Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-10, 13:17   #101
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Fordi jeg vil si at det på enhver måte kunstig å føle at man har behov for å se hvor barna sine er via tekniske duppeditter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:19   #102
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men du er positiv til å overvåke voksne, him?

Arg! Her skrev jeg et svar, men browseren døde! (Du får bare ha i minne at det forrige svaret sikkert var bedre. )

Jeg ser at det kan være hensiktsmessig i forhold til enkelte ting. De plassene jeg har sett det brukt er ikke på mennesker, men på transportmiddel (men i realiteten overvåkes jo sjåføren også) og i arbeidssituasjoner. Det vil for eksempel være hensikstmessig, tenker jeg, å overvåke rutebusser (for ikke å snakke om tog, østlendinger! ) automatisk inn i et system som passasjerer kan bruke mobilapplikasjoner for å skjekke.

Nå vil sikkert du (og flere andre) innvende at det ikke er dette som diskuteres. Altså ikke, den teknologiske biten og hva den er brukende til. Men de etiske sidene ved at man som privatperson overvåker andre. Og jeg er enig i at det jeg skriver er "på siden" av diskusjonen.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg er lettere sjokkert over hvor mange som later til å syns det er helt greit og uproblematisk å totalovervåke andre.

Jeg synes ikke det er problematisk å gjøre noe som helst mot andre i de tilfellene hvor folk synes det er OK. Hvis du ikke ønsker at jeg skal svare på din mobil (teoretisk eksempel, selvfølgelig), så er det ufint og innvaderende at jeg gjør det. Hvis du derimot ber meg om å gjøre det, fordi du venter en viktig beskjed, men gjerne vil sove noen timer, så synes jeg ikke det er ufint eller innvaderende i det hele tatt. Jeg synes tvert imot at det er hyggelig gjort.

Problematisk er det jo definitivt hvis folk blir overvåket uten at de vet om det og har gitt sitt samtykke. Og for dem som ikke selv kan gi sitt samtykke (kriminelle som har det som en del av permisjonsregler, demente, barn) så er det vanskelig fordi det kan være veldig problematisk, men også veldig effektivt.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg er liksom ikke helt i stand til å se at det er noe særlig å diskutere en gang. Dere som vurderer å overvåke barna deres; når har dere tenkt å slutte med det?

Jeg synes jo til en viss grad jeg overvåker det eldste barnet mitt når jeg ber henne gi beskjed hvor hun går og sender med henne mobil. Eller, overvåkning er kanskje feil ord, for hun kan jo la være å fortelle sannheten, men man kan uten tvil si at jeg kontrollerer henne. Og jeg tenker at jeg skal slutte gradvis, på samme måte som hun får være lengre og lengre alene hjemme, får flere oppgaver i hjemmet, større aksjonsradisus, sykle i stedet for å gå etc

Jeg er ikke helt klar over om du tenker på konkrete utsagn eller om du tenker generelt? Jeg tenker generelt sett, at det alltid vil være noen som utnytter det å ha makt over andre. Om de utnytter denne makten går mer på andre ting enn at de har den.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 06-08-10 kl 13:22. Årsak: La til noe
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:22   #103
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det vil for eksempel være hensikstmessig, tenker jeg, å overvåke rutebusser (for ikke å snakke om tog, østlendinger! ) automatisk inn i et system som passasjerer kan bruke mobilapplikasjoner for å skjekke.

Men et sånt system finnes da, her i Oslo? I alle fall for bussene. Man kan sjekke hvor lenge det er til bussen kommer, i sanntid, via trafikanten.no.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:26   #104
Teoretica
Aktiv
 
Teoretica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 225
Teoretica er litt kul
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Det er ikke uten grunn at det stadig oppstår nye begreper som curlingforeldre og bomullsbarn.

For min egen del så er jeg opptatt av at poden skal bli et selvstendig og trygt individ. Dette må selvfølgelig gjøres i både hans og mitt tempo. Så når poden for eksempel skal gå til en kamerat som bor 5 minutter unna alene, så får han lov til det når både han og jeg mener at han er klar for å ta det ansvaret. Jeg synes det blir feil å fremskynde prosessen ved å skaffe en teknisk duppedings. Det er mitt ansvar som forelder å lære ham det som skal til for å takle oppgaven, og så må jeg bare stole på at det går bra (vil selvfølgelig ha den kontrolltelefonen fra foreldrene til kameraten han skal besøke da).

Som AC skriver; slike duppedingser er med på å skape et falskt kontrollbehov.

Teoretica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:32   #105
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men et sånt system finnes da, her i Oslo? I alle fall for bussene. Man kan sjekke hvor lenge det er til bussen kommer, i sanntid, via trafikanten.no.

Ja, og poenget mitt er at da overvåkes jo i realiteten sjåførene også. Man vet jo også hvor de er til enhver tid.

Dette er typisk en etisk problemstilling i forhold til arbeidsgiver. Samme med elektroniske nøkkelkort. I mange typer bygg kunne man - teknologisk sett - ha registrert når folk er på jobb fordi man kunne ha lagret når kortet deres ble aktivisert. Er dette etisk sett ok?

Jeg har ingen fasitsvar selv, men jeg synes i utgangspunktet at overvåkning man kan si nei til er greit. Jeg hadde feks syntes det var OK å få registrert arbeidstid på denne måten, hvis man kunne velge det bort og heller føre det manuelt. Samme med overvåkning av privatpersoner. Hvis mannen min hadde en spesiell interesse av å vite hvor jeg er fysisk (det er han som er GPS-en min, men han truer med å kjøpe meg en til jul ) og jeg synes det er OK, så må det være greit, tenker jeg?

Det å gjøre ting mot folk mot deres vilje er derimot ikke ok. Og da synes ikke jeg det spiller noen rolle om det man gjør er overvåkning, sex, bruke pengene deres, eller mate dem.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:33   #106
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Man vet ikke hvor sjåførene er til enhver tid, man vet hvor bussen er. Big difference.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:34   #107
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er ikke helt klar over om du tenker på konkrete utsagn eller om du tenker generelt? Jeg tenker generelt sett, at det alltid vil være noen som utnytter det å ha makt over andre. Om de utnytter denne makten går mer på andre ting enn at de har den.

Nå tenkte jeg konkret på den typen teknisk totalløsning for overvåkning og kontroll som var utgangspunktet for denne tråden, enda mer konkret reagerer jeg mest på å ville skaffe seg tilgang til detaljert logging av lokasjon (enten det er basert på GPS/GSM/RFID/Wifi). Og min mening er at det ikke er greit å ta i bruk en slik løsning, og å samle inn slike data, for barn, selv om man «ikke har tenkt» å benytte seg av dem untatt når man svært gjerne vil. Og jeg mener at det er problematisk i seg selv å ha så mye makt, selv om man faktisk ikke untnytter den.

Overvåkning og styring ved hjelp av sosial kontrol i form av pålegg, trusler og indoktrinering, altså oppdragelse, syns jeg naturligvis er greit.

Ben "suppress the paranoia" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:43   #108
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

OVervåking trenger ikke være av det negative bestandig? Det finnes eksempler på det motsatte?

Jeg har lyst til å gå meg en fjelltur, ingen hadde tid/råd til å bli med, da føler jeg meg mye tryggere med at noen kan se hvor jeg er?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:45   #109
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Man vet ikke hvor sjåførene er til enhver tid, man vet hvor bussen er. Big difference.

Nei, jeg synes ikke det er så stor forskjell. I andre transportsystemer feks trailere er sjåføren og transportmiddlet knyttet mye tettere sammen. (Jeg tror også at arbeidstakerene synes det er noe problematisk, se feks sak her.)

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Og jeg mener at det er problematisk i seg selv å ha så mye makt, selv om man faktisk ikke untnytter den.

Foreldre har jo i realiteten mye mer makt over barna sine enn det som blir diskutert i tråden her. Det er vel helst det jeg tenker på.

Men jeg synes som sagt ikke at dette er noe som er nødvendig eller bra. Men jeg synes ikke en slik type overvåkning som beskriver her (bipper) er mer overvåkende og kontrollerende enn det som nødvendigvis skjer i dag, selv om det ikke brukes teknologi. Jeg synes rent prinsippielt ikke at det at datteren min må si hvor hun går hen, er mer eller mindre kontrollerende enn om jeg hadde spurt telefonen hennes hvor hun er.

Problemet er ikke teknologien, men heller graden av kontroll vil jeg si.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:47   #110
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg har lyst til å gå meg en fjelltur, ingen hadde tid/råd til å bli med, da føler jeg meg mye tryggere med at noen kan se hvor jeg er?

Akkurat det er jo et kjempeproblem, fordi det blir utrolig mange falske alarmer på grunn av det. Så nettopp at Den Norske Turistforeningen(?) gikk sterkt ut og anbefalte folk å lære seg å bruke kart og kompass og ikke stole helt på elektroniske kart og posisjoneringssystemer.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:49   #111
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

OVervåking trenger ikke være av det negative bestandig? Det finnes eksempler på det motsatte?

Jeg har lyst til å gå meg en fjelltur, ingen hadde tid/råd til å bli med, da føler jeg meg mye tryggere med at noen kan se hvor jeg er?

Det synes jeg var et dårlig eksempel. Går du i fjellet alene skal du ha utstyr og kompetanse som gjør at du klarer å holde riktig rute og evt finne igjen ruten hvis du går feil. Hvis du vil at noen skal vite at du kommer fram, overnatter du på bejente hytter som har avtale om å sjekke at du kommer. Er du redd for å skade deg og bli liggende i fjellet? Da må du jo ha nødpeilesender for å være sikker. En mobil med GPS er i hvertfall ingen forsikring og vil kunne utløse unødvendige leteaksjoner.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:50   #112
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg synes man tar alt for mye ansvar fra barna på veldig mange områder nå. De er for små for det ene og det andre og det tredje, må overvåkes og hjelpes.

Når har man tenkt at de skal ta ansvar for ting selv? På magisk vis den dagen de flytter hjemmefra?

Jepp. Jeg har som stor kjepphest at ungene en dag skal ut i verden på egen hånd. De skal tenke sjæl og beskytte seg sjæl på alle fronter. De lærer ikke det i et glassbur hvor fortauet de går på alltid er nyfeid og de ikke en eneste gang får spise isen så fort at de for vondt i hodet.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:52   #113
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, jeg synes ikke det er så stor forskjell. I andre transportsystemer feks trailere er sjåføren og transportmiddlet knyttet mye tettere sammen. (Jeg tror også at arbeidstakerene synes det er noe problematisk, se feks sak her.)


... men hvor sjåføren er når h*n har pause, det kan ikke bippedingser si.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:54   #114
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

... men hvor sjåføren er når h*n har pause, det kan ikke bippedingser si.

Dessuten kan det godt hende at passasjerene sier fra til Ruter, dersom sjåføren tar seg litt for lang kaffepause og bussen ikke kjører fra endeholdeplassen når det står at den skal. Eller er det uetisk overvåkning?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:56   #115
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

... men hvor sjåføren er når h*n har pause, det kan ikke bippedingser si.

Hvis han kjører trailer vil jeg anta at han ikke er sååååå langt unna bilen, jeg da. Nei, jeg skjønner at du ikke synes det er problematisk med denne type overvåkning. Jeg synes på mange måter dette er mer problematisk, fordi hva jeg gjør på min private mobil kontrolleres av meg, mens hva arbeidsgiver gjør er vanskeligere å kontrollere og nekte på.

(Det kan jo være tilfeller av at folk innstallerer ting på min private mobil uten min viten, men det er jo som jeg sa i et innlegg tidligere kritikkverdig uansett. Det er ikke OK å gjøre ting mot folk mot deres vitende og vilje, uansett hva man gjør.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:56   #116
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Det synes jeg var et dårlig eksempel. Går du i fjellet alene skal du ha utstyr og kompetanse som gjør at du klarer å holde riktig rute og evt finne igjen ruten hvis du går feil. Hvis du vil at noen skal vite at du kommer fram, overnatter du på bejente hytter som har avtale om å sjekke at du kommer. Er du redd for å skade deg og bli liggende i fjellet? Da må du jo ha nødpeilesender for å være sikker. En mobil med GPS er i hvertfall ingen forsikring og vil kunne utløse unødvendige leteaksjoner.

Hæ?

Jeg har selvfølgelig med meg utstyr nok og er fjellvant nok til å takle den turen jeg legger ut på. Har med kart og kompass og følger t-ene. Selvfølgelig gir jeg beskjed til noen om at jeg kommer dit og dit da og da.

Men; hvis jeg ikke kommer dit og dit; da og da. Da er det bedre om noen kan se hvor jeg er hen; enn at de ikke kan se hvor jeg er hen?? At man kan lete i området hvor man vet jeg er?

Jeg trodde det var akkurat dette vi diskuterte, teknologi for å se hvor andre var hen. Men dette vi diskuterer her, fungerer kanskje ikke fjellet.

Men det blir jo samme problemstilling i skogen også.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:58   #117
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Dere som er happysnappy til overvåkning, har dere prøvd å bli det selv? Kjent på følelsen av "storebror ser deg"?

:nysgjerrig:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 14:00   #118
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Jeg har levd noen år under prinsippet om at hvis jeg likevel ikke hadde noe å skjule så burde det ikke være noe problem at noen leste alt jeg skrev, hørte på samtaler på telefon, sjekket alle bevegelser på bank, kilometerteller på bil osv. Fordi jeg jo ikke hadde noen hemmeligheter så da kunne det ikke skade, vel.

Det er vel derfor jeg er rasende hissig motstander.

  Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 14:01   #119
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Denne diskusjonen fikk meg til å tenke på en debatt som har startet i USA, hvor barn er ekstremt mye mindre frie enn her, uten at det egentlig er spesielt mye farligere for barn der. En mor etterlot sønnen sin på 9 år på Bloomingdales og lot han finne veien hjem selv, til massiv kritikk. Her kan dere lese om hennes tanker rundt dette: http://www.nysun.com/editorials/why-...e-subway-alone

Det har også startet et slags movement som kalles for Free Range Kids.


Det er heldigvis litt mer enn jeg fryktet da vi flyttet hit - unger går/sykler faktisk alene til og fra skolen. Men det er likevel milevis fra så fritt som i Norge. Og den der "det er farlig å gå alene" smitter litt.

Men da vi var på ferie, i en liten landsby-by, lot vi de to eldste ungene (10 og 12, men han har noen issues som gjør ham litt yngre) være alene i landsbyen og spille spill og leke, mens vi var 500 meter borte på vinfestival ( ansvarlige foreldre altså). De hadde mobil med seg. Og det gikk fint.

Jeg tenker som så at ungene først får mobil når de er store nok til å takle ansvaret. Og at da vi var små var vi ute og sprang dagen lan uten mobil. Og overlevde. Så mye farligere er ikke verden blitt. Mine barn skal ikke overvåkes. Jeg forstår det kan være enkelt og praktisk, men det blir ikke rett av den grunn.

Helt ærlig, man kan jo like gjerne operere inn en GPS-brikke i dem.

Stole på barna.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 14:02   #120
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette er typisk en etisk problemstilling i forhold til arbeidsgiver. Samme med elektroniske nøkkelkort. I mange typer bygg kunne man - teknologisk sett - ha registrert når folk er på jobb fordi man kunne ha lagret når kortet deres ble aktivisert. Er dette etisk sett ok?

Uten at jeg har noen referanser for hånden; jeg tror eneklte arbeidsgiverer i USA overvåker, og logger på tid, alle ansattes lokasjon i bygget til enhver tid. Og jeg syns ikke det er ok å overvåke og logge alt på den måten. Dette har det vært systemer (RFID) for flere steder jeg har jobbet i Norge også, men de har, så vidt jeg vet, ikke vært brukt til den typen logging, kun til adgangskontroll. Jeg er ikke sikker på hva loven sier, men vet at fagoreningene iallefall motsetter seg slik overvåking og logging. Jeg vet også at noen steder jeg har jobbet er dørloggene kun tilgjengelig på papir, og ikke lagret noe sted der man enkelt kan slå opp i dem. Bygget jeg jobber i nå kan bare logge dørpassering hvis jeg bruker kortet mitt aktivt. Men det er mulig jeg også hadde syns det var greit å bruke adgangskortet som stemplingsur, hvis det var den eneste som ble logget.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har ingen fasitsvar selv, men jeg synes i utgangspunktet at overvåkning man kan si nei til er greit. Jeg hadde feks syntes det var OK å få registrert arbeidstid på denne måten, hvis man kunne velge det bort og heller føre det manuelt. Samme med overvåkning av privatpersoner. Hvis mannen min hadde en spesiell interesse av å vite hvor jeg er fysisk (det er han som er GPS-en min, men han truer med å kjøpe meg en til jul ) og jeg synes det er OK, så må det være greit, tenker jeg?

Det å gjøre ting mot folk mot deres vilje er derimot ikke ok. Og da synes ikke jeg det spiller noen rolle om det man gjør er overvåkning, sex, bruke pengene deres, eller mate dem.

Selv om jeg generelt mener at alle skal få gjøre akkurat hva de vil så lenge det ikke skader andre, er jeg ikke sikker på at jeg syns en slik total overvåkning er etisk forsvarlig for samtykkende privatpersoner heller. Jeg mener at både overvåkeren og den som skal overvåkes bør tenke veldig nøye over om dette faktisk ikke kan føre til skade likevel. Og for meg er det ganske stor forskjell på å utøve makt over andre, og å overvåke dem, ved å pålegge dem ting som de, iallefall i teorien, kan unnlate å gjøre eller omgå, og å kontinuerlig overvåke dem med tenkiske løsninger (eller innleid hjelp), der den som blir overvåket ikke har noen kontroll over graden av overvåkning.

Ben "whatever turns your crank" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no