Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-19, 00:15   #1
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Ferien nærmer seg med stormskritt.
Jeg har testet bobilen til mamma og pappa, og skal låne den i uke 31 og 32. Eller en av ukene i alle fall. Kjempefin bobil, og den er god å kjøre.

Bor i Trøndelag. Og har snust rundt på ulike turmål som er mer eller mindre hårete i og med at dette blir min første tur alene med ungene.
Har tenkt på Hunderfossen. Har tenkt på Orsa i Sverige, og Bodø siden vi har venner der. Bodø krever to dager kjøring. Orker jeg det tror dere?

Trenger tips til fine steder å dra alene med barn på 5 og 9 år, gjerne med fine spisesteder det er greit å ta seg til om man vil unngå å kjøre seg fast inne i et eller annet tettsted...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-19, 01:42   #2
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.270
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Med bobil kan dere jo stoppe og sove på rasteplasser (i alle fall i Norge. Jeg hadde være skeptisk til det bare over grensa altså) - og siden både do og kjøkken er med er det null stress (prøvetøm doen og gråvannstank på forhånd!).

Hvis dere tar turen til Sverige kan dere jo kjøre til Østersund første dagen (alltid stas å bade i Storsjøbadet - bare unngå Storsjøyran helga uke 31) og så videre til fx Leksand.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-19, 19:41   #3
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Jeg ville tatt utgangspunkt i værmeldingen. Bobilferie i regnvær er oppskrytt. Vi spiser de fleste måltidene i bobilen, av og til tar vi en kjapp stopp på en butikk for litt ferskt brød og pålegg, ellers går det mye i nystekte rundstykker i Omnia’en. Taco i bobilen er ny højdare

God tur!

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-19, 19:52   #4
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Jeg ville tatt utgangspunkt i værmeldingen. Bobilferie i regnvær er oppskrytt. Vi spiser de fleste måltidene i bobilen, av og til tar vi en kjapp stopp på en butikk for litt ferskt brød og pålegg, ellers går det mye i nystekte rundstykker i Omnia’en. Taco i bobilen er ny højdare

God tur!

Jeg fikk omnia til bursdagen, har meldt meg i omniaklubb på FB.
Spennende om jeg kommer til å være i den kategorien som lovpriser eller den kategorien som brenner det meste....
Jeg er en godværs camper og vi drar dit det er fint vær. 9 og 15 åring i bobil i regnvær er ingen feriehøydar.
Men campingplasser med oppvarmet basseng, trampoliner,wifi og barnevennlige fungerer for oss.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 00:38   #5
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Omnia?

Kanskje jeg rett og slett bør ha både nord og sør i tankene og så velge etter været når uka kommer?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 01:04   #6
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.466
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Omnia?

Kanskje jeg rett og slett bør ha både nord og sør i tankene og så velge etter været når uka kommer?

Vi har ikke stekeovn i bobilen, så jeg har kjøpt en Omnia

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 10:42   #7
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Ingen gode tips men vil berre seie; Fy søren så tøff du er

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 11:18   #8
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Skal du sørover og reiser alene med unger så kan jeg absolutt anbefale Moysand ved Fevik ca. 1/2 time nord for Kristiansand. Fantastisk flott å være der med unger.

Oddanesand i Nevlunghavn i Vestfold er også kjempeflott å dra med unger, og der er alt mulig i gangavstand sånn at en kan gå til bakeriet eller "sentrum" eller Mølen som er fantastisk turområde. De har også flotteste stranden.

Begge disse campingene er det bare flott å være uten å gjøre så mye annet enn det som er rundt der i tilfelle. Og de ukene du skal dra er det nok ikke like fulle som i midten av juli. Fra Moysand skal de sende fra på NRK hele uke 28 på sommeråpent, så da kan du se en del av området der selv om det sikkert er tjukt av folk akkurat den uka. Har vært begge plasser midt i juli, og er helt flott å være der da også, men litt roligere etter fellesferien på ukedagene.

Så har du Daftø i Strømstad om du vil over på svenskesiden. Er du på de kanter så går det ann å ta et par netter der. Masse aktiviteter for ungene inkludert i prisen for overnattingen, men også en lekeland en kan betale ekstra for. Synes Daftø har blitt dyrt å dra til i fellesferien, men vi har hatt digert telt og vært ei uke. En natt eller to med bobil blir jo ikke så dyrt. Den campingen er veldig flott.


Sist redigert av Elisabet : 14-06-19 kl 11:24.
Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 11:52   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Eksen skal ha de med til Kristiansand og Mandal. Så det området utgår. Jeg orker heller ikke kjøre så langt. Spesielt siden ungene allerede har kjørt 200 mil. Bodø er forsåvidt like langt nesten, men er i det minste andre veien.

Takk, Tussa. Føler meg ganske tøff og.
Men tenker at jeg klarer det etter alt jeg har klart det siste halve året...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 22:40   #10
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Bobilferie er supert! Vi har vært på endel plasser i Norge, og det er store variasjoner forråsiresånn.

Hvis du skal vestover, så er det en fin plass som heter skoldastraumen like ved Avaldsnes/Karmøy. De hadde basseng, strand og fiskemuligheter.
Vi var på en litt stusselig men nydelig plass i Loen. Hadde utsikt mot via ferrataen. Det var dog før taubanen, og jeg hadde nylig operert ankelen. Så de ble ikke noen tur.

I Lom hadde de en koselig plass. Nordal turistsenter. Med et klatretårn, og zipline over Bøvra. Akkurat ved fossen der. Steinsenter og natursti. Og nærhet til fjellet!

Bobilparkeringen i Ålesund var fantastisk! De som kom tidligst, lå helt ut ved havet. De satt rett utenfor bobilen med fiskestanga i hånda. Nære nok sentrum til at det bare var å rusle bort. Toalett og dusj tilgjengelig. Samt vannpåfylling og tømming av gråvann og toalett.

Vi har aldri vært nord for Trondheim da. Men kjørt over mange fjell, og hele kysten fra Trondheim til Oslo.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 22:44   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

Daftø over grensen, ja. Barna dine er i perfekt alder til Foldvik familiepark i Stavern.

https://foldvik.no/

Både barne- og foreldrevennlig.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-19, 23:09   #12
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ferie alene med barna, i bobil. Hvor drar vi?

På Daftø må man bestille plass i god tid tror jeg. Vi endte på en av naboplassene, for alt på Daftø var opptatt tre uker i forveien. I Sverige er det mye mer vanlig å bestille ønsket plass via nett i forkant. De er veldig gode på campingplasser da!

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no