Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Selvoppofrende eller uansvarlig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-08, 23:39   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Selvoppofrende eller uansvarlig?

Jeg leste nettopp denne artikkelen. For noen år siden husker jeg at jeg leste om en tilsvarende sak (også i England) hvor det ble oppdaget kreft hos mor mens hun var gravid og hvor hun valgte å beholde barnet og ikke få behandling før etter fødsel. Hun hadde også barn fra før og i hennes tilfelle mener jeg å huske at kreften (som var en type hudkreft) ble oppdaget en god del tidligere.

Artikkelen jeg lenker til fremstiller moren som selvoppofrende, modig og heroisk; hun dør for å la sitt barn leve. Siden det i dette tilfellet "kun" var snakk om en planlagt utsettelse av kreftbehandling på en tre ukers tid kan jeg forstå valget hun tok. Jeg vet ikke noe om hvor raskt kreft sprer seg på tre uker, men innenfor det tidsrommet ville jeg antatt at disse ukene ikke ville spilt så stor rolle mtp å redde livet mitt dersom det var jeg som var rammet.

Det andre tilfellet jeg nevner innledningsvis (jeg finner dessverre ikke artikkelen igjen) var det snakk om flere måneder hvor hun utsatte behandlingen. Personlig finner det valget uansvarlig og hensynsløst overfor de barna hun allerede har. Fra deres ståsted vil det jo kunne reises spørsmål om hvorvidt babyens liv var så mye viktigere enn å få en reell sjanse til å fortsette å være mamma for dem. Hadde hun ikke hatt barn fra før ville jeg ikke nølt med å forsvare valget hennes, men nettopp pga at hun har barn fra før synes jeg hun er lumpen og hensynsløs og alt annet enn heroisk.



Hva sier dere?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 23:44   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvoppofrende eller uansvarlig?

Jeg er sterkt uenig med deg, og synes hun er modig og heroisk. For ikke å snakke om god mamma. Det kan være jeg tenker annerledes enn deg fordi jeg har den oppfatningen at mor ikke er uunnværlig, og at barna blir godt ivaretatt av far og øvrig familie.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 23:45   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvoppofrende eller uansvarlig?

Ut fra informasjonen i artikkelen så ser det ikke ut til at behandlingen ville hjulpet uansett. Iom at det hadde spredd seg. Jeg ville valgt det samme som henne, tror jeg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 23:47   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Selvoppofrende eller uansvarlig?

Jeg presiserer at jeg ikke er uenig i valget til mamman i artikkelen jeg lenker til, men det andre eksemplet jeg kommer med.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:40   #5
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Selvoppofrende eller uansvarlig?

Jeg har ikke lest den andre artikkelen TM, men jeg er enig i mange av dine synspunkter. I slike tilfeller tenker jeg også av og til på hva slags følelser søsknene får for det nye barnet. Vil de bevisst eller underbevisst klandre den nye babyen for morens død? Og hvor mye får de vite om hva som har skjedd?

  Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:50   #6
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvoppofrende eller uansvarlig?

Jeg klarer ikke å tenke slik HI gjør, kjenner jeg, for uansett utfall har mor gitt barnet livet. For meg finnes det ingen større gave enn akkurat det. De andre barna blir nok trist og lei seg, noe som er helt normalt etter å ha mistet en av sine nærmeste, men det er jo kreften (evt. annen sykdom) og ikke lillebrøsteren som tok livet av mamma. Sykdom er fælt og grusomt og urettferdig.

Hvis mor dør helt uten nettverk er saken selvsagt en helt annen.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:49   #7
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Selvoppofrende eller uansvarlig?

For meg er det vesentlig å skille på hva man visste på det tidspunktet man ble gravid.

Hvis en kvinne velger å bli gravid til tross for at hun vet at hun har kreft og vil dø uten behandling, da syns jeg det er uansvarlig.

Men er hun først blitt gravid, og så får beskjed om at hun har kreft - med valget aborter barnet og få behandling, eller fød barnet og utsett behandling - så stiller det seg ganske annerledes. Det kommer selvsagt også an på hvor langt ut i svangerskapet hun er kommet.

Så uten å vite mer konkret om det første eksemplet ditt, så er det heller ikke mulig for meg å si om jeg syns det var selvoppofrende eller uansvarlig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:55   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvoppofrende eller uansvarlig?

Jeg hadde absolutt tenkt mer på de andre barna enn det i magen, kjenner jeg. Om jeg hadde en sjanse, altså.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:56   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvoppofrende eller uansvarlig?

Jeg kan være enig i at det absolutt kan sees som uansvarlig å være selvoppofrende (med livet som innsats) når man har ansvaret for små barn. Det kan jo likevel være riktig å være selvoppofrende i mange situasjoner. Hva som ville være "riktig" i en gitt situasjon, og hva jeg ville valgt selv, er vanskelig å si. Jeg ville ikke planlagt å bli gravid dersom jeg hadde kreft (enten graviditeten ville gjøre det vanskelig å behandle meg eller ikke), og jeg tror nok jeg ville valgt abort fremfor å avstå fra livreddende behandling, spesielt dersom jeg hadde barn fra før. I alle fall hvis det var tidlig i svangerskapet. Men det er klart den enkeltes abortsyn kan være avgjørende i en slik situasjon.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 11:03   #10
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Selvoppofrende eller uansvarlig?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.


Det andre tilfellet jeg nevner innledningsvis (jeg finner dessverre ikke artikkelen igjen) var det snakk om flere måneder hvor hun utsatte behandlingen. Personlig finner det valget uansvarlig og hensynsløst overfor de barna hun allerede har. Fra deres ståsted vil det jo kunne reises spørsmål om hvorvidt babyens liv var så mye viktigere enn å få en reell sjanse til å fortsette å være mamma for dem. Hadde hun ikke hatt barn fra før ville jeg ikke nølt med å forsvare valget hennes, men nettopp pga at hun har barn fra før synes jeg hun er lumpen og hensynsløs og alt annet enn heroisk.

Jeg er nok på linje med deg, selv om jeg så klart tror begge valg vil være veldig vanskelige.

Men skulle jeg måtte velge - mellom det ufødte barn (før uke 24) og å være der for de jeg har, så hadde jeg nok valgt det siste. Ikke fordi jeg ikke tror at noen andre etter hvert kan fylle min rolle. Men jeg ønsker ikke å påføre ungene mine den sorgen som et sånt tap vil gi. Sorg, smerte og redsel er noe jeg vil skåne dem for så langt jeg klarer.

Jeg ville uansett ha måttet leve med valget etterpå. Det ville nok ha hjemsøkt meg ofte. Men det er noe med å se for seg det man har, og det som enda ikke helt "er her".

Huff. Der var min pertentlig påførte mascara klint utover i ansiktet. Bra jeg er nesten alene her på jobb i dag.

Men altså en vanskelig sak. Det vil jeg si.

Kreft er forferdelig, urettferdig og noe av det jeg frykter mest både hos barna, meg og mannen og annen familie.

Det ville nok vært en del faktorer her som ville avgjort valget, og råd fra helsepersonell. Prognoser et.c. Etter uke 24 kan jo en del barn overleve, et.c.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 11:22   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvoppofrende eller uansvarlig?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det andre tilfellet jeg nevner innledningsvis (jeg finner dessverre ikke artikkelen igjen) var det snakk om flere måneder hvor hun utsatte behandlingen. Personlig finner det valget uansvarlig og hensynsløst overfor de barna hun allerede har. Fra deres ståsted vil det jo kunne reises spørsmål om hvorvidt babyens liv var så mye viktigere enn å få en reell sjanse til å fortsette å være mamma for dem. Hadde hun ikke hatt barn fra før ville jeg ikke nølt med å forsvare valget hennes, men nettopp pga at hun har barn fra før synes jeg hun er lumpen og hensynsløs og alt annet enn heroisk.

Jeg er enig med deg TM. Særlig hvis det er svært tidlig i svangerskapet vi snakker om og det ennå er mye som kan gå galt med barnet i magen. Da bør barna på utsiden telle mest.

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Jeg har ikke lest den andre artikkelen TM, men jeg er enig i mange av dine synspunkter. I slike tilfeller tenker jeg også av og til på hva slags følelser søsknene får for det nye barnet. Vil de bevisst eller underbevisst klandre den nye babyen for morens død? Og hvor mye får de vite om hva som har skjedd?

Jeg tror det er en reell fare for at søsknene ikke får en bra start med babyen. Selvfølgelig. Man kan rasjonalisere og flisespikke og si at det er sykdommen og ikke babyen som har drept mamma, men det spiller jo ingen rolle.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no