Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dessert i en fei?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-18, 08:44   #1
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Dessert i en fei?

Til 12 personer. Hageselskap. Må kunne serveres i glass, kan ikke ta så lang tid å lage, må lages tidlig i formiddag, serveres i 18-tiden. Tips?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 08:50   #2
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Eton Mess. Lagvis med jordbær, vaniljekrem/krem og knust marengs. Eg har i nøden brukt pikekyss når eg ikkje har tid å lage sjølv, smaker heilt fint men såpass søtt at du ikkje må sukre kremfløten. Pynt gjerne med sitronmelisse. Perfekt å servere i glas!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 08:56   #3
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Hjemmelaget sorbet eller iskrem? Den kan jo lages når som helst siden den lagres i fryseren.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 09:26   #4
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Ostekake i glass, finnes mange oppskrifter. Strø på bær rett før servering

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 10:24   #5
Kiwi
Glad i frukt
 
Kiwi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 906
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Panna cotta. Evt. med jordbærsaus (laget av fryste jordbær så du slipper jobben/tiden det tar å rense de).

__________________
tvillingbror og tvillingsøster - 2007
Kiwi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 10:40   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Jordbær som du skjærer i store biter.

Til en korg jordbær tar du 2 ss balsamico og 2 ss brunt sukker, mariner jordbærene i dette ca 30 minutt.

Legg jordbærene i glass. Over tar du en dæsj vaniljekesam. Strø litt finrevet limeskall på toppen.


Dette er steika godt!



Edit: Kanskje ikke ideelt å lage hvis bæra må stå mange timer.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 11:26   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Rabarbrasuppe! 1 dl sukker, en halv liter vann og en splittet vaniljestang pr. 300 g renset rabarbra. Grovkutt rabarbraen, hiv alt i en kjele og kok i et kvarters tid. Sil den så du får gjennomsiktig, blekrosa suppe. Avkjøl og server, evt med en kule vaniljeis, en klatt panna cotta eller krem i hver porsjon. Det er godt med jordbær oppi også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 11:32   #8
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Sjokolademousse? eller rett og slett friske bær i glass, tøm over vaniljesaus? eller tøm på selv?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 12:20   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Kutt opp masse ferskener, press over masse sitron, smak til med melis og kanel. La det trekke noen timer (perfekt sånn i forhold til ditt tidsskjema). Snu og vend gjerne litt noen ganger underveis. Veldig frisk og litt overraskende smakskombinasjon. Det er godt med litt krem på, men også godt uten. Noen vil sikkert også synes det er godt sammen med is, men jeg syns det er bedre uten.

Tror jeg har lagt ut en mer nøyaktig oppskrift her for lenge siden, men det trengs ikke egentlig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 13:00   #10
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eton Mess. Lagvis med jordbær, vaniljekrem/krem og knust marengs. Eg har i nøden brukt pikekyss når eg ikkje har tid å lage sjølv, smaker heilt fint men såpass søtt at du ikkje må sukre kremfløten. Pynt gjerne med sitronmelisse. Perfekt å servere i glas!

Jøss, er det en faktisk rett med navn og det hele. Jeg lagde slike i mellomste sin skogsbursdag i fjor, og trodde jeg var helt utrolig oppfinnsom.
Han elsker pavlova, men det var jo ikke så lett å stappe opp i sekken.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-18, 21:14   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Mad muff pie/Oreo dessert. Lett å lage.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-18, 11:58   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Sånn porsjonsdessert i glass med safarikjeks, ostekrem og bær er utrolig deilig.

Det som gjør hele desserten er å lage en lake av revet limeskall med 2ss sukker og ringle over delte jordbær. La det trekke litt inn.
Bruk også bringebær og blåbær. Melisdryss på toppen.
Jeg lager med krem + ostekrem som blandes. Synes det er best.
Se evt. oppskrift på Detsøteliv.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-18, 12:27   #13
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Kake? Jeg synes kake fungerer fint som dessert, men vet at noen skiller mellom kake og dessert. For kake hadde jeg gått for stekt ostekake eller kake med lemoncurd. Bløtkake er også typisk sommermat synes jeg (men jeg spiser det aldri, er ikke så glad i det). Eller kvæfjordkake

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Hjemmelaget sorbet eller iskrem? Den kan jo lages når som helst siden den lagres i fryseren.

Jeg har iskremmaskin, men tror jeg ville ha fått problemer med å lage til 12 stykker. 6 hadde vært maks (med mindre isen var en del av desserten, feks eplekake og is)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-18, 12:38   #14
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Hva med smoothie?
Jeg har fått helt dilla og det passer så bra nå i sommervarmen. Og ikke er det fetende som kake heller. Kan fint stå i glass noen timer, lag den litt tynnere for den tykner litt av å stå.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-18, 10:28   #15
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Det ble panna cotta. Med jordbær og litt gele på toppen. Godt, søtt og bittelitt kjedelig. Kunne jeg hatt noe mer til, tro?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-18, 11:04   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Det hørtes deilig ut, Drømmedama. Jeg liker det best med bringebær på, men det er jo en smakssak. Mynteblad er også godt til og setter litt farge på det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-18, 11:50   #17
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dessert i en fei?

Karamelliserte nøtter med litt havsalt på er godt til. Litt krønsj.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no