Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Adopsjonens pris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-13, 22:41   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Jeg sitter igjen og håper noe inderlig at dette er spekulativ klipping fra filmselskapet sin side, hva adoptivforeldrene til barna angår. Og den psykologen skulle ikke hatt lov å ha noe med barn å gjøre noensinne.

Som pedagog med en viss utdannelse innen tilknytningspsykologi, satt jeg med en stor, vond klump i magen - alt, absolutt alt ble gjort galt i dette tilfellet, dersom denne filmen gir et riktig inntrykk.

(Forbeholdet er tatt ut fra min journalistiske utdanning, med en viss innsikt i hvordan klippe og redigere for å få en sak fram fra den vinkel man ønsker den skal vises fra.)

Jussen i selve adopsjonsprosessen er jo tvilsom i seg sjøl, enkelt og greit.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 22:42   #22
Wingman
her skal det bli liv
 
Wingman sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Innlegg: 687
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Det kaldeste kvinnemennesket jeg har sett på tv. men kan kjenne igjen typen.......

Hvorfor fikk ikke Masho f.eks lov å hjelpe med å bære varer ut av bilen? hvorfor ikke gi ungene en klem på dansk jord etter adopsjonsfirma og andre ikke var tilstedet. Ikke rart jentungen så livredd ut ved matbordet.

__________________
Pappaen til kiddo født 2010.
Wingman er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 22:49   #23
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg så på programmet i går, og satt egentlig og måpet hele programmet jeg og. Jeg har tenkt masse på det i dag, og jeg er fremdeles like satt ut av det hele.

Kan bare signere. Jeg så denne dokumentaren i går og har knapt sovet i natt. Det er en veldig sterk og god dokumentar om et særdeles viktig tema.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 22:57   #24
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Adopsjonens pris

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg kjenner to familier som har fått "storebror på kjøpet", så det er nok ikke helt uvanlig her heller. Den ene familien adopterte på slutten av 70-tallet, den andre på 80-tallet.

Jeg har forøvrig ikke sett programmet, eller lest noe om problemstillingen. Bare sånn for ordens skyld.

Altså. Man får ikke barn "på kjøpet" her i Norge. I Norge må man være godkjent for søsken for å få søsken.

Jeg har ikke sett dokumentaren. Men jeg vet ganske mye om hvordan adopsjonsprosessen foregår i Norge. Og det er verken Lotto eller tilfeldigheter som råder.

Selvføgelig kommer ikke barna med garantier. Det gjør heller ikke de barna man føder selv. Sånn sett er det greiere med adopsjon - adopterer man eldre barn så ver man at sjansen for at de kan ha både det ene og det andre i baggasjen er til stede.

Og av den grunn så må man altså spesialgodkjennes for eldre barn og søsken. Og veldig mange søskengrupper kommer som special needes barn. Det betyr at man må godkjennes spesielt til barnet/barna, av et eget statlig organ.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 22:59   #25
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Og ja, enig med Poly. Restriktiv adopsjonspolitikk er bra. Veldig.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 00:31   #26
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Herregud for en trist film. Når den stakkars lille jenta begynner å kaste ting rundt seg og rope på mamma. Som mor til en snart 3 år gammel jente får jeg helt vondt i magen.

(Men jeg tror ikKe det er lett å bli foreldre til et barn med tilknytningsproblemer, altså. Og at adoptivforeldrene møtte de biologiske og selv måtte si nei til å si hadet til barna er jo sjokkerende)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 01:41   #27
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Å fy f***...

Jeg har bare skummet gjennom programmet nå, men kjenner i grunn at det kanskje var nok. Hva slags adoptivforeldre var det der? Jenta så jo helt forskremt og fortapt ut. Tror aldri jeg har sett et så lite barn med et så tomt og uttrykksløst ansikt noen sinne.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 13:50   #28
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jenta så jo helt forskremt og fortapt ut. Tror aldri jeg har sett et så lite barn med et så tomt og uttrykksløst ansikt noen sinne.


Jeg er ingen ekspert på tilknytningsforstyrrelser, men dette er jo typisk for nettopp dette, evt kombinert med traumer/depresjon? (Kanskje sammen med barn som utstråler det med ukritiskhet mot fremmede) Og det er ikke nødvendigvis adoptivforeldrenes skyld at barn får slik forstyrrelse. Eller at et barn er tatt vekk fra foreldrene sine på en så rotete og dårlig måte som det her ble fremvist. Synes bare det er litt vikitg å si dette, fordi det er ganske tabu. Jeg vet om en i adopsjonsmiljøet som sier at det slettes ikke er helt uvanlig med omsorgsovertakelse pga uante utfordringer - også blent ressurssterke foreldre. Men at det snakkes lite om.

Når DET er sagt, så virket det absolutt ikke som at adoptivforeldrene taklet det særlig godt. Det gjør jo heller ikke alle andre foreldre som får barn med særskilte utfordringer - uten at det rettferdiggjør noe som helst.

Uansett: stakkars stakkars jente.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 14:17   #29
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Det er selvfølgelig viktige poenger Pelle. Jeg synes samtidig man må kunne forlange at adopsjonsforeldre er bedre egnet til å ta seg av spesielle utfordringer enn det foreldre som får barn på tradisjonelt vis er. Noe man vel også sikrer seg delvis ved å ha strenge krav til hvem som får adoptere og ikke minst hvem som får adoptere to på en gang.

Jeg synes også adoptivforeldre bør få bedre veiledning i hvordan forsterke tilknytningen, noe det jo slett ikke virket som om disse adoptivforeldrene fikk, heller det motsatte. Er det noen som vet om adoptivforeldre i Norge får veiledning av denne typen?

Instinktivt tenker jeg at barna må da kunne tilbakeføres til sine foreldre i Etiopia heller enn å bo på institusjon i Danmark dersom foreldrene faktisk ønsker å ta i mot dem. Jeg skjønner jo at det vil være komplisert, men det må da være det absolutt beste for barnet
i denne situasjonen.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 14:23   #30
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg synes også adoptivforeldre bør få bedre veiledning i hvordan forsterke tilknytningen, noe det jo slett ikke virket som om disse adoptivforeldrene fikk, heller det motsatte. Er det noen som vet om adoptivforeldre i Norge får veiledning av denne typen?

Instinktivt tenker jeg at barna må da kunne tilbakeføres til sine foreldre i Etiopia heller enn å bo på institusjon i Danmark dersom foreldrene faktisk ønsker å ta i mot dem. Jeg skjønner jo at det vil være komplisert, men det må da være det absolutt beste for barnet
i denne situasjonen.

De vi kjenner som har adoptert har ihvertfall fått info fra sin adopsjonsforening både om faresignaler og hvordan de kan forsterke bånd, og helsestasjonen har også visst noe om temaet. Men om folk evner å ta til seg info blir jo noe annet...

Hvis et barn er blitt meget skadet, så er det jo ikke sikkert at det ville hatt det bedre ved tilbakeføring? Jeg vet ikke, for jeg tenkte det samme som deg.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 15:07   #31
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Noen kommentarer fra dansk hold om dette programmet:

http://programmer.tv2.dk/articlenew....ikke-mere.html


http://politiken.dk/indland/ECE18261...g-fra-starten/

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/11/27/095423.htm

http://www.kommunikationsforum.dk/ar...ig-fortaelling

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.

Sist redigert av Inagh : 28-02-13 kl 15:11. Årsak: Lenketrøbbel
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 17:36   #32
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.


Instinktivt tenker jeg at barna må da kunne tilbakeføres til sine foreldre i Etiopia heller enn å bo på institusjon i Danmark dersom foreldrene faktisk ønsker å ta i mot dem. Jeg skjønner jo at det vil være komplisert, men det må da være det absolutt beste for barnet
i denne situasjonen.

Eg er ikkje så sikker på at det ville vere det beste for barnet no lengre. Det var jo ganske tydelig at ho hadde utvikla store problemer som ho treng profesjonell behandling for. Dersom ho blir tilbakeført til foreldra i Etopia vil ho nok ikkje få tilgang til slik behandling. I tillegg har det gått svært lang tid. Jenta er 8-9 år no og ho var 4 då ho blei adoptert. Hugsar ho språket fremdeles? Og korleis vil det vere å flytte frå ein barneheim der ho materielt sett har hatt det greit til ekstrem fattigdom og kanskje sult?
Eg trur det kanskje ville vere ei bedre løysing å få familiegjenforening i Danmark, altså at mor, far og søsken får oppholdstillatelse i Danmark. Då kan ho fortsette å få behandling og ha samvær med dei biologiske foreldra.
Men det er sikkert veldig vanskelig å få til reint juridisk.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 21:31   #33
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg vet om en i adopsjonsmiljøet som sier at det slettes ikke er helt uvanlig med omsorgsovertakelse pga uante utfordringer - også blent ressurssterke foreldre. Men at det snakkes lite om.

Jeg må innrømme at jeg deler det inntrykket. Mange barnevernssaker med adopterte barn enten som trøblete ungdommer eller som unge foreldre til omsorgssviktede barn. Det er selvsagt rene datapunkter, jeg har ingen statistikk på det. Inntrykket er også at flertallet av disse ble adoptert som relativt store.

Med "storesøsken på kjøpet" mente jeg forresten ikke at man ikke skulle være godkjent for søsken. Det regner jeg med er praksis i Danmark også. Men at flere ønsker søsken eller takker ja til tilbud om søsken tror jeg til dels har med mangel på adopterbare barn og med at i hvert fall ett av søsknene er relativt lite.

Ikke er jeg så overbevist om at Norge har noen mer restriktiv adopsjonspraksis enn Danmark heller. Jeg mistenker at det er naivt om vi tror mumbojumbopraksis blant samarbeidspartnere i landene det adopteres fra ikke forekommer. Og jeg synes det er snodig at godkjenningsprosessen for å bli adoptivforelder til større barn med suspekt bakgrunn og til dels svært sannsynlige relasjonsskader, er mindre omfattende enn prosessen for å bli fosterhjem for tilsvarende barn. Der har man liksom både angrefrist og tett oppfølging. (Jeg sier ikke at det er gjort i en fei å bli godkjent som adoptivforeldre, altså, på ingen måte. Jeg bare undres over om det informeres grundig nok om hvor grundig skadet et barn kan vise seg å være uten at man er klar over det).

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 12:18   #34
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Opprinnelig lagt inn av shute, her.


Jeg mistenker at det er naivt om vi tror mumbojumbopraksis blant samarbeidspartnere i landene det adopteres fra ikke forekommer. Og jeg synes det er snodig at godkjenningsprosessen for å bli adoptivforelder til større barn med suspekt bakgrunn og til dels svært sannsynlige relasjonsskader, er mindre omfattende enn prosessen for å bli fosterhjem for tilsvarende barn. Der har man liksom både angrefrist og tett oppfølging. (Jeg sier ikke at det er gjort i en fei å bli godkjent som adoptivforeldre, altså, på ingen måte. Jeg bare undres over om det informeres grundig nok om hvor grundig skadet et barn kan vise seg å være uten at man er klar over det).

Jeg lurer på hvorfor du tenker det er naivt å ikke tro at Norges adopsjonsforeninger ikke samarbeider med land/barnehjem der det ikke foregår suspekt praksis? Om man tar høyde for at ingenting er vanntett noe sted ang hva det skal være, tenker jeg at det er all grunn til å være trygg på at de norske foreningene samarbeider med land og barnehjem som tar adopsjonsprosessen på alvor. Foreningene bruker uendelig lang tid på å inngå avtaler med nye samarbeidsland fordi de gjør store mengder research og ikke vil inngå samarbeid før de er helt sikre. Og de er veldig raske til å bryte samarbeid med land/barnehjem der det er neo som helst rusk i systemet. Jeg synes det er svært uheldig å antyde at man ikke kan stole på utenlandsadopsjon gjennom norske foreninger uten å ha noe annet enn "jeg mistenker" å fare med som begrunnelse.

Du har helt rett i at det å bli adopsjonsforeldre ikke er gjort i en fei. Vi har deltatt på kurs, der vi har fått innblikk i barnas tilværelse på barnehjem, tilknytningsproblematikk og en lang rekke andre relevante problemstillinger. Vi har vært igjennom en lang og grundig godkjennelsesprosess gjennom mange hjemmebesøk og inngående samtaler om alt fra eget liv til samfunnsmessige og etiske problemstillinger. Adopsjonsforeningen vår stiller seg til disposisjon med alt du har av spørsmål i tiden etter at man kommer hjem med barnet i form av et lavterskeltilbud bemannet med fagpersoner. I tillegg har man tilgant til alt av vanlig hjelpeapparat som enhver forelder har i form av helsestasjon, lege, annet helsevesen, PPT og BUP.

Jeg tenker at såframt man ikke er prinsippiell motstander av utenlandsadopsjon, så er det neppe noe bedre utgangspunkt for en slik prosess enn å bo i Norge.

Om noen skulle tenke at det ikke er uvanlig at ting foregår som i den dokumentaren, så er det jo uendelig trist og veldig, veldig feil.

Dokumentaren er et definitivt worst case scenario og så bunnløs trist på så mange plan at det er umulig å sette ord på det. En standard norsk utenlandsadopsjonsprosess er selvfølgelig milelangt fra noe sånt - både når det gjelder det etiske ved prosessen fra giverlandet og når det gjeder foreldrenes evne til å ivareta et barn i den livskrisen det er å bytte hjem og omsorgspersoner.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 12:23   #35
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg lurer på hvorfor du tenker det er naivt å ikke tro at Norges adopsjonsforeninger ikke samarbeider med land/barnehjem der det ikke foregår suspekt praksis?

Fordi Danmark også har en faglig solid adopsjonspraksis, og dette likevel har forekommet i to høyprofilerte saker der over kort tid.

Jeg er helt enig med deg i at adopsjonsprosesser er langt bedre ivaretatt i Norge (Og Sverige. Og Danmark.) enn i de aller fleste andre land.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 13:21   #36
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Jeg er helt satt ut. Ikke slik at jeg får lyst til å gråte, jeg er bare veldig kvalm. Utover det vet jeg nesten ikke hva jeg skal si som ikke alt kloke hoder har sagt her.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 18:36   #37
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adopsjonens pris

http://www.adopsjonsforum.no/index.a...24&mid=4409224.

Adopsonsforum sitt tilsvar.

Jeg vil også påstå at Norge er mye strengere enn andre land mot samarbeid med land og organisasjoner. Norge brøt feks samarbeidet med Guatemala lenge før andre land pga mistanke om at ting ikke gikk riktig for seg. Norge er langt fra liberalt i adopsjonssammenheng. Jeg har vært på nok landsmøter i Adopsjondforum til å vite at de setter etikk veldig høyt.

Jeg begynte å se dokumentaren, men innså kjapt at den må ses når barna sover. Jeg får vondt helt inn i hjerterota.

Samtidig så kjenner jeg at dette aldri burde ha blitt vist på tv. Det er et barn som ikke har valgt å få eksponert livet sitt slik. Den burde kun vært vist til myndighetene, og debatten burde gått i politisk- og fagmiljø, ikke blant folk flest.

Mht forberedelser av adoptivforeldre så har adopsjonsforeningene hold foreldreforberedende kurs (jeg har vært kursleder), og tilknytningsforstyrrelser og det at ikke alt trenger å være en dans på roser var viktig tema. Staten overtok disse kursene (aner ikke om de har dem enda). Men selvfølgelig, man kan ikke være forberedt på alt. Og identitetskriser midt i de hormonelle tenårene kan nok være veldig vanskelig både for barn og foreldre. Det er jo ikke tvilsom at adopterte barn vil ha større utfordringer enn mange som vokser opp hos biologisk familie - vi snakker jo om barnevernsbarn, som mange ganger har hatt grusomme opplevelser bak seg.

Ellers er jeg enig i at foreldre som adopterer burde fått oppfølging slik fosterforldre får, da mange av problemstillingene nok er like.

Adopsjon er ikke for alle.

Og så forstår jeg fremdeles ikke den der med at man får en på kjøpet mot søsken. Man godkjennes for søsken før man får tildeling. Ingen får forespørsel om søsken uten at de først har fått ja fra myndighetene. Ergo er det ikke sånn at man ønsker seg den lille og tar den store på kjøpet. Man vet når man søker om søsken at det er meget mulig at barna ikke er "små og søte".

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 21:09   #38
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.


Samtidig så kjenner jeg at dette aldri burde ha blitt vist på tv. Det er et barn som ikke har valgt å få eksponert livet sitt slik. Den burde kun vært vist til myndighetene, og debatten burde gått i politisk- og fagmiljø, ikke blant folk flest.

Ja, her synes jeg de aktuelle barnas privatliv er grovt krenket samtidig som jeg synes det er viktig at slike saker belyses.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 22:19   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.


Ellers er jeg enig i at foreldre som adopterer burde fått oppfølging slik fosterforldre får, da mange av problemstillingene nok er like.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no