Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Husbygging og budsjett

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-08, 23:52   #1
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Husbygging og budsjett

Vi er i startfasen med husbygging nå. Endelig. Det har vært mye fram og tilbake for å få byggeløyve, men det ordnet seg i Januar.

Nå har vi fått planert tomten, og vi har fått lagt ned alle rør som må til, samt septiktank.

Vi har ikke fått satt opp et skikkelig budsjett enda, og jeg kjenner at jeg begynner å bli litt stresset av akkurat dette.

Vi bruker ikke et tradisjonelt byggefirma. Vi har funnet en hustype vi likte, og har laget egne tegninger med utgangspunkt i denne hustypen. Vi skaffer alle håndtverkere selv, og ordner med alle ansvarspapirer i forhold til kommunen.

Til nå har vi som sagt planert tomten og klargjort denne. Vi har fått inn pris på byggesett og snekkerarbeid. Vi har også avtalt med firma som skal ta grunnmuren. Rørlegger har vi også avtalt med. Mannen er elektriker, og tar derfor det elektriske i huset selv.

Det jeg trenger litt hjelp til er å finne ut av hvor mye som bør beregnes på rørleggerarbeidet, grunnmuren, det elektriske osv.
Vi bruker firma der vi kjenner folk. Dette gjør at vi får anledning til litt større egeninnsats, som igjen forhåpentligvis vil gjøre det litt rimeligere.

Så til budsjettet da. Hvor mye bør jeg beregne for:
*Pr bad? Flislagt, vi vil ha både dusj og badekar på badene og hengedo.
*kjøkkenet? Tenker å bruke IKEA eller evt KVIK innredning.
*Grunnmur? En ringmur. Grunnflaten er omtrent 130 kvm
*Rørlegger? Vi skal ha vannbåren varme i gulvet i hovedetasjen, samt badet oppe.
*Det elektriske? Vi slipper jo arbeidspenger her da, siden mannen gjør dette, men det sies jo at det ikke blir billigere for det, bare mange flere punkt.
*Pipen?

Hva bør jeg beregne at tapet, ikke nødvendigvis så dyr, vil komme på?

Hva har jeg evt glemt?

Håper det er noen med mer erfaring enn meg her, som kan tenke seg å hjelpe meg litt?
Akkurat nå føler jeg meg bre forvirret, og klarer ikke finne ut hvilken ende jeg skal begynne å nøste opp i.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:01   #2
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husbygging og budsjett

Med nøktern standard (pent, men ikke italiensk marmor til 1399,- per kvm etc), alt fra grunnen av, elektrisk for selvkost og litt sans for å finne gode tilbud:

Bad: 150-250 000 per stk avh av størrelse og løsninger
Kjøkken: 100-150 000
Vannbåren varme: 500 kr pr kvm?
Ringmur: Lage selv, Jackofoam - 25-50 000?
Elektrisk: Umulig å si, tipper kostpris 150 000 + arbeid?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:02   #3
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husbygging og budsjett

Dessuten blir det alltid dobbelt så dyrt, uansett.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:03   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husbygging og budsjett

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Med nøktern standard (pent, men ikke italiensk marmor til 1399,- per kvm etc), alt fra grunnen av, elektrisk for selvkost og litt sans for å finne gode tilbud:

Bad: 150-250 000 per stk avh av størrelse og løsninger
Kjøkken: 100-150 000
Vannbåren varme: 500 kr pr kvm?
Ringmur: Lage selv, Jackofoam - 25-50 000?
Elektrisk: Umulig å si, tipper kostpris 150 000 + arbeid?

Kjøkken fra Ikea eller Kvik trenger da ikke komme på så mye!

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:07   #5
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husbygging og budsjett

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Kjøkken fra Ikea eller Kvik trenger da ikke komme på så mye!

Neida. Men med hvitevarer, gulvbelegg, fliser over benken, listverk, trekke luftekanal og alle de andre hundrevis av småtingene som skal til før det er helt ferdig så baller det fort på seg.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:27   #6
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husbygging og budsjett

150 000 - 250 000 kr pr bad? Jaujau.

Takk for svar forresten.

Men rørlegger da, sånn utenom opplegget for vannbåren varme? Vi hadde visst fått en noenlunde pris på varmepumpen og rørene som skal i gulvet.

Ting baller fort på seg ja. Det har vi forsåvidt merket allerede.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:39   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husbygging og budsjett

Vi totalrenoverte et hus, med bl.a. nytt elektrisk anlegg. Det var ca 100.000 i materiellkostnad, innkjøpspris. Det inkluderte varmekabler og varmefolier i nesten alle gulv, og en del annet "dyrt" materiell, siden vi fikk det så billig

Rørlegger tror jeg kom på bortimot det samme, men da med arbeid og materiell inkludert.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:45   #8
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husbygging og budsjett

Takk for svar -ea-. Da kan jeg sikkert beregne 100 000 for det elektriske. Arbeidspenger har jeg ikke tenkt å betale elektrikeren nei. Han skal få varm middag hver dag da, det får være bra nok.

Får plusse på 100 000 i rørleggerarbeid også da, i tillegg til prisen for vannbåren varme.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 11:19   #9
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husbygging og budsjett

Vi kjøpte innredning til to bad; to dusjhjørner, to innredninger og to hengetoalett, 60 000,- Boblebad: 20 000.

Kvik kjøkken: 70 000(veldig dyr benkeplate) hvitvarer; 30 000 bilde ligger i denne tråden; http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=42301

Tapet; tja til stue og 3 soverom av grei størrelse: 10 000 kansje?

Hva du har glemt? Lister kansje, det koster mye, vi tok ferdigmalt, utrolig greit, dyrere javisst, men verdt det.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 12:47   #10
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Husbygging og budsjett

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Vi kjøpte innredning til to bad; to dusjhjørner, to innredninger og to hengetoalett, 60 000,- Boblebad: 20 000.

Kvik kjøkken: 70 000(veldig dyr benkeplate) hvitvarer; 30 000 bilde ligger i denne tråden; http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=42301

Tapet; tja til stue og 3 soverom av grei størrelse: 10 000 kansje?

Hva du har glemt? Lister kansje, det koster mye, vi tok ferdigmalt, utrolig greit, dyrere javisst, men verdt det.

Takk for svar.

Kjøkkenet ditt har jeg allerede beundret. Det er kjempefint! Mannen har lyst på benkeplate i stein. Aner ikke hva det heter jeg, skifer? Det er iallefall dyrt. Vi får se hva vi ender opp med der iallefall.

Greit å få vite ca priser på baderomsinnredning.

Lister er med i husleveransen. Ferdig malte ja. Det som også er med er panelplater på veggene i gangen, kjøkkenet, og loftstuen. Tror det er begregnet panelplater i stuen også, men det tror jeg at jeg angrer på. Litt usikker på om det er ferdigmalte eller umalte da. Det får vi sjekke, når vi skal ha møte med snekkeren.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 12:59   #11
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Husbygging og budsjett

Vi skal ikke i gang med bygging, men med en totalrenovering på nytt hus.

Jeg skal rett og slett begynne med et excel-ark, skrive inn hvert eneste rom og deretter lage en linje for hver eneste ting som skal handles inn. Når du vet hvor mange liter maling, kvadrat med fliser, kvadrat med parkett, kvadrat med plater osv osv, kan du begynne å be om pristilbud og dermed budsjettere riktig. + legge til en 10 % post for "uforutsette ting"...

Begynner så med budsjettet og setter opp egen kolonne for det, og deretter legges de eksakte tallene inn i regnskapskolonnen etter det igjen.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no