Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Rygging i trafikken

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-12, 09:32   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Kan man ikke rygge, burde man levere inn førerkortet.
Det samme gjelder for de som synes alt over 60 km/t er skummelt og "jeg skjønner ikke hvorfor folk har så hastverk" på motorveien.

For ikke å snakke om de som ikke klarer bruke akselerasjonsfeltet for å komme seg opp i fart før de skal inn på motorveien. Jeg blir dirrekte ilter av å havne bak en som insisterer på å ligge i 60 når han skal inn på motorveien, med tett, rask trafikk på sida - for det hindrer jo meg og når jeg skal inn på samme veien. Og så - når vedkommende har kommet seg inn på motorveien - i 60-70, der trafikken stort sett går i 120, og jeg havner bak ham i samme farta - og i venstrefila suser det så fort at det er livsfarlig å vrenge seg over for å få opp farta sjøl - ja så må jeg bare ligge der og følge på da, og håpe vedkommende får opp en anstendig fart snart - og selv være til irritasjon for de som kommer bak meg igjen.

Slike idioter har ikke noe på en motorvei å gjøre. Er det skummelt å kjøre inn på en motorvei, så hold deg på stikkveiene.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 10:01   #22
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Jeg kom med tilhenger i de smale gatene der vi bodde tidligere. En litt eldre dame (ca. 60 vil jeg tro) i nabolaget måtte da rygge ca. 50 meter på rett flat vei. Jeg vil vel tro dette tok 3 minutter og flere ganger holdt hun på å kjøre i betongen ved siden av veien.

Hvis slike må vike for utrykningskjøretøyer kan man få store problemer og svært uheldige konsekvenser.

Jeg er veldig for at man må kjøre opp på nytt etter en del år. I hvert fall gjelder det mange av dem som er eldre nå, som i utgangspunktet hadde en svært "enkel" kjøreopplæring.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 10:08   #23
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Jeg bor i en trang gate med mange parkerte biler og opplever stadig vekk at jeg må rygge selv om en annen har kortere ryggevei fordi mange tydeligvis synes at det er for skummelt å rygge der.

I ukjent vei med mange parkerte biler ville jeg kanskje bedt noen om å stå på utsiden og hjelpe meg med å beskjeder om hvor nær jeg var bilene. Men jeg skulle klart å rygge. Problemet er mest at det blir så stressende når mange ser på og har meninger om hva man skal gjøre.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 10:08   #24
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg krever ikke fullstendig sidelengs, men de andre - jepp.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 10:35   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Hos oss er det smale veier og bratt. Kan du ikke bakkestarte, ryggelukeparkere eller rygge i sving, så får du mange uvenner blant naboene, tror jeg.

Jeg tok lappen for to år siden og en del av oppkjøringen var over Salhus (gamleveien) og jeg møtte bossbilen.

Kan du ikke rygge, bør du ikke ha lappen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 10:46   #26
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jeg er veldig for at man må kjøre opp på nytt etter en del år. I hvert fall gjelder det mange av dem som er eldre nå, som i utgangspunktet hadde en svært "enkel" kjøreopplæring.

Jeg tror det er forbedringer på gang på dette området. Bestefaren min kjører bil, men er i den alderen der han jevnlig må skaffe legeattest for at han er skikket. I siste runde nå var han i tillegg med i et prosjekt (aner ikke om det var frivillig eller tvang, men han var fornøyd selv) der han måtte ta en time med en kjørelærer som også godkjente at han var skikket. Langt bedre enn bare legeattest som det har vært lenge nå i alle fall.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 14:35   #27
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg tror det er forbedringer på gang på dette området. Bestefaren min kjører bil, men er i den alderen der han jevnlig må skaffe legeattest for at han er skikket. I siste runde nå var han i tillegg med i et prosjekt (aner ikke om det var frivillig eller tvang, men han var fornøyd selv) der han måtte ta en time med en kjørelærer som også godkjente at han var skikket. Langt bedre enn bare legeattest som det har vært lenge nå i alle fall.

Er ikke noe krav om at man skal ha kjøretime, men det kunne nok vært en god ide for mange å ta noen timer. så tror det må være noe frivillige greier.

Min bestefar hadde legeattest og alt ok egentlig. Han mente imidlertid at han merket selv at han nok egentlig ikke burde kjøre så mye lengre og solgte bilen.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 15:30   #28
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Er ikke noe krav om at man skal ha kjøretime, men det kunne nok vært en god ide for mange å ta noen timer. så tror det må være noe frivillige greier.

Min bestefar hadde legeattest og alt ok egentlig. Han mente imidlertid at han merket selv at han nok egentlig ikke burde kjøre så mye lengre og solgte bilen.

Som sagt det var et prosjekt der han bor, jeg vet at det ikke er et krav nå. Men jeg håper på at det kanskje er neste steg dersom de finner dette vellykket.

En bekjent av familien falt gjennom på på legeattesten. Han var gammel lege, så han reiste til andre enden av landet med fly for å få en tidligere kollega/venn til å skrive attest til han. Satt på med han en gang, men gjorde det aldri mer, for det var virkelig skummelt.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 15:46   #29
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Jeg har hatt lappen i 20 år og har aldri måttet be andre rygge for meg/ evt. bedt bussen rygge i stedet for meg, ( )men hvis du spør meg om jeg er god til å rygge, tror jeg at må si nei. Jeg liker ikke å rygge i bakker med mye svinger og kløner kanskje litt før jeg får det til. Å møte det totale nederlag ved å faktisk gå ut av bilen og be en annen person rygge for meg (når jeg vitterlig har sertifikat) er derimot uaktuelt- derfor rygger jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 15:56   #30
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Jeg har måttet gi opp en gang. Jeg skulle ta ferge i Hardanger, og der er det en del steder der man må rygge på fergen. Jeg var klar og skulle kjøre på, og så kom det noen som hadde stått i feil kø, og som måtte få kjøre før meg, for de skulle kjøre inn på en annen måte. Og da mistet jeg helt troen på meg selv mens jeg sto og ventet. Og fergekonduktøren måtte komme og rygge på for meg. Jeg må understreke at jeg rygget på mange andre ferger, men akkurat da ble det helt stopp.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 18:33   #31
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg tok lappen for to år siden og en del av oppkjøringen var over Salhus (gamleveien) og jeg møtte bossbilen.

Kan du ikke rygge, bør du ikke ha lappen.

Hva er å kunne rygge da? Jeg klarer fint å sette bilen i revers og snegle meg bakover, men jeg føler meg ikke så voldsomt trygg på det og er ikke så glad de gangene jeg må vike for andre. Jeg gjør det, og jeg prøver å være rask og effektiv, men jeg blir fryktelig stresset og styrer veldig for å se at jeg ikke kjører i noe. Jeg har hatt lappen i 3 år og det er ikke ofte jeg har havnet i situasjoner der jeg må rygge, så i grunnen føler jeg at dette går greit. Forøvrig kommer jeg til å kjøre gamleveien over Salhus hver dag til jobb det neste året, så da lærer jeg det vel fort

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 20:05   #32
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Rygging bør man kunne når man har lappen. Det er ofte ikke så lange strekkene man trenger å rygge så man kan godt bare roe ned og rygge i sitt eget tempo slik at man føler man har kontroll om man er litt usikker.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 20:17   #33
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Jeg har, en gang, gått ut av bilen og sagt at den jeg møtte værsågod fikk rygge, fordi jeg var på sammenbruddets rand med skadet barn i bilen og en unge nummer 2 som hylgrein, og fordi den andre faktisk hadde kortere vei å rygge enn meg. Der og da var jeg nok ikke spesielt godt egnet til å være sjåfør, men jeg var jo klin nødt til å komme meg til legevakta, og hadde igrunn ikke noe annet valg enn å kjøre. Men å rygge der og da virket helt uoverkommelig.

Ellers er jeg en mester på å rygge.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 11:48   #34
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Samtidig er jeg litt skremt over hvordan en del ellers rygger. I praksis er det sjeldent jeg omtrent rører gasspedalen når jeg rygger, mens en del virker som å ha det satan så travelt når de skal rygge. Jeg er normalt sett særdeles forsiktig når jeg rygger. Slik tomgangen er på min bil kan jeg i basis regulere hastigheten bare ved å bruke klutsjen - gassen trenger jeg hvis jeg skal rykke mot skåning e.l.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:18   #35
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Opprinnelig lagt inn av Lilith, her.

Forøvrig kommer jeg til å kjøre gamleveien over Salhus hver dag til jobb det neste året, så da lærer jeg det vel fort

Da blir du nok veldig god.

Mitt beste Salhus-tips er faktisk å prøve å holde god utkikk fremover, så du er på hugget i forhold til møtende bilder og plassering på møteplassene.

Ellers er det jo bare å ta det med ro, bruke speil og øve masse.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 13:54   #36
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Da blir du nok veldig god.

Mitt beste Salhus-tips er faktisk å prøve å holde god utkikk fremover, så du er på hugget i forhold til møtende bilder og plassering på møteplassene.

Ellers er det jo bare å ta det med ro, bruke speil og øve masse.

Har hørt Skrik er ekkel å møte.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 14:35   #37
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Jeg ble nok tatt for å være ei sær kjærring som ikke ville rygge i går

Jeg er på vei ut fra et parkeringsområde og må stoppe for en ryggende lastebil. Den rygget ut fra en sidevei, inn mot der jeg kom fra, og jeg trodde han var ferdig med oppdrag og skulle dra. Altså at han bare brukte plassen jeg kom fra til å rygge seg inn på for å snu.

Så jeg blir stående jeg, både vel og lenge. Funderer litt på hvorfor i heiteste han ikke kjører, for han sperrer jo trafikken der han står, midt i krysset.

Helt til det går opp for meg at han jo slettes ikke skal dra...han skal rygge inn på den plassen jeg så elegant står og sperrer...

Jeg fant reversen fort og spratt tilbake slik at han fikk plass, og så sank jeg dypt med i setet og forsvant bort fra plassen

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 14:46   #38
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rygging i trafikken

Ja, ja, gi meg heller en dame (eller mann) som har litt å gå på når det gjelder rygging enn en person som rygger som en gud, men tror han er udødelig i trafikken. Les farlige forbikjøringer, mobilbruk og stadig 10-20 km/t over fartsgrensa. Jeg sier ikke at det trenger å være en motsetning der, men noen ganger er de "beste" sjåførene de farligste.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no