Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

AMK, Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-10, 21:10   #1
IdaM
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 137
IdaM har et hav av muligheter foran seg
Standard

AMK, Oslo

Kjære vene. ser dere på tv2-nyhetene eller? Dette er jo helt hårreisende!

__________________
Storesøster 02
Lillesøster og Lillebror 07
IdaM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:11   #2
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Hva er hårreisende?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:12   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: AMK, Oslo

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:18   #4
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: AMK, Oslo

Ja, jeg så det og kjenner at det opprører meg at man i en så fortvilt situasjon blir møtt på en så arrogant måte.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:21   #5
IdaM
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 137
IdaM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: AMK, Oslo

Tv2-nyhetene sendte et lydopptak av en nødsamtale hvor AMK ikke tar innringerne på alvor. Innringerne var innvandrere og opprørte; ikke alltid like greit å gjøre seg forstått eller å forstå i en slik situasjon. Samtalen avsluttes da AMK ikke får den kontakten de ønsker og sender IKKE bil... Hele 9 ni samtaler har de før ambulansen er på plass

__________________
Storesøster 02
Lillesøster og Lillebror 07
IdaM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:23   #6
IdaM
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 137
IdaM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Ja, jeg så det og kjenner at det opprører meg at man i en så fortvilt situasjon blir møtt på en så arrogant måte.

Ja, jeg blir helt sjokkert. Tenk for en fortvilt situasjon å være i

__________________
Storesøster 02
Lillesøster og Lillebror 07
IdaM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:25   #7
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: AMK, Oslo

Jeg regner med at det er denne samtalen det er snakk om. NRK har nettopp kjørt en lignende sak, dog ikke med innvandrere, hvor de også slet med å få ambulanse.

Jeg kjenner jeg er oppgitt på alles vegne, mest på de stakkarene som er i en så fortvilet situasjon.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:25   #8
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Og jeg tenker at man får sjelden høre hele historien bak noe som helst av denne typen.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:26   #9
Tuttan
Superaktiv
 
Tuttan sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Innlegg: 374
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

Sv: AMK, Oslo

Men no på NRK1 var det ein nordmann som hadde ringt inn til AMK ettter å ha komt over ei eldre dame so viste alle tegn til hjerneslag eller liknande. Og det tok 30 mintutt før ambulansen kom og når mannen som ringt ringde oppatt for å purre på dei, fekk han ei overhøvling.

__________________
Mamma til storebror-juni-02, primadonna-feb 06,lisje dropset -okt 07

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:27   #10
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: AMK, Oslo

Hvis alt har kommet frem er det forferdelig trist. Jeg ringer ofte etter ambulanse og har alltid fått den hjelpen jeg har bedt om.Synd det ikke er sånn alle steder.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:32   #11
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Og jeg tenker at man får sjelden høre hele historien bak noe som helst av denne typen.

Hva mener du med det? Har du lest lydloggen?

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:34   #12
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: AMK, Oslo

Jaja. Leste at de i fjor fikk 120.000 telefoner, og 12 klager. Klarer ikke helt å opprøre meg, enkeltfeil gjøres vel alltids i alle yrker. Ble ikke opprørt av Ali-saken heller.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:35   #13
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jaja. Leste at de i fjor fikk 120.000 telefoner, og 12 klager. Klarer ikke helt å opprøre meg, enkeltfeil gjøres vel alltids i alle yrker. Ble ikke opprørt av Ali-saken heller.

Det hjelper vel fint lite for familien som er rammet denne gangen.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:35   #14
IdaM
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 137
IdaM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: AMK, Oslo

Det kan være at alt ikke kommer fram, men vi hører jo at personen som sitter på AMK sier at det sikkert bare er en bagatell da hun snakker med ambulansepersonalet. Slik jeg forstår det, tas ikke innringeren i dette innslaget på alvor og det skal ingen behøve å føle i en slik situasjon.

__________________
Storesøster 02
Lillesøster og Lillebror 07
IdaM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:39   #15
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Det hjelper vel fint lite for familien som er rammet denne gangen.


Selvsagt ikke, men det er noe med proposjonaliteten av nyhetsformidlingen. Som om dette er en systematisk feil som gjøres, eller en generell rasistisk holdning eller noe.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:40   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Hva mener du med det? Har du lest lydloggen?

Nei, og jeg skal selvfølgelig ikke si sikkert at det aldri begås feil - det gjør det vel overalt og det er selvsagt tragisk, men det er sjelden alt som kommer fram i media rundt hvorfor ting blir som de blir når det gjelder slike "sensasjoner".

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:46   #17
IdaM
Aktiv
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 137
IdaM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: AMK, Oslo

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Selvsagt ikke, men det er noe med proposjonaliteten av nyhetsformidlingen. Som om dette er en systematisk feil som gjøres, eller en generell rasistisk holdning eller noe.

Poenget her må vel være måten vedkommende blir møtt på i forhold til situasjonen som har oppstått. At dette ikke er en systematisk feil er for meg ganske åpenbart, men når det er sagt skal heller ikke slike "feil" oppstå. Kjenner faktisk at det byr meg i mot å kalle dette for en "feil". Her er det mennesker, som jobber med mennesker i krisesituasjoner og det å velge å ikke sende ut ambulanse... Neineinei!

__________________
Storesøster 02
Lillesøster og Lillebror 07
IdaM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:53   #18
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: AMK, Oslo

Jeg satt med en skikkelig uggen følelse da man på nett og på nyhetene viste film av familiemedlemmer i krise, før liket var kaldt. Uansett hvor bedritent familiemedlemmene oppførte seg, og hva de måtte ha gjort synes jeg ikke at det forsvarte videofilm av familiemedlemmer i krise nærmest på direkten. Jeg sitter med samme følelse nå etter å ha hørt opptakene på TV2, jeg ønsket ikke å få høre disse samtalene - jeg mener at det er mat for de som skal avgjøre ting-og-tang. Iallefall såpass tidlig i prosessen.

Jeg har ingen erfaring med å snakke med pårørende med døende familiemedlemmer, men jeg har måttet håndtere en del trusselsituasjoner og mange samtaler med skrikende folk i krise. Ut i fra det lille jeg hørte syntes jeg det snarere ble kastet bensin på bålet, framfor å roe situasjonen ned. Det forsvarliggjør selvsagt ikke drapstrusler. Men det framsto ikke særlig profesjonelt slik jeg oppfattet det. Det at AMK påpekte at det var snakk om "en pakistaner eller noe sånt" var ikke noe sjakktrekk, det er ikke så lenge siden AMK var i hardt vær med heftige rasismebeskyldnigner. (Den gang var ikke jeg av de som hev meg på rasismebeskyldningene, det har jeg heller ikke tenkt til å være nå. Men det hørtes ikke bra ut.) I tillegg var ikke kommentaren om at det sikkert er snakk om en bagatell særlig tillitvekkende.

En ting jeg har tenkt litt på etter at denne saken dukket opp er episoden hvor jeg måtte ringe 113 i en nødsituasjon. Jeg var fryktelig redd, og kjente det der og da litt provoserende at det ble brukt mye tid på å kartlegge - jeg ble ikke noen gang under samtalen informert om at ambulanse allerede var på vei. Først etter å ha snakket med en sykepleier med erfaring fra AMK en stund etter hendelsen fikk jeg vite at det var normalt å påkalle ambulanse i løpet av kartleggingen, og at ambulansen sannsynligvis ble sendt ut umiddelbart. Jeg forsto det slik at kartleggingen ble dratt ut i det vide og brede for å finne ut om saken var ambulanse-worthy. Hvis dette er normalt (det vet jeg ikke) så har iallefall jeg erfart at akkurat dette å ikke være trygg på at hjelpen kom opplevdes ganske provoserende og angstskapende for min del. (Jeg må legge til at jeg bare har positive erfaringer med AMK sånn ellers altså, det var bare den mekanismen med manglende informasjon og betryggende kommentarer som skapte ytterligere redsel for min del jeg har fundert litt på når det gjelder denne saken.)

Totalt sett føler jeg at jeg ikke har grunn til å gjøre meg opp noen bestemt mening i denne saken, til det har jeg alt for lite informasjon. (Men at drapstrusler sjelden er en Lur Ting, det føler jeg meg ganske sikker på.)

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:53   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: AMK, Oslo

"Feil" eller ikke, det er semantikk. Ingen fagfelt er feilfri ihvertfall, selv om det hadde vært ønskelig.

Å Velge å ikke sende ambulanse, er det samme som å prioritere vekk å sende ambulanse. Og i noen yrker må man prioritere hardt hver dag. Det kan selvsagt slå svært uheldig ut.

Tragisk for denne familien, og sikkert noe som burde påklages. Det ville antakelig jeg ha gjort, ihvertfal.

Men jeg er drittlei saken allerede. Familien har jo alt fått ørten oppslag om alt fra at det er uretferdig at moren som var illegal innvandrer ikke har fått samme helseoppfølging som andre, til hva svigerdatter er utdannet som til at Tyrkias utenriksminister er på banen. Nå mangler snart bare hva de spiste til middag i går.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 21:55   #20
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: AMK, Oslo

http://www.tv2.no/

Dere kan høre loggen på TV2. Jeg synes virkelig synd i dem og ja så arrogant dem på AMK er. Jeg blir flau på deres vegne.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no