Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hjelp til norsklekse

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-12, 17:12   #21
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Predikat er et setningsledd som står direkte til subjektet og som kommer etter uselvstendige verb. (Hete, væew, synes osv.)

F.eks: Lise er en jente (pred. substantivfrase)
Lise er veldig grei (pred. adjektivfrase)

Trur eg.

Jeg underviser ikke i dette sånn til dagen, elevene skal liksom kunne det når de begynner på vg, så det er mulig jeg ikke er helt oppdatert.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:15   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Setningsanalyse er jo det kjekkeste i verden! Det er enda kjekkere på tysk. Vi hadde et eget syntaksfag (og et morfologifag). Det er utrolig lange setninger å analysere i tysk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:18   #23
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Jeg skjønner det var en grunn til at jeg droppet tysk etter første året.

Men ok, hvis det er predikat så skjønner jeg det. Men jeg merker faktisk den samme følelsen av manglende kontroll komme når jeg ser Rines forklaring over. Snodige greier. Dette må jeg repetere før jeg havner i beita når en av ungene kommer og spør. For det er sikkert ikke så lenge til.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:18   #24
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Det het ikke adverbial da jeg gikk på skolen. Men det het det før. Jeg vet ikke hva det het. Hva er adverbial egentlig? Adverb er jo noe annet vel?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:19   #25
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Jeg liker/likte det også, men det ruster fort når man bare er litt "innom" noen ganger i året.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:22   #26
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Adverb er ordklassen. Adverbial er setnignsleddet. Og når gikk egentlig du på skolen, apan?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:23   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Det har hett adverbial så lenge jeg har gått på skolen. Jeg er 75-modell. Både på tysk og norsk. (Med stor A på tysk, riktignok.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:25   #28
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det har hett adverbial så lenge jeg har gått på skolen. Jeg er 75-modell. Både på tysk og norsk. (Med stor A på tysk, riktignok.)

Snåle greier. Jeg husker faktisk ikke det ordet. Men jeg husker det var noe vi skrev a over. Men jeg innbilte meg at det var adjektivene. Ikke at jeg husker hva vi kalte dem heller.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:30   #29
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Man skriver A over adverbial. Det er "koden".

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:31   #30
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Jeg er født i 75. Jeg var god i grammatikk også så jeg har vel hatt det da....

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:31   #31
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Burde det ikke vært brukt tallordet ett her, istedet for artikkelen et?

Og norsklekse skrives i ett ord.

Det er valgfritt, sier min norsklærerkollega. Man kan velge om man vil omtale substantivet generelt eller som et tall.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:34   #32
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er valgfritt, sier min norsklærerkollega. Man kan velge om man vil omtale substantivet generelt eller som et tall.

Så rart. Jeg ville automatisk ha sagt at "et" ble feil her. Det er jo bare å oversette til engelsk. Man ville aldri ha sagt "write it as a word", men derimot "write it as one word".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:36   #33
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Snåle greier. Jeg husker faktisk ikke det ordet. Men jeg husker det var noe vi skrev a over. Men jeg innbilte meg at det var adjektivene. Ikke at jeg husker hva vi kalte dem heller.

Du må skille mellom ordklasser og setningsledd, Katta. Se her: Setningsleddene er markert med farge, ordklassene står med sort i parantes.)

I dag tidlig ga jeg min lille fetter en ny bil.

Tidsavderbial (prep, subst, adverb)
Verbal (verb)
subjekt (personlig pronomen)
indirekte objekt (determinativ -tidligere eiendomspronomen- adjektiv, substantiv)
direkte objekt (determintativ -tidligere ubestemte pronomen-,adjektiv, substantiv.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:37   #34
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Snåle greier. Jeg husker faktisk ikke det ordet. Men jeg husker det var noe vi skrev a over. Men jeg innbilte meg at det var adjektivene. Ikke at jeg husker hva vi kalte dem heller.




Husker forøvrig med engstelse strenge fru Syse som tvang meg til å analysere franske setninger.

Jeg skriver nokså korrekt på norsk, men aner ikke hvorfor. Og nå kjenner jeg at jeg gruer meg til mer lekselesning hjemme. I forrige uke måtte jeg slå opp fellesnavn og egennavn, fordi jeg hadde glemt at begge var underklasser av substantivene. Tror jeg.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:37   #35
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Åh! Jeg blir helt glad inni meg av å se en setningsanalyse.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:40   #36
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Rine: Jeg vet jeg skal skille mellom setningsledd og ordklasser. Jeg bare synes det er så rart at jeg ikke har noen minner om dette adverbialet, men jeg tror det har med å gjøre at han rett og slett bare kalte dem adverb. For nå har jeg lest og sett at jeg kjenner meg igjen. I alt unntatt adverbialet. Men vi skrev adv over dem tror jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:50   #37
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Så rart. Jeg ville automatisk ha sagt at "et" ble feil her. Det er jo bare å oversette til engelsk. Man ville aldri ha sagt "write it as a word", men derimot "write it as one word".

Ja, et er feil i denne sammenhengen. I setningen "Norsklekse skrives i ett ord", menes jo ett som i motsetning til to.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:50   #38
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Jeg ELSKER setningsanalyse! Det er noe av det beste i verden. Jeg har de siste ukene terpet og terpet og terpet analyse i begge tyskklassene mine. Jeg har det supermorsomt, elevene veksler mellom entusiasme, fortvilelse, forvirring og fnising fordi de synes jeg er utrolig sær.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:52   #39
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er valgfritt, sier min norsklærerkollega. Man kan velge om man vil omtale substantivet generelt eller som et tall.

Ikke hør på norsklærere på u.skolen. Gammelt jungelord.

Sorry, måtte bare...


(Sier jeg, som trodde 137kr var et objekt...)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 17:52   #40
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til norsklekse

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, et er feil i denne sammenhengen. I setningen "Norsklekse skrives i ett ord", menes jo ett som i motsetning til to.

Ja, jeg skjønner ikke argumentasjonen om at "et" er greit her. I så fall vil jeg gjerne vite det, og ikke minst hvorfor.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no