Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-20, 18:04   #21
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Karamellmassen er satt til kjøling og OIOIOI så godt den smakte! Jeg hadde faktisk ikke forventet så god smak uten bruk av fløte. Jeg hadde en del maldonsalt inni, og smaken var såpass godt avstemt at jeg droppet salt utenpå.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-20, 18:28   #22
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Hvor mange karameller gir en batch? Eldste og kompis skal lage nå, og lurer på om de må lage enkel eller dobbel porsjon.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-12-20, 18:30   #23
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Jeg har også nettopp laget denne med kondensert melk. Ok, men når ikke smaken av skikkelige fløtekarameller til knes. Men veldig enkle å lage da, det var stort pluss.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-12-20, 11:36   #24
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Det jeg var veldig streng i går. Modererer meg, for når de hadde fått stått en stund så kom smaken seg betraktelig.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-12-20, 11:44   #25
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Smaken ble som sagt bra, men det var noe ordentlig klin å dele dem opp og pakke dem inn. Selv etter lang tid i kjøleskap, var massen veldig bløt og klissete. Jeg har sikkert hatt for lite/mye av noe oppi (jeg er ikke alltid like nøye når jeg måler opp ingredienser)?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-20, 11:49   #26
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Det er lett å få tak i russisk og kinesisk søtet kondensert melk i internasjonale matbutikker. Se etter disse:



__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-20, 12:15   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Smaken ble som sagt bra, men det var noe ordentlig klin å dele dem opp og pakke dem inn. Selv etter lang tid i kjøleskap, var massen veldig bløt og klissete. Jeg har sikkert hatt for lite/mye av noe oppi (jeg er ikke alltid like nøye når jeg måler opp ingredienser)?

Jeg har også opplevd dette, men som regel har det ikke skjedd. Jeg vet ikke hvorfor. En gang var de så klissete at de var umulig å løsne fra papiret.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-20, 14:33   #28
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Dette er tråden for meg nå i år. Oppskriften på mine fløtekarameller er inni eske 32 på et lager. Dust. Meg altså. Takk til FP for tråden.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-20, 14:54   #29
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Klissete karameller har kokt for kort tid. Dråpetesten gir en indikasjon, eller at massen runder 120 grader på et steketermometer.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-20, 19:27   #30
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Jeg ser at fru Timian har lagt ut en nesten tilsvarende oppskrift, men med hvitt sukker. Jeg mener å huske at jeg har prøvd begge deler, men jeg husker ikke forskjellen.

Hva er egentlig forskjellen på brunt og hvitt sukker i konfekt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-20, 19:28   #31
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

https://frutimian.no/2017/12/08/akku...-lette-a-lage/

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 01:21   #32
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg ser at fru Timian har lagt ut en nesten tilsvarende oppskrift, men med hvitt sukker. Jeg mener å huske at jeg har prøvd begge deler, men jeg husker ikke forskjellen.

Hva er egentlig forskjellen på brunt og hvitt sukker i konfekt?

Jeg vet ikke hva forskjellen er i konfekt, men det vil nok smake litt annerledes. Jeg bruker en god del brunt sukker i cookies og ofte også i brownies, og jeg synes det gir en slags "dypere" smak. Og så blir de mer seige. Men det er jo supert at man tydelig kan lage karameller med hvitt sukker også, hvis man ikke har brunt for hånden.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 07:35   #33
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Klissete karameller har kokt for kort tid. Dråpetesten gir en indikasjon, eller at massen runder 120 grader på et steketermometer.

Jeg kokte dem noen få minutter lengre enn det som stod i oppskriften. Det var det som var så tiltalende med denne oppskriften, at de kun skulle kokes i noen få minutter og at man slapp å styre med dråpetest.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 10:00   #34
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg vet ikke hva forskjellen er i konfekt, men det vil nok smake litt annerledes. Jeg bruker en god del brunt sukker i cookies og ofte også i brownies, og jeg synes det gir en slags "dypere" smak. Og så blir de mer seige. Men det er jo supert at man tydelig kan lage karameller med hvitt sukker også, hvis man ikke har brunt for hånden.

Jeg har iallfall brukt begge typer i denne oppskriften uten at jeg kam huske at det ble ulikt resultat. Kan ikke huske at det smakte annerledes heller. Må teste i år igjen, tror jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-20, 15:41   #35
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har iallfall brukt begge typer i denne oppskriften uten at jeg kam huske at det ble ulikt resultat. Kan ikke huske at det smakte annerledes heller. Må teste i år igjen, tror jeg.

Meld fra om resultatet

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-20, 14:04   #36
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Jeg kom på at jeg for uendelig lenge siden tenkte å lage et eller annet med kondensert melk. Men så ble det ikke gjort, og boksene ble puttet "på et lurt sted" og stuvet vekk. Nå ble jeg inspirert!

Så jeg har laget i overkant av 200 karameller. Halvparten ble "vanlige" karameller, laget med to bokser av den russiske kondenserte melken som Toffskij viser fram. Jeg lagde også en liten haug med karameller med en annen type kondensert melk (se vedlegget). For variasjonens del tok jeg i lakrispulver. Gode de også!

Og så lagde jeg til slutt karameller av en boks med kondensert melk hvor det underveis framstod som om dette ikke kom til å bli bra. Melken var mye mer tyntflytende og var mer melkehvit enn den blek-gule som de andre boksene hadde. Underveis i kokeprosessen syns jeg også at denne siste runden så veldig rar ut.

Men! Smaken ble god. På alle de forskjellige typene med boksmelk.

Mine notater etter denne runden:

* Kok i teflongryte
* Bruk digitalt termometer og kok til 118 grader (pass på at du rører, slik at det ikke bare er deler av massen som når 118 grader), ellers kan massen bli for klissete
* Skjær opp i biter som er akkurat passe for mellomleggs"papir" i plast
* Bruk salt!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg boksmelk.jpg (910,9 KB, 9 visninger)
__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-20, 14:23   #37
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Supre erfaringer, Lille Meg!

Jeg kan legge til etter erfaringer Eldste og kompisen gjorde, at man kan putte karamellmassen tilbake i kjele etter at den gar stått i kjøleskapet i to dager og ikke blitt stiv De hadde ikke kokt den lenge nok og ei heller fått høy nok temp da det stod i oppskriften at man ikke trengte å bruke termometer. De ble veldig gode.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-12-20, 15:26   #38
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Jeg lagde disse i går, enklere kan det vel ikke bli. Noterer meg til neste gang at jeg tar stor støpejernsgryte, som anbefalt. Røra blir stor i påvente at den når 124 grader.

https://carolinawidell.no/blog/2018/...ler-med-mandel

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 15:09   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Har laget i to omganger, én lading ble hardere enn den andre. Men gode begge to. Ingen smaksforskjell i forhold til at det er brunt sukker i den ene og hvitt i den andre.

Men til saken: Holder det seg i romtemperatur? Jeg har ikke plass til mer i kjøleskapet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-20, 18:42   #40
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: De aller beste, mykeste (og helst enkle) fløtekaramellene

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Har laget i to omganger, én lading ble hardere enn den andre. Men gode begge to. Ingen smaksforskjell i forhold til at det er brunt sukker i den ene og hvitt i den andre.

Men til saken: Holder det seg i romtemperatur? Jeg har ikke plass til mer i kjøleskapet.

Mine ble veldig klissete i romtemperatur! Men det kan være jeg kokte de litt kort? Jeg bygger på kjøleskapet i juletider med en stor plastkasse med lokk som jeg har i loftsboden (kaldt) eller ute på verandaen (enda kaldere!).

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no