal ikke lage dem ennå, altså, men har tenkt å gi dem bort i gave, og det hadde vært greit å få det unna en stund før jul. Har lest noe om at de kan fryses, men når jeg googler, finner jeg ikke mer om dette.

Jeg pleier å lage karameller av søt kondensert melk, ikke fløte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-22, 10:30   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge før jul kan man lage karameller?

Er det harde karameller eller myke? Harde holder lenger enn myke, synes jeg. De myke blir raskt smuldrete.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-22, 10:49   #3
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge før jul kan man lage karameller?

Jeg lagde karameller for etpar uker siden. Brukte termometer og fulgte oppskriften. Allikevel ble de skikkelig suppete så det endte med at jeg spiste av deigen med skje. Og alt endte i min mage... uff.

Men er det enklere å bruke kondensert melk? Bruker du termometer da?

Så IdaGJansen fryste sine på Instagram.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-22, 10:53   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge før jul kan man lage karameller?

Den med kondsensert melk ER SÅ GOD!

Mine har aldri rukket å bli dårlige, tror jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-22, 11:59   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge før jul kan man lage karameller?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Den med kondsensert melk ER SÅ GOD!

Mine har aldri rukket å bli dårlige, tror jeg.

Jeg har en tendens til å spise dem selv, og det kan jeg bare ikke gjøre mer.

Den med kondensert melk er ikke bare god, den er også ufattelig enkel! Og alltid vellykket. Anbefales. Har brukt både hvitt og brunt sukker. Resultatet blir nokså likt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-22, 12:00   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge før jul kan man lage karameller?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er det harde karameller eller myke? Harde holder lenger enn myke, synes jeg. De myke blir raskt smuldrete.

Midt i mellom, vil jeg si.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-22, 12:01   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge før jul kan man lage karameller?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg lagde karameller for etpar uker siden. Brukte termometer og fulgte oppskriften. Allikevel ble de skikkelig suppete så det endte med at jeg spiste av deigen med skje. Og alt endte i min mage... uff.

Men er det enklere å bruke kondensert melk? Bruker du termometer da?

Så IdaGJansen fryste sine på Instagram.

Nei, jeg bruker ikke termometer. Bruker Fru Timian sin oppskrift, tror jeg, dvs jeg googler bare «karameller med kondensert melk».

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-22, 12:01   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge før jul kan man lage karameller?

https://www.godt.no/oppskrift/7228/myke-karameller

(Har aldri brukt vaniljestang.)

Eller denne:

https://frutimian.no/2017/12/08/akku...-lette-a-lage/

Disse to er omtrent helt like.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-22, 13:38   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge før jul kan man lage karameller?

Vi pleier å lage harde/seige fløyte karameller og dersom noen stikker seg bort og blir avglemt så holder de i evigheter, men somregel blir de spist lenge før det er aktuelt å anse dem som ødelagt. Myke har jeg ikke erfaring med, men vil nok tro at oppbevart i lukket boks ikke i høy varme etc så holde de sikkert til de blir spist opp?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no