Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kan vi ha med baby i bryllup?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-10, 15:32   #121
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Så med andre ord så er det bedre å ikke invitere folk med baby til bryllup hvis man ønsker en fest uten barn? Eller alternativ, kun invitere mannen?

Nei, slett ikke! Jeg ville aldri utelate å invitere noen jeg ønsket å ha på en fest.

Jeg vil vel heller snu det helt på hodet. At om du har venner eller familie du ønsker at skal delta i bryllupet og disse har babyer i en alder der barnevakt for en hel helg ikke lar seg gjennomføre så lar du enten babyen være med, eller legger tilrette for at babyen har tilsyn under middagen. Det er litt anderledes hvis paret med babyen bor der bryllupet gjennomføres. Da har de gjerne barnevakt lettere tilgjengelig.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 15:41   #122
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Hvis den bryllupsfeiringen man ønsker å legge opp til er veldig lite barnevennlig og/eller man av andre grunner ikke ønsker barn/babyer i bryllupet, så må man jo planlegge et annet bryllup enn man egentlig ønsket seg hvis man skal tilrettelegge for barn. Og hvis det er veldig nære venner eller veldig nær familie det er snakk om, er det mer nærliggende å skulle tilrettelegge for at de skal kunne ha med seg babyen sin, enn hvis det er mer "perifere" gjester.

Men jeg synes uansett (enten jeg ser det fra brudeparets eller gjestenes ståsted) det er unaturlig å tenke seg at en invitasjon "selvsagt" inkluderer babyen dersom det ikke er sagt noe om det, og synes det eneste rimelige, dersom man ønsker eller "må" ha med seg babyen, er å spørre om det er mulig/ønskelig å gjøre det. Og jeg har aldri skjønt det med at det skal være "ufint" å invitere folk som kanskje ikke vil kunne få til å komme (slik jeg har sett at noen mener i lignende diskusjoner før). En invitasjon er et ønske om at man ønsker å ha med vedkommende, og om de ikke kan fordi de ligger på barsel eller ikke får barnevakt eller det blir for dyrt, så takker de nei, men jeg synes ikke man trenger å forutsette at de ikke kan komme og la være å invitere dem av den grunn.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 15:46   #123
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Nei, slett ikke! Jeg ville aldri utelate å invitere noen jeg ønsket å ha på en fest.

Jeg vil vel heller snu det helt på hodet. At om du har venner eller familie du ønsker at skal delta i bryllupet og disse har babyer i en alder der barnevakt for en hel helg ikke lar seg gjennomføre så lar du enten babyen være med, eller legger tilrette for at babyen har tilsyn under middagen. Det er litt anderledes hvis paret med babyen bor der bryllupet gjennomføres. Da har de gjerne barnevakt lettere tilgjengelig.

Jeg mener helt ærlig at det ikke er mitt ansvar å sørge for at de jeg inviterer har barnevakt. Det kan fort være flere som ikke har tilgang på barnevakt selv om de ikke har baby. Jeg kjenner da folk med større unger som ikke har hatt lett tilgang på barnevakt, da måtte jeg altså godta at de tok med seg ungene i bryllupet mitt?

Jeg kunne selvsagt prøvd å hjelpe til med å finne en løsning, men det igjen forutsetter at jeg får beskjed om at de har problemer med å skaffe barnevakt.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 15:51   #124
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er klart man må tåle det. Hva er alternativet, liksom? Hente gjestene med makt?

)

Alternativet å ikke tåle går vel på at brudeparet blir dødelig fornærmet over at man prioriterer sin lille nyfødte framfor dem og at vennskapet kan få en trøkk.

Det er ikke noe jeg ha opplevd selv, men jeg har vel lest på nett at slikt kan forekomme.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 15:53   #125
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis den bryllupsfeiringen man ønsker å legge opp til er veldig lite barnevennlig og/eller man av andre grunner ikke ønsker barn/babyer i bryllupet, så må man jo planlegge et annet bryllup enn man egentlig ønsket seg hvis man skal tilrettelegge for barn. Og hvis det er veldig nære venner eller veldig nær familie det er snakk om, er det mer nærliggende å skulle tilrettelegge for at de skal kunne ha med seg babyen sin, enn hvis det er mer "perifere" gjester.

Dette er jeg veldig enig i. I bunn og grunn ender man med hva man ønsker mest. Festen man har sett for seg, eller hvem som har mulighet til å delta. Jeg tror de aller fleste strekker seg legger i begge retninger om det gjelder familie eller nære venner.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men jeg synes uansett (enten jeg ser det fra brudeparets eller gjestenes ståsted) det er unaturlig å tenke seg at en invitasjon "selvsagt" inkluderer babyen dersom det ikke er sagt noe om det, og synes det eneste rimelige, dersom man ønsker eller "må" ha med seg babyen, er å spørre om det er mulig/ønskelig å gjøre det. Og jeg har aldri skjønt det med at det skal være "ufint" å invitere folk som kanskje ikke vil kunne få til å komme (slik jeg har sett at noen mener i lignende diskusjoner før). En invitasjon er et ønske om at man ønsker å ha med vedkommende, og om de ikke kan fordi de ligger på barsel eller ikke får barnevakt eller det blir for dyrt, så takker de nei, men jeg synes ikke man trenger å forutsette at de ikke kan komme og la være å invitere dem av den grunn.

Igjen enig, jeg har alltid vært på den siden som mener en invitasjon er hyggelig, uansett om man kan komme eller ikke. Jeg synes imidlertid at man bør regne med at det kanskje kommer en baby eller at man får spørsmål om det er mulig hvis man inviterer foreldre med små babyer. For meg dreier det seg også om gjestfrihet.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 15:54   #126
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg mener helt ærlig at det ikke er mitt ansvar å sørge for at de jeg inviterer har barnevakt. Det kan fort være flere som ikke har tilgang på barnevakt selv om de ikke har baby. Jeg kjenner da folk med større unger som ikke har hatt lett tilgang på barnevakt, da måtte jeg altså godta at de tok med seg ungene i bryllupet mitt?

Jeg kunne selvsagt prøvd å hjelpe til med å finne en løsning, men det igjen forutsetter at jeg får beskjed om at de har problemer med å skaffe barnevakt.

Det der er dine egne ord. Jeg har hele tiden argumentert i forhold til babyer.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 16:04   #127
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.988
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

mine foreldre blir jo med. Og det viser seg at vi har nok bonuspoeng til hele hurven. Så de betaler ikke hotell eller fly selv. Alt annet betaler de selv. Men de ville jo bli med uavhengig av kostnader.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 16:09   #128
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Det er forskjell på intime bryllupsmiddager for 10 pers på små restauranter enn sigøyner-bondebryllup for nitti pers på grendehuset. En barnevogn eller tre "forsvinner" liksom litt når det er en diger festsal med tilstøtende rom eller et stort hotell, enn når det er i et ørlite lokale og babyen plutselig utgjør en anseelig prosent av de tilstedeværende.

Folk må da gjøre hva de vil, men vi tenkte at når vi inviterte de vi virkelig ønsket å ha i bryllupet så måtte vi jo -som et godt vertskap - ta hensyn til hvilken livssituasjon de aller fleste gjestene våre er i, nemlig småbarns- og babyfasen. Ettersom vi har egne barn, og alle de vanlige barnevaktene var tilstede i bryllupet, var det også kjekkest for eldstebarnet å ha lekekamerater i bryllupet. Vi la opp til koldtbord og småbord, som gjorde det enklere for alle å flytte litt på seg, gå til og fra, osv.

Jeg har ingen skrupler med å ha alkoholservering i et lokale med barn tilstede. Innen noen de mest rocka hadde fått noe særlig promille, hadde ungene -stort sett- lagt seg. Jeg tror nok Hattifnatten (som var i bryllupet vårt) har helt rett i at "flatfyll" og flatfyll er litt ulike ting. Det var kun god stemning og masse latter og dans. Ingenting ikke ungene syntes var stas.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 16:11   #129
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg tror også mange av våre venner ville følt at det ikke var ok å feste og drikke om det var barn til stede.

Jøss, hvordan fester dere da? Danskebåt?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 16:52   #130
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Alternativet å ikke tåle går vel på at brudeparet blir dødelig fornærmet over at man prioriterer sin lille nyfødte framfor dem og at vennskapet kan få en trøkk.

Det er ikke noe jeg ha opplevd selv, men jeg har vel lest på nett at slikt kan forekomme.

Det er vel egentlig like greit slik at man kan kvitte seg med sånne "venner" umiddelbart.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 16:55   #131
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Alternativet å ikke tåle går vel på at brudeparet blir dødelig fornærmet over at man prioriterer sin lille nyfødte framfor dem og at vennskapet kan få en trøkk.

Det er ikke noe jeg ha opplevd selv, men jeg har vel lest på nett at slikt kan forekomme.

Jada, det er klart. Det var ment som en spøk.

Og som sagt så er det jo forskjell på hvordan man sier ting. Man kan si "Vet du, vi har ikke mulighet til å få tak i barnevakt, så vi kan dessverre ikke komme, men vi håper dere får en kjempefin fest," eller man kan si "Nei, ærlig talt, hvis vi ikke får ta med barnet/barna, så kan det være det samme med både festen og dere!!!". Og jo nærmere den andre varianten man er, jo større er vel sjansen for at brudeparet reagerer negativt, ville jeg tro.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 17:07   #132
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jøss, hvordan fester dere da? Danskebåt?

Og hva mener du med danskebåt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 17:07   #133
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jøss, hvordan fester dere da? Danskebåt?

Nei. Jeg synes ikke vanlig voksenfest er spesielt barnevennlig, uten at det trenger å bety spying på dansegulvet før klokka 21.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 17:16   #134
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Nei. Jeg synes ikke vanlig voksenfest er spesielt barnevennlig, uten at det trenger å bety spying på dansegulvet før klokka 21.

Jeg er enig med Snippa. Ingen spying hos oss, men jeg ville ikke hatt barn i vårt bryllup. Dersom noen hadde bedt om å få ta med en fireåring eller en toåring hadde jeg blitt rimelig paff. Middag i 5 timer egner seg også dårlig for den aldersgruppen har jeg hørt, og dersom man ikke har tenkt det for barn, er det ikke planlagt tilrettelagt for dem heller.
Jeg synes det er noe helt annet å be om å få ta med en baby. Vel satt den litt på fanget ved bordet, ellers endte det jo bare med en tidlig kveld for mor samt en del trilling.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 17:33   #135
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Om man kjenner noen så godt at man ber dem bruke mange tusen kroner på å komme i ens bryllup, så kjenner man dem godt nok til å spørre hva man gjør med babyen også. :datapunkt:

Og om man spør så kan vertskapet svare det de vil. Og om verskapet ikke vil ha babyen på festen men gjerne vil ha gjestene der så kan vertskapet feks finne en trillepike som ordner det meste med babyen så gjestene kan delta på festen uten at babyen har hovedrollen.

Jeg kan godt se for meg bryllup som ville være rasert med en gråtende baby og bryllup som vil være uendelig vellykket med løpende åtteåringer.

  Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 19:17   #136
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg mener at hvis man inviterer noen med baby i den alderen må man regne med at de har med seg babyen i bryllupet. Ingen kan forvente at noen reiser fra en baby på 6 mnd for en hel helg, ei heller at de har barnevakt å ta med seg. Selvfølgelig kan man spørre brudeparet om det er lov å ta med babyen, men jeg synes det er rett og slett ufint å si nei til det. …

Dette er for meg en helt uforståelig tankegang.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.


Altså, jeg synes det er selvsagt at når man inviterer til fest, enten det er bryllup eller noe annet, så har man rett til å bestemme hva slags fest det skal være og hvem som skal komme. Og når man blir invitert til en fest, har man selvsagt rett til å takke ja eller nei ut fra om dette er en type fest man har tid og lyst og anledning til å delta i. Og så er det såklart mulig å spørre på en hyggelig måte om hvordan festen er, og få avklart om dette er en fest der folk har med barn eller ikke (litt som at det er greit å spørre om det er en fest der folk har med seg partner eller ikke), og at man vurderer om man skal komme eller ikke ut fra det svaret man får.

Jeg synes det er veldig merkelig å bli så sint og såret over at noen inviterer til en annen slags fest enn det man håpet på som en del høres ut som de gir uttrykk for. (Men selvsagt finnes det hyggelige og mindre hyggelige måter å både spørre og svare på.)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis den bryllupsfeiringen man ønsker å legge opp til er veldig lite barnevennlig og/eller man av andre grunner ikke ønsker barn/babyer i bryllupet, så må man jo planlegge et annet bryllup enn man egentlig ønsket seg hvis man skal tilrettelegge for barn. Og hvis det er veldig nære venner eller veldig nær familie det er snakk om, er det mer nærliggende å skulle tilrettelegge for at de skal kunne ha med seg babyen sin, enn hvis det er mer "perifere" gjester.

Men jeg synes uansett (enten jeg ser det fra brudeparets eller gjestenes ståsted) det er unaturlig å tenke seg at en invitasjon "selvsagt" inkluderer babyen dersom det ikke er sagt noe om det, og synes det eneste rimelige, dersom man ønsker eller "må" ha med seg babyen, er å spørre om det er mulig/ønskelig å gjøre det. Og jeg har aldri skjønt det med at det skal være "ufint" å invitere folk som kanskje ikke vil kunne få til å komme (slik jeg har sett at noen mener i lignende diskusjoner før). En invitasjon er et ønske om at man ønsker å ha med vedkommende, og om de ikke kan fordi de ligger på barsel eller ikke får barnevakt eller det blir for dyrt, så takker de nei, men jeg synes ikke man trenger å forutsette at de ikke kan komme og la være å invitere dem av den grunn.

Dette uttrykker så veldig godt hva jeg mener.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 14:35   #137
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan vi ha med baby i bryllup?

Spør først brudeparet, selvsagt, så lenge du selv er innstillt på å ta med baby i bryllupet. Ellers kan mannen kanskje reise alene ?

(Har selv heller slitsomme erfaringer med småbarn-på-fest. Foretrakk etterhvert at kun den ene av oss var med fremfor å bli stresset og frustrert over å slepe på babyens pikkpakk og bli hentet ut av selskapet ørtiførti ganger...).

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no