Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2013

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-13, 22:25   #101
kharadra
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 286
kharadra er litt kul
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

...


Sist redigert av kharadra : 11-01-16 kl 15:35.
kharadra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 10:43   #102
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Januar
1. Elisabeth Åsbrink - Og fremdeles står trærne i Wienerwald.
2. Vigdis Hjorth - Leve posthornet.
3. E.L. James - Fri.
4. Trude Marstein - Hjem til meg.
5. Kristina Sandberg - Å føde et barn.
6. Cecilie Aurstad - Bare ukedager.
7. Rosamunde Pilcher - Stien i gresset.
8. Carl-Johan Vallgren - Havmannen.
9. J.K.Rowling - Den tomme stolen.
10. Tiger Garte - Fuglehotellet.
11. Sylvia Day - Gjenspeilet i deg.
12. Bernard Cornwell - Agincourt.
13. Sidsel Kreyberg - ME en sykdom i tiden.
14. Georgina Harding - Stillhetens bilder.

Februar
15. P.D. James - Døden kommer til Pemberley.
16. Carol Birch - Jamrachs menasjeri.
17. Henrik H Langeland - Verdensmestrene.
18. Marianne Fastvold - Tristan kommer.
19. Karin Bjørset Persen - Julebrevpikene.
20. Boualem Sansal - Min fars hemmelighet.
21. Joyce Maynard - Sensommerdager.
22. Rabih Alameddine - Hakawati - Historiefortelleren.
23. Abraham Verghese - Alene sammen.
24. Katherine Pancol - Skilpaddens langsomme vals.
25. Jan-Philipp Sendker - Kunsten å høre hjerteslag.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 16:44   #103
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.994
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

1. Per Petterson: Jeg nekter. En perle av en bok!

2. Sally Vickers: The Cleaner of Chartres. Dette var virkelig ingen perle. (da er i såfall jeg et svin) Platt fortelling med endimensjonale personer.

3. Carlos Ruiz Zafón: The Prisoner of Heaven. Tilbake til Barcelona og "Cemetery of forgotten books". Deilig.

4. Jane Austen: Emma. Du godeste for en samling irriterende karakterer. Men hun skriver godt, da.

5. Shilpi Somaya Gowda: Secret Daughter. Fin roman om India og adopsjon og tilknytning.

6. Erin Morgenstern: The Night Circus. En skikkelig magical mystery-tour. Jeg har veldig veldig lyst til at Le Cirque des Rêves skal dukke opp i mitt nabolag.

7. Aimee Bender: The Particular Sadness of Lemon Cake. Annerledes og fin, om en jente som smaker folks følelser i maten de lager.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 12:30   #104
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Januar
1. Elisabeth Åsbrink - Og fremdeles står trærne i Wienerwald.
2. Vigdis Hjorth - Leve posthornet.
3. E.L. James - Fri.
4. Trude Marstein - Hjem til meg.
5. Kristina Sandberg - Å føde et barn.
6. Cecilie Aurstad - Bare ukedager.
7. Rosamunde Pilcher - Stien i gresset.
8. Carl-Johan Vallgren - Havmannen.
9. J.K.Rowling - Den tomme stolen.
10. Tiger Garte - Fuglehotellet.
11. Sylvia Day - Gjenspeilet i deg.
12. Bernard Cornwell - Agincourt.
13. Sidsel Kreyberg - ME en sykdom i tiden.
14. Georgina Harding - Stillhetens bilder.

Februar
15. P.D. James - Døden kommer til Pemberley.
16. Carol Birch - Jamrachs menasjeri.
17. Henrik H Langeland - Verdensmestrene.
18. Marianne Fastvold - Tristan kommer.
19. Karin Bjørset Persen - Julebrevpikene.
20. Boualem Sansal - Min fars hemmelighet.
21. Joyce Maynard - Sensommerdager.
22. Rabih Alameddine - Hakawati - Historiefortelleren.
23. Abraham Verghese - Alene sammen.
24. Katherine Pancol - Skilpaddens langsomme vals.

Mars
25. Jan-Philipp Sendker - Kunsten å høre hjerteslag.
26. Hélène Grémmilon - Den fortrolige.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 20:01   #105
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.129
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Nå er jeg endelig i gang med lesinga, håper leselysten fortsetter.
Februar:
1. Halvbroren av Lars Saabye Christensen.
2. Felicia forsvant av Jørn Lier Horst.
3. Salamandergåten av Jørn Lier Horst(barnebok).
4. Maltesergåten av Jørn Lier Horst(barnebok).
5. Dødsønsket av Marianne Cedervall.

Mars
6. Englemakersken av Camilla Lackberg.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-13, 21:09   #106
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

JANUAR
1. Huset du elsket - Tatiana de Rosnay
2. Felicia forsvant - Jørn Lier Horst
3. Hver dag, hver time - Natasa Dragnic
4. Margareths frihet - Jessica McCann

FEBRUAR
5. Hverdagsengler, Vingeklippet - Trine Angelsen
6. Huset med den blinde glassveranda - Herbjørg Wassmo
7. Når havet stilner - Jørn Lier Horst
8. Den umulige kjærlighetens hus - Christina Lopez Barrio
9. Mokka - Tatiana de Rosnay
10. Julebrevpikene - Karin Bjørset Persen
11. Den eneste ene - Jørn Lier Horst

MARS
12. Kafka på stranden - Haruki Murakami

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-13, 13:12   #107
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Januar
1. Elisabeth Åsbrink - Og fremdeles står trærne i Wienerwald.
2. Vigdis Hjorth - Leve posthornet.
3. E.L. James - Fri.
4. Trude Marstein - Hjem til meg.
5. Kristina Sandberg - Å føde et barn.
6. Cecilie Aurstad - Bare ukedager.
7. Rosamunde Pilcher - Stien i gresset.
8. Carl-Johan Vallgren - Havmannen.
9. J.K.Rowling - Den tomme stolen.
10. Tiger Garte - Fuglehotellet.
11. Sylvia Day - Gjenspeilet i deg.
12. Bernard Cornwell - Agincourt.
13. Sidsel Kreyberg - ME en sykdom i tiden.
14. Georgina Harding - Stillhetens bilder.

Februar
15. P.D. James - Døden kommer til Pemberley.
16. Carol Birch - Jamrachs menasjeri.
17. Henrik H Langeland - Verdensmestrene.
18. Marianne Fastvold - Tristan kommer.
19. Karin Bjørset Persen - Julebrevpikene.
20. Boualem Sansal - Min fars hemmelighet.
21. Joyce Maynard - Sensommerdager.
22. Rabih Alameddine - Hakawati - Historiefortelleren.
23. Abraham Verghese - Alene sammen.
24. Katherine Pancol - Skilpaddens langsomme vals.

Mars
25. Jan-Philipp Sendker - Kunsten å høre hjerteslag.
26. Hélène Grémmilon - Den fortrolige.
27. Jonathan Odell - Helbredelsen.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-13, 07:44   #108
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.497
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Legger inn bøkene jeg leser på bokelskere.no, men nå også her. (Ser jeg har masse problemer med å ha lagret datoen på bokelskere. Hva er forskjellen på 1 måned siden og 4 uker siden? Leste masse i romjulen, men husker ikke om jeg ble ferdig i desember eller januar.)

Januar

  • Evolusjon! (tegneserie)
For meg var det prosjekt X som var det som var inngangsporten til tegneserier. Og jeg har enda en svakhet for wolverine (og det er jeg neppe alene om, det er wolverine som er spin-off på det meste).
Siden tegneserien har utviklet seg som den har gjort, det vil si uten noen klar kronologi, så er historiene deretter. Nå ser det ut som om Wolverine på det nærmeste er blitt udødelig? En klar fordel for en tegneserieskaper som da kan plassere karakterene hvor som helst. Wolverine har jo enda en fordel, han ble jo tidligere hjernevasket med jenvne mellomrom (av Shields? Husker ikke helt navnene), slik at her kan det dukke opp minner og historier fra hvor som helst i fra som kan forklares med minnetap! (Dette minner meg om en vri i såpeserien Dalles hvor skaperne endte opp med å si at x antall av de tidligere historien bare var en drøm hos en av karakterene.)
Tegneserier er slik, og dette gjør jo at historiene i beste fall blir forvirrende og full av selvmotsigelser. Denne er ikke noe unntak.
Seksvensiseringen er flott (og jeg kjenner igjen et par typiske poser, blant annet av Storm som stiger ned og når Wolverine slår ut kjørne. Jeg er ikke like fornøyd med streken, men fargeleggingen er utrolig flott! For meg som er en gammel tegneserieleser oppleves dette av og til som forvirrende, når jeg sammenligner den fantastiske streken som av og til var i eldre tegneserier og med dertil crappy fargelegging. Det er som om ting har vridd seg 180 grader. Spesielt vil jeg fremheve scener som når han er i arenaen i Roma, når krigselefanten skrider frem, helsiden med fossen og Emma Frost som leser Wolverien sine tanker. Det som gjør alle disse bildene er fargeleggingen. Utrolig flotte.
Dette bildet er hentet fra boken (dobbeltside)


Jeg ler godt av parodien på diverse revolusjoner fra Sør-Amerike. Alle land har sine forlystelser: Spania har tyrefekting, Englend har fotball og CanastaRica har revolusjoner! Her går det for seg. Høk over høk og gjøk over gjøk.

Februar
Denne boka var overraskende bra! Det er masse vittige sammenligninger, bra språk, fint oversatt, masse humor og god moral. Jeg ler når jeg leser overskrifter som: "Kyssastrofe" og "Målet styrere, spesielt når det gjelder fyrer. Jeg likte også godt uttrykket "perd", som står for "en pen nerd". Humoren er en gjenganger (haha) gjennom hele boken, jeg har blant annet lagt inn et sitat fra boken hvor følelsene til Melody sammenlignes med marengs - overraskende, morsomt og ikke minst treffende.
Jeg liker også moralen i boka, den er nok en gjenganger i mange ungdomsbøker: Vær deg selv, vær stolt av den du er, tør å vær anderledes. Jeg leste en gang at ungdommer var en gjeng med mennesker som alle var unike på samme måte. Og det bringer meg over til den andre delen av boken som jeg personlig finner vittig, men som jeg kan tenke meg irriterer veldig mange. Namedroppingen: av sanger og artister og en oppramsing av merker på interiør og klær - på plasser hvor det etter min mening er helt irrelevant. Det kan jo tenkes at dette er gjort fordi det er veldig alminnnelige referanser blant ungdommen, men jeg tror ikke det. Jeg tror derimot det refererer godt til at dette er vanlig i ungdomskulturen, denne flokksammenstiminigen om trender og musikk. Alle de følgende sitatene er henget fra to sider i boken: "laken fra Frette over en AeroBed", se på favorittprogrammet sitt, The Biggest Looser", "fleecejakke fra Prada", "sesong en av Lost". På festen spiller de "Single Ladies" med Beyonce. Tidskoloritten er definitivt satt!


Engelsk, populistisk faglitteratur. Akkurat slik jeg elsker den. Boken beskriver blant annet fenomenet som går ut på at man justerer hukommelsen i ettertid slik at fortiden passer bedre med det som skjer i nåtiden. Den forklarer også tendensen folk har til å klynge seg til sine egene forklaringer selv om det er helt konkrete beviser på at dette ikke stemmer.
Morsom, lettfattelig og med gode historier som illustrerer poengene. Jeg likte spesielt godt denne historien:
Det er bevist at delfiner har hjulpet folk som har forulykket på havet inn til land. Folk som har blitt reddet har stått frem og bevist det. Det er derimot aldri bevist at det finnes delfiner som varsomt og med stor omhu har ledet folk ut på dypere vann og latt de drukne der. Hvorfor? Det finnes ingen vitner. Det vi hører om, det vi ser, det vi erfarer former vårt syn på verden så kraftig at det ofte er usikkert om vi greier å forholde oss til det vi selv ikke ser, hører eller erfarer. Men er det mindre sant av den grunn? Neppe. Det har tidligere vært et uttrykk i vitenskapen for nettopp dette fenomenet "en svart svane", men heretter skal jeg for min egen del omtale dette som "sorte delfiner".

Har lest boken og sett filmen tidligere. Lydboken er en yndlingsreprise sammen med ungene. Alt av Harry Potter er jo fantastisk, det som fasinerer meg mest er at Harry og bøkene vokser sammen med ungene. (Kan dessverre ikke si det samme om filmene). Historiene blir mer komplekse og karakterne utvikles.
Når det gjelder lydbøker er fortellerstemmen veldig viktig for meg og Torstein Bugge Høverstad leser helt fantastisk!
Vakkert språk. Jeg elsker å lese nynorsk og beskrivelsen av det vestlandske landskapet er så hjemmevant for meg at det til tider føles som jeg er der. Boken gir seg ut for å være selvbiografisk, men jeg er usikker. På slutten av boken viser det seg at en person plutselig er oppdiktet, det blir litt forvirrende for sjangerforståelsen hos meg. Når jeg leser boken tenker jeg på noe jeg leste hos Knausgård: At litteraturen sin funksjon er å gjøre noe vakkert. For her er det vakkert å være far til ei autistisk jente som ikke snakker, ikke sove om natta, kjøre buss og være blakk. For meg er kanskje det viktigste budskapet i boken at ting må snakkes om for å være virkelig
.
Mars
Typisk og utrolig bra fantasy. En kompleks og omfattende handling, med mye strategisk tenkning om slag og politikk. Det sier jo sitt at supplementet (som stort sett er en navneliste) er på 33 sider Det hjelper også på at en del skifter identited i boken.

Det som er problematisk er oversettingen. På side 578 fant jeg følgende: "Han var en jeger, en trapper og en morder". Hva er en trapper? På engelske er det en "pelsjeger" vil anta at ordet er satt rett inn uten å bli oversatt. Det er flere språklige merksnodigheter i boken blant annet fant jeg denne beskrivelsen av Danerys (på side 477) "De visste ikke hva de skulle tro om denne tynne, unge jenta med det gylne sølvhåret". Jeg hadde trodd at et gyllent hår var et hår med varme toner i seg, mens et sølvhår beskrev et hår med kalde toner. Jeg vurderer å skrifte språk til engelsk, men er usikker. Problemet med fantasy er at man ofte må starte på nytt, i og med at denne sjangeren inneholder mange nyskapte ord er det problematisk å skifte språk midt i en serie så man må ofte gå tilbake til startet. Den første boka var definitivt den som var dårligst oversatt så det er kanskje ikke så dumt?
For å dekke historien har vi veldig mange forskjellige synsvinkler i boken, og bokens handling er ikke bundet opp av enkelte personer, og hvert kapittel slutter med en cliffhanger. Veldig bra! En pageturner av dimensjoner.

Jeg liker også veldig godt filosofien i boken. Veldig mange gullkorn her (spesielt hvis man har tid til å legge merke til dem - innimellom er jeg så oppslukt av hva som skjer at jeg ikke helt får det med meg. )

Opprinnelig lagt inn av sitat

"Åh, er det sannhet du vl ha? Vær forsiktig min frue. Tyrion sier at folk ofte hevder at de hungrer etter sannhet, men at de sjeldent liker smaken av den når de først får den servert"

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-13, 10:05   #109
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Januar:

1. Elizabeth Haynes: Inn i det mørkeste hjørnet. Veldig bra bok synes jeg. Gripende og spennende.
2. Linwoood Barclay: Ute av syne. Spennende krim.


Februar:

3. Monika Nordland Yndestad: Jentene fra balletten. Ukjent forfatter, men så tips om den i avisa. Og den innfridde. Jeg slukte den på 1 døgn, og synes temaet var både vondt og interessant.
4. Øystein Wiik: Hvit panter. Bra bok. Ikke sånn ufattelig spennende at jeg ikke klarte å legge den fra meg. Men god.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.

Sist redigert av Nessie : 18-03-13 kl 09:13.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-13, 20:09   #110
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Januar
1. Elisabeth Åsbrink - Og fremdeles står trærne i Wienerwald.
2. Vigdis Hjorth - Leve posthornet.
3. E.L. James - Fri.
4. Trude Marstein - Hjem til meg.
5. Kristina Sandberg - Å føde et barn.
6. Cecilie Aurstad - Bare ukedager.
7. Rosamunde Pilcher - Stien i gresset.
8. Carl-Johan Vallgren - Havmannen.
9. J.K.Rowling - Den tomme stolen.
10. Tiger Garte - Fuglehotellet.
11. Sylvia Day - Gjenspeilet i deg.
12. Bernard Cornwell - Agincourt.
13. Sidsel Kreyberg - ME en sykdom i tiden.
14. Georgina Harding - Stillhetens bilder.

Februar
15. P.D. James - Døden kommer til Pemberley.
16. Carol Birch - Jamrachs menasjeri.
17. Henrik H Langeland - Verdensmestrene.
18. Marianne Fastvold - Tristan kommer.
19. Karin Bjørset Persen - Julebrevpikene.
20. Boualem Sansal - Min fars hemmelighet.
21. Joyce Maynard - Sensommerdager.
22. Rabih Alameddine - Hakawati - Historiefortelleren.
23. Abraham Verghese - Alene sammen.
24. Katherine Pancol - Skilpaddens langsomme vals.

Mars
25. Jan-Philipp Sendker - Kunsten å høre hjerteslag.
26. Hélène Grémmilon - Den fortrolige.
27. Jonathan Odell - Helbredelsen.
28. Threes Anna - Før monsunen.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-13, 22:38   #111
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.881
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

1. Jasper Fforde: The Eyre Affair
Det var helt uunngåelig å lese denne om igjen etter de store Brontë-dosene i desember. Den har jo sine svakheter (blant annet ganske langdryg eksposisjon), men Thursday Next er verdens kuleste heltinne, mr. Rochester blunker til deg med jevne mellomrom, og Thornfield Hall-sekvensen på slutten er vidunderlig.

2. Tetsu Kariya og Akira Hanasaki: Oishinbo à la carte: Sake
Mer japansk matmanga. Det er et hardt liv, på den ene siden passer ikke fransk hvitvin til sjømat (brings out the fishy taste!), og på den andre siden er japansk sakeindustri håpløst korrupt og inkompetent.

3. Tetsu Kariya og Akira Hanasaki: Oishinbo à la carte: Rice
Japan må ikke under noen omstendigheter importere ris fra USA, naturris er bare spiselig om den er genuint økologisk, og onigiri må trilles av kvinnehender. Just sayin’.

4. Charles Dickens: Great Expectations
Great Expectations er alt Oliver Twist ikke er. Den er kort og økonomisk, den har en spill levende hovedperson full av høyst gjenkjennelig tvil og utilstrekkelighet. Joe Gargery er kanskje verdenslitteraturens elskeligste, og miss Havisham er ganske sikkert en av dens mest foruroligende. Det er en bragd at hun ikke er komisk et eneste øyeblikk.

5. Tetsu Kariya og Akira Hanasaki: Oishinbo à la carte: Vegetables
Arrogant gastrofantastfar og ditto sønn braker sammen i kål- og nepeduell.

6. Tetsu Kariya og Akira Hanasaki: Oishinbo à la carte: Ramen and gyoza
Du trenger én mann som kan lage nudler og én som kan koke suppe.

7. David Mitchell: Cloud Atlas
Jeg begynte på denne med skepsis etter å ha sett den overlessede og skamløst new-age-fortolkende traileren til filmatiseringen, men boka sparket meg kjapt ut av det. Seks overveldende forskjellige historier, overveldende forskjellig fortalt, nydelig svøpt om den sentrale The Road-aktige postapokalyptiske fortellingen. Man skulle trodd at et så fortolkningshungrig opplegg kunne vært irriterende, men det er rett og slett a smacking good read. Som etterlater deg med et visst håp om at det kan bli små lommer av Civ’lize, selv i den mørkeste timen.

8. Simon Stranger: Mnem
Mnem er som en Prezi-presentasjon, den kan på et hvilket som helst punkt zoome milevis ut eller langt inn i og bak en detalj i den ellers lineære hovedhistorien. Dette liker jeg, og den strenge strukturen som følger byplanen i det originale Nem. Samtidig blir jeg irritert av den stadige fugleperspektiv- og futurumfortellingen, og tror forfatteren ville stått seg på å engasjere seg varmere i historien om Peter, Oliver og Nems første dager. Dessuten hadde han ikke trengt å vente til anmeldelsesforslagene på siste side med å være morsom.

9. Ned Beauman: The Teleportation Accident
Nokså tilfeldig trukket ut av fjorårets Booker-longlist fordi det var den som så morsomst ut. Og genuint vittig var den virkelig. Den har også et ellevilt, barokt plott som stort sett greier å holde styr på alle trådene (tentaklene?) og et uforglemmelig skrudd persongalleri. Men innerst inne er den en ganske alvorlig bok om rotløshet og ansvar – det siste disse folka trenger, er teleportering.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 09:53   #112
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

JANUAR
1. Huset du elsket - Tatiana de Rosnay
2. Felicia forsvant - Jørn Lier Horst
3. Hver dag, hver time - Natasa Dragnic
4. Margareths frihet - Jessica McCann

FEBRUAR
5. Hverdagsengler, Vingeklippet - Trine Angelsen
6. Huset med den blinde glassveranda - Herbjørg Wassmo
7. Når havet stilner - Jørn Lier Horst
8. Den umulige kjærlighetens hus - Christina Lopez Barrio
9. Mokka - Tatiana de Rosnay
10. Julebrevpikene - Karin Bjørset Persen
11. Den eneste ene - Jørn Lier Horst

MARS
12. Kafka på stranden - Haruki Murakami
13. Nattmannen -Jørn Lier Horst

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 22:42   #113
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Januar:

1. Den rikeste gutten i verden - David Walliams: Egentlig en barnebok, men noen ganger liker jeg å følge med i hva barna leser. Denne var egentlig litt fin, lest av tiåringen også.
2. Fifty shades of Grey - Fanget - E.L. James: Denne hadde jeg ikke planlagt å lese, men så ble jeg nysgjerrig da. Forfatteren skriver utrolig fengslende må jeg si...bok 2 er bestilt!
3. Fifty shades of Grey - Bundet - E.L. James: Leser og leser, og er klar for siste boka nå!
4. En pingles dagbok: Femte hjul på vogna - Jeff Kinney: Jeg liker disse småmorsomme bøkene jeg, også er det moro å konkurrere med tiåringen om hvem som leser den ut først (han vant, jeg holdt på med Bundet også).
5. Slangebæreren - Unni Lindell: Har tidligere lest Orkestergraven, har tenkt å høre meg gjennom hele serien om Cato Isaksen nå. Likte denne.
6. Doktor Proktor og det store gullrøveriet - Jo Nesbø: Har lest denne for eldste. Skjønner ikke helt at det er samme som skriver om Harry Hole, de bøkene elsker jeg, denne syntes jeg mindre om. Ikke at jeg er direkte målgruppen heller da, min sønn liker disse bøkene.
7. Drømmefangeren - Unni Lindell: Bra krim, liker hennes måte å skrive på.

Februar

8. Din godhet - Linda Olsson: Nydelig og varm bok, med en dyp sorg i bunn.
9. Sørgekåpen - Unni Lindell: Spennende krim.
10. Nattsøsteren - Unni Lindell : Jeg liker hennes måte å skrive på.
11. Fifty shades of Grey - Fri - E.L. James: Vemodig å være ferdig med denne trilogien, men det var en slutt etter min smak da, liker det sukkersøtt og happy.
12. Honningfellen - Unni Lindell: Denne var litt for opplagt dessverre.

Mars

13. Mørkemannen - Unni Lindell: Denne var bedre igjen

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 11:36   #114
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.497
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Legger inn bøkene jeg leser på bokelskere.no, men nå også her. (Ser jeg har masse problemer med å ha lagret datoen på bokelskere. Hva er forskjellen på 1 måned siden og 4 uker siden? Leste masse i romjulen, men husker ikke om jeg ble ferdig i desember eller januar.)

Januar

  • Evolusjon! (tegneserie)
For meg var det prosjekt X som var det som var inngangsporten til tegneserier. Og jeg har enda en svakhet for wolverine (og det er jeg neppe alene om, det er wolverine som er spin-off på det meste).
Siden tegneserien har utviklet seg som den har gjort, det vil si uten noen klar kronologi, så er historiene deretter. Nå ser det ut som om Wolverine på det nærmeste er blitt udødelig? En klar fordel for en tegneserieskaper som da kan plassere karakterene hvor som helst. Wolverine har jo enda en fordel, han ble jo tidligere hjernevasket med jenvne mellomrom (av Shields? Husker ikke helt navnene), slik at her kan det dukke opp minner og historier fra hvor som helst i fra som kan forklares med minnetap! (Dette minner meg om en vri i såpeserien Dalles hvor skaperne endte opp med å si at x antall av de tidligere historien bare var en drøm hos en av karakterene.)
Tegneserier er slik, og dette gjør jo at historiene i beste fall blir forvirrende og full av selvmotsigelser. Denne er ikke noe unntak.
Seksvensiseringen er flott (og jeg kjenner igjen et par typiske poser, blant annet av Storm som stiger ned og når Wolverine slår ut kjørne. Jeg er ikke like fornøyd med streken, men fargeleggingen er utrolig flott! For meg som er en gammel tegneserieleser oppleves dette av og til som forvirrende, når jeg sammenligner den fantastiske streken som av og til var i eldre tegneserier og med dertil crappy fargelegging. Det er som om ting har vridd seg 180 grader. Spesielt vil jeg fremheve scener som når han er i arenaen i Roma, når krigselefanten skrider frem, helsiden med fossen og Emma Frost som leser Wolverien sine tanker. Det som gjør alle disse bildene er fargeleggingen. Utrolig flotte.
Dette bildet er hentet fra boken (dobbeltside)


Jeg ler godt av parodien på diverse revolusjoner fra Sør-Amerike. Alle land har sine forlystelser: Spania har tyrefekting, Englend har fotball og CanastaRica har revolusjoner! Her går det for seg. Høk over høk og gjøk over gjøk.

Februar
Denne boka var overraskende bra! Det er masse vittige sammenligninger, bra språk, fint oversatt, masse humor og god moral. Jeg ler når jeg leser overskrifter som: "Kyssastrofe" og "Målet styrere, spesielt når det gjelder fyrer. Jeg likte også godt uttrykket "perd", som står for "en pen nerd". Humoren er en gjenganger (haha) gjennom hele boken, jeg har blant annet lagt inn et sitat fra boken hvor følelsene til Melody sammenlignes med marengs - overraskende, morsomt og ikke minst treffende.
Jeg liker også moralen i boka, den er nok en gjenganger i mange ungdomsbøker: Vær deg selv, vær stolt av den du er, tør å vær anderledes. Jeg leste en gang at ungdommer var en gjeng med mennesker som alle var unike på samme måte. Og det bringer meg over til den andre delen av boken som jeg personlig finner vittig, men som jeg kan tenke meg irriterer veldig mange. Namedroppingen: av sanger og artister og en oppramsing av merker på interiør og klær - på plasser hvor det etter min mening er helt irrelevant. Det kan jo tenkes at dette er gjort fordi det er veldig alminnnelige referanser blant ungdommen, men jeg tror ikke det. Jeg tror derimot det refererer godt til at dette er vanlig i ungdomskulturen, denne flokksammenstiminigen om trender og musikk. Alle de følgende sitatene er henget fra to sider i boken: "laken fra Frette over en AeroBed", se på favorittprogrammet sitt, The Biggest Looser", "fleecejakke fra Prada", "sesong en av Lost". På festen spiller de "Single Ladies" med Beyonce. Tidskoloritten er definitivt satt!


Engelsk, populistisk faglitteratur. Akkurat slik jeg elsker den. Boken beskriver blant annet fenomenet som går ut på at man justerer hukommelsen i ettertid slik at fortiden passer bedre med det som skjer i nåtiden. Den forklarer også tendensen folk har til å klynge seg til sine egene forklaringer selv om det er helt konkrete beviser på at dette ikke stemmer.
Morsom, lettfattelig og med gode historier som illustrerer poengene. Jeg likte spesielt godt denne historien:
Det er bevist at delfiner har hjulpet folk som har forulykket på havet inn til land. Folk som har blitt reddet har stått frem og bevist det. Det er derimot aldri bevist at det finnes delfiner som varsomt og med stor omhu har ledet folk ut på dypere vann og latt de drukne der. Hvorfor? Det finnes ingen vitner. Det vi hører om, det vi ser, det vi erfarer former vårt syn på verden så kraftig at det ofte er usikkert om vi greier å forholde oss til det vi selv ikke ser, hører eller erfarer. Men er det mindre sant av den grunn? Neppe. Det har tidligere vært et uttrykk i vitenskapen for nettopp dette fenomenet "en svart svane", men heretter skal jeg for min egen del omtale dette som "sorte delfiner".

Har lest boken og sett filmen tidligere. Lydboken er en yndlingsreprise sammen med ungene. Alt av Harry Potter er jo fantastisk, det som fasinerer meg mest er at Harry og bøkene vokser sammen med ungene. (Kan dessverre ikke si det samme om filmene). Historiene blir mer komplekse og karakterne utvikles.
Når det gjelder lydbøker er fortellerstemmen veldig viktig for meg og Torstein Bugge Høverstad leser helt fantastisk!
Vakkert språk. Jeg elsker å lese nynorsk og beskrivelsen av det vestlandske landskapet er så hjemmevant for meg at det til tider føles som jeg er der. Boken gir seg ut for å være selvbiografisk, men jeg er usikker. På slutten av boken viser det seg at en person plutselig er oppdiktet, det blir litt forvirrende for sjangerforståelsen hos meg. Når jeg leser boken tenker jeg på noe jeg leste hos Knausgård: At litteraturen sin funksjon er å gjøre noe vakkert. For her er det vakkert å være far til ei autistisk jente som ikke snakker, ikke sove om natta, kjøre buss og være blakk. For meg er kanskje det viktigste budskapet i boken at ting må snakkes om for å være virkelig
.
Mars
Typisk og utrolig bra fantasy. En kompleks og omfattende handling, med mye strategisk tenkning om slag og politikk. Det sier jo sitt at supplementet (som stort sett er en navneliste) er på 33 sider Det hjelper også på at en del skifter identited i boken.

Det som er problematisk er oversettingen. På side 578 fant jeg følgende: "Han var en jeger, en trapper og en morder". Hva er en trapper? På engelske er det en "pelsjeger" vil anta at ordet er satt rett inn uten å bli oversatt. Det er flere språklige merksnodigheter i boken blant annet fant jeg denne beskrivelsen av Danerys (på side 477) "De visste ikke hva de skulle tro om denne tynne, unge jenta med det gylne sølvhåret". Jeg hadde trodd at et gyllent hår var et hår med varme toner i seg, mens et sølvhår beskrev et hår med kalde toner. Jeg vurderer å skrifte språk til engelsk, men er usikker. Problemet med fantasy er at man ofte må starte på nytt, i og med at denne sjangeren inneholder mange nyskapte ord er det problematisk å skifte språk midt i en serie så man må ofte gå tilbake til startet. Den første boka var definitivt den som var dårligst oversatt så det er kanskje ikke så dumt?
For å dekke historien har vi veldig mange forskjellige synsvinkler i boken, og bokens handling er ikke bundet opp av enkelte personer, og hvert kapittel slutter med en cliffhanger. Veldig bra! En pageturner av dimensjoner.

Jeg liker også veldig godt filosofien i boken. Veldig mange gullkorn her (spesielt hvis man har tid til å legge merke til dem - innimellom er jeg så oppslukt av hva som skjer at jeg ikke helt får det med meg. )

Opprinnelig lagt inn av sitat

"Åh, er det sannhet du vl ha? Vær forsiktig min frue. Tyrion sier at folk ofte hevder at de hungrer etter sannhet, men at de sjeldent liker smaken av den når de først får den servert"

Boka er rettet mot matpakker til barn, men jeg har kjøpt den mest til meg selv. Og det er veldig mange "voksne" matpakker i denne boka etter min mening. Fin, informativ og med bra spennvidde: Her er både søtt og salt, sunt og usunt og varierende vanskelighetsgrad.
Kjøpte boka til jentene mine, og det var et veldig bra valg. Masse søtsaker - som de elsker - men også ting de kan utvide reportoaret sitt med. Til deres aldergruppe (8 og 11) synes jeg oppskriftene var veldig bra. Ikke så veldig mange indigrenser. Bra steg-for-steg forklaring med bilder. Liker også godt utstyrslisten (som er bra for nybegynnere). Det er også advarselstegn (utropstegn) hvor ting kan være farlig. Kun en ting som jeg direkte mislikte, og det er at de har et par matretter med frityrsteking. Det synes jeg ikke hører hjemme i en kokebok rettet mot barn, det er etter min mening alt for brannfarlig.
Usikker på hva jeg mener. Jeg har lest boken, men det å lese denne boken er som å lese strikkeoppskrifter, uten at man gjør noe mer blir det ikke noe resultat. Boken er rett og slett ett oppskriftshefte for å drive på med matematikkoppgaver. Og da oppgaver som ikke her helt skolerettet. Mye gøy. Kakuro er typisk noe jeg ville ha innført i skolen hvis jeg var mattelærer.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 14-04-13 kl 13:13.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-13, 12:59   #115
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.286
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Januar:
* Deobra Geary - A different witch.
* Deobra Geary - To have and to code.

Februar
* Anne Holt - Skyggedød

Mars
* Martes bok (høytlesning ungene)
* Sånn kan det være å ha asperger og høytfungerende autisme
* Marian Keyes - Mammy Walsh A to Z (lydbok)

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09

Sist redigert av Serafin : 11-03-13 kl 14:56.
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 12:11   #116
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Januar
1. Elisabeth Åsbrink - Og fremdeles står trærne i Wienerwald.
2. Vigdis Hjorth - Leve posthornet.
3. E.L. James - Fri.
4. Trude Marstein - Hjem til meg.
5. Kristina Sandberg - Å føde et barn.
6. Cecilie Aurstad - Bare ukedager.
7. Rosamunde Pilcher - Stien i gresset.
8. Carl-Johan Vallgren - Havmannen.
9. J.K.Rowling - Den tomme stolen.
10. Tiger Garte - Fuglehotellet.
11. Sylvia Day - Gjenspeilet i deg.
12. Bernard Cornwell - Agincourt.
13. Sidsel Kreyberg - ME en sykdom i tiden.
14. Georgina Harding - Stillhetens bilder.

Februar
15. P.D. James - Døden kommer til Pemberley.
16. Carol Birch - Jamrachs menasjeri.
17. Henrik H Langeland - Verdensmestrene.
18. Marianne Fastvold - Tristan kommer.
19. Karin Bjørset Persen - Julebrevpikene.
20. Boualem Sansal - Min fars hemmelighet.
21. Joyce Maynard - Sensommerdager.
22. Rabih Alameddine - Hakawati - Historiefortelleren.
23. Abraham Verghese - Alene sammen.
24. Katherine Pancol - Skilpaddens langsomme vals.

Mars
25. Jan-Philipp Sendker - Kunsten å høre hjerteslag.
26. Hélène Grémmilon - Den fortrolige.
27. Jonathan Odell - Helbredelsen.
28. Threes Anna - Før monsunen.
29. Toril Brekke - Sara.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-13, 16:24   #117
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.994
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

1. Per Petterson: Jeg nekter. En perle av en bok!

2. Sally Vickers: The Cleaner of Chartres. Dette var virkelig ingen perle. (da er i såfall jeg et svin) Platt fortelling med endimensjonale personer.

3. Carlos Ruiz Zafón: The Prisoner of Heaven. Tilbake til Barcelona og "Cemetery of forgotten books". Deilig.

4. Jane Austen: Emma. Du godeste for en samling irriterende karakterer. Men hun skriver godt, da.

5. Shilpi Somaya Gowda: Secret Daughter. Fin roman om India og adopsjon og tilknytning.

6. Erin Morgenstern: The Night Circus. En skikkelig magical mystery-tour. Jeg har veldig veldig lyst til at Le Cirque des Rêves skal dukke opp i mitt nabolag.

7. Aimee Bender: The Particular Sadness of Lemon Cake. Annerledes og fin, om en jente som smaker folks følelser i maten de lager.

8. Terry Pratchett: Snuff. Det er helt fantastisk hvordan han klarer å mikse stor humor og veldig alvorlig tema.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-13, 11:44   #118
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

JANUAR
1. Huset du elsket - Tatiana de Rosnay
2. Felicia forsvant - Jørn Lier Horst
3. Hver dag, hver time - Natasa Dragnic
4. Margareths frihet - Jessica McCann

FEBRUAR
5. Hverdagsengler, Vingeklippet - Trine Angelsen
6. Huset med den blinde glassveranda - Herbjørg Wassmo
7. Når havet stilner - Jørn Lier Horst
8. Den umulige kjærlighetens hus - Christina Lopez Barrio
9. Mokka - Tatiana de Rosnay
10. Julebrevpikene - Karin Bjørset Persen
11. Den eneste ene - Jørn Lier Horst

MARS
12. Kafka på stranden - Haruki Murakami
13. Nattmannen -Jørn Lier Horst
14. Bunnfall - Jørn Lier Horst

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-13, 21:50   #119
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Januar
1. Elisabeth Åsbrink - Og fremdeles står trærne i Wienerwald.
2. Vigdis Hjorth - Leve posthornet.
3. E.L. James - Fri.
4. Trude Marstein - Hjem til meg.
5. Kristina Sandberg - Å føde et barn.
6. Cecilie Aurstad - Bare ukedager.
7. Rosamunde Pilcher - Stien i gresset.
8. Carl-Johan Vallgren - Havmannen.
9. J.K.Rowling - Den tomme stolen.
10. Tiger Garte - Fuglehotellet.
11. Sylvia Day - Gjenspeilet i deg.
12. Bernard Cornwell - Agincourt.
13. Sidsel Kreyberg - ME en sykdom i tiden.
14. Georgina Harding - Stillhetens bilder.

Februar
15. P.D. James - Døden kommer til Pemberley.
16. Carol Birch - Jamrachs menasjeri.
17. Henrik H Langeland - Verdensmestrene.
18. Marianne Fastvold - Tristan kommer.
19. Karin Bjørset Persen - Julebrevpikene.
20. Boualem Sansal - Min fars hemmelighet.
21. Joyce Maynard - Sensommerdager.
22. Rabih Alameddine - Hakawati - Historiefortelleren.
23. Abraham Verghese - Alene sammen.
24. Katherine Pancol - Skilpaddens langsomme vals.

Mars
25. Jan-Philipp Sendker - Kunsten å høre hjerteslag.
26. Hélène Grémmilon - Den fortrolige.
27. Jonathan Odell - Helbredelsen.
28. Threes Anna - Før monsunen.
29. Toril Brekke - Sara.
30. Irene Sabatini - Nabogutten.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 09:14   #120
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2013

Januar:
1. Elizabeth Haynes: Inn i det mørkeste hjørnet. Veldig bra bok synes jeg. Gripende og spennende.
2. Linwoood Barclay: Ute av syne. Spennende krim.


Februar:
3. Monika Nordland Yndestad: Jentene fra balletten. Ukjent forfatter, men så tips om den i avisa. Og den innfridde. Jeg slukte den på 1 døgn, og synes temaet var både vondt og interessant.
4. Øystein Wiik: Hvit panter. Bra bok. Ikke sånn ufattelig spennende at jeg ikke klarte å legge den fra meg. Men god.

Mars
5. Tana French: Utrygg havn. Veldig bra bok. Litt annerledes krim på en måte. Likte den godt!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.

Sist redigert av Nessie : 22-03-13 kl 15:00.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no