Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Karamelliserte valnøtter - oppskrift søkes

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-13, 12:56   #1
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.437
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Karamelliserte valnøtter - oppskrift søkes

Etter å ha støtt på dette flere steder er jeg ute etter oppskrift på karamelliserte valnøtter.

Prøvde meg på brente mandleroppskriften ved å smelte sukker, putte nøtter i og litt smør - men det ble en stor (dog velsmakene ball). I den andre oppskriften jeg bruker på mandler er det derimot vann, noe sier meg at nøttene kan bli litt lite sprø da.

Så hvilken oppskrift bruker du, og hvilkre tips og triks må jeg huske på?

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 14:36   #2
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Karamelliserte valnøtter - oppskrift søkes

Denne? Kanskje ikkje heilt det du tenkte.
http://trinesmatblogg.no/2013/12/07/...akasiehonning/

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 14:40   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karamelliserte valnøtter - oppskrift søkes

Jeg rister dem i ovnen på noe under 180 grader i 10-25 min, først. Og så smelter jeg sukker og smør, og rører inn mandler, og plukker dem utav igjen og legger dem seperat på bakepapir. (Heller ikke hele massen ut på.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 15:27   #4
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Karamelliserte valnøtter - oppskrift søkes

Her er en oppskrift med pekannøtter, men det er jo bare å bytte om du heller vil ha valnøtter. Jeg har ikke prøvd dette selv, men fant oppskriften for noen dager siden og tenkte å teste den.

2 dl honning
1 dl smør
6 dl pekannøtter (evt. ristede)
Ca 1/2 ts salt (etter smak)

Smelt smøret på middels varme, rør hele tiden. Ha i honning og kok opp. La koke 3 min mens du fortsetter å røre. Ta kjelen vekk fra platen og la avkjøle kort. Hell karamellen over nøttene og bland. Spre nøttene utover et bakepapir og strø over litt salt om du vil.

  Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 19:21   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karamelliserte valnøtter - oppskrift søkes

Å herre så godt det høres ut da!!

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 19:29   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karamelliserte valnøtter - oppskrift søkes

Jeg skal lage disse nå i år, ville prøve meg på en sunnere variant. Spent på hvordan de blir. Nøttekubene fra samme blogg er magiske!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 20:04   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karamelliserte valnøtter - oppskrift søkes

6 dl pekannøtter, altså. Må man i innvandrerforetning for å få tak i det? De er jo så pittesmå de posene fra nøttefabrikken.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 20:05   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karamelliserte valnøtter - oppskrift søkes

Jeg har pleid å bestille pecannøtter fra iHerb, tror ikke de er så dyre der, og posene (og nøttene) er store og fine.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 21:19   #9
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Karamelliserte valnøtter - oppskrift søkes

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

6 dl pekannøtter, altså. Må man i innvandrerforetning for å få tak i det?

Vi pleier det. For øvrig oversatte jeg denne oppskriften fra amerikansk og det ser ut som en stor oppskrift. Du kan jo lage mindre. Og du kan bruke andre typer nøtter om det er enklere å få tak i.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no